ממליגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ממליגה
מאכלים
סוג מנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא מולדובה, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים מאכל תירס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ממליגה בצורתה המוקשית
ממליגה עם תוספות
בולז (כדורי ממליגה) על הגריל

ממליגהרומנית: ‏Mămăligă?‏, באיטלקית: Polenta - פולנטה, בגיאורגית: ღომი - ר'וֹמי) היא מאכל רומני נפוץ העשוי מקמח תירס. הממליגה היא אחד מהמאכלים הנפוצים ברומניה, בעבר שימש מאכל זה בעיקר כתחליף ללחם אצל העניים, אך במשך הזמן נעשה מאכל זה למאכל עממי, המוגש אף במסעדות היוקרה ברומניה.

הכנת הממליגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן מסורתי מכינים את הממליגה על ידי הרתחת מים בסיר העשוי מיציקת ברזל (ברומנית: ceaun). לתוך המים מוסיפים קמח תירס ומלח בישול. כאשר המאכל מוגש כתחליף ללחם (בסגנון האיכרים) את הממליגה הרומנית מכינים סמיכה בהרבה מהגרסה האיטלקית שלה, והיא מבושלת עד דרגת סמיכות שמאפשרת לחתוך ממנה חתיכות, כבלחם. החיתוך המסורתי לא נעשה בסכין אלא בחוט חזק המוחזק משני צדדיו ומועבר מעל החלק שרוצים לפרוס. כאשר הממליגה מבושלת למטרות אחרות היא מוגשת בצורה דלילה יותר.

הממליגה מוגשת בדרך כלל עם תוספת של גבינה מלוחה מסוג ברינזה (רומנית: brânză) או בורדוף ושמנת חמוצה או יוגורט לצידה. לפעמים מגישים אותה כשהיא מעוכה בקערה עם חלב חם. לעיתים הממליגה מבושלת בחלב במקום מים.

מאכל רומני פופולרי אחר, המבוסס על ממליגה, נקרא בולז (bulz). הוא עשוי מכדורי ממליגה ממולאים בגבינה וחמאה אפויים בתנור. לפעמים מטגנים במחבת עם שמן, פרוסות של ממליגה והתוצאה שמתקבלת היא כמו לחם תירס. כמו כן הממליגה מוגשת כתוספות למנות בשריות ואף למרק.

הכפריים הרומנים מגישים את הממליגה עם מוז'דיי (mujdei), תערובת של שיני שום מעוכות, מים, חומץ ומלח בישול.

עוגת ממליגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאכל הרומני מלאי (Malai) הוא עוגה העשויה מקמח תירס, סוכר, שמנת וביצים, האפויה בתנור.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התירס הגיע למחוזות הדנובה רק במאה ה-17, אבל ממליגה אכלו הרומנים כבר לפני כמעט אלף שנים. הממליגה המקורית בושלה מקמח דוחן[1], תבואה שהובאה לאירופה על ידי המונגולים בעת הפלישה המונגולית לאירופה[2]. עם הופעת קמח התירס התמעט עד שכמעט נעלם השימוש בקמח דוחן, משום שקמח התירס מספק יותר אנרגיה וטעים יותר.

דיאטה המסתמכת יתר על המידה על ממליגה מסוכנת משום שבקמח תירס אין ויטמין B3, לכן אפשר ללקות בפלגרה. בעבר, בתקופה בה לא ידעו על קיומו של ויטמין B3, בין האיכרים העניים של רומניה, תופעת הפלגרה הגיעה לממדי מגפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יתרונות צריכת הממליגה (ברומנית)
  2. ^ DENUMIREA "TATAR" ÎN ISTORIOGRAFIA UNIVERSALA באתר TATAR.RO - DILDE, FIKIRDE, IŞTE BIRLIK (ברומנית)