ברוס דייוויסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ברוס דוויסון)
ברוס דייוויסון
Bruce Davison
דייוויסון, 2015
דייוויסון, 2015
לידה 28 ביוני 1946 (בן 77)
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1968 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג
  • Lisa Pelikan (19862006)
  • Jess Walton עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.brucedavison.com/welcome.htm
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברוס דייוויסוןאנגלית: Bruce Davison; נולד ב-28 ביוני 1946) הוא שחקן קולנוע ובמאי אמריקאי זוכה שני פרסי גלובוס הזהב, היה מועמד לפרס אמי ולפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1990 על תפקידו בסרט "חברות לכל החיים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויסון נולד בפילדלפיה, בנם של מריאן, מזכירה וקלייר, אדריכל ומוזיקאי שעבד עבור חיל ההנדסה של צבא ארצות הברית. הוריו התגרשו כאשר היה בן 3 ודייוויסון עבר לגור עם אמו.

את הקריירה שלו החל דייוויסון ב-1968 בברודוויי במחזות "נמר בשער", "איש הפיל" בו גילם את ג'וזף מריק ו"ביבר הזכוכית" של טנסי ויליאמס לצידה של ג'סיקה טנדי. ב-1969 הופיע דייוויסון בסרטו הראשון "קיץ אחרון" לצידה של ברברה הרשי. ב-1978 שיחק בסרט גנרל על הכוונת. בשנות ה-80 של המאה ה-20 הופיע בסרט הטלוויזיה "הנחשול" והתפרסם בזכות הופעותיו הבימתיות בין היתר במחזות "ריצ'רד השלישי", "מכתבי אהבה" והמחזה זוכה פרס פוליצר "איך למדתי לנהוג" . הופעתו הקולנועית הבולטת ביותר באותה תקופה הייתה בקומדיה "מרגלים שכאלה".

פריצתו לתודעה המקומית והעולמית של דייוויסון הייתה בשנת 1990 בה שיחק דייוויסון בדרמה "חברות לכל החיים", בסרט גילם את דייוויד, בחור הומו שאהובו נפטר ממחלת האיידס. על תפקידו בסרט קיבל דייוויסון את פרס גלובוס הזהב ומועמדות לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר, את הפרס הפסיד דייוויסון לג'ו פשי על תפקידו בסרט "החבר'ה הטובים".

בשנת 1992 שיחק בסרט הטלוויזיה "בחירות נואשות: להציל את הילד שלי" בתפקיד של ריצ'רד רובינס, לצד ג'וזף מאזלו שגילם את בנו.

ב-1993 זכה דייוויסון בפרס פסטיבל ונציה ובפרס גלובוס הזהב השני שלו, את שני הפרסים חלק עם שאר צוות שחקני הסרט "תמונות קצרות" של רוברט אלטמן, כמו כן הופיע דייוויסון לצד ויל סמית' ודונלד סאת'רלנד בדרמה "קשר בכל מחיר". ב-1996 שיחק בדרמה "לאחר ג'ימי" בכיכובו של פיטר פצ'ינלי. ב-1997 שיחק בקומדיה הרומנטית "חיי האהבה" לצד קארלה גוג'ינו. ב-1998 קיבל דייוויסון מועמדות לפרס אמי על תפקידו בסדרה "Touched by an Angel", בנוסף שיחק דייוויסון בסרטו של בריאן סינגר "תלמיד מצטיין מדי"

בשנת 2000 התפרסם דייוויסון בהופעתו בסרט גיבורי העל "אקס מן" בתור דמותו של סנטור רוברט קלי, פוליטיקאי הדוגל בפעילות אנטי מוטאנטית. דמותו הופיעה בהופעת קמע גם בסרט ההמשך "X-מן 2".

בשנת 2002 שיחק בסרט הפשע הביוגרפי "דהאמר" בכיכובו של ג'רמי רנר בגילומו של ג'פרי דאהמר.

בשנת 2001 גילם דייוויסון את דמותו של טום אוקלי, חבר קונגרס אמיד ואביה של נערה זרוקה ופרועה בשם ניקול (קירסטן דנסט) בדרמה הרומנטית "את מטורפת...אתה חתיך". ושיחק בקומדיה הרומנטית "חיזורי קיץ" לצידם של פרדי פרינז ג'וניור וג'סיקה בייל.

בשנת 2003 הופיע דייוויסון בסרט "משחק המושבעים" לצידם של ג'ין הקמן ורייצ'ל וייס בדמותו שלה דורווד קייבל, ובסרט הטלוויזיה "מתוך האפר" לצדם של כריסטין לאטי ובו ברידג'ס. בשנת 2005 שיחק בקומדיה "הולכים לקניות" (Going Shopping), לצד לי גרנט. בשנת 2006 שיחק במותחן "הנערה המתה" לצד טוני קולט.

בשנת 2008 שיחק דייוויסון בסדרה "שליחות קטלנית: יומני שרה קונור" המבוססת על סדרת סרטי "המחסל", בסדרה גילם את דמותו של ד"ר סילברמן, הפסיכיאטר אשר טיפל בשרה קונור (לנה הידי).

בשנת 2013 שיחק בדרמה הרומנטית "מילים ותמונות" לצד ז'ולייט בינוש וקלייב אוון. בשנת 2016 השתתף בקומדיה "לך תעבוד" בכיכובם של מיילס טלר ואנה קנדריק. בשנת 2017 השתתף בסרט "11 בספטמבר", ובסרט הטלוויזיה "אהבה בפריז", קומדיה רומנטית בכיכובם של הזוג רבקה רומיין וג'רי אוקונל. בשנת 2018 השתתף בסרט האימה "הרוע שבפנים: המפתח האחרון".

בשנת 2021 שיחק בסרט האימה "האחוזה"; סרט מקורי של פריים וידאו. בשנת 2022 שיחק במותחן "השכן הזר" של הבמאי הגרמני סטפן ריק.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויסון היה נשוי לשחקנית הקולנוע ליסה פאליקן משנת 1986 עד שנת 2006. ב-2006 התחתן דייוויסון עם מישל קורי ולזוג נולדה בת בשם סופיה, לדייוויסון בן נוסף בשם אית'ן מנישואיו הקודמים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברוס דייוויסון בוויקישיתוף