Aqualung

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Aqualung
אלבום אולפן מאת ג'ת'רו טאל
יצא לאור 19 במרץ 1971
הוקלט דצמבר 1970פברואר 1971
מקום הקלטה אולפני סרם וסט עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק מתקדם
רוק כבד
מוזיקה דתית
מוזיקה אתנית
פאנק רוק
שפה אנגלית
אורך 42:55
חברת תקליטים איילנד רקורדס
קרייסליס רקורדס
הפקה איאן אנדרסון, טרי אליס
כרונולוגיית אלבומים של ג'ת'רו טאל
Benefit
(1970)
Aqualung
(1971)
Thick as a Brick
(1972)
סינגלים מ-Aqualung
  1. "Hymn 43"
    תאריך יציאה: יולי 1971
  2. "Locomotive Breath"
    תאריך יציאה: יולי 1971
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Aqualungעברית: ציוד צלילה או ריאת מים) הוא אלבום האולפן הרביעי של להקת הרוק הבריטית ג'ת'רו טאל. האלבום יצא לאור ב-19 במרץ 1971, בהוצאת חברות התקליטים קרייסליס רקורדס ואיילנד רקורדס[1]. שירי האלבום נכתבו על ידי חברי הלהקה, לצד איאן אנדרסון וטרי אליס, שגם הפיקו את האלבום. Aqualung הוא האלבום המצליח ביותר של הלהקה. הוא נכנס לצמרת מצעדי אלבומים רבים ברחבי העולם. הוא נחשב על ידי רבים לאלבום קונספט שנושאו המרכזי הוא "הבדלה בין דת לאלוהים", חרף טענותיהם של חברי הלהקה כי לא הייתה בכוונתם ליצור אלבום קונספט.[2]Aqualung זכה להצלחה גם מחוץ לגבולות הממלכה המאוחדת. מבקרי מוזיקה רבים אף טענו כי בזכותו, הפכה הלהקה לידועת-שם בקרב הקהל האמריקאי. האלבום זכה לביקורות חיוביות, שהדגישו את שילוב הרוק וההבי מטאל עם מוזיקה דתית וקלאסית. Aqualung משלב כלי נגינה שונים ומגוונים, החל מגיטרה ופסנתר, וכלה בצלילי חליל שמזוהים בשאר שירי הלהקה.

עם מכירות של למעלה משבעה מיליון עותקים[3][4][5] ברחבי העולם, Aqualung הפך לאלבום הנמכר ביותר של הלהקה. האלבום הגיע למקום הרביעי במצעד האלבומים הבריטי[6] ולמקום השני במצעד האיטלקי.[7] מתוך האלבום יצאו שני סינגלים, "Hymn 43" ו"Locomotive Breath".

רקע והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת לד זפלין, 1977. שתי הלהקות התחלקו באותו אולפן הקלטות במקביל.

לאחר סיבוב הופעות בארצות הברית, פוטר נגן הבס הקודם של הלהקה גלן קורניק והוחלף בג'פרי האמונד[8], חבר ותיק של אנדרסון עוד מימי בית הספר[9]. בנוסף, הצטרף ללהקה ג'ון אוואן כפסנתרן באופן רשמי, לאחר שהיה לעזר באלבומי הלהקה הקודמים. האלבום היה אחד מהראשונים שהוקלטו על ידי חברת התקליטים איילנד רקורדס, שהייתה אז רק בחיתוליה.

חברי ג'ת'רו טאל הגיעו לאולפנים במטרה להקליט את האלבום וגילו כי להקת ההארד רוק הידועה לד זפלין, שהוקמה אך שנים אחדות קודם לכן, הקליטה במקביל את אלבומה Led Zeppelin IV באותו האולפן. שתי הלהקות נאלצו להתחלק ביניהן בזמני ההקלטות, ולא יכלו להקליט בו זמנית. אם היו עושים כן, קולות הלהקה השנייה מן החדר הסמוך היו עלולים לחדור להקלטה.

באופן כללי הלהקה לא התרשמה מהאולפנים, ומאוחר יותר כינה אנדרסון את האולפן כ"נוראי, קר ומלא בהד"[10]. במתחם האולפן נמצאו שני חדרי הקלטה: את הקטן מביניהם שכרו חברי לד זפלין, וג'ת'רו טאל זכו להקליט בזה הגדול.

כיוון שהמנגינות שבאלבום כללו כלים שונים ומגוונים, היה צורך להביא נגנים נוספים ואף תזמורות שינגנו את הקטעים שכתב אנדרסון. על הניצוח וניהול תפקידי התזמורת הופקדה די פאלמר, שעבדה עם הלהקה מאז אלבומם הראשון This Was משנת 1968. עבור השירים יוצאי הדופן שנכתבו לאלבום היה צורך בכלי נגינה רבים, ועל כן הלהקה הקליטה מגוון רב של כלי נשיפה, כלי קשת, כלי הקשה ואפילו מקהלת גברים (עבור השיר "My God"). Aqualung הוא האלבום האחרון של הלהקה שבו ניגן המתופף המקורי, קלייב באנקר, שפרש ממנה מאוחר יותר על מנת להקים משפחה[11].

סגנון מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירי האלבום מייצגים סגנונות מוזיקליים רבים, החל מפולק, בלוז, מוזיקה פסיכדלית והארד רוק, וכלה במוזיקה דתית, מוזיקה קלאסית, ג'אז ופאנק. סגנון ההבי מטאל של שירים כמו "Locomotive Breath"‏, "Hymn 43" ו-"Aqualung" נחשב כגורם נוסף להצלחה הגדולה של האלבום והלהקה בכלל, עם התפתחות ז'אנר הרוק הכבד בתקופה זו[12]. בניגוד לאלבומיהם הקודמים של הלהקה, Aqualung מכיל קטעים אקוסטים רבים. בין השירים האקוסטיים באלבום נמנים "Cheap Day Return", "Wond'ring Aloud" ו-"Slipstream", שהם שירים קצרים ואקוסטיים לחלוטין, והשיר "Mother Goose" הוא אקוסטי ברובו. אנדרסון טוען כי ההשראה העיקרית שלו לכתיבת השירים היו רוי הרפר וברט יאנש[10].

האלבום מכיל מורכבויות מלודיות רבות כמו שינויי סולם, הרמוניות מרובות כלים ושינויי מקצב פתאומיים[13]. אופיים של חלק נכבד מהשירים משתנה במהלכם, כדוגמת שיר הנושא "Aqualung". סגנונו וצורת הנגינה שבו משתנים החל ממוזיקת רוק כבד וכלה במוזיקה שקטה ואקוסטית, פולק, רוק וג'אז, סולו גיטרה בעל דיסטורשן וחזרה לקטע הרוק שבהתחלה. גם השיר "My God" ניחן במנגינה משתנה לאורכו; בתחילתו נשמעת מוזיקה כמו-דתית הכוללת מקהלת גברים, אך בהמשך הופכת מנגינת השיר לרוק.

נושא האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן כללי, ניתן לחלק את האלבום לשני נושאים מרכזיים - האחד הוא מוסדות הדת והכנסייה וההשפעה שלהן על החברה הנוצרית המודרנית, כמו גם "ההבחנה בין דת לאלוהים" (ראו מטה) - ואילו השני הוא אוכלוסיות שוליות ומדוכאות בחברה כגון חסרי בית, חולים סופניים, קשישים ועוד. ישנם גם כמה שירים העוסקים בחששותיו של אנדרסון, כותב השירים, מפני האצת החברה לעבר מונחים כמו קפיטליזם מוחלט והתפוצצות אוכלוסין[14].

הרעיון הראשוני לאלבום הגיע מאשתו של אנדרסון באותה תקופה, ג'ני פרנקס, שנהגה לצלם חסרי בית על גדות נהר התמזה, כחלק מתחביב אמנותי שרכשה. באחת הפעמים שהיא ובעלה צעדו לצד הנהר לכד את עיניהם מראהו המוזר והמיוחד של חסר בית יחיד, בעל בגדים בלויים ושיער וזקן ארוכים. דמותו לא עזבה אותם, ויחד הם כתבו בהשראתו את השיר "Aqualung", שהיה לשיר הנושא של האלבום[15]. לאחר מכן כתב אנדרסון מקבץ שירים נוספים, כאשר במבט רטרוספקטיבי התברר כי הם מתחלקים לשני נושאים כלליים, שבסופו של דבר קובצו לצד א' וצד ב' של התקליט. בעקבות החלוקה הכללית של השירים לשני צידי האלבום, נוצר הרושם כי לכל צד של התקליט יש נושא ספציפי, מבלי שאנדרסון התכוון לכך.

צד א' של התקליט מכיל שירים שעוסקים בדמויות שוליות בחברה המודרנית, בהם חסר הבית מהשיר "Aqualung", תלמידה העובדת בזנות מהשיר "Cross-Eyed Mary"[16]. לאחריהם שני שירים אוטוביוגרפיים של אנדרסון המדברים על פגישותיו עם אביו השוכב על ערש דווי[8] ועוד שני שירים בנושאים שונים אך עם המכנה המשותף הדומה. צד ב' של האלבום, שכותרתו "אלוהיי" ("My God"), נתפס כבולט מבין השניים, ומכיל שלוש רצועות – "My God",‏ "Hymn 43" ו-"Wind Up" – העוסקים בנצרות ובתפיסתה המודרנית באופן מפקפק וסולד. לצידן הוא מכיל שני שירים נוספים בנושאים אחרים אך לא בלתי קשורים. האחד הוא "Slipstream", שעוסק בחברה הקפיטליסטית ש'סוחטת' מהאזרחים הפשוטים את כל כספם, ואילו השני הוא "Locomotive Breath", שמתאר את הדהירה הבלתי ניתנת לעצירה אל מצב של התפוצצות אוכלוסין באמצעות מטאפורה של רכבת הדוהרת על המסילה[14].

התאוריות לגבי 'אלבום קונספט'[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעה של ג'ת'רו טאל משנת 2009 בה מופיע על מסך מאחורי הבמה תווי הנגינה והמילים של שיר הנושא "Aqualung"

האלבום, שסוקר רבות על ידי מבקרים ומאזינים, נחשב לעיתים קרובות, באופן שגוי, לאלבום קונספט שנושאו המרכזי הוא "ההבחנה בין דת לאלוהים"[17]. אלבום קונספט הוא אלבום שרצועותיו נועדו להעביר מסר מסוים, או לחלופין נרטיב עלילתי יחיד, בו השירים מתחברים זה לזה בצורה של התחלה, אמצע וסוף. באלבומי קונספט השירים מהווים יחדיו מסר או רעיון אחד שאינו מועבר בהכרח כאשר הם בנפרד[18][19]. על כן, באתר "AllMusic" נכתב כי "[האלבום] עוסק בהרהורים נמרצים על אמונה ודת"[12], ובדיונים אקדמאיים שונים שעסקו באלבומי קונספט, הופיע Aqualung ברבות מהרשימות כאלבום קונספט משפיע[20][21][22]. אף על פי כן, חברי הלהקה הבהירו פעמים רבות כי הוא אינו אלבום קונספט כלל וכלל, ושזוהי פרשנות מוטעית של התוכן[23].

למרות הנושאים הקשורים וההמשכיות שיש בין שיר לשיר לכאורה, חברי הלהקה, ובפרט אנדרסון, טענו בעקביות כי האלבום אינו עוסק בנושא מאחד. בראיון משנת 2005 שנכלל באלבום Aqualung Live מביע אנדרסון את דעתו בעניין[24]:

תמיד אמרתי בזמנו שלא מדובר היה באלבום קונספט; באלבום יש שירים מגוונים ושונים זה מזה כאשר ישנם כמה קטעים שיש להם מכנה משותף – זה לא הופך אותו לאלבום קונספט [...] Aqualung בפני עצמו, אף פעם לא היה אלבום קונספט בעיני. פשוט מקבץ שירים.

מתופף הלהקה קלייב באנקר טען שכל עניין הקונספט הוא מקרה משעשע של 'טלפון שבור'. "אתה מנגן את התקליט לזוג אמריקאים, אומר להם שיש נושא לירי המקשר באופן רופף בין כמה מהשירים, ואז הם שמים לב לדמות המוזרה על העטיפה, ופתאום מופצת שמועה שג'ת'רו טאל עשו אלבום קונספט", טען[1].

מלבד אלוהים, מוזכרים באלבום נושאים כמו השפעות העיור על הטבע ומבנים חברתיים כמו דת וחברה, שלימים, יתפתחו באלבומים הבאים של הלהקה לנושאים מרכזיים[8]. התסכול שחש אנדרסון מהיחס של הציבור לאלבום כאלבום קונספט הוביל אותו לכתיבת האלבום הבא Thick as a Brick, שהוא אלבום קונספט באופן מוחלט[25].

בראיון משנת 2011 נשאל אנדרסון האם בשירים שכתב עבור האלבום קיים ניסיון לשנות את דעותיהם של המאזינים ולשכנע אותם בנושאים המועברים בשיריו. בתגובה ענה כי "בוודאי שמעולם לא ניסיתי לעורר או להכריח שינוי אצל אנשים אחרים. כל מה שעושה אמן הוא לשקף את מה שהוא רואה ואת מה שהוא מפרש מסביבה שלו. אני נוהג להתבונן סביב ברעיונות ומחשבות. אני חושב שזה באמת תפקידו של המלחין, האמן, הצייר או הסופר, להציג בפני אנשים אחרים אפשרויות"[26].

הלהקה בהופעה משנת 1973

שירים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר "Lick Your Fingers Clean" הוקלט במקור עבור האלבום, אך לא נכלל בו לבסוף מסיבות טכניות[27]. לאחר מכן, בשנת 1974, עובד השיר מחדש ונכנס לאלבום War Child. ההקלטה המקורית של השיר יצאה לאור בשנת 1988 בתקליטור מיוחד לרגל 20 שנים לג'ת'רו טאל. בנוסף, הוא נכלל גם כרצועת בונוס במהדורות מאוחרות יותר של Aqualung, ב-1996 וב-2011[27].

שיר נוסף, "Wond'ring Again", הוקלט ב־21 ביוני 1970 יחד עם הגרסה המקורית של השיר "Wond'ring Aloud", והיה אמור להיכלל באלבום כחלק ב'. לבסוף הוחלט שלא להכניס אותו[28], אך הוא יצא לאור שנתיים מאוחר יותר באלבום האוסף "Living in the Past" משנת 1972. בשיר ניגן על גיטרת הבס המוזיקאי גלן קורניק, שהיה הבסיסט המקורי של הלהקה ופוטר בשנת 1970. לימים אמר קורניק ש"Wond'ring Aloud" בגרסתו המקורית הוא השיר האהוב עליו מכל שירי הלהקה[10].

עטיפת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת האלבום מציגה איור מאת ברטון סילברמן. זהו דיוקן בצבעי מים של גבר חסר בית ארוך שיער וזקן הלבוש בגדים עלובים ומרופטים. הגבר נראה שולח ידו לכיסו כשעל פניו מבט 'ערמומי' במקצת. הציור, כמו גם שיר הנושא של האלבום, צויר בהשראת תמונה שצילמה אשתו של אנדרסון, ג'ני פרנקס. בתמונתה מופיע חסר בית בודד היושב על גדות נהר התמזה בלונדון. בראיון עם אנדרסון אמר כי בדיעבד, התמונה של פרנקס הייתה טובה יותר כעטיפה לאלבום מאשר האיור הסופי[8], אף שאיור העטיפה כבר הפך לאייקוני ברבות השנים.

היצירה נרכשה והוזמנה על ידי יושב ראש קרייסליס רקורדס, טרי אליס, בשנת 1971[29]. אליס פנה אל סילברמן והציע לו כ-1,500 דולר[30] (בערך 10,500 דולר כיום[31]) בעבור ציור עטיפה לאלבום, ללא חוזה כתוב[32]. אליס טען כי התמונה תשמש אך ורק עבור עטיפת האלבום, אולם לאחר שהתפרסם וזכה להצלחה גדולה מהצפוי, החלו לשווק חולצות וכוסות קפה שעטיפת האלבום מופיעה עליהם[29]. על כן דרש סילברמן תשלום נוסף בעבור השימוש באיור בתור מרצ'נדייזינג[29].

הציור המקורי של העטיפה הקדמית והאחורית נעלם. על פי סברה אחת הוא נגנב מחדר המלון שבו ישן סילברמן בלונדון[10]. על פי סברה נוספת, אותה מקדם סילברמן, הציור נגנב ממשרדו של טרי אליס לאחר שהזמין אותה מסילברמן[29]. הציורים המקוריים ששומשו לעיצוב פנים האלבום, מצויים עדיין אצל סילברמן.

במרוצת השנים ניסה הצייר כמה וכמה פעמים לקבל תגמול הוגן לציורו, שהופיע על גבי למעלה מ-7 מיליון עותקים, ואף הצטייד בעורך דין על מנת לתבוע מקרייסליס רקורדס את הזכויות על הציור. אולם היעדר חוזה כתוב וחוקי זכויות היוצרים המיושנים מנעו ממנו לקיים תביעה ממשית והוא נאלץ לסגת. על פי טענת בנו, הוא אף פנה באחת הפעמים לאנדרסון על מנת שיצטרף למאבק להשגת הזכויות על הציור, אך זה סירב[29].

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סולן הלהקה, איאן אנדרסון. כתב והלחין את כל שירי האלבום, שר ומנגן על חליל וגיטרה אקוסטית והיה המפיק הראשי.

האלבום יצא לאור בבריטניה לראשונה ב-19 במרץ 1971, על ידי חברות התקליטים קרייסליס רקורדס ואיילנד רקורדס. חברות אלה היו אחראיות להפיצו באירופה, שם זכה להצלחה כבירה. על כן, נחתם הסכם עם חברת התקליטים האמריקאית Reprise Records, שדאגה להפצת האלבום בשאר העולם. בצורה זו, פורסמו מהדורות של האלבום בארצות הברית, אוסטרליה, קנדה ויפן[33].

האלבום יצא מחדש במהדורת 40 שנה ב-31 באוקטובר 2011. המהדורה הכילה סטריאו חדש בעריכתו של סטיבן וילסון, ופורסמה בשתי גרסאות: האחת, "מהדורת אספנים", המכילה את האלבום בצורת אריך-נגן (תקליט ויניל), שני תקליטורים וספר בעל כריכה קשה אודות האלבום. השנייה, "מהדורה מיוחדת", הכילה שני תקליטורים בלבד ומהדורה מקוצרת של הספר[34]. וילסון סיפר לאחר פרסום המהדורה כי Aqualung של ג'ת'רו טאל הוא... יצירת מופת, אבל מבחינת סאונד הוא היה ממש בלתי שמיע. לכן, חלק מהמבקרים לא דירגו אותו כמו שצריך. מה שעשינו היה באמת לגרום לו לנצנץ כפי שלא נצנץ מעולם. אני חושב שהרבה אנשים, כולל אני, חושבים כעת שהאלבום טוב בהרבה ממה שחשבו קודם לכן. אז בהחלט יש משהו משמח מאוד ביכולת ללטש את מה שכבר היה יהלום ולגרום לו לזרוח בצורה שלא ידע מעולם”[35].

ביקורות ודירוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירוגים מקצועיים
ציוני ביקורות
מקור ציון
AllMusic [36]
Christgau's Record Guide: Rock Albums of the Seventies +Cּּ
MusicHound Rock [37]
PopMatters [38]
Record Collector [39]
The Rolling Stone Album Guide [40]
Zagat Survey Music Guide - 1,000 Top Albums of All Time [41]
The Daily Vault A[42]

האלבום זוכה לביקורות טובות באופן גורף מצד מבקרי מוזיקה עכשוויים. בן גרסון, כתב מגזין רולינג סטון, שיבח את "המוזיקליות שלו", וכינה אותו "רציני ואינטליגנטי", אם כי הדגיש שרצינותו "מערערת" על איכותו[2]. במגזין סאונדס נכתב כי "הטעם והגיוון" של האלבום הפכו אותו ליצירה "המשובחת ביותר" של הלהקה[43].

Aqualung נבחר למקום ה-22 ברשימת 100 האלבומים הטובים בכל הזמנים על פי סקר המבקרים לשנת 1971 של מגזין The Village Voice[44]. האלבום הוצב במקום 337 במצעד 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של רולינג סטון[45]. בביקורות רטרוספקטיביות על האלבום הוא מתואר לרוב כיוצא מן הכלל ונתפס כקלאסיקה[46][47]. ברוס אדר מאתר AllMusic תיאר את האלבום כ"אמירה נועזת" ו"עמוקה ביותר"[12]. שון מרפי מהמגזין האינטרנטי PopMatters כתב בסקירת 40 שנה לאלבום כי "[האלבום] הוא, בשיא הזהירות, אבן פינה בקאנון הרוק המתקדם שהתהווה באותה עת, אך הוא קיים לגמרי בפני עצמו"[48].

סטיב האריס, נגן הבס של להקת ההבי-מטאל איירון מיידן שידוע כמעריץ גדול של הלהקה[30], כינה את Aqualung "אלבום קלאסי", ושיבח את "נגינתו הפנטסטית, השירים הפנטסטיים והאווירה". איירון מיידן אף ביצעה גרסת כיסוי לשיר "Cross-Eyed Mary" בתור צד ב' של הסינגל "The Trooper" מ־1983[10]. האלבום זכה לאהדה רבה על ידי יוצרי וסוקרי מוזיקה עכשיווים (ראו דירוגים רטרוספקטיביים). סולו הגיטרה של גיטריסט הלהקה מרטין באר בשיר "Aqualung" נכלל ברשימת "20 סולואי הגיטרות הגדולים בכל הזמנים" של מגזין גיטריסט במקום ה-20[49].

היו גם כאלה שראו את האלבום בעין פחות יפה. קבוצות דתיות שונות יצאו נגד האלבום בטענה שהוא מבזה את הכנסייה הנוצרית ואת אלוהים[50]. רוברט כריסטגאו, כתב מגזין וילג' ווייס, מתח ביקורת רבה על האלבום בביקורת משנת 1981, ותיאר את תחומי העניין התרבותיים של אנדרסון ואת דעותיו השליליות על דת והתנהגות אנושית כמשעממים ויומרניים כאחד[51].

הפסנתרן ג'ון אוון (מימין) והבסיסט ג'פרי האמונד (משמאל) בעת הופעה ב-1973. היה זה אלבומם הראשון כחלק מהלהקה.

דירוגים רטרוספקטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגזין/אתר מדינה מצעד/רשימה שנה דירוג
וילג' ווייס ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית The 1971 Pazz & Jop Critics Poll 1972 22
קלאסיק רוק בריטניהבריטניה הממלכה המאוחדת The 100 Greatest Rock Albums of All Time 2001 30
רולינג סטון ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים 2012 337
100 האלבומים הנמכרים של שנות ה-70 בריטניהבריטניה הממלכה המאוחדת 100 האלבומים הנמכרים של שנות ה-70[52] 2004 90
מגזין Q בריטניהבריטניה הממלכה המאוחדת 40 Cosmic Rock Albums[53] 2005 7
1001 אלבומים שעליכם לשמוע לפני מותכם ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית 1001 אלבומים שעליכם לשמוע לפני מותכם[54] 2005 אין דירוג
מגזין גיטריסט בריטניהבריטניה הממלכה המאוחדת The 20 Greatest Guitar Solos of All Time[49] 2011 20
פרוג מגזין בריטניהבריטניה הממלכה המאוחדת The 100 Greatest Prog Albums of All Time[55] 2014 43

הצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום היה להצלחה מסחרית עצומה ובלתי צפויה ברחבי העולם. הוא הגיע למקום 7 במצעד בילבורד 200 האמריקאי[56] (שיא זמני של הלהקה, עד שהאלבום הבא, "Thick as a Brick", הגיע למקום הראשון[57]). במצעד האלבומים הבריטי הגיע למקום 4[6], במצעד האלבומים האיטלקי הגיע למקום 2[7], במצעד האלבומים הקנדי הגיע למקום 5[58] במצעד האלבומים האוסטרלי הגיע למקום 5 גם כן[59] ובמצעד האלבומים הנורווגי הוא הגיע למקום 3[60]. האלבום הגיע למעמד פלטינה בארצות הברית (עם למעלה מ-3,000,000 עותקים שנמכרו) ב-1989[61], למעמד זהב בגרמניה (עם למעלה מ-250,000 עותקים שנמכרו) ב-2008[62] ובבריטניה (עם למעלה מ-100,000 עותקים שנמכרו) ב-2013[63].

הסינגל "Hymn 43" הגיע למקום 91 במצעד הבילבורד הוט 100[64], ומקבילו "Locomotive Breath" הגיע אף למקום 62[65]. במרוצת השנים מכר האלבום יותר מ-7,000,000 עותקים ברחבי העולם והפך לאלבום הנמכר ביותר של הלהקה[66]. Aqualung הוא אחד משני האלבומים היחידים של הלהקה שהוקלט בצורת צליל קוואדרופוני (שיטה שבה מקליטים דרך ארבעה מקרופונים שכל אחד מהם קולט תדרים אחדים), יחד עם האלבום משנת 1974, "War Child". רצועות מסוימות באלבום נכנסו למשחק הווידאו הפופולרי Rock Band בתור שלבים להורדה[67].

נתוני מכירות
מדינה ארגון שנה מעמד וכמות העותקים
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי 1989 3X פלטינה (מעל 3,000,000 עותקים)[68]
גרמניהגרמניה גרמניה איגוד תעשיית ההקלטות הגרמני 2008 זהב (מעל 250,000 עותקים)[69]
בריטניהבריטניה הממלכה המאוחדת איגוד תעשיית ההקלטות הבריטי 2013 זהב (מעל 100,000 עותקים)[70]

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2021 מלאו 50 שנים לצאת האלבום. לרגל כך, התפרסמו מגוון מאמרים וראיונות שסבבו סביב נושאיו והרעיונות המובאים בו, כמו גם חדשנותו יוצאת הדופן. מורגן אנוס מאתר האינטרנט של גראמי פרסם מאמר ובו כתב על שיר הנושא כי "נכון לעכשיו, Aqualung של ג'ת'רו טאל שובח על ידי כולם, מרון בורגונדי ועד טוני סופרן, אך מורכבות השיר יורדת שכבות רבות מתחת לבדיחות זרוקות. ניתן לטעון שהוא היה יכול להציל את העולם"[71]. ג'וף טוביה ג'וניור פרסם מאמר במגזין The Tufts Daily (אנ') הסוקר את השפעת האלבום על הרוק המתקדם בבריטניה, וכתב: "ההצלחה של Aqualung [...] אפשרה לג'ת'רו טאל להרוויח כראוי את מקומה כמרכיב מרכזי בסצנת הרוק המתקדמת בבריטניה [...] בזכות Aqualung, ג'תרו טאל מוקמה כראוי על מפת מוזיקת הרוק, והסאונד של האלבום, בזמן צאתו, הוא יחיד במינו"[72].

בעקבות האלבום פורסמו שני ספרים העוסקים בתולדות הלהקה ובפרט באלבום ובתוכנו, "Jethro Tull's Aqualung" מאת אלן פ. מור ו"Jethro Tull - Aqualung" מאת האל לאונרד. בספרו של מור נכתב כי "Aqualung משנת 1971, עם תוכנו הלירי הפרובוקטיבי ותזוזות המוזיקה הרציפות שלו, הוא התקליט המצליח ביותר והלא מובן ביותר [של הלהקה]"[73].

נכון ל-2021 נמכרו בסך הכל 7 מיליון עותקים של האלבום, והוא הושמע בשירותי הזרמת מדיה למעלה מ-80 מיליון פעמים[74].

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

את כל השירים חיבר והלחין איאן אנדרסון.

צד א' – Aqualung
מס' שם משך
1. Aqualung 6:34
2. Cross-Eyed Mary 4:06
3. Cheap Day Return 1:21
4. Mother Goose 3:51
5. Wond'ring Aloud 1:53
6. Up to Me 3:15
צד ב' – My God
מס' שם משך
1. My God 7:08
2. Hymn 43 3:14
3. Slipstream 1:13
4. Locomotive Breath 4:23
5. Wind-Up 6:01
מהדורת 40 שנה (2011)
מס' שם משך
1. Lick Your Fingers Clean 2:49
2. Just Trying to Be 1:38
3. My God 9:43
4. Wond'ring Aloud 1:52
5. Wind-Up 5:22
6. Slipstream 0:55
7. Up the 'Pool 3:13
8. Wond'ring Aloud, Again 7:08
9. Life is a Long Song 3:20
10. Up the 'Pool 3:13
11. Life is a Long Song (רימיקס סטריו של ה-EP המקורי) 2:49
12. Up the 'Pool (רימיקס סטריו של ה-EP המקורי) 3:13
13. Dr. Bogenbroom 3:01
14. From Later 2:09
15. Nursie 1:38
16. Reprise Radio Advert 0:53
מהדורת 40 שנה מיוחדת (2016) תקליטור I
מס' שם משך
1. Aqualung 6:38
2. Cross-Eyed Mary 4:11
3. Cheap Day Return 1:23
4. Mother Goose 3:53
5. Wond'ring Aloud 1:56
6. Up to Me 0:55
7. My God 7:13
8. Hymn 43 3:19
9. Slipstream 3:20
10. Locomotive Breath 4:42
11. Wind-Up 6:00
מהדורת 40 שנה מיוחדת (2016) תקליטור II
מס' שם משך
1. Lick Your Fingers Clean 2:49
2. Just Trying to Be 1:38
3. My God 9:43
4. Wond'ring Aloud 1:52
5. Wind-Up 5:22
6. Slipstream 0:55
7. Up the 'Pool 3:13
8. Wond'ring Aloud, Again (גרסה מוקדמת (21 ביוני 1970)) 7:08
9. Life is a Long Song 3:20
10. Up the 'Pool 3:13
11. Life is a Long Song (ה-EP המקורי שלא נכנס לאלבום מ-1971) 3:21
12. Up the 'Pool (ה-EP המקורי שלא נכנס לאלבום מ-1971) 3:13
13. Dr. Bogenbroom (ה-EP המקורי שלא נכנס לאלבום מ-1971) 3:01
14. From Later (ה-EP המקורי שלא נכנס לאלבום מ-1971) 2:09
15. Nursie (ה-EP המקורי שלא נכנס לאלבום מ-1971) 1:38
16. Reprise Radio Advert 0:53

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ת'רו טאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

נגנים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברטון סילברמן – ציור העטיפה
  • ג'ון בראנס – מהנדס הקלטות

מצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  Aqualung
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטרליה מצעד האלבומים האוסטרלי 3
איטליה מצעד האלבומים האיטלקי 2
ארצות הברית בילבורד 200 7
בריטניה מצעד האלבומים הבריטי 4
גרמניה GfK – טופ 100 5
דנמרק היטליסטן 3
קנדה מצעד האלבומים הקנדי 5
‏  הוצאה מחודשת (1994)
מדינה מצעד מיקום שיא
בריטניה מצעד האלבומים הבריטי 53[75]
גרמניה GfK – טופ 100 44[76]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 חברות אלה הפיצו את האלבום באירופה. בשאר העולם (כאמור אמריקה, יפן ואוקיאניה) הופץ האלבום על ידי חברת "Reprise Records"
  2. ^ 1 2 בן גרסון, Aqualung, Rolling Stone, ‏1971-07-22 (באנגלית)
  3. ^ Aqualung, Jethro Tull (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Aqualung | Rhino, www.rhino.com (באנגלית)
  5. ^ Aqualung at 50: Jethro Tull’s Half Concept Album Hits Half a Century, Den of Geek, ‏2021-03-18 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ 1 2 (Jethro Tull | Official Charts (UK
  7. ^ 1 2 Hit Parade Italia - ALBUM 1971, מצעד האלבומים האיטלקי
  8. ^ 1 2 3 4 נולן (2001), עמ' 61
  9. ^ נולן (2001), עמ' 63
  10. ^ 1 2 3 4 5 מתוך ראיון למגזין Classic Rock, תחת הכותרת "The Last Gasp" (הנשפן האחרון), 2011.
  11. ^ Jethro Tull Press: Modern Drummer, December 1990, www.tullpress.com
  12. ^ 1 2 3 Aqualung - Jethro Tull | Songs, Reviews, Credits | AllMusic (באנגלית אמריקאית), נבדק ב-2020-09-27
  13. ^ Jethro Tull - Aqualung, נבדק ב-2021-07-04
  14. ^ 1 2 Kory Grow, Kory Grow, Jethro Tull's Ian Anderson: My Life in 10 Songs, Rolling Stone, ‏2018-06-27 (באנגלית אמריקאית)
  15. ^ נולן (2001), עמ' 64
  16. ^ Songfacts, Cross-Eyed Mary by Jethro Tull - Songfacts, www.songfacts.com (באנגלית)
  17. ^ David V. Moskowitz, The 100 Greatest Bands of All Time: A Guide to the Legends Who Rocked the World [2 volumes: A Guide to the Legends Who Rocked the World], ABC-CLIO, 2015-11-10, עמ' 340, ISBN 978-1-4408-0340-6. (באנגלית)
  18. ^ Jim Cullen, Restless in the Promised Land: Catholics and the American Dream : Portraits of a Spiritual Quest from the Time of the Puritans to the Present, Rowman & Littlefield, 2001, עמ' 98, ISBN 978-1-58051-093-6. (באנגלית)
  19. ^ Walter Bernhart, Werner Wolf, David L. Mosley, Word and Music Studies: Essays on the Song Cycle and on Defining the Field : Proceedings of the Second International Conference on Word and Music Studies at Ann Arbor, MI, 1999, Rodopi, 2001, עמ' 227–229, ISBN 978-90-420-1565-4. (באנגלית)
  20. ^ Marianne Tatom Letts, Radiohead and the Resistant Concept Album: How to Disappear Completely, Indiana University Press, 2010-11-08, עמ' 13, ISBN 978-0-253-00491-8. (באנגלית)
  21. ^ Mark Stuart Spicer, John Rudolph Covach, Sounding Out Pop: Analytical Essays in Popular Music, University of Michigan Press, 2010, עמ' 215, ISBN 978-0-472-03400-0. (באנגלית)
  22. ^ Jim DeRogatis, Turn on Your Mind: Four Decades of Great Psychedelic Rock, Hal Leonard Corporation, 2003-01-01, עמ' 185, ISBN 978-0-634-05548-5. (באנגלית)
  23. ^ Will Romano, Prog Rock FAQ: All That's Left to Know About Rock's Most Progressive Music, Rowman & Littlefield, 2014-11-01, ISBN 978-1-61713-621-4. (באנגלית)
  24. ^ מתוך Aqualung Live – ספטמבר 2005. הופץ על ידי R&M Entertainment, הופק על ידי איאן אנדרסון.
  25. ^ Thick As A Brick, Jethro Tull (באנגלית אמריקאית)
  26. ^ ג'ינה ארדל, EXCLUSIVE Interview: Ian Anderson of Jethro Tull Talks About Aqualung, His Duet with an Astronaut and Why He Doesn't Attend Concerts, LA Weekly, ‏2011-06-10 (באנגלית אמריקאית)
  27. ^ 1 2 מור (2004), עמ' 60-61
  28. ^ Jethro Tull's "Wond'ring Aloud", "Wond'ring Again" and "Wond'ring Aloud, Again", www.progressiveears.org
  29. ^ 1 2 3 4 5 Robert Silverman, The painter behind Jethro Tull's Aqualung cover is still haunted by its success, The Outline (באנגלית)
  30. ^ 1 2 על רגל אחת: בחזרה לאלבום הגדול ביותר של ג'תרו טאל, באתר ynet, 19 במרץ 2021
  31. ^ $1 in 1970 → 2021 | Inflation Calculator, www.in2013dollars.com (באנגלית)
  32. ^ Robert Silverman, The painter behind Jethro Tull's Aqualung cover is still haunted by its success, The Outline (באנגלית)
  33. ^ Aqualung, נבדק ב-2021-07-19
  34. ^ Aqualung 40th Anniversay Collector's and Special Editions - The Official Jethro Tull Website, web.archive.org, ‏2011-09-25
  35. ^ Innerviews, Steven Wilson - Art as a mirror, Innerviews: Music Without Borders (באנגלית)
  36. ^ "Jethro Tull - Aqualung review"
  37. ^ "Aqualung - Jethro Tull". Superseventies.com. Retrieved 10 April 2016.
  38. ^ "Jethro Tull: Aqualing (40th Anniversary Special Edition)"
  39. ^ "Jethro Tull - Aqualung: 40th Anniversary Collector's Edition"
  40. ^ "Jethro Tull - Aqualung". Acclaimed Music.
  41. ^ "Aqualung - Jethro Tull". Superseventies.com. Retrieved 10 April 2016.
  42. ^ The Daily Vault Music Reviews : Aqualung
  43. ^ Jethro Tull Press: Sounds, 10 April 1971, www.tullpress.com
  44. ^ Robert Christgau: Pazz & Jop 1971: Critics Poll, www.robertchristgau.com
  45. ^ Rolling Stone, Rolling Stone, 500 Greatest Albums of All Time, Rolling Stone, ‏2009-05-31 (באנגלית)
  46. ^ Jethro Tull - Aqualung, www.superseventies.com
  47. ^ Aqualung: 40th Anniversary Collector’s Edition - Record Collector Magazine, recordcollectormag.com
  48. ^ Jethro Tull: Aqualung (40th Anniversary Special Edition), PopMatters, ‏2011-12-08 (באנגלית)
  49. ^ 1 2 Guitarist magazine 22 March 2011, The 20 Greatest Guitar Solos Of All Time, MusicRadar (באנגלית)
  50. ^ אלן פ. מור (2004)
  51. ^ Robert Christgau, Christgau's Record guide : rock albums of the seventies, New Haven : Ticknor & Fields, 1981, ISBN 978-0-89919-025-9
  52. ^ The 100 Best-Selling Albums of the 70s, www.superseventies.com
  53. ^ מגזין Q, תחת הכותרת "Pink Floyd & The Story of Prog" (פינק פלויד וסיפורו של הרוק המתקדם). 1 ביולי 2005
  54. ^ Robert Dimery, 1001 Albums You Must Hear Before You Die: You Must Hear Before You Die, Octopus, 2011-12-05, ISBN 978-1-84403-714-8. (באנגלית)
  55. ^ Hannah May Kilroy, Jerry Ewing06 August 2014, The 100 Greatest Prog Albums Of All Time: 60-41, Prog Magazine (באנגלית)
  56. ^ Jethro Tull, Billboard
  57. ^ Thick as a Brick - Jethro Tull | Songs, Reviews, Credits | AllMusic (באנגלית), נבדק ב-2021-07-01
  58. ^ Library and Archives Canada, Image : RPM Weekly, www.bac-lac.gc.ca, ‏2013-07-17
  59. ^ דייויד קאנט, Australian Chart Book 1970–1992, Australian Chart Book, 1993, ISBN 0-646-11917-6
  60. ^ norwegiancharts.com - Jethro Tull - Aqualung, norwegiancharts.com
  61. ^ Gold & Platinum, RIAA (באנגלית)
  62. ^ Datenbank: BVMI, www.musikindustrie.de
  63. ^ Certified Awards, web.archive.org, ‏2013-01-20
  64. ^ Jethro Tull - Hymn 43, Billboard
  65. ^ Jethro Tull - Locomotive Breath, Billboard
  66. ^ Aqualung - The Official Jethro Tull Website, web.archive.org, ‏2011-05-14
  67. ^ "Hymn 43" - Jethro Tull // Rock Band®, web.archive.org, ‏2010-07-18
  68. ^ Gold & Platinum, RIAA (באנגלית אמריקאית)
  69. ^ Datenbank: BVMI, www.musikindustrie.de
  70. ^ Certified Awards, web.archive.org, ‏2013-01-20 (למקור)
  71. ^ Jethro Tull's 'Aqualung' At 50, GRAMMY.com, ‏2021-03-19 (באנגלית)
  72. ^ Revisiting the impact of Jethro Tull's 'Aqualung' 50 years later, The Tufts Daily, ‏2021-03-19 (באנגלית)
  73. ^ אלן פ. מור (2004), עמ' 111 [כריכה אחורית]
  74. ^ Jerry Ewing19 March 2021, Ian Anderson celebrates Jethro Tull's Aqualung at 50 at 5pm today, Prog Magazine (באנגלית)
  75. ^ "Jethro Tull: Official Charts", באתר חברת המצעדים הרשמית
  76. ^ "Officialcharts.de – Top 100 Longplay", באתר GfK Entertainment charts