צ'ארלס בנג'מין רוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס בנג'מין רוס
Charles Benjamin Ross
צ'ארלס בנג'מין רוס
צ'ארלס בנג'מין רוס
לידה 27 בדצמבר 1876
פארמה, איידהו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 במרץ 1946 (בגיל 69)
בויסי, איידהו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה פארמה, איידהו, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל איידהו ה־15
5 בינואר 19314 בינואר 1937
(6 שנים)
סגני מושל איידהו גיינפורד מיקס
ג'ורג' היל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס בנג'מין רוסאנגלית: Charles Benjamin Ross, נודע גם בשם C. Ben Ross;‏ 27 בדצמבר 187631 במרץ 1946) היה פוליטיקאי אמריקאי מאיידהו, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל איידהו ה-15 בשנים 19311937, הראשון מבין מושלי איידהו שנולד על אדמתה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס בנג'מין רוס נולד ליד פארמה, אז בתחומי טריטוריית איידהו, כאחד משמונת ילדיהם של ג'ון מ. רוס, מגדל בקר, ושל רעייתו ג'נט. לאחר שש שנות לימוד הוא עזב את בית הספר, אך בגיל 18 הוא החליט להשלים את חינוכו וסיים את לימודיו בקולג' המסחרי של פורטלנד. ב-1897 הוא שב לחווה המשפחתית וניהל אותה יחד עם אחיו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוס החל את הקריירה הפוליטית שלו במחוז קניון שבאיידהו, שם הוא שימש כנציב המחוז בשנים 19151921. לאחר מכן הוא עבר מזרחה למחוז בנוק, ובשנים 19221930 כיהן כראש עיריית פוקטלו. ב-1928 הוא ניצח בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית למשרת מושל המדינה. אף על פי שהוא הכפיל את שיעור ההצבעה לדמוקרטים בהשוואה לקודמו אשר וילסון, בזכות סגירתה של המפלגה הפרוגרסיבית, הוא נוצח על ידי המושל הרפובליקני המכהן, הנרי קלרנס בולדרידג'.

ב-1930 זכה רוס שוב במועמדות המפלגה ולאחר מכן ניצח בבחירות הכלליות את הרפובליקני ג'ון מקמרי ונבחר כמושל איידהו ה-15. רעייתו עדנה, הייתה פוליטיקאית מטבעה והייתה עבורו נכס חשוב. לעיתים קרובות היא כונתה "המושלת עדנה" בעוד שהוא כיהן בתפקיד.[1] ב-1932 וב-1934 נבחר רוס לתקופות כהונה שנייה ושלישית, בהתאמה, ובכך היה לראשון מושלי איידהו שנבחר לשלוש תקופות כהונה. במהלך תקופת כהונתו כמושל, היה רוס התומך הראשי של מדיניות הניו דיל של הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט באיידהו. גם כך, אמונותיו האישיות שיקפו יותר את הפופוליזם האגררי של הדמוקרטים מהדורות הקודמים כמו ויליאם ג'נינגס ברייאן.[2]

ב-1935 הונהג לראשונה באיידהו מס קנייה בתמיכתו של רוס. סיסמה ידועה ששימשה נגדו על ידי מתנגדי המס היה "פני בשביל בני" ("A Penny for Benny."). הונהגו גם חוק לנשיאת רישיון נהיגה וחוק לפיקוח על ידי מפיצים מטעם המדינה על מכירת משקאות חריפים. במקום להתמודד על תקופת כהונה רביעית כמושל, התמודד רוס ב-1936 על מושב בסנאט של ארצות הברית,אך נוצח על ידי זקן חברי הסנאט, הרפובליקני ויליאם בורה. מתנגדיו של רוס גם עשו שימוש בשיר נגדו: "בני קיבל את הפני שלנו, בני קיבל את העז שלנו, נבוא חשבון עם בני, כאשר נגיע להצביע". ( "Benny got our penny/Benny got our goat/We'll get our Benny/When we go to vote"). מס הקנייה בוטל לאחר משאל עם מדינתי שנערך באותה שנה, אך הוחזר ב-1965.

ב-1938 התמודד רוס פעם נוספת בבחירות על משרת המושל. הוא ניצח בבחירות המקדימות את המושל המכהן ברזילה קלארק, אך הפסיד בבחירות הכלליות ליושב ראש הרפובליקנים באיידהו, קלרנס אלפרד בוטולפסן. לאחר ההפסד פרש רוס מהחיים הפוליטיים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1900 נשא רוס לאישה את עדנה ריוויס, ויחדיו גידלו השניים ארבעה ילדים מאומצים.[1]

צ'ארלס בנג'מין רוס נפטר בבית החולים של בויסי ב-31 במרץ 1946, בגיל 69, לאחר שבשנתו האחרונה התדרדר מצב בריאותו. הוא נטמן בבית הקברות של פארמה.[3][4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ארלס בנג'מין רוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]