תמונות קצרות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמונות קצרות
Short Cuts
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על Short cuts עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי רוברט אלטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קריי ברוקו
תסריט רוברט אלטמן לפי סיפורים מאת ריימונד קארבר
עריכה ג'ראלדיין פרוני עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מת'יו מודין
ג'וליאן מור
פרד ווארד
אן ארצ'ר
באק הנרי
יואי לואיס
לילי טומלין
טום וייטס
ברוס דוויסון
אנדי מקדואל
לייל לווט
ג'ק למון
לילי טיילור
רוברט דאוני ג'וניור
ג'ניפר ג'ייסון לי
כריס פן
טים רובינס
מדלין סטו
פרנסס מקדורמנד
לורי סינגר
אני רוס
פיטר גלגר
מוזיקה מרק אישם עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום וולט לויד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Fine Line Features
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 3 באוקטובר 1993
משך הקרנה 187 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה קומית, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות $6,110,979
הכנסות באתר מוג'ו shortcuts
פרסים פרס אריה הזהב
פרס גלובוס הזהב לתסריט ופרס מיוחד לאנסמבל שחקנים
פרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר (מועמדות)
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תמונות קצרותאנגלית: Short Cuts) הוא סרט קולנוע של הבמאי רוברט אלטמן, שגם כתב את התסריט בעקבות תשעה סיפורים ושיר ("לימונדה") מאת ריימונד קארבר. הסרט יצא לאקרנים בשנת 1993, לאחר ציפייה דרוכה וזכה להערכה ביקורתית[1] ולציונו כ"יצירת מופת". בכורת הסרט התקיימה בפסטיבל ונציה, שם זכה בפרס אריה הזהב. אלטמן היה מועמד לפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר וזכה בפרס גלובוס הזהב לתסריט. הסרט מורכב מפסיפס של סיפורים הנוגעים בחייהן היומיומיים של 22 דמויות ראשיות בעיר לוס אנג'לס, רובם ככולם אנשי מעמד הביניים השזורים זה בזה. הסיפורים מצטלבים בדרכים שונות, למשל דמות מרכזית בסיפור שלה מופיעה כדמות משנית בסיפורה של דמות אחרת. האווירה בסרט היא של חיים שגרתיים בצל אסון מתקרב (מסוקים בשמי העיר מפזרים חומרי הדברה, ידיעות ממקלטי טלוויזיה ורדיו), הרוויים בשגרה של התמודדות שוחקת ועצב רב. המקרה העיוור שולט באירועי הסרט ובחיי הדמויות וברוב הסיפורים מתמודדות הדמויות עם מוות וחוסר נאמנות. דווקא רעידת אדמה הפוקדת את העיר לקראת סוף הסרט משחררת רמזים לפתרון אופטימי, לפחות לחלק מהדמויות. הסרט מושווה פעמים רבות לסרט "מגנוליה" שיצא שש שנים מאוחר יותר, ודומה לו במידה רבה בסגנון ובצורה. תשעת הסיפורים והשיר "לימונדה" ששימשו כבסיס לסרט קובצו לספר בשם זהה (Short Cuts) עם הקדמת הבמאי.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני הזוג הווארד (ברוס דוויסון) ואן (אנדי מקדואל) פיניגן מתכוננים לחגיגת יום ההולדת של בנם, בה בשעה נפגע הילד בתאונת דרכים, שוקע בתרדמת ומת עבור מספר ימים. האופה אנדי ביטקוור (לייל לווט), ממנו הוזמנה עוגת יום הולדת, זועם כאשר המזמינים, בני הזוג פיניגן, אינם מגיעים על מנת לאסוף את העוגה שהכין ומחליט להתעלל בהם. אביו של הווארד, פול (ג'ק למון) מחליט לחזור לפתע לחייו לאחר שנים של היעדרות.

במקביל, לואיס קיזר (ג'ניפר ג'ייסון לי), אם צעירה שהיא גם נערת שיחות ארוטיות בטלפון, מנהלת שיחה ארוטית בטון משועמם, בשעה שהיא מטפלת בבתה התינוקת. בעלה, מנקה הבריכות ג'רי קייזר (כריס פן), מבין שאשתו מכניסה כך כסף, אך אינו מרוצה מעבודתה. בין היתר מנקה קייזר את בריכתן של הצ'לנית המופנמת זואי (לורי סינגר) שצלילי נגינתה מלווים את הסרט ושל אמה, זמרת הג'אז המזדקנת טס טריינר (אני רוס), שרודה בה. זואי המדוכאת היא בעלת נטיות אובדניות, בעוד אמה מאמינה שהנטיות אינן אמיתיות ונועדו רק כדי להתגרות בה. שתיהן שכנות של הזוג פיניגן, ובמיוחד זואי אוהבת את בנם ומזדעזעת לנוכח התאונה שעבר.

הזוגות ד"ר רלף (מת'יו מודין) והאמנית מריאן (ג'וליאן מור) ויימן וסטיוארט (פרד ווארד) וקלייר (אן ארצ'ר) קיין נפגשים לארוחה משותפת למרות היכרות קלושה. סטיוארט, יחד עם חבריו גורדון ג'ונסון (באק הנרי) וורן מילר (יואי לואיס) גילו קודם לכן בעת דיג, גופת צעירה בנהר בו דגו. כל אחד משני הזוגות נתון במתח לאורך האירוע כולו - רלף חסר ביטחון בנאמנותה של מריאן אליו עקב רומן שניהלה בעבר, ואילו קלייר מזועזעת מכך שסטיוארט וחבריו השאירו את הגופה שמצאו בנהר ולא דיווחו עליה כדי לא להרוס את חופשת הדיג שלהם.

לטייס הריסוס "סטורמי" ות'רס (פיטר גלאגר) נמאס מיחסיה של אשתו לשעבר בטי (פרנסס מקדורמנד) עם השוטר ג'ין שפרד (טים רובינס) והוא הורס בשיטתיות את ביתם המשותף לשעבר. אשתו של השוטר, שרי (מדלין סטו) מודעת לבגידתו בה, אך פיתחה גישה של אדישות לעניין. שרי היא אחותה של מריאן ויימן, מדגמנת ליצירות האמנות שלה, ומשתפת אותה בחיי הזוגיות הכושלים שלה עם ג'ין.

הזוג העני ביותר הם המלצרית דורין פיגוט (לילי טומלין) ובעלה השיכור כמעט תמיד, ארל (טום וייטס). למרות עוניים ושכרותו המתמדת של ארל, בני הזוג הם היחידים בסרט המציגים חיי נישואים המבוססים על אהבת אמת וקשר רגשי עמוק.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד הזכייה באריה הזהב בפסטיבל ונציה, המועמדות של אלטמן לפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר וזכייתו בפרס גלובוס הזהב לתסריטאי זכה הסרט גם בפרסים הבאים:

שחקני הסרט זכו בפרסים הבאים:

  • פרס איגוד המבקרים האמריקני למדלין סטו בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר
  • פרס הקומדיה האמריקאית להופעה המצחיקה ביותר של שחקנית משנה בסרט קולנוע ( American Comedy Award for Funniest Supporting Actress in a Motion Picture) ללילי טומלין
  • מועמדות לג'וליאן מור לפרס אינדפנדנט ספיריט בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר

הסיפורים ששימשו השראה לתסריט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל הסיפורים מאת ריימונד קארבר.

  1. "שכנים" - Neighbors
  2. "הם לא בעלך" - They're Not Your Husband
  3. "קורבנות" - Vitamins
  4. "אפשר שתהיה שקט, בבקשה?" - Will You Please Be Quiet, Please?
  5. "כל-כך הרבה מים כה קרוב הביתה" - So Much Water So Close to Home
  6. "דבר קטן וטוב" - A Small, Good Thing
  7. "ג'רי, מולי וסאם" - Jerry and Molly and Sam
  8. "אספנים" - Collectors
  9. "אמור לנשים שאנחנו זזים" - Tell the Women We're Going
  10. "לימונדה" (שיר) - Lemonade

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]