הרולד ומוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרולד ומוד
Harold and Maude
כרזת הווידאו של הרולד ומוד
כרזת הווידאו של הרולד ומוד
בימוי האל אשבי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קולין היגינס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט קולין היגינס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ויליאם סוייר
שחקנים ראשיים רות גורדון
באד קורט
מוזיקה קט סטיבנס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'ון אלונזו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 20 בדצמבר 1971
משך הקרנה 91 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה רומנטית, סרט דרמה, social comedy film, דרמה קומית, סרט חבר'ה, סרט סטירי עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרולד ומודאנגלית: Harold and Maude) הוא סרט קומדיה שחורה רומנטית אמריקאי משנת 1971.

התסריטאי קולין היגינס כתב את התסריט כעבודת גמר בפקולטה לקולנוע ב-UCLA. הוא העביר את התסריט לחברת פרמאונט וביקש לביים את הסרט. פרמאונט בחרה בבמאי האל אשבי והיגינס הסתפק בתפקיד אחד המפיקים. לאחר זאת כתב קולין רומן ומחזה בשם זה. הוא מתאר קשר בלתי אפשרי בן הרולד, בחור צעיר הנמשך למוות ומנסה להתנתק מאמו השתלטנית ובין מוד, קשישה בת 79 המלמדת אותו לחיות חופשי.

תחילה נכשל הסרט בקופות והפצתו הופסקה. הקהל לא קיבל בתחילה את ההומור השחור בסרט ואת קטעי ההתאבדויות של הרולד והסרט לא היה משופע בכוכבים מפורסמים. עם השנים הכירו בייחודו של הסרט והוא הפך לסרט פולחן בארצות הברית וב-1983 הוא הפך רווחי.

ב-1997 הוא נבחר לשימור על ידי ארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית בספריית הקונגרס.

רות גורדון הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב בקטגוריית פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט קומדיה או מוזיקלי.

את המוזיקה והשירים בסרט חיבור קט סטיבנס שגם שר אותם. רות גורדון שרה את השיר "If you want to sing out, sing out...‎" שמשמעותו – עשה מה שאתה רוצה.

המחזה הועלה בתיאטרון באר שבע בתחילת שנות ה-70 עם ג'טה לוקה ודורון תבורי בתפקידים הראשיים. ב-1995 הועלה בתיאטרון בית ליסין עם ליא קניג ודודו ניב. ב-2015 הוא הועלה שוב בתיאטרון באר שבע עם ליאת גורן ותום אבני.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרולד צ'ייסן (באד קורט) הוא בחור צעיר המתגורר עם אמו העשירה והשתלטנית המנסה לנתב לו את חייו. הוא נמשך למוות, אוהב ללכת להלוויות ולהתבונן במכוניות הקבורה. הוא מנסה להראות את התנגדותו לחיים הנכפים עליו על ידי ביום התאבדויות שונות: ביום תלייה, ירייה בראש, טביעה, שרפה, "קטיעת יד", חתכים בעור, חרקירי ועוד. את מכונית הפאר שקונה לו אמו ליום הולדתו הוא הופך למכונית קבורה. אמו מכירה את הפעולות שלו ואינה מתרגשת. היא מתעסקת רוב הזמן בבחירת כלות לבנה המופרע. המועמדות בורחות על נפשן לאחר שהרולד מדגים לפניהן את שיטות ההתאבדות שלו. היא מפגישה את הרולד עם פסיכיאטר ללא תועלת. היא מפגישה אותו עם דודו, גנרל גיבור קטוע יד שמנסה להשפיע על הרולד להתגייס ולשרת את מולדתו כמו נתן הייל, גם זה ללא תועלת.

באחת ההלוויות נפגש הרולד עם מוד (רות גורדון) בת שבעים ותשע הגרה בקרון ישן ובו חפצים שאספה בימי חייה ומשמשת לעיתים כדוגמנית עירום. עם הזמן מסתבר שהיא פליטה מאירופה שמספר של מחנה ריכוז חקוק על ידה. היא מלמדת את הרולד לנגן בבנג'ו ועל הפסנתר היא מנגנת ושרה לו: "אם אתה רוצה לשיר, תשיר, אם אתה רוצה להיות חפשי, היה חפשי".

מוד מסיעה את הרולד במכוניות גנובות ומתעמתת בהצלחה עם שוטרים שמנסים לעצור אותה. היא מלמדת את הרולד ליהנות מן החיים, לחיות את הכאן ועכשיו, והאהבה ביניהם פורחת.

אט אט מתהדק הקשר בן הרולד ומוד והופך לרומנטי. הרולד מארגן למוד יום הולדת שמונים בקרוואן. בסיום החגיגה מודיעה לו מוד שהחליטה שזה יהיה יום ההולדת האחרון שלה וכי לקחה כבר כדורים להתאבדות. הרולד מפנה אותה לבית חולים אבל לשווא.

בסצנה האחרונה של הסרט נראה הרולד נוהג במכוניתו לעבר צוק נישא מעל הים. המכונית מתרסקת אבל המצלמה עולה מתחתית הצוק למעלה ואז רואים את הרולד מנגן בבנג'ו את השיר שלימדה אותו מוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]