רום באבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רום באבה
Rum baba
Baba au rhum
מאכלים
סוג עוגת שמרים, קינוח עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים ביצה, רום עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רום באבה או באבה או רוםצרפתית: Baba au rhum; באנגלית: Rum baba) היא עוגת שמרים קטנה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העוגה הקטנה רוויה בסירוּפ ועשויה עם משקאות חריפים, בדרך כלל רום ולעיתים במילוי קצפת או חביצה. המאפה נעשה בדרך כלל במנות אישיות (בערך 5 ס"מ גובה, גלילי ומעט, מחודד), אך לפעמים ניתן להכינו בצורות גדולות יותר הדומות לאלו המשמשות לעוגת באנט. הבלילה לבאבה כוללת ביצים, חלב וחמאה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סברינה מודרנית רומנית
באבה מהמטבח הפוליטני

הצורה המקורית של הבאבה או רום הייתה דומה לבאבה או באבקה, עוגת שמרים גבוהה וגלילית. פירוש השם הוא "זקנה" או "סבתא" ברוב השפות הסלאביות. באבקה (babka) הוא צורת הקטנה של באבה (baba).

באבה או רום המודרני (רום באבה), עם פירות יבשים וספוגה ברום, הומצאה ב (רחוב) Rue Montorgueil בפריז, צרפת, בשנת 1835 או לפני כן. היום, המילה baba בצרפת וכמעט בכל מקום אחר מחוץ למרכז ומזרח אירופה מתייחס בדרך כלל ספציפית למאפה רום באבה.

הבאבה המקורית הוצגה בצרפת במאה ה-18 דרך דוכסות לוריין. הדבר מיוחס לסטניסלאב לשצ'ינסקי, מלך פולין הגולה.[1][2] הלארוס גסטרונומיק דיווח שלסטניסלאב היה רעיון להשרות קוגלהוף מיובש (עוגה הדומה בערך לבאבה והייתה נפוצה באלזס-לורן כשהמלך הגיע לשם) או עוגת באבקה באלכוהול מזוקק.

גרסה נוספת[3] היא שכאשר סטניסלאב החזיר באבה מאחת מסעותיו היא התייבשה. ניקולס סטורר, אחד מהפטיסיירים (קונדיטורים) שלו (או אולי סתם פטיסייר מתלמד באותה תקופה), פתר את הבעיה על ידי הוספת יין מלאגה, זעפרן, צימוקים מיובשים וטריים וקרם פטיסייר (חביצה). הסופר Courchamps הצהיר בשנת 1839 כי צאצאיו של סטניסלאב הגישו את הבאבה עם סיר המכיל יין מלאגה מתוק מעורבב עם שישית של ליקר טנאיסי (Tanaisie liqueur).

הבאבה פופולרית עד היום גם בנאפולי, והפכה להתמחות נפוליטנית פופולרית תחת השם babà או babbà.[4] המאפה הופיע בתפריטי מסעדות בארצות הברית לפחות מאז 1899.[5]

סברינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1844, האחים ז'וליאן, פטיסיירים פריזאים, המציאו את הסברינה (Savarin), אשר שואבת השראה חזקה מהבאבה או רום, אבל ספוגה בתערובת אלכוהולית אחרת ומשתמשת בתבנית עוגה עגולה (טבעתית) במקום בצורה הפשוטה העגולה (הגלילית). צורת הטבעת מקושרת בימינו לעיתים קרובות לרום באבה כמו כן, השם סברינה ניתן לפעמים גם לעוגה העגולה הספוגה ברום.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רום באבה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Courchamps, Dictionnaire Général de la Cuisine Française, 1839
  2. ^ Grimod de La Reynière, "Almanach des gourmands", 1806
  3. ^ History of the baba according to the Pâtisserie Stohrer (possibly biased)
  4. ^ Mangoni, Fabrizio (23 בספטמבר 2011). "I viaggi del babà" (באיטלקית). {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Haan's Ladies' and Gentlemen's Restaurant," New York, menu dated 9 December 1899: "Dessert ... Baba au Rhum 15."