עבדאללה א-ת'ני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף עבדאללה א-ת'יני)
עבדאללה א-ת'ני
عبد الله الثني
א-ת'ני, 2014. התמונה צולמה במהלך פסגת מנהיגי אפריקה–ארצות הברית
א-ת'ני, 2014. התמונה צולמה במהלך פסגת מנהיגי אפריקה–ארצות הברית
לידה 7 בינואר 1954 (בן 70)
קנו, ניגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה לובלוב לוב
השכלה אוניברסיטת האקדמיה הצבאית בנגאזי עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה פוליטיקאי עצמאי עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת לוב
11 במרץ 2014 – 25 במאי 2014
(10 שבועות ו־6 ימים)
Ahmed Miitig
10 ביוני 2014 – 29 באוגוסט 2014
(11 שבועות ו־4 ימים)
Ahmed Miitig
Omar al-Hasi
22 בספטמבר 2014 – 15 במרץ 2021
(6 שנים ו־25 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עבדאללה עבד א-רחמן א-ת'ני (או א-ת'יני) (בערבית: عبد الله الثني; תעתיק מדויק: עבד אללה אלת'ני; נולד ב-7 בינואר 1954 בקאנו בניגריה) הוא פוליטיקאי לובי שכיהן כראש ממשלת לוב במספר קדנציות שונות. התמנה במקום עלי זידאן, שנאלץ להתפטר לאחר התגברות השפעתם של האחים המוסלמים בפרלמנט, והצבעת אי-אמון בו בקונגרס הלאומי הכללי עקב כישלונו בפעולות צבאיות נגד הלוחמים לאוטונומיה של קירנאיקה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

א-ת'ני נולד בשנת 1954 בעיר קאנו בניגריה, בה עבד אז אביו. א-תני למד באקדמיה הצבאית המלכותית הלובית בבנגזי, בימינו האקדמיה האוניברסיטאית הצבאית.

ימי משטר קדאפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-1980 בימי שלטונו של מועמר אל קדאפי היה אסיר פוליטי. אחיו ששירת בחיל האוויר של לוב נמלט מן המדינה בעת המלחמה בין לוב לצ'אד.

אחרי הדחת קדאפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שר הגנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא כיהן בממשלת עלי זידאן כשר ההגנה עצמאי, ללא שייכות מפלגתית. בעת כהונתו כשר ההגנה, בלילה של 24 בספטמבר 2013 באזור סיראג', ממערב לטריפולי, נחטף בנו, מוחמד א-ת'ני, בן 24, על ידי מיליציה ושוחרר כעבור 4 חדשים, בינואר 2014.

ראש ממשלה בטריפולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שהתמנה ראש ממשלה ב-11 במרץ, ב-13 באפריל 2014 הציג ת'ני זמנית את התפטרותו בפני הנשיא נורי בוסחמין אחרי שיחד עם משפחתו הותקף על ידי חברי מיליציות. ב-4 במאי 2014 התמנה אחמד מעתיךּ, הנתמך על ידי הסיעה האסלאמיסטית ואפה, כראש ממשלה אולם מינויו עורר את התנגדותו של מחנה הגנרל ח'ליפה חפתר ובסופו של דבר בחירת מעתיךּ הוכרזה בלתי חוקית על ידי בית המשפט העליון וא-ת'ני חזר ב-9 ביוני 2014 לראשות הממשלה.

ב-4 באוגוסט 2014 אחרי הבחירות שהקימו את בית הנבחרים הלובי, נכח א-ת'ני בישיבה הראשונה שלבית הנבחרים בטוברוק. בישיבה זו נבחר אקילה סאלח עיסא לראש המדינה. בימים הבאים, 4-6 באוגוסט 2014 ביקר א-ת'ני בארצות הברית, השתתף שם בפגישת פסגה של מנהיגי ארצות אפריקה ונפגש עם הנשיא ברק אובמה, עם היועצת לביטחון הלאומי של ארצות הברית, סוזן רייס ועם ראש ממשלת מצרים, איברהים מחלב על מנת לדון בסוגיות הביטחון בגבול לוב-מצרים.

ראש ממשלה בטוברוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת האזרחים השנייה בלוב, ב-29 באוגוסט 2014 הציג את התפטרות ממשלתו אחרי שהברית "פג'ר ליביה" (השחר של לוב) הקימה בטריפולי ממשלה נגדית בראשות עומר אל חסי. א-ת'ני עבר יחד עם הפרלמנט החדש בית הנבחרים הלובי לטוברוק. הפרלמנט ביקש מא-ת'ני להקים בטוברוק ממשלה חדשה. אכן ב-23 בספטמבר הממשלה החדשה קיבלה את אמון הפרלמנט עם 110 קולות מתוך 112. אחרי הגעתם לטריפולי של משלוחי נשק מקטר וסודאן לידי המחנה האיסלמיסטי, מחה א-ת'ני בפני מדינות אלה. הנספח הצבאי הסודני גורש. קטר שללה את ההאשמות כלא נכונות.

במרץ 2015, כשהתחילה התערבותן של מספר מדינות ערביות בתימן נגד מרד החות'ים, פנה א-ת'ני לליגה הערבית בבקשה לסיוע לשם החזרת השלום והסדר בלוב. באפריל ערך א-ת'ני ביקור רשמי ברוסיה ופנה לעזרתה. הוא ביקש לחדש גם את ההתחייבויות לגבי המיזם המשותף הרוסי-לובי שסוכם בשנת 2008 לגבי בניית קו הרכבת בין סירת לבנגאזי.

בערב 26 מאי 2015 ניצול ת'ני מניסיון התנקשות בחייו. התקרית קרתה בעת מהומות של חמושים מול בניין הפרלמנט. השיירה של א-ת'ני שנמלט מן הבניין, הותקפה ואחד משומרי ראשו נפצע. בסופו של דבר המרד וההתנקשות היו ככל הנראה יוזמת ראשי שבטים באזור שהשתמשו בשכירי חרב.

ב-11 באוגוסט הצהיר א-ת'ני על כוונתו להתפטר אם העם לא ירצה בו. כעבור ימים אחדים החליט להישאר בשלטון.

ב-17 בדצמבר 2015 תחת חסות האו"ם נחתם הסכם בין הממשלים בטוברוק ובטריפולי, במטרה לשים קץ למלחמת האזרחים. פאיז א-סראג' הועמד בראש ממשלת אחדות לאומית. במרץ 2016 ממשלה זו קמה בהתחלה בגולת תוניס וב-30 במרץ עברה לטריפולי. סראג' החליף בתפקידים את ראשי שתי הממשלות שפעלו בטוברוק ובטריפולי בהתאמה עבדאללה א-ת'ני וח'ליפה אל ע'וויל.

בסופו של דבר נשאר א-ת'ני בראש ממשלה זמנית שנייה בטוברוק, ביריבות עם ממשלת סרג' המוכרת על ידי האו"ם, וזאת בתמיכת הצבא הלאומי הלובי של הגנרל חפתר ששלט על חלק גדול ממזרח לוב. כשביוני 2020 השתלטה לחלוטין ממשלת ההסכמה הלאומית של סראג' על הבירה טריפולי ושמה קץ למתקפת כוחותיו של חפתר, חלה האטה בקרבות. בסתיו 2020 בעקבות הפסקות החשמל, החרפת יוקר המחיה פרצו מהומות שהביאו להתפטרות הממשלה הזמנית של א-ת'ני[1] בפועל הוא שמר על התפקיד עד 15 במרץ 2021.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עבדאללה א-ת'ני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]