Enterprise resource planning

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מערכת לתכנון משאבי ארגוןאנגלית: Enterprise Resource Planning System, בר"ת: ERP) היא סוג של מערכת מידע המשמשת לעיבוד נתונים מינהלי, המטפלת בכל צורכי עיבוד הנתונים בארגון (למשל: משאבי אנוש, כספים, שיווק, לוגיסטיקה, תפעול וכו') כמקשה אחת. גישת ה-ERP שונה מהגישה הקלאסית בכך שהיא מאחדת את כלל מערכות המידע של הארגון למערכת אחת באופן המאפשר שימוש במידע משותף באופן אינטגרטיבי ובעל ממשק אחיד.

ראשי התיבות ERP נטבעו לראשונה בשנת 1990 על ידי חברת המחקר גרטנר, ובעשור זה חלה צמיחה מהירה בשימוש במערכות אלו.

עם החברות הבולטות המייצרות מערכות ERP נמנות SAP, אורקל, מיקרוסופט ו-QAD.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב תוכנות ה-ERP מחולקות ל-"מודולים". מודול הוא תת-מערכת בתוכנה המיישם פונקציונליות מסוימת, למשל, שרשרת אספקה (רכש, ייצור, הפצה וכיוצא בזה), ניהול מלאי, ניהול קשרי לקוחות, מכירות מקוונות, פיננסים, משאבי אנוש, מערכות תומכות החלטה ועוד.

הטמעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטמעה של מערכת ERP נחשבת לפרויקט מורכב לארגונים מכיוון שהיא חוצה את הארגון לרוחבו ומשלבת תהליכי ליבה. היא אף נושאת סיכון[1] לאור ההשקעה הגדולה שנדרשת בזמן ומשאבים. חלק מההטמעות נעשות באמצעות חברות הטמעה המתמחות באיפיון ואינטגרציה של המוצר בסביבת המחשוב של החברה, ואחרות נעשות באמצעות צוות של חברת הפיתוח עצמה.

לרוב, הטמעת מערכת ERP זולה יותר מאשר פיתוח מערכות ייעודיות עבור כלל המחלקות בארגון. החסכון מתאפשר באמצעות בניית ממשק אחיד עבור כלל הארגון. יתרון נוסף לממשק האיחוד הוא "השפה המשותפת" הנוצרת בין מחלקות שונות בארגון. מערכת ה-ERP מאפשרת קבלת מידע רוחבי על הארגון בצורה מרכזית דבר המאפשר ניתוח ומדידה של פעילות הארגון. מאידך, הטמעת מערכת מרכזית עבור כלל הארגון מחייבת את הארגון לעבודה עם ספק תוכנה יחיד. הטמעת המערכת (המכונה יישום) מחייבת הסבת כל מערכות הארגון, פעולה בעלת תקורות משמעותיות.

פרויקט ההטמעה של מערכת ERP בארגונים זכה למתודולוגיות שונות. המשותף לגישות ההטמעה הוא הצורך לשלב בארגון את תוכנת המדף שנבחרה, יחד עם זיהוי פערים (gap analysis) המיועד לאיתורם של צורכי מחשוב של הארגון, שאינם נענים במלואם על ידי תוכנת המדף. לאחר שמזוהים פערים אלו, ניתן לגשר עליהם במספר דרכים: אפיון ופיתוח התאמות תוכנה, מציאת פתרונות יישומים הקיימים בתוכנת המדף וניצולם כדי לענות על הצורך הארגוני, או שינוי תהליכי העבודה בארגון, כך שיתאימו לאפשרויות הקיימות בתוכנת המדף.

על רקע זה, מידת ההצלחה של פרויקטי ERP עשויה להשתנות, בהתאם ליכולתם של מטמיעי התוכנה, יחד עם נציגי הארגון, להטמיע את התוכנה באופן מוצלח שעונה על הצרכים הארגוניים.

מערכות ERP בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל פותחו לאורך השנים מספר מערכות ERP בהן חשבשבת ERP, אלמוג ERP,[2] מערכת תפנית מבית מטריקס, ופריוריטי. גם Monday.com יכולה להיחשב למערכת ERP על אף שלא נבנתה ככזאת.

בישראל ישנה פעילות ענפה של שני מובילי השוק אורקל ו-SAP, אשר מחזיקות מרכזי פיתוח וביצעו רכישות של חברות בישראל.

מרכז הפיתוח של SAP בישראל הוא אחד המרכזים של SAP בעולם, עם כ-800 עובדים בשני אתרים - רעננה ותל אביב. ב-2001 רכשה SAP את חברת Top Tier שייסד שי אגסי עם אביו ראובן אגסי, תמורת 400 מיליון דולר[3], ואשר שימשה בסיס ליצירת הפתרון לעסקים בגודל בינוני SAP Business One. בשנת 2002 רכשה SAP את חברת Top Manage, שייסד ראובן אגסי, בסכום הנמוך מ-10 מיליון דולר, כמו כן רכשה SAP את החברות A2i, GUIMachine, ו- Expression Solutions.

אורקל פועלת בישראל יותר מ-40 שנה. מאז תחילת פעילותה בישראל התרחב המרכז הישראלי באמצעות רכישות של חברות, והפך למשמעותי ביותר עבור החברה בעיקר בתחומי הענן, הדאטה, המכירות ועוד. החברה מעסיקה בישראל כ-370 עובדים בשני סניפים: פתח תקווה ובאר שבע.[4]

ב-2006 רכשה אורקל את Demantra – חברת סטארט-אפ שפעלה בעולם של ניהול שרשרת האספקה – תמורת 45 מיליון דולר[5]. ב-2009 אורקל רכשה נכסים מחברת הסטארט-אפ הישראלית הייפרול (HyperRoll). החברה מספקת פתרונות להאצת דיווחים כלכליים ושאילתות במערכות BI. רכישה נוספת הייתה ב-2010, אז רכשה אורקל את הסטארט-אפ הישראלי קונברג'ין (Convergin), תמורת כ-70 עד 100 מיליון דולרים. ב-2008 רכשה אורקל את חברת Primavera, מפתחת תוכנות ניהול פרויקטים, אשר החזיקה מרכז פיתוח בישראל על שנוצר על בסיס רכישת חברת הסטארט-אפ הישראלית פרוסייט (ProSight) תמורת כ-45 מיליון דולר. אורקל רכשה את חברת Ravello Systems בשנת 2016 בהיקף מוערך של חצי מיליארד דולר.

בשנת 2001 החליטה ממשלת ישראל על ראשיתו של פרויקט מרכב"ה להטמעת מערכת ERP של חברת SAP בכל משרדי הממשלה. את הפרויקט הרב-שנתי מוביל אגף החשב הכללי במשרד האוצר, עם חברת נס טכנולוגיות כקבלן ראשי.[6]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה זו התבצעו הרחבות מהותיות ביכולות המוצרים שהעיקריות שביניהן הן:

  1. ארכיטקטורת Web. מודולים הקשורים בעבודה עם שותפים עסקיים כגון: שרשרת אספקה הופכים למודולים חשובים.
  2. ייצרני ה-ERP הבולטים הוסיפו תוכנות תשתית שלהן שתחתן התבצעו היישומים המרכיבים את חבילת ה-ERP. הכוונה היא במיוחד ל-Netweaver של חברת SAP ול-Fusion Middleware של חברת אורקל.
  3. מוצרי ERP רוחביים המיועדים למגזר עסקי מסוים כגון: בנקים וחברות ביטוח.
  4. הוספת יכולות משמעותיות של בינה עסקית. חברת SAP רוכשת את חברת Business Objects וגם חברת אורקל רוכשת מספר חברות עם יכולות בתחום של בינה עסקית כגון: Hyperion ו-Seibel.
  • משנת 2010 – מגמה של שימוש ב-SaaS עבור ERP בעיקר בארגונים קטנים ובינוניים. לשוק התווספו חברות שלהן מוצרים ייעודיים העובדים בתפיסה של SaaS ויצרני ה-ERP המסורתיים הוסיפו פתרונות מבוססי SaaS לקווי המוצרים שלהם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Enterprise resource planning בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]