נעימת נושא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נעימת פתיחה)

נעימת נושא או נעימת פתיחה של תוכנית רדיו, תוכנית טלוויזיה או סרט קולנוע היא מנגינה המקושרת באופן הדוק לתוכנית, ובדרך כלל מנוגנת בעת פתיחת התוכנית או בעת סיומה (בטלוויזיה ובקולנוע בעת הקרנת כתוביות הסיום של התוכנית או הסרט). אם המנגינה מלווה במילים, אזי מדובר בשיר נושא.

מטרת הנעימה היא ליצור הלך רוח מסוים לקראת שידור התוכנית. במקרים מסוימים, למשל בסדרות הטלוויזיה "משפחת בריידי" ו"הנסיך המדליק מבל אייר", מילות השיר מהוות אקספוזיציה לאנשים שאינם מכירים את הסדרה – הן מציגות את העלילה בקצרה, וגם את הדמויות הראשיות.

נעימות פתיחה הן חלק מתוכניות טלוויזיה מאז תחילת המדיום, כמו שהיו בתוכניות רדיו לפני כן. תוכניות השתמשו במהלך השנים במבחר גדול של סגנונות לנעימת הפתיחה: חלקן לקחו מנגינות קיימות ושינו אותן לצורכיהן, וישנן כאלה שהולחנו ונכתבו לסדרה. ישנם שירי נושא שיצאו כסינגלים ונהיו להיטים. שיר הנושא של הסדרה "חברים", "I'll Be There for You" של להקת הרמברנדטס, הפך ללהיט בעצמו. דוגמה נוספת היא שיר הנושא של סדרת הטלוויזיה "האו.סי", California, בביצוע להקת "הפנטום פלאנט", אשר הופיע גם כשיר הנושא של סרט קולנוע בשם "מחוז אורנג'" (שנקרא באנגלית "The Orange County" - משמעות ראשי התיבות בשמה של הסדרה). דוגמה נוספת לנעימת פתיחה אשר הפכה מאוחר יותר ללהיט מוכר היא נעימת הפתיחה של הסדרה "חופשי על הבר", Where Everybody Knows Your Name, אשר גרסת כיסוי שלה הוקלטה שנים מאוחר יותר על ידי להקת Phish. סדרת ההנפשה "היה היה - האדם" משתמשת בגרסה מקוצרת של הטוקטה ופוגה ברה מינור של באך כנעימת הפתיחה שלה, שנהפכה למזוהה איתה ביותר ובלטה מול שאר תוכניות הילדים של התקופה.

עם עלייה של וידאו לפי דרישה, ועליית שירותי סטרימינג כמו נטפליקס והולו החל מהעשור השני של המאה ה-21, חל פיחות בחשיבות של נעימות הנושא בסדרות טלוויזיה מפני שרבים מדלגים עליהם.

נעימות אחרות, כגון נעימות הפתיחה של אופרות הסבון "צעירים חסרי מנוח", "בברלי הילס 90210" ו"ימי חיינו", הפכו לסמלן המוכר של הסדרות עצמן ואופרות סבון בכלל. זאת כיוון שסדרות אלה משודרות כבר שנים רבות מבלי ששינו הרבה, אם בכלל, את נעימת הפתיחה שלהן ומספר דורות של צופים כבר מכירים אותן.

דוגמאות לנעימות נושא של תוכניות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמאות לנעימות נושא של סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נעימת נושא בוויקישיתוף