פורטל:מדעי החברה/הידעת?/196

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פסיכולוגיה:

הדגמת פעולת פוליגרף – מכונת אמת. בקדמת התמונה לוח עטים אוטומטיים, שמסמנים גרפים. מעבר ללוח אישה צעירה עם אלקטרודות קשורות לגופה.
הדגמת פעולת פוליגרף – מכונת אמת.

הנוירוביולוגיה של השקר וההונאה חוקרת את פעילות מוח האדם, כאשר הוא משקר או מרמה. השקר נחשב למרכיב נורמלי ושכיח באינטראקציה חברתית. לעיתים הוא אף חיוני, כמו בתכסיסים במשחקים. בניגוד לשקרנות נורמלית, קיימת גם א-נומליה בשקרנות, לדוגמה, שקרנות פתולוגית – שקרים רבים מאוד, בומבסטיים וכרוניים (אצל אדם שפוי עם משכל תקין), שלא ברור איזה הישג אובייקטיבי יש להם. נראה כי מניעים אפשריים לכזאת התנהגות הם אימפולסיביות וריגוש יתר משקרים. א-נומליה רלוונטית אחרת היא הפסיכופתיה – דפוס נרחב ומתמשך של התנהגות אנטי-חברתית, היעדר אמפתיה, היעדר רגש אשמה או חרטה, תעוזה, חוסר עכבות ואנוכיות. פסיכופתים לא מתרגשים במיוחד משקריהם. אולם קיימים אנשים שהם גם שקרנים פתולוגיים וגם פסיכופתים.

חוק ומשפט:

המונח "הגנת טווינקי" מקורו בעוגיות טווינקי (בתמונה), חטיף אמריקאי פופולרי העתיר בסוכר
המונח "הגנת טווינקי" מקורו בעוגיות טווינקי (בתמונה), חטיף אמריקאי פופולרי העתיר בסוכר

הגנת טווינקי הוא כינוי לעגני להגנה משפטית מופרכת או בלתי סבירה. אין מדובר בהגנה משפטית מוכרת בתורת המשפט, כי אם במונח עממי שנטבע על ידי התקשורת בעת סיקור משפטו של דן וויט, שנאשם בשנת 1979 ברצח חבר מועצת העיר סן פרנסיסקו הארווי מילק וראש העיר ג'ורג' מוסקונה. עורכי דינו של וויט טענו כי סבל מ"יכולת ירודה" כתוצאה מהדיכאון בו חש לאחר שפרש מתפקידו כחבר מועצת העיר סן פרנסיסקו. עוד נטען כי וויט הפסיק לצרוך מזון בריאות ועבר לדיאטה שהכילה בעיקר חטיפים עתירי סוכר (דוגמת עוגות טווינקי), ועובדה זו הוצגה כסימפטום של הדיכאון שלו. התקשורת, שלא פירשה נכון קו הגנה זה, הציגה בעת סיקור המשפט את הטענה כי הסוכר שבמזון היה בעצמו הגורם ליכולת הירודה של וויט כטיעון המרכזי של ההגנה. וויט הורשע בידי חבר המושבעים בהריגה. המחאה הציבורית שפרצה בעקבות פסק הדין הובילה למהומות ליל וייט.