טורה! טורה! טורה!

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טורה! טורה! טורה!
!Tora! Tora! Tora
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן טורה! טורה! טורה! של גורדון פרנג'
רומן "החותם השבור" של לדידלס פאראגו
בימוי ריצ'רד פליישר ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
טושיו מסודה, קינג'י פוקסאקויפןיפן יפן
הופק בידי אלמו ויליאמס, ריצ'רד פליישר, דאריל זאנוק
תסריט לארי פורסטר, הידאו אוג'וני, ריוזו קיקוצ'ימה, אקירה קורוסאווה
עריכה ג'יימס ניוקום, פמברוק הרינג, אינו צ'יקיה
שחקנים ראשיים מרטין בלסם
ג'ייסון רוברדס
ג'וזף קוטן
סו ימאמורה
מוזיקה ג'רי גולדסמית'
צילום צ'ארלס ווילר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יפןיפן יפן
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בספטמבר 1970
משך הקרנה 144 דקות
שפת הסרט יפנית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 25,500,000 דולר
הכנסות 37,150,000 דולר
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נושאת המטוסים "יורקטאון" ששימשה להסרטת טורה! טורה! טורה!

טורה! טורה! טורה!אנגלית: Tora! Tora! Tora!) הוא סרט מלחמה אפי אמריקאי משנת 1970, המשחזר את מתקפת היפנים של פרל הארבור והאירועים שקדמו לה. שם הסרט נגזר מהמילים שהיו הקוד לפתיחת המבצע. טורה ביפנית זה נמר (טייגר) אבל הכוונה הייתה שתי המילים היפניות TOtsugeki RAigeki" (突撃雷撃), שמשמעותן "התקפת ברק".

התסריט מבוסס על הספר טורה! טורה! טורה! של גורדון פרנג' (אנ')‏ (1963) ו"החותם השבור" של לדיסלאס פאראגו (אנ')‏ (1967). את הצד היפני גילמו שחקנים יפנים שדברו יפנית בלבד בבימוי יפני של טושיו מסודה וקינג' פוקסאקו. את הצד האמריקאי ביים ריצ'רד פליישר. הבמאי אקירה קורוסאווה השתתף בהכנות שארכו כשנתיים ובכתיבת התסריט אך הודח על ידי המפיקים זמן קצר לאחר התחלת הצילומים והוחלף על ידי ריצ'רד פליישר.

נושאת המטוסים "יורקטאון" (אנ') שימשה מודל לנושאת המטוסים היפנית "אקאגי" משם נוהלה ההתקפה. אחת הטעויות הבולטות בשחזור המתקפה הייתה כאשר מטוסי התקיפה טסים מעל הרכס החולש על הנמל ועליו צלב גדול לזכר הנופלים האמריקאים בהתקפה הזאת.

האמריקאים ביקרו את הסרט כי לדעתם הציג את היפנים באור חיובי ואת האמריקאים כמבולבלים וחסרי ביטחון. הסרט הצליח מאוד ביפן וגרף 194 מיליון ין.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחסים בין יפן וארצות הברית הורעו לאחר שזו הטילה אמברגו על משלוחי נפט ליפן כדי לעצור את התפשטותה במזרח הרחוק. בסרט מראים את חתימת חוזה ההגנה בין יפן, גרמניה ואיטליה (מדינות הציר).

על נושאת המטוסים אקאגי נמצאים אדמירל איסורוקו יממוטו (סו ימאמורה), אדמירל צ'ואיצ'י נגומו, מפקד הצי האווירי הראשון (אג'ירו טונו), קומנדר מינורו גנדה, מתכנן המתקפה (טאטסויה מיהאשי) והטייס מיטסו פושידה (טקהירו טאמורה), מפקד מטוסי התקיפה. הטייסים היפנים עוברים אימונים על מודלים של פרל הארבור והדרכות לזיהוי אניות הצי האמריקאי בשמותיהן. גנרל שורט (ג'ייסון רוברדס) חושש מחבלה במטוסים על ידי גורמים עוינים באי ופוקד להוציא את המטוסים על מסלולי ההמראה כדי שיהיה אפשר להשגיח עליהם יותר טוב - החלטה הרת אסון.

בוושינגטון די. סי. מצליח מפקד המודיעין של גזרת המזרח הרחוק, קולנל בראטון (א.ג. מרשל) לפענח בעזרת מכונת PURPLE תשדורת בעלת 14 סעיפים שהאחרון בהם היה מתן אולטימטום בשעה 13:00 למזכיר המדינה קורדל הול (ג'ורג' מקריידי). ביחד עם עוזרו הקריפטולוג לויטננט קומנדר אלווין קרמר (וסלי אדי) הוא מגיע לפנטגון שכולו ריק מאנשים בגלל יום ראשון. ראש המטות המשולבים, ג'ורג' מרשל יצא לרכיבה על סוס. לבסוף הם מצליחים למצוא את מזכיר המדינה (ג'ורג' מקריידי), מזכיר המלחמה (ג'וזף קוטן), הרולד סטארק, ראש המבצעים הימיים (אדוארד אנדרוז) וגנרל מרשל (קית' אנדס). מרשל נותן פקודת התראה אך בגלל קשיי קליטה בהוואי היא נשלחת כטלגרמה רגילה ומגיעה לאחר סיום ההתקפה.

היפנים שולחים את מכתב האולטימטום לשגרירם בוושינגטון אבל בגלל הצורך לפענח אותו הוא הגיע 55 דקות לאחר תחילת המתקפה וכך יכול היה רוזוולט להודיע כי ארצות הברית הותקפה ללא כל אזהרה.

אדמירל קימל (מרטין בלסם), מפקד צי האוקיינוס השקט של ארצות הברית מוציא את נושאות המטוסים "אנטרפרייז" בפיקודו של ויליאם הולסי ו"יורקטאון" למשימות באוקיינוס השקט והן ניצלו מההתקפה. כשעה לפני ההתקפה הוא מקבל הודעה על טיבוע צוללת יפנית זעירה בפתח הנמל ומגיע למפקדה בעת פתיחת ההתקפה.

לשם התראה מוקמת תחנת מכ"ם על אחת הפסגות, בתחילה ללא קשר קווי ואחר כך על ידי טלפון שדה. החייל במשמרת מזהה במכ"ם מטוסים מתקרבים ומדווח אך במפקדה עונים לו שאלה כנראה מטוסי B-17 אמריקאים. מדריכת טייס נתקלת לראשונה בקבוצת המטוסים ומצליחה בקושי להימלט מהם.

לבסוף נוחתים הטייסים על נושאת המטוסים ובראשם פושידה. הם צוהלים ושמחים ובחדר המפקדה יושבים הקצינים הבכירים בראשותו של יממוטו ומאזינים להודעה מרדיו טוקיו המודיע על ההתקפה ומשבח את יממוטו. כולם מוחאים לו כף אבל הוא נעמד חמור פנים ואומר: "מפני שתקפנו לפני הגשת האולטימטום אני חושש, הערנו ענק ישן שקם חדור כעס ומרץ להגיב נגדנו".

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
מרטין בלסם אדמירל האסבנד קימל מפקד צי האוקיינוס השקט של ארצות הברית
ג'וזף קוטן הנרי סטימסון מזכיר המלחמה
ג'יימס ויטמור תת אדמירל ויליאם הולסי מפקד נושאת המטוסים "אנטרפרייז"
ג'ייסון רוברדס גנרל וולטר שורט מפקד כוחות הצבא בהוואי
א.ג. מרשל קולונל רופוס בראטון מפקד המודיעין של המזרח הרחוק
וסלי אדי לוטננט קומנדר אלווין קרמר קריפטולוג
קית' אנדס ג'ורג' מרשל יושב ראש המטות המשולבים
אדוארד אנדרוז אדמירל הרולד סטארק ראש המבצעים הימיים
ג'ורג' מקריידי קורדל הול מזכיר המדינה של ארצות הברית
סו ימאמורה איסורוקו יממוטו מפקד הצי היפני המשולב
איג'ירו טונו צ'ואיצ'י נגומו מפקד הצי האווירי הראשון
טאטסויה מיהאשי קומנדר מינורו גנדה מתכנן המתקפה על פרל הארבור
טקהירו טאמורה מיטסו פושידה מפקד הכוח המוטס

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טורה! טורה! טורה! בוויקישיתוף