When You Wish Upon a Star

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"אם תביעו משאלה"
"When You Wish Upon a Star"
שיר בביצוע קליף אדוארדס
מתוך האלבום Pinocchio
יצא לאור 1940
סוגה פסקול
שפה אנגלית
אורך 3:17
חברת תקליטים וולט דיסני רקורדס
כתיבה נד וושינגטון
לחן לי הרלין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

When You Wish Upon a Starעברית: אם תביעו משאלה, בתרגום מילולי לעברית: "כאשר אתה מביע משאלה מכוכב") הוא שיר מתוך הסרט "פינוקיו" של חברת וולט דיסני משנת 1940, אשר נכתב על ידי נד וושינגטון והולחן על ידי לי הרלין. השיר בוצע בסרט על ידי ג'ימיני הצרצר, כאשר בגרסת המקור שלו הוא בוצע על ידי קליף אדוארדס, ובגרסת הדיבוב העברי שלו הוא בוצע על ידי ישראל גוריון אשר דיבב את הדמות בסרט.

השיר נכלל ברשימת "מאה שנים... מאה שירים" של מכון הסרטים האמריקאי, כאשר הוא ממוקם בה במקום ה-7.

השיר זכה בפרס האוסקר לשנת 1940 לשיר המקורי הטוב ביותר.[1] זה היה גם השיר הראשון של דיסני שזכה באוסקר.

"When You Wish Upon a Star" נחשב לשיר החתימה של חברת וולט דיסני והוא משמש לעיתים קרובות ככזה בלוגו ההפקה בתחילת סרטי דיסני רבים מאז שנות ה-80.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארליין וושינגטון העבירו את "When You Wish Upon a Star" לצוות הסיפורים של פינוקיו בתחילת סתיו 1938, והם זיהו אותו מיד כשיר זרקור שצריך לתת לו בולטות בסרט. דיסני החליט שהשיר צריך להתנגן על כתוביות הפתיחה, ושימש כנושא מוזיקלי לאורך הסרט.[2]

באוקטובר הקליט קליף אדוארדס את השיר כ"מבחן", מכיוון שאדוארדס לוהק לתפקיד ג'ימיני קריקט, ובאותה תקופה תפקידו של הקריקט בסיפור היה מוגבל. כשהמפיקים החליטו לקדם את ג'ימיני לתפקיד הקריין, השימוש בהקלטה של אדוארדס היה הגיוני כנושא הכותרת. בסרט, ההופעה של אדוארדס משחקת על הכותרות, ומגשרת אל סצנת הפתיחה של ג'ימיני.[2]

עיבודים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריית הקונגרס ראתה שההקלטה של אדוארדס את השיר "משמעותית מבחינה תרבותית, היסטורית או אסתטית" והכניסה אותו למרשם ההקלטות הלאומי ב-2009. מכון הסרטים האמריקאי מיקם את השיר ברשימת "מאה שנים... מאה שירים" מסדרת 100 שנים... במקום ה-7. מפני שהשיר "Someday My Prince Will Come" מהסרט "שלגיה ושבעת הגמדים" במקום ה-19, השיר נחשב לשיר הראשון של דיסני ברשימה, כאשר אחריו נמצאים השירים "Beauty and the Beast" מהסרט "היפה והחיה" במקום ה-62, ו"האקונה מטטה" מהסרט "מלך האריות" במקום ה-99.

השיר הגיע לחמישייה הראשונה ב- Billboard 's Record Buying Guide, קודמו של טבלת המכירות הקמעונאיות. הגרסאות הפופולריות ב-1940 היו מאת גלן מילר עם שירה של ריי אברל (מס' 1 למשך חמישה שבועות), [3] גאי לומברדו (שירה של כרמן לומברדו ), הוראס היידט וקליף אדוארדס. [4] זהו השיר העתיק ביותר שאושר על ידי איגוד תעשיית ההקלטות של אמריקה. הוא הוקלט על ידי אמנים רבים אחרים מאז. בתקופה האחרונה, ביונסה שרה קאבר לשיר במסגרת The Disney Family Singalong . בריאן ווילסון אמר שהלחן של שיר הלהיט של הביץ' בויז, " Surfer Girl ", בעל אותה צורת AABA, [5] מבוסס באופן רופף על הגרסה של דיון ושל בלמונטס של "When You Wish Upon a Star". [6] [7] [8] [9]

ביפן, שוודיה, פינלנד, נורווגיה ודנמרק, השיר הפך לשיר חג המולד, המתייחס לרוב לכוכב בית לחם . הגרסה השוודית נקראת " Ser du stjärnan i det blå ", ( lit. ' האם אתה רואה את הכוכב בכחול ' ), והכותרת הדנית היא " Når du ser et stjerneskud " ( lit. ' כשאתה רואה כוכב נופל ' ). השיר מופיע בספיישל חג המולד בן שעה אחת של דיסני From All of Us to All of You, ששודר במקור ב-1958 בארצות הברית, אך נחשב כיום למסורת חג המולד במדינות הנורדיות, שם הוא משודר בכל ערב חג המולד.

השיר קיבל רסת קאר על ידי הבסיסט של להקת קיס, ג'ין סימונס באלבום הסולו שלו משנת 1978 . "זה דיבר אלי", הוא הכריז. "חשבתי שג'ימיני קריקט באמת מדבר אליי! הוא אמר, כשאתה מאחל לכוכב, לא משנה מי אתה... כן, זה אתה, ג'ין. ג'ין, אני מדבר אליך. לך וקבל את זה - הכל שלך. "

במהלך תקופת חג המולד בשנת 2011, המועמדים הסופיים של "אקס פקטור בריטניה" באותה שנה כיסו את "When You Wish Upon A Star" עבור קמפיין הפרסום של חג המולד לשנה עבור חנות הכלבו הבריטית Marks & Spencer . [10]

בישראל, בשנת 1980 השיר בוצע על ידי נורית גלרון במופע "פנטסיה בארץ הפלאות" ששודר בערוץ הראשון, ובשנת 1998 השיר בוצע על ידי מיכל ינאי בדיסק "מיכל שרה דיסני" ובאותה שנה גם בפסטיגל 98 כחלק ממחרוזת שירי דיסני.

אייקון של דיסני[עריכת קוד מקור | עריכה]

"When You Wish Upon a Star", יחד עם מיקי מאוס, הפך לסמל של חברת וולט דיסני. בשנות ה-50 וה-60, דיסני השתמשה בשיר ברצפי הפתיחה של כל המהדורות של סדרת הטלוויזיה האנתולוגית של וולט דיסני. הוא שימש גם לליווי הלוגואים של דיסני - כולל הלוגו של ימינו - מאז שנות ה-80. כל הספינות של קו הספינות דיסני משתמשות בשבעת התווים הראשונים של המנגינה של השיר כאותות הצופר שלהן. בנוסף, הפקות רבות בפארקי השעשועים של דיסני - במיוחד מופעי זיקוקים ומצעדים - משתמשות בשיר הנושא.

בלוגו של דיסני נעשה שימוש בהרכבים שונים של הנושא. זה בלוגו של 1985 סידר ג'ון דבני. הרכב שונה מאת מארק מנצ'ינה שימש עבור הלוגו של 2006, בעוד שעיבוד חדש של כריסטוף בק, המבוסס על הקומפוזיציה משנת 2006, משמש עבור הלוגו של 2022, לכבוד 100 שנה לסטודיו. הגרסה ששימשה בלוגו של וולט דיסני 2006 היא בפרק הפיילוט של מיקי מאוס: כייף של בית, שכותרתו "מיקי האמיץ!"

בדצמבר 2008, מספר מבצעים בולטים התאספו לקונצרט בשם BBC Radio 2 Celebrates the Music of Disney . הנחה אותו ג'וש גרובן, שביצע את "When You Wish Upon A Star". [11]

לציון יום השנה המאה לחברת וולט דיסני, שרה ברליס הקליטה קאבר לשיר כחלק מקמפיין "100 שנות הפלא" של החברה ויצא כסינגל ב-14 במאי 2023 לאחר שהוצג בהופעה חיה במסגרת דיסני. לילה בעונה 21 של <i id="mwmg">אמריקן איידול</i> . [12]

בסרט הקצר "היו היה סטודיו" 543 דמויות שרות יחדיו את השיר "When You Wish Upon A Star" לציון 100 שנה לדיסני ומצטלמות ביחד לתמונה המשותפת.

אדמה, רוח ואש[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילים של השיר Shining Star של Earth, Wind & Fire מתייחסות ישירות לשיר של דיסני.

כסטנדרט ג'אז[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה הפכה לסטנדרט ג'אז . [13]

פרודיה של איש משפחה ותביעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבעלים של הזכויות על השיר, Bourne Co. Music Publishers, תבעו את Twentieth Century Fox Film Corp., Fox Broadcasting Company, Fuzzy Door Productions, Cartoon Network, וולטר מרפי וסת' מקפרלן כדי לנסות להפסיק את ההפצה של פרק מהסדרה איש משפחה מ-2003 בשם " When You Wish Upon a Weinstein " המהווה פרודיה על השיר בגרסה בשם "I Need a Jew". שופט פדרלי פסק נגד Bourne Co, וקבע כי פרודיה על השיר אינה מפרה את זכויות היוצרים של החברה. [14]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Roberts, David (2006). British Hit Singles & Albums (19th ed.). London: Guinness World Records Limited. p. 134. ISBN 1-904994-10-5.
  2. ^ 1 2 Kaufman, J.B. (2015). Pinocchio: The Making of the Disney Epic. Weldon Owen. p. 124. ISBN 978-1616288099.
  3. ^ Fragias, Leonidas (2016). US Hit Singles. Arts & Charts.
  4. ^ Whitburn, Joel (1986). Joel Whitburn's Pop Memories 1890-1954. Wisconsin, US: Record Research Inc. p. 609. ISBN 0-89820-083-0.
  5. ^ Philip Lambert, Inside The Music Of Brian Wilson: The Songs, Sounds, and Influences of the Beach Boys' Founding Genius (Continuum, 2007):28.
  6. ^ Brian Wilson, in @BrianWilsonLive, February 16, 2011: "We're doin' "When You Wish Upon A Star" for the new album. It kinda inspired "Surfer Girl." – Brian".
  7. ^ Philip Lambert, Inside the Music of Brian Wilson: The Songs, Sounds, and Influences of the Beach Boys' Founding Genius (Continuum, 2007):27.
  8. ^ Jim Fusilli, Pet Sounds, Volume 19 of 33 1/3 (Continuum International Publishing Group, 2005):23.
  9. ^ Domenic Priore, Smile: The Story of Brian Wilson's Lost Masterpiece (Sanctuary, 2005):32.
  10. ^ "X Factor Marks & Spencer advert". The Telegraph. אורכב מ-המקור ב-11 בנובמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Groban Hosts Starry BBC Radio 2 Celebrates the Music of Disney Concert Dec. 8". Playbill.
  12. ^ Hopper, Alex (15 במאי 2023). "Sara Bareilles Joins 'Idol' Contestants for 'When You Wish Upon A Star'". American Songwriter. נבדק ב-27 ביוני 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "When You Wish Upon A Star". Jazz Standards.com. נבדק ב-2 במרץ 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ Owner of Wish Upon A Star Son Loses Lawsuit Yahoo News, March 16, 2009