קלפים פתוחים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלפים פתוחים
סמליל התוכנית
סמליל התוכנית
סמליל התוכנית
סוגה תוכנית אירוח
יוצרים הטלוויזיה החינוכית
בימוי שבתאי קמינר
נעה רוזנפלד (עוזרת במאי)
מנחים נתיב רובינזון
משתתפים ילדים ובני נוער
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית
מספר עונות 6
מספר פרקים 203
הפקה
מפיק שרי עמירם
אווה רוזטל
גלעד שנקר
מפיקים בפועל סגולה סימן-טוב
חברת הפקה האולפנים המאוחדים הרצליה
עורכים שרי עמירם
אתר צילומים אולפני הרצליה
צלמים איתי רזיאל
אורך פרק 20–50 דקות
שידור
רשת שידור הטלוויזיה החינוכית
תקופת שידור מקורית 19962001

קלפים פתוחים היא תוכנית אירוח ישראלית לילדים ולבני נוער, בהנחיית נתיב רובינזון. היא שודרה מדי שבוע בטלוויזיה החינוכית בין השנים 19962001.

מבנה התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית מיועדת לבני נוער, וגם רבים מיוצריה הם בני נוער (למשל, תחקירני התוכנית). בכל פרק מתכנס פאנל של מספר בני נוער מרחבי הארץ ומקבוצות שונות בציבור על מנת לדון בנושא מסוים, ובנוסף מגיעה לאולפן קבוצה של כמה עשרות בני נוער, המשתתפת כקהל בתוכנית ותפקידה לשאול את המרואיינים שאלות ולשוחח עימם. מנחה התוכנית מוביל את הפרק ומחבר בין חברי הפאנל לקהל, אשר עליהם לנהל שיח מתון ומכובד.

המשתתפים דנים בנושאים שונים המעסיקים ומעניינים בני נוער. בין הנושאים השונים שנידונו לאורך שנות התוכנית: אהבה, גיוס לצה"ל, אלימות, קשיים חברתיים, יחסי מין, עצמאות כלכלית, נשירה מהלימודים, כתות, עישון, קעקועים, שימוש בסמים, אלכוהוליזם והפרעות אכילה.

שם התוכנית נועד להצביע על על הפתיחות הנדרשת בשיח עם בני הנוער בנושאים השונים, חלקם שנויים במחלוקת, כאשר "הקלפים פתוחים".

שידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

משבצת השידור של התוכנית הייתה מדי שבוע, לרוב ביום רביעי או חמישי, בשעה 17:30. פרקי התוכנית זכו לרוב לנתוני רייטינג של כ-15 אחוזי צפייה.

פרק "נוער גאה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בג"ץ קלפים פתוחים

אחד מפרקי התוכנית, "נוער גאה", עסק בזהות מינית. בפאנל התארחו שני צעירים הומוסקסואלים, צעיר ביסקסואל וצעירה לסבית (ובנוסף נכחה בקהל אם לבן הומוסקואל והשחקן חגי אייד שוחח עם הקהל). המשתתפים סיפרו את סיפורם האישי ודנו בסוגיות שונות הקשורות ללהט"ב כגון יחס החברה, יציאה מהארון, יחסיהם עם משפחותיהם והסביבה, קשיים, השקפת עולמם וכדומה. הפרק שובץ לשידור ביום 21 בנובמבר 1996 בערוץ חינוכית 2.[1]

שר החינוך באותה תקופה, זבולון המר (מפד"ל), הורה לעכב את שידור התוכנית בנימוק ששידור פרק כזה בטלוויזיה החינוכית יתפרש כמתן לגיטימציה להומוסקסואליות. בעקבות כך הגישו לב האגודה לזכויות האזרח, אגודת הלהט"ב וארגון קל"ף (קהילה לסבית פמיניסטית) עתירה נגד שר החינוך, הטלוויזיה החינוכית והרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, בדרישה לשדר את התוכנית. בעתירה נטען, כי פסילת התוכנית פוגעת בחופש הביטוי, מפלה הומואים ולסביות ומשדרת מסר שלילי כלפיהם. בפסק הדין, שניתן לאחר שנה וחצי, קבע בג"ץ פה אחד כי יש להתיר את שידור התוכנית כפי שתוכנן במקור, בערוץ בו תוכנן השידור, ללא התניה של השידור בשינויים וסייגים כפי שדרשו המשיבים.[1]

הפרק שודר, בשני חלקיו, ב-20 וב-27 בנובמבר 1997, וזכה לרייטינג של כ-90 אחוז.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]