משתמש:WikiJunkie/עזרה:ויקיפדיה העברית: ספר ההדרכה החסר/עריכה, יצירה ותחזוקת ערכים/יצירת ערך חדש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה מכיל עצות שנכתבו על ידי עורכים שונים בויקיפדיה. על אף שהכתוב עשוי לייצג נורמות מקובלות שיש לפעול לפיהם, יש מקום לשיקול דעת בנושא והמשתמשים

מתבקשים לנהוג לפי השכל הישר. דף זה איננו דף מדיניות רשמי.

התוכן שמוצג בדף זה אינו סופי. אנא עזרו לשפר, לעדכן או להרחיב את התוכן לפי שיקול דעתכם.
ויקיפדיה העברית: ספר ההדרכה החסר

ויקיפדיה זקוקה לערכים רבים נוספים. למרות שערכים רבים חדשים נוצרים מדי יום, חלק מהם נמחקים בסופו של דבר מהאתר. רוב המחיקות מתקיימות במהלך היממה הראשונה לאחר שהערך נוצר. אם אתם מעוניינים ליצור ערך חדש בוויקיפדיה, פרק זה יסייע לכם להעריך האם ישנה הצדקה לפרסם אותו במרחב המשותף בוויקיפדיה, או אם לפרסמו לחלופין במערכת ויקי אחרת או באתר אינטרנט אחר.

גם אם אינכם מתכננים ליצור ערכים חדשים בוויקיפדיה, פרק זה עשוי להיות שימושי עבורכם. באמצעות המידע שבפרק זה, תוכלו לקבל הבנה וידע טובים יותר על מבנה הערכים בוויקיפדיה, אשר עשויים לסייע לכם בעת שיפור ערכים קיימים. המידע המופיע בפרק זה יספק עבורכם גם מספר קריטריונים שיקלו עליכםלכם לקבוע בוודאות רבה יותר מתי ערכים מסוימים אינם ראויים להופיע כלל בוויקיפדיה. (פרק 19: מחיקת סעיפים קיימים - עוסק בהרחבה בתהליך שלפיו יש לפעול על מנת לקדם מחיקה של ערכים מסוימים).

האם הערך כבר קיים?

בטרם התחלתם לכתוב ערך חדש, חשוב לוודא כי לא קיים כבר בויקיפדיה ערך העוסק באותו הנושא.

מנוע החיפוש הפנימי של ויקיפדיה איננו מנוע החיפוש המומלץ ביותר שקיים, אך הוא הכלי הנגיש והנוח ביותר לתחילת החיפוש. לאחר שבצעתם כמות סבירה של חיפושים במנוע החיפוש הפנימי של ויקיפדיה, מומלץ לנסות לחפש את הערך גם באמצעות מנוע חיפוש חיצוני פופולרי. לדוגמה, על מנת להשתמש בגוגל כדי לחפש את כל הדפים בויקיפדיה העברית בהם מופיעה המילה "Wyly", הקלידו בתיבת החיפוש של גוגל "Wyly site:en.Wikipedia.org". מנוע חיפוש חיצוני עשוי לעתים רבות לאתר ערכים שמנוע החיפוש הפנימי לא איתר, שכן מנועי החיפוש החיצוניים סובלניים יותר כלפי שגיאות כתיב מאשר מנוע החיפוש הפנימי של ויקיפדיה.

מה הופך ערך בוויקיפדיה לערך טוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי המדיניות הקיימת, הנכם חייבים להיות משתמשים רשומים על מנת ליצור ערכים חדשים (ראו פרק 3: יצירת חשבון וסביבת העבודה האישית).

Figure 4-1. The Articles for Creation wizard asks a series of questions to determine if your idea for an article is a good one. Registered users normally don't use this wizard to create articles, but it's still a good learning tool. To get there, go to the Wikipedia:Articles for Creation page (shortcut: WP:AFC), scroll down until you see the large "Start Here," and then click that link. Then click "I would like to submit an article without registration".
עצה:
אם הנכם מומחים בתחום מסוים, ייתכן כי לעתים קרובות תעדיפו שלא לנצל את זמנכם בוויקיפדיה לחיפוש נושאים שעדיין לא נכתבו בתחום המומחיות שלכם. אף על פי כן, תוכלו עדיין לתרום ולסייע במידה רבה לוויקיפדיה בשיפור החלקים הבאים:
  • בחלק רעיונות לערכים חדשים תמצאו הפניות למספר דפים באתר, בהם עורכים אחרים בוויקיפדיה הכינו רשימות מפורטות של ערכים חסרים. רבות מן הרשימות הללו מסודרות לפי תחומים, כך שתוכלו להתמקד בערכים החסרים בתחום העניין שלכם.
  • באפשרןתכם גם להצטרף (באופן רשמי או לא רשמי), לאחד מהמיזמים הקיימים (או ליצור מיזם משלכם) ולשתף פעולה דרכו בפיתוח תוכן בתחום העניין שלכם. פרק 9: חלק המיזמים ושיתופי פעולה אחרים בוויקיפדיה עוסק בהרחבה בנושא זה.

המניע הנכון לכתיבת ערכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקודת המוצא הטובה ביותר ליצירת ערך, הינה כאשר אתם מגלים למרבה הפתעתכם כי חסר בוויקיפדיה ערך על נושא מסוים. אם אתם סבורים כי הנושא מתאים להיכלל באנציקלופדיה (מה שמכונה בוויקיפדיה "חשיבות אנציקלופדית", כמתואר בחלק העוסק בנושא זה), וכי הנושא מסוקר בהרחבה בעיתונות, במגזינים, בכתבי עת מדעיים, ו/או במקורות מהימנים אחרים הזמינים לציבור הרחב, ישנה הצדקה להיות מופתעים מכך שעדיין לא קיים בויקיפידיה ערך העוסק בנושא.

לעומת זאת, אם אתם מעוניינים לכתוב ערך בשל אחת מהסיבות הבאות, הסיכויים שהערך שכתבתם יימחק במוקדם או במאוחר הנם גבוהים במידה רבה יותר:

  • פיתחתם מושג חדש או יוצא דופן, רעיון חדש, או המצאה חדשה, אתם יודעים דבר מה המפריך את הדעה הרווחת בנושא מסוים, או יש לכם תאוריה יוצאת דופן על הדרך שבה העולם פועל, או אמור לפעול – אין להשתמש בוויקיפדיה בכדי להכריז על הדברים הללו.
  • יש לכם רגשות עזים כלפי אנשים, גופים, דעות, וכו', לדוגמה, ייתכן שיש לכם סלידה ממפלגה פוליטית מסוימת, מאישיות מסוימת, מתאוריה מסוימת, או רושם חיובי מאוד מאתר אינטרנט מסוים, מלהקה מקומית מסוימת, או מסרטון וידאו פופולרי במיוחד ביוטיוב, ייתכן שתרצו ליצור ערך שיעסוק בנושא החשוב לכם. אף על פי כן, העורכים האחרים בקהילת ויקיפדיה עלולים לעתים קרובות לחשוב אחרת ולטעון שאין לערך מקום בוויקיפדיה. כמו כן ייתכן מאוד שתתקשו לכתוב את הערך מנקודת מבט נייטרלית כפי שנדרש מכל העורכים בוויקיפדיה.
  • אתם מעוניינים להשתמש בפלטפורמת ויקיפדיה לשיווק של חברה, אתר אינטרנט, להקה, או מוצר, או גרוע מכך אתם מקבלים תמורה עבור מאמצי השיווק שלכם. גם כאשר אתם מנסים לשווק או לקדם דבר מה רק כדי לסייע לחבר או לקרוב משפחה וגם אם אין מעורבים טובות הנאה או גורמים בעלי אינטרס, עדיין יחשב במקרים רבים הערך שכתבתם, לערך שתכליתו היא שיווק. לפיכך הקהילה עשויה למחוק אותו מתוך הכרה שאין לו מקום באנציקלופדיה.

ייתכן מצב כמובן, שבו מניעים פסולים יניעו אותכם לכתוב ערכים מסוימים, אך עם זאת עדיין תהיה הצדקה לגיטימית לקיומם. אף על פי כן, אם המניע האמיתי שלכם לכתיבת ערך הינו אחד משלוש הקטגוריות המופיעות לעיל, כדאי שתשקלו זאת היטב. אם תתעלמו מהכללים של ויקיפדיה ותכתבו ערכים שיווקיים חסרי חשיבות אנציקלופדית, לרוב ימחקו אותם הערכים תוך זמן קצר, וכך תבזבזו את זמנכם ואת זמנם של העורכים שיאלצו למחוק את הערכים הללו.

ניגוד אינטרסים

ניגודי אינטרסים עשויים להתרחש כאשר אתם מוסיפים או מוחקים מידע מוויקיפדיה, מתוך כוונה לשפר את התדמית והאינטרסים שלכם או של בני משפחותיכם, של המעסיקים שלכם, או של השותפים העיסקיים שלכם. שינוי משמעותי של ערכים על מנת שאלו יהיו חיוביים יותר וישרתו את האינטרסים האישיים שלכם או של גורמים אחרים, עומד בסתירה למדיניות ויקיפדיה:נקודת מבט נייטרלית.

אם אתם חשים כי יש לכם ניגוד אינטרסים, בבואכם ליצור ערך חדש או לערוך נושא מסויים, האפשרות אמנם אינה חסומה בפניכם, אך יש להקפיד ולשמור על נקודת מבט נייטרלית. על מנת לעשות כן, השתדלו תמיד שלא למחוק תוכן כלשהו מהערכים, אלא אם כן מדובר במקרה ברור של השחתה. כאשר אתם סבורים כי יש לבצע שינוי מהותי בערך, פתחו דיון חדש בדף השיחה של הערך (ראו הסעיף העוסק בדיונים בדפי שיחה) ובקשו במידת הצורך כי העורכים האחרים יבצעו את השינויים.

בשלב השמיני של החלק "יצירת ערך חדש", תגלו כיצד להעביר את הערך שיצרתם במרחב המשתמש שלכם למרחב הערכים הראשי שבו מאוחסנים כל הערכים בוויקיפדיה. אם יש לכם ספק או תהייה אם הערך שכתבתם נגוע בניגוד אינטרסים, הימנעו מלהעביר אותו למרחב הערכים הראשי. במקום זאת, הפנו בקשה במזנון לעורכים האחרים לערוך את הטיוטה שכתבתם במרחב המשתמש שלכם ולהעבירה לאחר מכן למרחב הערכים הראשי. העורכים יבצעו את בקשתכם, אם הם יהיו סבורים כי הערך ניטרלי ועומד בכל הקריטריונים לכתיבת ערכים בוויקיפדיה. אם תבחרו לפעול באופן זה, הקציבו לפחות שבוע לתהליך. אם אף אחד לא יבחן את הערך שיצרתם, או לא הביע עד כה התנגדות ניכרת לערך במצבו הנוכחי, (או אם אתם חשים שהתייחסתם במידה מספקת לכל ההסתייגויות שעלו בדיונים שנערכו, ואף שיפרתם את הערך במידה רבה, על פי המשוב שקיבלתם), תוכלו לנסות להעביר בעצמכם את הערך למרחב הערכים הראשי.

חשיבות אנציקלופדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמשים חדשים בוויקיפדיה נוטים לעתים קרובות לחשוב כי ניתן להוסיף ולהציג מידע בוויקיפדיה על כל נושא. אלו שמחזיקים ברושם מוטעה זה סבורים לרוב כי משום שויקיפדיה הינו המקום הראשון שאליו רוב האנשים פונים לקבלת מידע בכל נושא אפשרי, הרי הגיוני כי ויקיפדיה אמורה לכסות את כל הנושאים החדשים והמעניינים. לפיכך הם עשויים להסיק כי בכל פעם כאשר הנושא איננו מופיע בוויקיפדיה, זו הזמנה פתוחה לכתוב ערך חדש אודות נושא זה.

בפועל, ויקיפדיה מעולם לא תוכננה ולעולם לא תהיה מדיום שבו מתפרסמים דיווחים ראשונים. החשיבות האנציקלופדית של הנושאים המופיעים בוויקיפדיה, תלויה בדרך כלל בכך שהנושא זכה לסיקור משמעותי במקורות מהימנים.

אם אתם כותבים ערך שאינו מבהיר בתחילתו, מדוע הנושא ראוי לציון, קיימת סבירות גבוהה כי בבוא היום הקהילה תחליט למחוק אותו. כמו כן, אם לא הוספתם לערך מקורות מהימנים (ראו הסעיף העוסק במקורות מהימנים), עורכי ויקיפדיה יאלצו לערוך חיפוש במנוע חיפוש חיצוני כדי לוודא אם המקורות שהסתמכתם עליהם, אכן מהימנים. אם המקורות הזמינים אינם מסוגלים להעיד על כך, הערך לרוב לא יאריך ימים בוויקיפדיה.

עורכים רבים נוטים לחשוב כי החשיבות האנציקלופדית של מושא הערך הינה סובייקטיבית, מתוך מחשבה כי אין יכולת לקבוע באופן חד משמעי מה ראוי לציון ומה לא? אף על פי כן, העורכים המנוסים בוויקיפדיה נוטים להסתמך על מקורות מהימנים או היעדרם, כדי לקבוע את החשיבות האנציקלופדית של מושא הערכים.

היכן ניתן להוסיף מחקר מקורי?

אם אתם בכל זאת מאוד מעוניינים לכתוב ערכים חדשים על נושאים חדשים, מקוריים ומעניינים שמעולם לא סוקרו בהרחבה במקורות מהימנים, הימנעו בכל מקרה מלעשות זאת בוויקיפדיה ונסו למצוא אפיקים אחרים באתרי אינטרנט שבו תוכלו לעשות זאת.

ויקיפדיה היא למעשה אוסף של דפי ויקי הנכתבים על ידי קבוצה גדולה של משתמשים הפועלים בשיתוף פעולה. אף על פי כן, ויקיפדיה איננה אתר הויקי היחיד הקיים באינטרנט. אם כתבתם טקסט מקורי וייחודי (כגון תיאוריה חדשה או מדריך) יתכן מאוד שהפצת הטקסט שכתבתם באחד מאתרי הויקי האחרים שקיימים באינטרנט תשרת אתכם באופן הטוב ביותר עבורכם. מומלץ לקרוא את דף ההנחיות Wikipedia:Alternative outlets בוויקיפדיה האנגלית העוסק בחלופות לוויקיפדיה. אתר נוסף שכדאי לבדוק הוא http://wikiindex.org, אשר מכיל מידע רב אודות אתרי ויקי אשר אינם מקפידים באותה מידת אדיקות כמו ויקיפדיה על כך שהתוכן לא יהיה מקורי.

מקורות מהימנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באותו האופן בו אתם מחויבים לספק מקורות מהימנים בעת הוספת טקסט חדש לערך, כפי שפורט בהרחבה בפרק 2: תיעוד מקורות, יש לתעד באופן מלא ערכים חדשים שאתם כותבים. להלן הנחיות כלליות להוספת מקורות בכתיבת ערכים חדשים:

  • נסו לצטט לפחות שני מקורות מהימנים ובלתי תלויים בערך שאתם יוצרים, ללא קשר לאורך הערך. אם לא תעשו כן, ישתמע מכך שאתם בלבד, כיוצרי הערך, סבורים כי הנושא שבחרתם ראוי לציון. ייתכן כי אמינותכם אינה מוטלת בספק, אך העורכים האחרים שאינם יודעים זאת, עשויים להחליט למחוק את הערך שכתבתם, אם יתקשו למצוא מקורות מהימנים המעידים בבירור כי הנושא ראוי להופיע כערך בוויקיפדיה.
  • הוסיפו קישורים לאתרי אינטרנט רלוונטיים לנושא, או לכאלה אשר בבעלות המושא שבו עוסק הערך. כך, למשל, ערכים על מוזיקאים בדרך כלל מכילים קישורים לאתרי האינטרנט הרשמיים שלהם. למרות זאת, על אף שהאתרים ה"רשמיים" הללו עשויים לסייע לעורכים אחרים שיבחנו בעתיד את איכות התוכן של הערך, הם אינם נחשבים למקורות בלתי תלויים.

מקורות מהימנים טובים חשובים אפילו יותר מהניסוחים של הערכים. אם תכללו מקורות מהימנים בערך החדש שיצרתם, בעיקר ממקורות מקוונים, העורכים האחרים יקבעו כי התוכן המוצג בו הנו אמין, וניסוחים קלוקלים שעשויים להופיע בערך, לא ישנו קביעה זו. לעומת זאת, אם כתבתם ערך שאין בו ציטוטים ממקורות בלתי תלויים, קרוב לודאי כי רוב העורכים האחרים יקבעו כי הערך שלכם מהווה מחקר מקורי או שהוא עוסק בנושא שאיננו ראוי לציון, ולפיכך יחליטו לבסוף למחוק אותו לאלתר, גם אם הטקסט שכתבתם, הינו איכותי ומעניין.

באופן אידאלי, כאשר אתם כותבים ערכים חדשים בוויקיפדיה, יש לצרף הערות שוליים לכל משפט (או פסקה, אם הפסקה כולה מתבססת על מידע שהופיע במקור אחד) ולחסוך מעורכים אחרים את עבודת החיפוש המייגעת אחר מקורות שיתמכו בתוכן שכתבתם. הדרך המומלצת היא למצוא בראש ובראשונה מקורות מהימנים העוסקים בנושא שעליו אתם מעוניינים לכתוב ערך, ורק לאחר מכן לכתוב אותו על בסיס המקורות הללו.

קצרמרים

קצרמר הוא ערך המכיל מספר מצומצם למדיי של משפטים או פסקאות. ערכי הקצרמרים נפוצים מאוד בוויקיפדיה ולכולם מצורפת תבנית בה מתבקשים העורכים להרחיבם. לפיכך הימנעו מליצור ערכי קצרמרים חדשים. אם יש לכם רעיון טוב לכתיבת ערך, אך אין בידכם מספיק מקורות כדי להתבסס עליהם, צרו דף משנה במרחב המשתמש (ראו הסעיף שעוסק בדפי המשנה אישיים) והתמקדו בפיתוח הערך עד שהוא יהיה בשל להתווסף למרחב הערכים הראשי.

אחת התלונות הנפוצות ביותר בקרב כותבי ערכי קצרמרים שנמחקו, היא ציפייתם כי הערך שכתבו ישאר במרחב הראשי במשך זמן רב יותר, על מנת שעורכים נוספים יוכלו לסייע לפתח אותוולהרחיבו באופן משמעותי. בפועל אין מדיניות כזו שבמסגרתה מעניקים תקופת חסד לערכי קצרמרים חדשים: ככל שהערכים החדשים יהיו יותר קצרים, ישנה סבירות רבה יותר שהם יימחקו. אף על פי כן, אם אתם סבורים שהנושא חשוב מספיק כדי להיות ראוי לערך חדש, רצוי כי תשקיעו מזמנכם בחיפוש אחר מידע הנתמך במקורות מהימנים כדי למנוע מלכתחילה את היווצרותו של ערך קצרמר. אם לא תפעלו כך, יש סיכוי גבוה כי הערך ימחק במהרה. התוצאה היא בזבוז הזמן שהקדשתם ליצירת הערך וזמנם של העורכים שנאלצו למחוק אותו.

Figure 4-2. When an article is a stub, it says so, as shown at the very bottom of this example. Stubs usually have just a sentence or two about their subject, and sometimes links to related, longer articles. Wikipedia's administrators are quick to delete stubs, so work on articles in your user space until they're long enough for prime time.

אילו ערכים אינם ראויים להופיע בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד כה, התמקד פרק זה בנקודות שעליהם הערכים בוויקיפדיה חייבים להתבסס: גישה אובייקטיבית, חשיבות אנציקלופדית של הנושא, ומקורות מהימנים. אף על פי כן, יכולים להיות מקרים בהם גם כאשר כל הגורמים הללו קיימים, עדיין ייתכן כי הנושא אודותיו הנכם מעוניינים לכתוב ערך אינו ראוי להופיע בוויקיפדיה. כאנציקלופדיה, ויקיפדיה היא מצבור של מידע שימושי רב, אך לא של כל המידע השימושי באשר הוא. ישנם סוגים שונים של מידע שאינם ראויים להופיע בוויקיפדיה.

מה ויקיפדיה אינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת להעריך אם ערך מסוים ראוי להופיע בוויקיפדיה או לא, מומלץ לבדוק קודם אילו סוגים של ערכים אינם ראויים להופיע בוויקיפדיה. הדף ויקיפדיה:מה ויקיפדיה איננה מגדיר מדיניות ברורה בנושא זה.

אין להעתיק מילה במילה מהמקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם לדוגמא מצאתם נושא מעניין שאינו מופיע כערך בוויקיפדיה - לדוגמה, ארגון שלא למטרות רווח בשם "הארגון הבינלאומי לפיתוח ושיפור של תאוריות מדעיות". באתר האינטרנט של הארגון מצאתם מספר דפים מפורטים העוסקים בהיסטוריה של הארגון, במטרות, ובמידע אודות המנהלים. על פניו, יתכן כי תחשבו כי זהו מידע מושלם לצורך יצירת ערך מפורט בוויקיפדיה וכי מה שנותר לעשות, הוא רק להוסיף קישורים למספר מקורות מהימנים, ולצפות כי הערך יופיע במרחב הערכים בוויקיפדיה.

המצב ההיפוטתי שתואר לעיל, דהיינו, העתקת תוכן בשלמותו והעלאתו לוויקיפדיה מהווה הפרה בוטה של זכויות יוצרים. אם אתם במקרה ראש הארגון, תיווצר הבעייה של "ניגוד אינטרסים" שהוזכרה קודם.

אף על פי כן, ראוי לציין כי במקרים מסויימים, הנכם רשאים להעתיק תוכן, ממספר מקורות:

  • טקסט המופץ תחת הרישיון לשימוש חופשי במסמכים של גנו (GFDL). זהו אותו סוג הרישיון אשר נמצא בשימוש בוויקיפדיה. תוכלו למצוא מקורות שונים המופצים תחת רישיון זה בדף Wikipedia:GNU Free Documentation License resources בוויקיפדיה האנגלית. גם מדריך זה מופץ תחת רישיון זה.
  • חומר ישן אשר זכויות היוצרים עליו פגו. בארצות הברית למשל, כל היצירות שפורסמו לפני ה-1 בינואר 1923, הנם 'נחלת הכלל'.

העיסוק בהקפדה על שמירת זכויות יוצרים, הוא אחד מהמוקדים העיקריים והחשובים ביותר עבור קהילת עורכי ויקיפדיה, לפיכך כעורכים אינדיבידואלים חשוב כי תקפידו בעצמכם על התוכן שאתם מעלים לויקיפדיה.

הערה:
בין אם המידע הינו ממקור המוגן בזכויות יוצרים ובין אם לא, יש לציין תמיד את המקורות שעליהם הנכם מסתמכים. למקורות אלה יש משקל רב, כאשר הטקסט הינו ציטוט ישיר או כאשר הטקסט מכיל דברי ביקורת כלפי אדם, במיוחד אם עודנו בחיים.

יצירת ערך חדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק זה תלמדו כיצד ליצור ערך חדש מן היסוד. במידה שהנכם מעוניינים לתרגל יצירת ערך חדש משלכם במקביל לקריאת ההוראות הבאות, תוכלו לעשות זאת בשתי הדרכים הבאות:

  • מצאו את הנושא שבו יעסוק הערך (תוכלו להסתייע במידע המוצג בחלק רעיונות לערכים חדשים, העוסק בערכים חסרים ו/או מבוקשים).
  • באפשרותכם רק לתרגל כתיבת ערך העוסק בכל נושא שתבחרו מבלי להעבירו למרחב הערכים. במקרה זה, דלגו על השלבים האחרונים שבחלק זה בהם מוסבר כיצד להעביר את הערך למרחב הערכים המשותף.
לפני שאתם מתחילים תרגול זה, מומלץ לעיין בפרק 1: עריכה בוויקיפדיה בפעם הראשונה ובפרק 3: יצירת חשבון וסביבת העבודה האישית, או בדף ויקיפדיה:איך ליצור דף חדש, כדי לוודא שיש לכם את הידע החיוני לבחירת ערכים חדשים לכתיבה, ולשימוש בכלי העבודה המופיעים בחלון העריכה של ויקיפדיה.

1. בחרו את שם הערך

רצוי לבחור בשם הנפוץ ביותר המתאר את הנושא שבו הערך עוסק. דרך מומלצת לקבלת אינדיקציה אודות השם הנפוץ והפופולארי ביותר לנושא מסוים בשפה העברית מכונה "מבחן גוגל", במסגרתו בודקים העורכים את האפשרויות השונות במנוע החיפוש של גוגל על מנת להיווכח אם שם מסויים או מחרוזת מסויימת זוכים למספר תוצאות גבוה במיוחד בהשוואה ליתר התוצאות. אם אתם סבורים כי שם הערך שבחרתם עונה על הדרישות, רצוי לבדוק בכל זאת האם השם תקני בדף ויקיפדיה:מתן שם לערך אשר סוקר את הקווים המנחים ליצירת שמות ערכים בוויקיפדיה.
חלק זה יתמקד ביצירת ערך ביוגרפי אודות "סאם ויילי". בדיקה של המחרוזת "סאם ויילי" במנוע החיפוש של גוגל תוכל להמחיש לכם כי שימוש זה נפוץ במידה רבה יותר, מהשימוש בשם "סמואל ויילי".

2. בצעו חיפוש אחד או יותר על מנת לוודא אם המידע בנושא זה כבר קיים בוויקיפדיה.

תוכלו ללמוד אודות טכניקות חיפוש בחלק חיפוש תוכן בוויקיפדיה. אין צורך לחפש את המחרוזת "סאם ויילי" שכן ערך זה קיים כבר במרחב הערכים הראשי של ויקיפדיה העברית. במקום זאת, בצעו חיפוש לנושא שעליו אתם מעוניינים ליצור ערך, או לאחד מהנושאים המבוקשים אשר חברי הקהילה הגדירו בדפים מסוימים כי אין עליהם עדיין ערך בוויקיפדיה (ראו החלק רעיונות לערכים חדשים).

3. אם מצאתם כי קיים ערך בוויקיפדיה המכיל התייחסות לנושא שחיפשתם, תוכלו לעשות אחד משני הדברים הבאים:

  • תוכלו לשנות את האזכור שמצאתם ולהפוך את המילה או המחרוזת לקישור פנימי, במידה שהדבר לא נעשה עדיין, על ידי עריכת הדף כולו או הפיסקה שבה הופיע האיזכור והוספת סוגריים מרובעים בכל צד של השם (לדוגמה [[סאם ויילי]]). לאחר שתשמרו את השינוי הזה, תראו קישור אדום אשר לחיצה עליו תוביל אתכם לערך שאתם מעוניינים ליצור אשר עדיין איננו קיים במרחב הערכים של ויקיפדיה.
  • העתיקו את שם הדף, ופרטים שימושיים אחרים אודות הנושא, למקום זמני (לדוגמה, לתוכנת עורך טקסט בסיסית כגון פנקס רשימות). איור 4-3 מציג לכידת מסך של תוכנת פנקס רשימות אשר מכילה אזכורים לערכים בוויקיפדיה אשר בהם הוזכר סאם ויילי לפני שהערך סאם ויילי נוצר.
Figure 4-3. Five articles that mentioned Sam Wyly were found during the process of creating a new article about him. Information from those articles was copied (in this illustration, to the Windows Notepad) because it'll be used in the article. Part of building the web is creating outgoing links from a new article, pointing to existing Wikipedia articles.

4. יש כעת לפעול לפי השלבים שהוצגו בחלק יצירת ארגז חול אישי משלכם על מנת ליצור את הטיוטה של הערך קודם כל במרחב המשתמש.

יש לתת לטיוטה שבמרחב המשתמש את אותו השם שיהיה בהמשך לערך כשיושלם ויוצב במרחב הערכים. אף על פי כן, במדריך זה הטיוטה תכונה רק "ערך חדש".

5. מצאו מקורות מהימנים והוסיפו אותם לדף הטיוטה.

הערה:
ניתן לקרוא עוד על מציאת מקורות מהימנים שאינם מוגנים בזכויות יוצרים בחלק העוסק בזכויות היוצרים. כמו כן, החלק מקורות לכתיבת ערכים עוסק במציאת מקורות מהימנים שעשויים לסייע לכם ביצירת הערכים כל עוד תקפידו לפעול בהתאם לעקרון שימוש הוגן.
איור 4-4 תמונה המציגה את תוצאות החיפוש שעלו בעת חיפוש אחר מקורות ל"סאם ויילי". במידה שאתם משתמשים במנוע חיפוש, חלק גדול מהתוצאות עשויים להיות קישורים לפורומים, בלוגים או מקורות אחרים שאינם נחשבים למקורות מהימנים מקובלים לערכי ויקיפדיה. אף על פי כן אל תתעלמו מהם לחלוטין, שכן הם עשויים להכיל קישורים למקורות מהימנים או להכיל רעיונות למילות מפתח אשר בהם תוכלו להשתמש כדי לחפש מקורות מהימנים טובים.
הערה:
במידה שלא הצלחתם למצוא מקורות מהימנים רלבנטיים באתרי מנועי החיפוש באינטרנט, ייתכן שבחרתם בנושא שאינו בעל חשיבות אנציקלופדית. אפשרות נוספת היא שאתם צריכים לחפש מקורות מהימנים לערך שברצונכם לכתוב במקום אחר (ראו החלק מקורות לכתיבת ערכים).

6. צרו את הטיוטה הראשונית של הערך, עם הכותרות של החלקים השונים והערות שוליים לכל משפט (או לכל הפחות, לכל פיסקה, במידע שכל המידע שמוצג בפסקה מתבסס על מידע שכתוב במקור אחד בלבד).

אמצו את גישת הכתיבה שעובדת הכי טוב בשבילכם. בכל מקרה, לא משנה כיצד תיצרו בפועל את הערך, תמיד תזכרו להקפיד על שלושת הדברים הבאים:
  • כתבו את הערך כאשר הנכם מתבססים על מידע שקראתם קודם לכן במקורות המהימנים שעליהם מתבסס הערך, במקום לכתוב קודם את הטקסט של הערך ורק לאחר מכן לחפש מקורות מהימנים שיאמתו את התוכן.
  • אין לבצע העתקה והדבקה של מקטעים שלמים ו/או גדולים של טקסט משום שזו תהיה הפרת זכויות יוצרים.
  • כאשר הנכם מוסיפים טקסט לערך, הקפידו תמיד להוסיף לצד קטע הטקסט החדש את מקור המידע אשר עליו הוא מסתמך, כהערת שוליים.
חלקים מתוך ערך

פרק זה איננו מסוגל לתאר את כל השלבים שכרוכים ביצירת ערך מושלם, אבל זה בסדר. בשלבים הראשוניים הללו, סביר להניח שלא תצליחו עדיין לייצר לבדכם ערכים מושלמים. במקום זאת, כדאי למקד את האנרגיה ביצרת ערכים אשר לפי דעתכם בעלי פוטנציאל להפוך לערכים טובים במוקדם או במאוחר. יש לוודא כי לנושא עצמו יש חשיבות אנציקלופדית, שהמידע שמופיע בערך מסתמך על מקורות מהימנים, וליצור ערך שבו אתם והעורכים האחרים תוכלו להשתמש כבסיס לערך שיורחב וישופר בהדרגה לאורך זמן.

ובכל זאת, עליכם לשאוף לכך שהערך החדש שתיצרו יכיל מספר מינימלי של חלקים:

  • הקפידו להוסיף פתיח שיכלול מספר משפטים (ראה שלב 6 ב סעיף כ xx לפרטים נוספים).
  • הקפידו להוסיף לפחות שלושה חלקים בגוף הערך, המתבססים על מקורות מהימנים שונים המופיעים בחלק הערות השוליים. במידה שאתם מתקשים להבין כיצד לחלק את המידע שמצאת למקטעים, מומלץ לבחון ערכים אחרים בוויקיפדיה העוסקים בנושאים דומים. במידה שהערך שאותו אתם מעוניינים לכתוב הנו ערך ביוגרפי, ביחנו ערכים אחרים המכילים ביוגרפיות של אישים שפועלים או שפעלו באותו התחום. במידה שהערך שאתם מעוניינים לכתוב הנו על חברה, ביחנו ערכים אחרים העוסקים בחברות מתחרות גדולות יותר. במידה שהערך שאתם מעוניינים לכתוב הנו על אירוע שנתי, ביחנו ערכים העוסקים באירועים גדולים בעלי אופי דומה.
  • הקפידו להוסיף חלק הערות שוליים וחלק קישורים חיצוניים בתחתית הערך. חלק הקישורים החיצוניים צריך להכיל קישורים לאתרי אינטרנט רשמיים הקשורים לנושא, גם אם אותם האתרים צויינו כבר בחלק הערות השוליים. אחרת, יש להימנע בדרך כלל ממצב שבו אותו הקישור יופיע מספר פעמים בערך. (תוכלו למצוא הנחיות מפורטות בנושא בדף ויקיפדיה:קישורים חיצוניים).

על מנת לקבל הנחיות נוספות בנושא ויקיזציה של ערכים מומלץ לקרוא את הדף ויקיפדיה:עריכה טכנית. פרק 18: ערכים טובים יותר: גישה שיטתית עוסק בפירוט באופן שבו ניתן להפוך את ערכים שהנם במצב רע לערכים טובים בהרבה.

במידה שאתם מעדיפים לעשות כן, אתם יכולים בשלב זה לבצע את רוב עבודת הכתיבה של הטיוטה הראשונית לערך במעבד התמלילים המועדף עליכם, כאשר תוסיפו להוסיף הערות לצד כל משפט או פסקה שיציינו מהם המקורות המהימנים שעליהם הם מסתמכים (הערות אשר בהמשך יוסבו להערות השוליים בערך). תוכלו גם לבחור לעבוד על הטיוטה שלכם בדף משנה במרחב המשתמש של ויקיפדיה (במידה שתעשו כן, הקפידו לשמור את השינויים שלכם מדי פעם על גבי השרת שכן מערכת ויקיפדיה איננה מבצעת שמירה אוטומטית בדומה למעבדי התמלילים).
הערה:
כפי שפורט בחלק העוסק בהתנגשויות עריכה, במידה שאתם שתשאירו ערך במצב עריכה זמן רב מדי, אתה מסתכנים בכך שתתקיים התנגשות עריכה כאשר לבסוף תנסו לשמור את הערך, וזאת משום שעורך אחר ניסה בנתיים לשמור שינויים משלו באותו הערך. התנגשויות העריכה אינן מהוות בעיה לרוב כאשר אתם עובדים על תוכן בדפי משנה במרחב המשתמש שלכם שכן לרוב העורכים האחרים נמנעים לבצע שינויים דחופים במרחב המשתמש. בכל מקרה, יש להקפיד לשמור את השינויים שלכם שמבוצעים במרחב ויקיפדיה מעת לעת שכן הדפדפן או המחשב האישי שבו הנכם משתמשים עשוי לקרוס לעתים גם כן.
Figure 4-5. A section of the Sam Wyly article in rough draft form. Sections in the body of articles normally consist of prose paragraphs, not bullet points or lists as shown here, but that's because the article is still in very rough form. You should at least turn the bulleted sentences into bulleted paragraphs.

7. בצעו את עריכותכם האחרונות בפתיח של הערך.

זה בסדר לבצע את הטיוטה של הפתיח עוד בשלבים המוקדמים, אף על פי כן, עדיף בדרך כלל להשאיר את כתיבת הפתיח לסוף. הפתיח, אחרי הכל, צריך להכיל סיכום קצר יחסית, אשר יסביר באופן כללי מדוע הנושא ראוי לציון.

8. עברו על הערך וצרו קישורים פנימיים אשר יקשרו את הקוראים לערכים אחרים (אשר נחשב לחלק מתהליך ה"ויקיזציה" שנהוג לבצע בכל ערכי ויקיפדיה).

כעת מומךץ לסקור את רשימת הערכים שהכנתם מבעוד מועד – הכוונה לערכים שיכילו קישורים פנימיים לערך החדש שתיצרו (ראו איור 4-3). לרוב תהיו מעוניינים גם שהערך החדש שתיצרו יכיל קישורים פנימיים שיפנו את הקוראים חזרה לערכים הללו, בכל הפעמים בהם יוזכרו הנושאים שבם עוסקים הערכים הללו בערך החדש שתיצרו.
עם זאת, אל תגבילו את עצמכם לרשימה הזו בלבד. קרוב לוודאי שהערך החדש שתיצרו יקשר ליותר מאשר רק הערכים שמצאתם קודם לכן. הוסיפו קישורים פנימיים במידת הצורך, אך אל תוסיפו יותר מדי קישורים פנימיים (ראו התיבה "לקשר או לא לקשר" בחלק כיצד ניתן ליצור קישורים פנימיים).
הערה:
הדרך המהירה ביותר לבדוק אם ניתן לבצע קישורים פנימיים לערכים קשורים מסויימים היא פשוט להציב את הסוגריים המרובעים בצדדים של מילים מסויימות בערך, ולאחר מכן לבצע תצוגה מקדימה של הערך ולראות אם הקישורים הפנימיים הנם אדומים או כחולים. בדקו את כל הקישורים הכחול במידת הצורך דרך עמודים חדשים בדפדפן. במידה שהם מובילים (דרך דף הפניה או דף פירושונים) לערך בשם שונה, יש לשנות את הקישור הפנימי בערך החדש שעליו אתם עובדים כך שהוא יפנה ישירות אל הערך הרלבנטי. עבור כל קישור אדום, תוכלו לבחור לשנות את המילה המקשרת ולנסות לבצע תצוגה מקדימה בשנית, או לבצע חיפוש מתוך חלון נפרד. אתם יכולים גם לבחור להשאיר את הקישור הפנימי האדום בערך במידה שתגיעו למסקנה שהערך שאליו ברצונכם לקשר עדיין איננו קיים בויקיפדיה אך חושבים שהנושא הינו חשוב מספיק.

9. שמרו את הטיוטה לערך שבמרחב המשתמש שלכם בפעם האחרונה. כעת הגיע הזמן להעביר את הערך ממרחב המשתמש שלכם למרחב הערכים של ויקיפדיה:

  • בחלק העליון של הערך, לחצו על הלשונית "העברה". אתה תראו כעת משהו שדומה לאיור 4-6.
  • לצד התיבה "לשם החדש", יש לשנות את השם הישן של הדף (במקרה זה, "משתמש:שם המשתמש שלכם/שם הערך החדש") לשם החדש של הערך (במקרה זה, "סאם ויילי"). ציינו מה הסיבה להעברה (בדרך כלל, "יצירת ערך חדש"), וסמנו V לצד הטקסט "מעקב אחרי דף המקור ואחרי דף היעד" (למידע נוסף ראה החלק רשימת המעקב הסטנדרטית של ויקיפדיה).
  • לחצו על הכפתור "העברה".

10. כעת אתם אמורים לראות דף שיציין כי ההעברה התבצעה בהצלחה (איור 4-7).

העברת דף תמיד משאירה הפניה בשם הישן של הערך - באופן זה, כל מי שילחץ על קישור פנימי שיוביל אותו לשם הישן של הערך, יוביל למעשה את הקורא הישר אל המיקום החדש שבו נמצא הערך כעת. (למידע נוסף קראו הפניות|החלק העוסק בהפניות.) כעת אתם צריכים רק לבדוק, ולתקן, את כל ההפניות הכפולות – כלומר מקרים בהם ההפנייה שולחת את הקוראים קודם לדף הפנייה אחר ולא היישר לערך עצמו. נבדוק אם יש הפניות כפולות השלב אחרון של חלק זה.
Figure 4-7. There's one more step after you've moved a page—fixing any double redirects. A double redirect is where article A has a link to page B; page B is a redirect that immediately takes the reader to page C; and page C is also a redirect that points to page D.

11. לחצו על הקישור הכחול במילה "בדוק" (כפי שהוא מופיע במשפט השני שבאיור 4-7) על מנת לבדוק אם ישנן הפניות כפולות.

הפניות כפולות עבור ערכים חדשים הנן נדירות למדיי. ובכל זאת, רצוי להתרגל לבדוק זאת בכל פעם כאשר הנכם מבצעים העברה של דפים. בעקבות לחיצה על הקישור "בדוק", יוצגו בפניכם כל הקישורים הפנימיים לערך שזה עתה הועבר (בדומה לאיור 4-8).
Figure 4-8. There are nine direct links to the new Sam Wyly article. The last of the nine is a redirect (which is fine). If there were any double redirects; you'd see a double indentation underneath the redirect. (For more information on redirects, including fixing them, see the section about redirects.)
מזל טוב! כעת הנכם יודעים כיצד ליצור ערכים חדשים, וכיצד לעשות זאת באופן נכון.
הייו זהירים בעת קטגור הערכים

השלבים שמוזכרים בפרק זה לא עוסקים כלל בהוספת קטגוריות לערכים חדשים. בעוד שהוספת הקטגוריות איננה קשה, במידה שהנכם עורכים חדשים, יתכן שעדיף שתהיו יותר זהירים בהתחלה בבחירת הקטגוריות הנכונות. במידה שאתם מעוניינים להוסיף קטגוריה או שניים, ניתן לוודא שאתם עושים זאת בצורה הנכונה על ידי מציאת ערכים דומים, ולאחר מכן להעתיק את כל הקטגוריות הרלוונטיות מתוכם לערך החדש שיצרתם. לחלופין, תוכלו לעבור לפרק 17 וללמוד על קטגור ערכים.

אף על פי כן, אינכם מחוייבים להוסיף את כל הקטגוריות בעצמכם. סביר להניח שהערך לא יישאר ללא קטגוריות לאורך זמן שכן לרוב, במוקדם או במאוחר עורכים מנוסים המתמחים בקטגור ערכים ישימו לב לכך שהערך לא כולל עדיין קטגוריות.

רעיונות לערכים חדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במידה שאינכם בטוחים אם הקהילה הויקיפדית תקבל בברכה רעיון כולשהו שיש לכם לערך פוטנציאלי חדש, כדאי לעתים רבות לשקול להתייעץ על כך מבעוד מועד, לפני שתשקיעו זמן רב ביצירת הערך. תוכלו לעשות זאת בויקיפדיה:חממה.

במידה שהנכם מחפשים נושא לערך חדש שעדיין לא נכתב, ניתן למצוא רשימות של ערכים מבוקשים בויקיפדיה:בקשת ערך

מקורות לכתיבת ערכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמות המשאבים הזמינה עבור כל המשתמשים באינטרנט כיום מהמחשב הביתי הינה מדהימה. בנוסף למנועי החיפוש הרגילים, יש גם את מאגרי מידע עצומים כגון גוגל סקולר וגוגל ספרים. הניו יורק טיימס הקים ארכיונים שלמים של כל הכתבות שהופיעו אי פעם בעיתון אשר זמינים עבור כל הגולשים כיום בחינם באינטרנט.

כמו כן, כמעט בכל יישוב יש את המשאב המושלם לצורך עבודת מחקר עבור ערכים בוויקיפדיה - הספרייה הציבורית. הספרנים יסיעו לכם לעתים רבות גם לאתר את כל הספרים הנחוצים שיסייעו לכם לכתוב ערך חדש טוב (או לשפר באופן משמעותי ערך קיים).

כמו כן, ויקיפדיה העברית מכילה גם את המיזם ויקיפדיה:ספרייה המוקדש לארגון ושיתוף משאבים הזמינים בפני ויקיפדים מסוימים, כדי לסייע באימות מידע המופיע במקורות שונים כאשר יהיה צורך בכך.