לדלג לתוכן

קליצ'ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קליצ'ה
کلوچه, كليچة, كليچة, كليجة, kiliçe
מאכלים
סוג מגדן עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח מטבח עיראקי
מוצא מזרח-תיכוני, מסופוטמיה
מרכיבים עיקריים בצק, אגוזים, תמרים, זרעי שומשום
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קליצ'הפרסית: کلوچه, תעתיק: Koluche; בערבית צפון-עיראקית: كليچة, תעתיק: klēči; בערבית עיראקית: كليچة, תעתיק: kilēča; בערבית נג'דית: كليجة, תעתיק: k(i)lēja; בטורקית: kiliçe) היא סוג של עוגייה מזרח תיכונית.

קליצ'ה מגיעה במספר צורות ומילויים מסורתיים, הפופולריים ביותר הן אלו הממולאות תמרים (kleichat tamur). יש גם דיסקיות מתוקות (חפיאט), כמו גם חצאי ירחים ממולאים באגוזים, סוכר ו/או קוקוס מיובש (קליצ'אט ג'וז). הן בדרך כלל מתובלות בהל ולפעמים במי ורדים ומזוגגות בביצה, שלפעמים עשויה להיות מבושמת בזעפרן[1]

המוסלמים מכינים קליצ'ה לרגל עיד אל-פיטר וחג הקרבן וגם לחגיגות, חתונות או טקסים מיוחדים והן ממולאות במילויים שונים כמו תמרים, פיסטוקים, אגוזי מלך, קוקוס, תאנים מיובשות, שומשום או רחת לוקום ואילו יהודי עיראק היו מכינים אותן לכבוד חנוכה[2].

האשורים אופים קליצ'ה לכבוד אידה גורה, חג הפסחא האשורי, ואידה סורה, חג המולד האשורי, שבו הן בדרך כלל ממולאות בתמרים ומוגשות עם תה[3].

אטימולוגיה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפרסית תיכונה (kwlʾck' /kulāčag/, 'לחמנייה קטנה ועגולה'). מבחינה היסטורית, ניתן לייחס את הקליצ'ה ל'קולופו' השומרי הקדום[4]

מקורותיה של הקליצ'ה נעוצים במסופוטמיה העתיקה, שם היו מכינים את העוגייה הזו כדי לחגוג את חג האכיתו, ראש השנה השומרי ואת אישתר, אחת האלות הבולטות במיתולוגיה השומרית העתיקה. האביב ייצג לידה מחדש והתחדשות, שהתרחשו במקביל לכוח הפריון של אישתר. כדי לכבד את האלה, השומרים הקדומים נהגו לאפות קולופו, אביה הקדמון של הקליצ'ה. עוגיות אלה עוצבו כך שידמו לירח מלא או סהר שסימל את בוא האביב, שצוין לעיתים קרובות על ידי הירח המלא הראשון בסוף מרץ או בתחילת אפריל[5].

עוגיות קליג'ה ממחוז קאסם, סעודיה

ערב הסעודית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור נג'ד בערב הסעודית (מחוזות קאסם וחאיל) מכינים עוגיות בשם קליג'ה. הקליג'ה שונה בטעמה, צורתה ומרכיביה מהקליצ'ה העיראקית. היא עשויה מבצק שמרים שהועשר בתבלינים, כמו הל וקינמון, וממולאת בתערובת של סילאן, סוכר או דבש ותבלינים, בדרך כלל הל, אבל גם ליים שחור מיובש, קינמון וג'ינג'ר[6].

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קליצ'ה בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Delights from the Garden of Eden: An Iraqi Cookbook, Wayback Machine
  2. ^ the Generalissimo, The Hirshon Iraqi (Sumerian) Date and Walnut Kleicha Cookie, THE FOOD DICTATOR, ‏December, 2023
  3. ^ ashur, Kileche, Assyrian Voice, ‏2008
  4. ^ Nawal Nasrallah, The Iraqi Cookie, Kleicha, and the Search for Identity, REPAST XXIV, NUMBER 4, 2008, עמ' 4-7
  5. ^ Gabriella Lozano, Kleicha: History and Culture, storymaps.arcgis.com, ‏March, 2021
  6. ^ Kleija, Taste Atlas