בית פברז'ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בית פברז'הרוסית: Дом Фаберже) הוא בית מלאכה וחברה לייצור תכשיטים שנוסדה בשנת 1842 בסנקט פטרבורג שברוסיה. מייסד החברה היה גוסטב פברז', אשר קרא לחברה בשם משפחתו, בהגייה צרפתית. את גוסטב פברז' ירש בנו פטר קארל פברז'ה בניהול החברה. פטר קארל פברז'ה ניהל את החברה והביא לה את פרסומה העולמי ואת המוניטין שלה בייצור ביצי פברז'ה עבור משפחת קסרי רוסיה.

החברה הולאמה בשנת 1918 על ידי הבולשביקים בעקבות המהפכה הרוסית.

בשנת 1924 פתחו אלכסנדר פברז'ה, בנו של פטר קארל פברז'ה, ואחיו למחצה אז'ן פברז'ה את בית העסק "Fabergé et Cie" בפריז, וייצרו תכשיטים תחת הסימן המסחרי "פברז'ה, פריז" (FABERGÉ, PARIS). בשנת 1937 נמכר המותג "פברז'ה", ובשנת 1964 נמכר בשנית לחברת הקוסמטיקה רייט (Rayette Inc), אשר שינתה את שמה ל-"רייט פברז'ה". הסימן המסחרי נמכר עוד מספר פעמים נוספות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורה של משפחת פברז'ה במשפחת פאוורי (Favri) שהתגוררה בפיקארדי שבצרפת של המאה ה-17. המשפחה ההוגנוטית נמלטה מצרפת בשנת 1685 לערך בשל ביטולו של צו נאנט.

המשפחה נמלטה לגרמניה והתגוררה צפונית מזרחית לברלין במחצית השנייה של המאה ה-18. באותה עת השתנה כיתוב שם המשפחה מ- Favri ל- Favry. בשנת 1800 לערך עברה המשפחה לליבוניה שבסמוך לים הבלטיאסטוניה של ימינו), ושם המשפחה השתנה ל-Fabrier. בשנת 1814 נולד בעיר זו גוסטב פברייר, אשר בשנת 1825 שינה שמו לפברז' (Faberge), ובהמשך לפברז'ה.

בשנות ה-30 של המאה ה-19 עברה המשפחה לסנקט פטרבורג וגוסטב פברז'ה למד צורפות תחת אנדראס פרדיננד שפיגל, אשר התמחה בהכנת קופסאות תכשיטים עשויות זהב.

הקמת בית המלאכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1842 ייסד גוסטב פברז' את בית המלאכה וקרא לו "פברז'ה" (Fabergé) - הגייה צרפתית של שם המשפחה, במטרה למשוך לקוחות אריסטוקרטים. (באותה עת האצולה הרוסית הייתה פרנקופילית ודיברה צרפתית). בית המלאכה נוסד במרתף בית ברחוב בולשיה מורסקיה. באותה שנה נשא גוסטב לאישה את שארלוט יוגשטדט, ביתו של קארל יונגשטשט, אמן דני, ובשנת 1846 נולד בנם הבכור - פטר קארל פברז'ה.

בעקבות הצלחת העסק, פרש גוסטב פברז'ה ממנו, כשהוא נותר הבעלים היחיד, והמשפחה עברה בשנת 1860 לדרזדן שבגרמניה. פטר קארל פברז'ה למד ב-Dresden Handelsschule, ובהיותו בן 18 יצא לטיול הגדול ברחבי אירופה, ובמסגרתו למד צורפות והתמחה אצל צורפים בפרנקפורט, צרפת ואנגליה.

בשנת 1872 שב פטר קארל פברז'ה לסנקט פטרבורג, והחל לעבוד בעסק המשפחתי, שנוהל באותה עת על ידי היסקיאס פנדין. בשנת 1881 הורחב בית המלאכה. קארל פברז'ה עבד בעיקר עם מוזיאון הארמיטאז', והתמחה בשחזור תכשיטים עתיקים.

בשנת 1882, עם מותו של פנדין החל קארל פברז'ה לנהל את העסק המשפחתי. באותה שנה הוא קיבל את התואר תכשיטן מומחה, ואחיו, אגתון פברז'ה (שהיה אז בן 16) הצטרף לעסק המשפחתי.

בעקבות עבודתו של פברז'ה בארמיטאז, הוזמן להציג בתערוכת כל רוסיה שנערכה בשנת 1882 במוסקבה. בין המוצגים שהוצגו על ידי בית פברז'ה בתערוכה, הוצג חיקוי של צמיד סקיתי מהמאה הרביעית לפנה"ס. הצאר אלכסנדר השלישי הכריז, כאשר ראה את הצמיד, כי אינו מסוגל להבדיל בין המקור לחיקוי, והורה כי עבודתו של פרבז'ה תוצג בארמיטאז' כדוגמה ליכולת הגבוהה של התכשיטנות הרוסית המודרנית.

בשנת 1885 קיבל בית העסק את התואר "תכשיטנים במינוי מיוחד של החצר הקיסרית".

ביצי פברז'ה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ביצת פברז'ה
ביצת הקרמלין משנת 1906

ביצת פברז'ה הראשונה ה-"תרנגולת" נוצרה על ידי קרל פברז'ה בשנת 1885 בהזמנת הצאר אלכסנדר השלישי. אלכסנדר רצה להפתיע את רעייתו, הצאריצה מריה פיודרובנה במתנה לכבוד חג הפסחא. המתנה שנבחרה הייתה תכשיט בצורת ביצת פסחא מעוטרת. הביצה הייתה עשויה זהב ומצופה אמייל, אולם ניתן היה לפתוח אותה, בדומה לבובת מטריושקה, ובתוכה היה חלמון מוזהב, שבתוכו תרנגולת עשויה זהב, ובתוכה כתר עשוי אבני אודם.

הצאריצה כה התלהבה מהמתנה עד כי הצאר אלכסנדר מינה את פברז'ה לתכשיטן המלכותי והורה לו ליצור ביצת פסחא חדשה מדי שנה, ובלבד שבתוך כל ביצה תהיה הפתעה. בנו של אלכסנדר, הצאר ניקולאי השני המשיך מנהג זה, והעניק מדי שנה מתנה לאשתו אלכסנדרה פיודרובנה, ולאימו האלמנה. מסורת זו הופסקה בשל פרוץ המהפכה הרוסית בשנת 1917. הביצה של שנת 1917 לא הושלמה.

במהלך השנים נוצרו 54 ביצים עבור בית המלוכה הקיסרי, מהם 42 שרדו עד ימינו.

פסלי אבנים יקרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית המלאכה נודע גם בפסלים אשר יצר באבנים יקרות. פסלים אלו כללו פסלי בני אדם, בעלי חיים ופרחים. הפסלים זכו לפופולריות רבה והיו חביבים בין היתר על משפחת המלוכה הבריטית.

הפסלים היו באיכות גבוהה, ודמו לצמחים חיים, כאשר פרחי וצמחי האבן הוצגו בתוך אגרטלים, העשויים קוורץ, כאשר הם פוסלו כאילו האם מלאים מים (העשויים אף הם קוורץ). באוסף המלכותי של בית המלוכה הבריטי 250 פסלים שנוצרו על ידי בית המלאכה.

התרחבות בין העסק וסגירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית המאה ה-20 הפך בית העסק לחברת ייצור התכשיטים הגדולה ברוסיה, ואחת הגדולות בעולם. בבית המלאכה עבדו למעלה מ-500 עובדים (תכשיטנים ומעצבים), ונפתחו סניפים של בית המלאכה במוסקבה, אודסה, קייב ולונדון.

הצלחת בית העסק נפסקה בשנת 1918. המהפכה הרוסית הביאה להשתלטות העובדים על בית העסק ב-1917, והלאמתו על ידי הבולשביקים בשנת 1918. בראשית אוקטובר, נמלט קארל פברז'ה מסנקט פטרבורג ברכבת הדיפלומטים האחרונה שיצאה לריגה, וממנה נמלט לבאד הומבורג ולאחר מכן לווייסבאדן שבגרמניה. הבולשביקים אסרו את הבנים אגאתון ואלכסנדר. אגתון שוחרר לזמן קצר על מנת שיעריך את שוויים של התכשיטים וחפצי הערך שהוחרמו מאת המשפחה הקיסרית והאריסטוקרטים, ולאחר מכן נכלא מחדש, מאחר שהבולשביקים לא הצליחו למכור את התכשיטים בשווי שקבע (שווי התכשיטים ירד, מאחר שהשווקים באירופה הוצפו בתכשיטים רוסיים).

רַעֲיָיתוֹ של קארל, ובנה הבכור אז'ן נמלטו ברגל ובמזחלת דרך היערות המושלגים שבין סנקט פטרבורג ופינלנד, ובדצמבר 1918 חצו את הגבול לפינלנד. אז'ן פגש את אבין בווייסבאדן, והמשפחה התאחדה בשווייץ ביוני 1920. קרל פברז'ה נפטר בלוזאן ב-24 בספטמבר 1920, משברון לב. רעייתו נפטרה בינואר 1925.

הסניף הפריזאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1924 פתחו אלכסנדר ואז'ן סניף "פברז'ה" בפריז שבצרפת (Fabergé et Cie) ומכרו תכשיטים תחת המותג "FABERGÉ, PARIS". החנות המשיכה לפעול עד שנת 2001, אולם מכרה קודם לכן את המותג, ובשנת 1984 אף הפסידה את הזכות להשתמש בשם "פברז'ה".

שוויין של הביצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נדירות הביצים, שוויין ואיכותן הביאו לכך שבמהלך השנים האמיר מחירן.

ב-27 בנובמבר 2007 נמכרה ביצת רוטשילד בבית המכירות כריסטי'ס שבלונדון עבור סכום של 8.98 מיליון ליש"ט - הסכום הגבוה ביותר ששולם אי פעם עבור יצירת אמנות רוסית ועבור שעון.

מכירת המותג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1937 נמכר המותג "פברז'ה" לסמיואל רובין, הבעלים של החברה הספרדית למסחר, בעלות של 25,000 דולר אמריקאי. רובין מכר את המותג בשנת 1964 לג'ורג' בארי, הבעלים של חברת ראייט (Rayette Inc) במחיר של 26 מיליון דולרים, וחברת ראייט שינתה את שמה בשנת 1964 ל-ראייט פברז'ה (Rayette-Fabergé Inc). בשנת 1971 שינתה החברה את שמה ל"פברז'ה". החברה נרכשה על ידי קבוצת מקגרגור (McGregor Corp) בשנת 1984, וזו שינתה את שמה למקגרגור-פברז'ה (Mcgregor Fabergé). בשנת 1986 רכשה הקבוצה את חברת אליזבת ארדן. החברה נרכשה על ידי קבוצת יוניליבר בשנת 1989, וזו מכרה את המותג ב-3 בינואר 2007 לקבוצת משקיעים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית פברז'ה בוויקישיתוף