קולין היגינס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קולין היגינס
Colin Higgins
לידה 28 ביולי 1941
נומאה, קלדוניה החדשה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 באוגוסט 1988 (בגיל 47)
בוורלי הילס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות ולהאלה ממוריאל פארק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה, ארצות הברית, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1971 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קולין היגינסאנגלית: Colin Higgins,‏ 28 ביולי 1941 - 5 באוגוסט 1988) היה תסריטאי, במאי, מפיק ושחקן אמריקאי ממוצא אוסטרלי. נודע במיוחד הודות לכתיבת תסריט הסרט "הרולד ומוד" (1971).

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

היגינס נולד בנומאה בקלדוניה החדשה, שטח באוקיאניה השייך לצרפת, לאם אוסטרלית בשם ג'וי קלי ולאב אמריקאי בשם ג'ון אדוורד היגינס. אחיו, ג'ון היגינס, הוא שחקן אוסטרלי. חלק מילדותו בילה ברדווד סיטי ובאוקלנד, קליפורניה, ובסידני באוסטרליה. בשנת 1958 סיים היגינס בהצטיינות את בחינות הבגרות במכללת סנט אנתוני ברוברטסון (אנ'), מדינת ניו סאות' ויילס באוסטרליה. בשנת 1959 למד למשך שנה באוניברסיטת סטנפורד שבה היה פעיל בחוגי התיאטרון בכתיבה ובמשחק. נטש את הלימודים כדי לנסוע בטרמפים עד ניו יורק, שם עבד בשליחויות עבור רשת הטלוויזיה ABC ולמד לפרק זמן קצר בבית הספר לתיאטרון "אולפן השחקנים" בניו יורק.

אחרי שנה נוספת בסטנפורד התגייס לצבא וסיים קורס בבית הספר לתקשורת בפורט סלוקום, ניו יורק. הוא שובץ בהמשך כעורך משנה בחטיבה השנייה לרגלים "באיונט" בפורט בנינג, ג'ורג'יה. אחר כך בשנת 1963 נשלח לחו"ל ונסע ברחבי אירופה כעיתונאי וכתב ספורט בשרות ביטאון החטיבה שמינית "דה ארו" Arrow וסוכנות החדשות "דה סטארס אנד סטרייפס" של צבא ארצות הברית. לאחר סיום שירותו הצבאי בשנת 1965 למד במשך חצי שנה בסורבון ושיחק לראשונה בסרט הצרפתי "הז'נדארם בניו יורק" עם לואי דה פינס (1965). הוא חזר ב-1966 לסטנפורד על מנת ללמוד כתיבה יוצרת אצל וולאס סטגנר ובמקביל עבד בערבים כשחקן בתיאטרון הרפרטוארי בסטנפורד במסגרת "קומדיה רפרטורי קומפני" בפאלו אלטו. הופעתו הראשונה בסרט אמריקאי הייתה כניצב ב"פטוליה" (1968).

לאחר מכן התגייס כמלח לצי המסחרי ושרת על אנייה שנסעה חצי שנה למזרח. טייל בהזדמנות זאת כחצי שנה ברחבי יפן, בהונג קונג ובדרום האוקיינוס השקט. ב-1967 השלים את לימודי התואר BA בספרות אנגלית. אחר כך למד תסריטאות באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס UCLA וסיים שם תואר MFA - מסטר באמנות יפה.

בשנת 1969 נבחר לשחקן הטוב ביותר של השנה על ידי חברת הסטודנטים לתיאטרון ב-UCLA על משחקו במחזה של אוסקר ויילד "חשיבותה של רצינות". באוניברסיטה יצר שני סרטי סטודנטים - Opus one, סאטירה על סרטי סטודנטים, ו-Retreat שזכה בפרס הגדול בפסטיבל לסרטים בלונג ביץ'. במשך תקופה קצרה לימד מקצועות קולנוע והפקה במסגרת האוניברסיטה והשתתף בחבר השופטים בפסטיבל מדיה באוניברסיטת מינסוטה.

פריצת הקריירה בתיאטרון ובקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודת המאסטר שלו - התסריט "הרולד ומוד" זכתה בפרס השני בתחרויות ע"ש סמואל גולדווין. אחרי שסיים את תואר MFA שלו בשנת 1970 הקים את חברת ההפקות שלו וחתם על חוזה עם אולפני סרטי פרמאונט כדי ליצור סרט על פי התסריט בבימויו של האל אשבי. בעת שהיה בפריז היגינס הצטרף לקבוצת התיאטרון הבינלאומית של פיטר ברוק כדרמטורג שלה ויחד עם המחזאי דניס קנון עבד על עיבוד ספרו של קולין טרנבול - The Mountain People ("אנשי ההרים"). המחזה שנוצר הוצג בשם The Ik או Les Iks ובתרגומו של קארייר ב-12 בינואר 1975 בתיאטרון של ברוק בפריז. סיור עם המחזה הזה ברחבי ארצות הברית מומן על ידי ממשלת צרפת כמתנה לרגל מלאת מאתיים שנה לארצות הברית ב-1976.

פרט לתסריט לסרט המפורסם "הרולד ומוד" שבהמשך לסרט כתב גם רומן ומחזה בשם זה, קולין היגינס כתב את התסריטים וביים כמה מהסרטים הפופולריים ביותר בשנות השבעים והשמונים, תוך שיתוף פעולה עם שחקנים כמו ג'יין פונדה, גולדי הון, ריצ'רד פריור, דולי פרטון וברט ריינולדס. ב-1982 ביים את הסרט המוזיקלי "בית הזונות הקטן הטוב ביותר בטקסס בכיכובם של דולי פרטון וברט ריינולדס. בשנת 1986 ייסד היגינס קרן למטרות הומניטריות.

היגינס נפטר מאיידס בגיל 47 בביתו בבוורלי הילס בשנת 1988[1]. הוא הובא לקבורה בבית הקברות פארק הזיכרון ולהאלה בצפון הוליווד.

הרולד ומוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודת המאסטר של קולין היגינס שימשה כבסיס לתסריט לסרט "הרולד ומוד". בסרט זה, שהוקדש ליחס אהבה מיוחד בין צעיר בן 18, אובססיבי למוות ללוויות ולניסיונות התאבדות ובין אשה בת 80, באד קורט שיחק את תפקידו של הצעיר הרולד ורות גורדון את זה של מוד. הסרט זכה לפופולריות רבה, כמו גם פסקול הסרט מאת קט סטיבנס.

על סמך התסריט היגינס כתב רומן שתורגם לחצי תריסר שפות, כולל בצרפתית (על ידי ז'אן-קלוד קארייר). היגינס התבקש על ידי הבמאי הצרפתי ז'אן-קלוד בארו לעבד את הספר כמחזה תיאטרון ויצירה הוצגה בפריז מחזה בהצלחה רבה במשך ארבע שנים רצופות.

בישראל העיבוד לתיאטרון של ספרו ותסריטו של היגינס הוצגו בשנות השבעים של המאה ה-20 בתיאטרון באר שבע עם ג'טה לוקה ודורון תבורי, ובשנות התשעים של המאה ה-20 בתיאטרון בית ליסין עם ליא קניג ודודו ניב. ב-2011 הוצגה בתיאטרון מיקרו ההצגה "הזכות להיות אידיוט" על פי אותו רומן, בבימויה של אירינה גורליק, עם אולגה קטאייבה ומיכאל גורודין.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרן ע"ש קולין היגינס, שהוקמה מיוזמתו של האמן בשנת 1986, מעניק כל שנה האות לעוז לצעירים המפגינים אומץ מול ביטויי אפליה, חוסר סובלנות וקנאות על רקע הבדלי ג'נדר או נטייה מינית.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים שביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסריטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסרטים:

בהפקתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1985 Into the Night (רומן לילי)

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • William Frankfather- Dictionary of Literary Biography Thomson Gale, 2005-2006

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]