משתמש:Yiftaa/האהובים עליי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערכים הכי טובים שלי!
דיוקן מצוייר של מגדי א-שאפעי
  • מגדי א-שאפעי - ערך שכתבתי בהתחלה בכלל במסגרת מיזם בית ספר ויקיפדיה, אבל אחרי זה במשך משהו כמו חודש שיפצתי והוספתי לו דברים. מגדי א-שאפעי הוא כותב הקומיקס למבוגרים הערבי הראשון. בשנת 2008 פרסם ספר קומיקס ביקורתי מאוד כנגד המשטר הדיקטטורי של חוסני מובארכ, בו השלטון מוצג כמושחת וחשוך. הספר, ששמו הוא מטרו, נגנז עם יציאתו לאור והשלטונות הורו על איסור פרסום שלו. א-שאפעי והמו"ל הצעיר מוחמד א-שארקווי הועמדו למשפט, בו ארגוני זכויות אדם מכל העולם התעניינו בנעשה ומחו על הפגיעה בחופש הדיבור. כל זאת לא עזר, ובית המשפט המצרי האשים את א-שאפעי בפגיעה במוסר הציבור. אמנם, במצרים הספרים נגנזו, אך כמה עותקים התגלגלו לידיהם של חברת הוצאה לאור איטלקית, שפרסמה את הספר בארצה, ולאחר מכן הספר תורגם גם לאנגלית על ידי תרגום של הסופרת צ'יפ רוזטי. אט אט א-שאפעי החל להתפרסם עם ספרו מחוץ למצרים, כשבה הספרים היו עדיין גנוזים. ההכרה לא-שאפעי הגיעה עם ההפיכה במצרים ב-2013, אז נפל מוחמד מורסי מהשלטון ועלה הנשיא הליברלי יותר, עבד אל-פתאח א-סיסי. אז הותר סוף סוף הפרסום של הספר במצרים, וא-שאפעי הוכר כיוצר הקומיקס למבוגרים הערבי הראשון. הערך ממש נחמד, בעבר ניסיתי להציע אותו למומלצות, אבל עכשיו ברור לי שהוא לא בשל. בכל אופן ערך ממש טוב.
  • דת במצרים - הערך הארוך ביותר שלי, ועם הכי הרבה מקורות. הערך סוקר את ההיסטוריה של הדת במצרים - נפילת הדת העתיקה, עליית הנצרות ולאחריה עליית האסלאם - ואת הדת במצרים המודרנית. כיום הדת העיקרית במצרים היא אסלאם (עם 90% בערך) ולאחריה הנצרות (עם 10% בערך). הנוצרים במצרים, שרובם ככולם שייכים לנצרות הקופטית, סובלים מדיכוי ואפליה מצד המוסלמים מאז ימיו של גמאל עבד אל נאצר. גם אתאיסטים סובלים מדיכוי במצרים, בעיקר בשנים האחרונות של המאה העשרים. גם היהודים במצרים היוו פעם קהילה עצומה, אך התנכלויות וזעם עקב הסכסוך הערבי-ישראלי הובילו לדילול הקהילה לכדי פחות מחמישים נפש. הערך טוב למדי, ואפילו חשבתי להציע אותו למומלצות, אבל החלטתי לתת לו עוד קצת זמן "להתבשל" במרחב הערכים.
  • Aqualung - אלבומה הרביעי של להקת הרוק המתקדם ג'ת'רו טאל. כתבתי את הערך בפעם הראשונה בתחילת 2020, אבל הוא סבל מבעיות תרגמת קשות והועבר לטיוטה. לפני חודשיים בערך החלטתי לשפצר אותו, וכתבתי אותו מחדש, עם מקורות, עיצוב וכמובן תרגומים הגונים. האלבום הוא אחד מהאלבומים הכי פורצי דרך, הן מבחינה מוזיקלית והן מבחינת תוכן. השירים באלבום, שנכתבו על ידי הסולן איאן אנדרסון, מכילים הרהורים על משמעות הדת, האלוהים והכנסייה. האלבום יוצא דופן מבחינה לירית, שכן הוא עוסק בנושאים פילוסופיים ודתיים, וסוקר אותם מנקודת מבט של אדם המחפש אחר תשובות לשאלות שהכנסייה אינה עונה עליהן. גם המוזיקה באלבום חדשנית ופורצת דרך, שכן האלבום מערב מוזיקת רוק כבד, רוק פסיכדלי, רוק מתקדם, בלוז, מוזיקה דתית, מוזיקה קלאסית וסגנונות רבים נוספים. הלהקה עושה באלבום שימוש בשלל טכניקות, לחנים ושיטות על מנת ליצור מבנים מוזיקליים מורכבים למדי. ערך קצת קצר אבל נחמד ביותר.
קנד היט בשחזור של וודסטוק, 1970