לדלג לתוכן

רפלסיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןרפלסיים
פרח של Rafflesia keithii
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: צמחים וסקולריים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: מלפיגאים
משפחה: רפלסיים
שם מדעי
Rafflesiaceae
דומורטייה, 1829
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רַפְלֵסִיִּים (שם מדעי: Rafflesiaceae) – משפחה של צמחים טפילים בעלי פרחים דו-פסיגיים נדירים מסדרת המלפיגאים. המשפחה כוללת 36 מינים ב-3 סוגים המצויים ביערות הטרופיים של מזרח ודרום-מזרח אסיה, מדרום סין דרך אסאם, בהוטן, תאילנד ועד לאיים המערביים של הארכיפלג המלאי, כולל רפלסיה גדולה בעלת הפרחים הגדולים ביותר מכל הצמחים. מין אחד, רימונית הלוטם (אנ'), גדל גם בישראל כשהוא טפיל על שורשי הלוטם המרווני.[1]

תיאור ואקולוגיה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

המינים במשפחה הם טפילים על השורשים או הנצרים של צמחים אחרים והם חסרי כלורופיל, ללא שורשים, וללא עלים או עם עלים מצומצמים. טפילים מוחלטים (כלומר, תלויים לחלוטין בפונדקאים שלהם לתזונה) אלה נטפלים למינים ממשפחת הגפניים (Vitaceae).

הפרחים בעלי הסימטריה הרדיאלית של המינים במשפחה זו עומדים בפני עצמם או מקובצים לתפרחת כשהם נראים כצומחים ישירות מהפונדקאי. לחלק מהמינים יש עלי חפה המקיפים את הפרחים. הקוטר של הפרחים 8 סנטימטרים בסוג Rhizanthes ועד למעלה ממטר ברפלסיה גדולה. עלי העטיף המאוחדים מסתיימים בחמש אונות בסוג רפלסיה, עשר אונות ב-Sapria (אנ') ועד 16 אונות ב-Rhizanthes. למעט Rhizanthes, הפרחים הם חד מיניים. הצמחים מהסוגים האחרים הם חד-ביתיים או דו-ביתיים. לפרח הזכרי 12 עד 40 אבקנים. בפרחים הנקביים, ארבעה עד שמונה עלי שחלה מתמזגים ליצירת שחלה תחתית; העלי קצר מאוד. הפרחים מחקים פגרים נרקבים בניחוח, בצבע ובמרקם כדי למשוך את המאביקים שלהם, "זבובי נבלות" (זבובים ממשפחת הבוהקניים (אנ')). מסיבה זו, חלק מהפרחים מהסוג רפלסיה מכונים "פרחי גופות". לרוב המינים יש תא פרח גדול בצורת קערה שנוצר על ידי צינור עטיף וסרעפת. דיאפרגמה זו היא הפתח למאביקים (זבובי הנבלות) והיא מוקפת באיברים סטריליים מושכים.

הזמן בין הפריה להבשלה למינים של הסוג רפלסיה אורך שישה עד שמונה חודשים. הפרי הוא ענבה בגוון חום-שחור. הענבה מכילה הרבה זרעים קטנים. מיני של סנאים יפים ומינים של טופיה נצפו אוכלים את הענבות של מיני הרפלסיה ולאחר מכן מפזרים את הזרעים. מיני בעלי חיים רבים (למשל פיל אסייתי וטפיר) נחשבים כתורמים לפיזור הזרעים.

איור של Rhizanthes, סוג במשפחת הרפלסיים

מכיוון שלמרבית הצמחים במשפחה אין איברים מלבד הפרחים המאפשרים ניתוח השוואתי, מיקומה השיטתי של משפחת הרפלסיים של הצמחים הקטנים לא היה ברור בעבר. בדיקות סקר גנטיות חדשות[2] הראו שרפלסיה וקרוביה משובצים בבסיס אילן היוחסין של משפחת החלבלוביים הקודמת (Euphorbiaceae). בתגובה לכך, הוצעה הפרדת משפחת ה-Peraceae (אנ') ממשפחת החלבלוביים,[3] מה שאומר שמשפחת החלבלוביים האחרת תישאר מונופילטית מחד ותהפוך אחידה יותר בכל הנוגע לאנטומיה של הפרי וכיסוי הזרע מאידך. ניתן להמחיש את הקשרים על ידי הקליידוגרמה הבאה:

חלבלוביים (במובן הנרחב)

Peraceae (3 סוגים במחקר)



רפלסיים

Sapria




Rhizanthes



רפלסיה





חלבלוביים (במובן מצומצם)




תוצאת המחקר כל כך מפתיעה משום שבניגוד ברור למשפחת הרפלסיים, משפחת החלבלוביים מראה נטייה לפרחים קטנים יותר, המגיעה לקיצוניות בסוג חלבלוב עם אבקנים זעירים ויחידים ושחלות עירומות בודדות. במשפחת הרפלסיים ישנם שלושה (עד שמונה) סוגים עם עד 27 מינים:[4]

  • רפלסיה: 14 עד 20 המינים מופצים בדרום-מזרח אסיה.
  • Rhizanthes: שניים עד ארבעת המינים משגשגים ביערות טרופיים בדרום ודרום מזרח אסיה:
    • Rhizanthes deceptor : סומטרה
    • Rhizanthes infanticida: תאילנד, מלזיה, סומטרה
    • Rhizanthes lowii: חצי האי המלאי.
    • Rhizanthes zippelii: ג'אווה
  • Sapria (אנ'): שלושת המינים מופצים מצפון מזרח הודו דרך מיאנמר, תאילנד, קמבודיה ווייטנאם ועד דרום-מזרח טיבט ודרום יונאן.

לקריאה נוספת

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • Barkman, T.J., S.-H. Lim, K. Mat Salleh and J. Nais. 2004. Mitochondrial DNA sequences reveal the photosynthetic relatives of Rafflesia, the world's largest flower. Proceedings of the National Academy of Sciences of USA 101:787–792.
  • Charles C. Davis, Maribeth Latvis, Daniel L. Nickrent, Kenneth J. Wurdack, David A. Baum. 2007. Floral gigantism in Rafflesiaceae. Science Express, published online January 11, 2007 (online abstract here).
  • Filipowicz, N. and Renner, S.S., 2010. The worldwide holoparasitic Apodanthaceae confidently placed in the Cucurbitales by nuclear and mitochondrial gene trees. BMC Evolutionary Biology, 10: p. 219.
  • Meijer, W. 1997. Rafflesiaceae, in Flora Malesiana I, 13: 1–42.
  • Molina, J., Hazzouri, K.M., Nickrent, D., Geisler, M., Meyer, R.S., Pentony, M.M., Flowers, J.M., Pelser, P., Barcelona, J., Inovejas, S.A. and Uy, I., 2014. Possible loss of the chloroplast genome in the parasitic flowering plant Rafflesia lagascae (Rafflesiaceae). Molecular biology and evolution, 31: 793–803.
  • Nickrent, D.L., A. Blarer, Y.-L. Qiu, R. Vidal-Russell and F.E. Anderson. 2004. Phylogenetic inference in Rafflesiales: the influence of rate heterogeneity and horizontal gene transfer. BMC Evolutionary Biology 4:40 (HTML abstract PDF fulltext).

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רפלסיים בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ "רפלסיים", האנציקלופדיה העברית (כרך לא, עמ' 297), חברה להוצאת אנציקלופדיות, תשל"ט.
  2. ^ Floral Gigantism in Rafflesiaceae
  3. ^ The family Peraceae at the APWebsite
  4. ^ The family Rafflesiaceae at the AP website.