סטמפוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטמפוט
Stamppot
מאכלים
סוג מזון, מנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח המטבח ההולנדי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים תפוח אדמה, שום, ברוקולי, אנדיב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטמפוטהולנדית: Stamppot שפירושו "סיר מחית") הוא מאכל הולנדי מסורתי העשוי משילוב של מחית תפוחי אדמה עם ירק אחד או כמה.

היסטוריה ותיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיווגי ירקות אלה כוללים באופן מסורתי כרוב כבוש, אנדיב, קייל, תרד, לפת, או גזר ובצל (השילוב של השניים האחרונים ידוע כ-hutspot בהולנד וכ-wortelstoemp בבלגיה). ניתן להשאיר עלים ירוקים כמו אנדיב גולמיים ולהוסיף לתפוחי האדמה מבושלים רק בשלב המעיכה.[1] כמה זנים אזוריים פחות נפוצים של סטמפוט מבושלים עם פירות ותפוחי אדמה. בשנים האחרונות וריאציות על המנה המסורתית הופכות יותר ויותר פופולריות בקרב אנשים שמוסיפים מרכיבים כמו רוקט, כרישה, סלק, בטטה, פטריות וירקות שונים אחרים. לפעמים, דגים משמשים כמרכיב בסטמפוט שהוא בעיקר מאכל במזג אוויר קר.[2]

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורו של הסטמפוט אינו ידוע, אם כי האגדה מייחסת את המצאת ה-hutspot למצור על ליידן ב-1574.[3] השימוש בירקות עלים נאים במקום לבשל אותם עם תפוחי האדמה לא תוארך מוקדם יותר מ-1940.[4]

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Hutspot מוגש עם צלעות חזיר
אנדיביסטמפוט (אנדיב עם מחית תפוחי אדמה) מוגש עם פרוסת בשר חזיר מטוגן בחמאה ורוטב חמאה

ישנן שתי שיטות להכנת סטמפוט, הראשונה היא הצורה המודרנית יותר:

  1. סטמפוט מכינים על ידי הרתחת הירקות ותפוחי האדמה בנפרד. לאחר הסיום, מוסיפים את תפוחי האדמה לאותו סיר כמו הירקות וכולם נמעכים היטב יחד. רוקוורסט, סוג של נקניק מעושן, הוא נתח הבשר המועדף שיש להוסיף למנה בהולנד.
  2. ניתן להכין סטמפוט גם בסיר בודד. את תפוחי האדמה ואת הירקות או את הפירות לבחירה שמים בסיר. מוסיפים מים, והתערובת נשארת לרתיחה. לאחר שהירקות מבושלים ומסוננים מוסיפים מעט חלב, חמאה ומלח, והירקות נמעכים יחד עם הכל. לפעמים אותו סיר משמש גם לחימום הנקניקיות, אבל אלה לא נמעכים פנימה. הדוגמה של מנה המבושלת לעיתים קרובות בשיטה זו היא hutspot עם גזר ובצל כירקות.[5]

מנות דומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בייטס, J (1988). Let's Go Dutch, הוצאת Van der Zeijst, pp. 83–84

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטמפוט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Andijviestamppot met ananas" [Endive stamppot with pineapple]. Recepten.net (בהולנדית). נבדק ב-12 באוקטובר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Albala, Ken, ed. (2011). Food Cultures of the World Encyclopedia. Greenwood. p. 251. ISBN 978-0313376269. נבדק ב-12 באוקטובר 2015. {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ "10 traditional Dutch recipes — not all of which involve potato". DutchNews.nl. 20 בפברואר 2015. נבדק ב-12 באוקטובר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Gezocht: vooroorlogse stamppot rauwe andijvie" [Seeking: pre-war recipes for stamppot with raw endive]. Historiek.net (בהולנדית). נבדק ב-12 באוקטובר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Holten, Nicole (9 באוקטובר 2010). "Boerenkool met worst". TheDutchTable.com (באנגלית). נבדק ב-11 באוקטובר 2015. {{cite web}}: (עזרה)