הכח וינה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 43: שורה 43:
[[קובץ:Hakoah Sport Club Memorial in Ramat Gan, Israel.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אנדרטה בכפר המכביה ברמת גן לספורטאי "הכח" שנספו בשואה]]
[[קובץ:Hakoah Sport Club Memorial in Ramat Gan, Israel.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אנדרטה בכפר המכביה ברמת גן לספורטאי "הכח" שנספו בשואה]]


'''הכח וינה''' (ב[[גרמנית]]: '''SC Hakoah Wien)''' היה מועדון הספורט היהודי המוביל במחצית הראשונה של [[המאה ה-20]], מהעיר [[וינה]] שב[[אוסטריה]]. המועדון כלל ספורטאים ממספר תחומים - [[אתלטיקה]], [[שחייה תחרותית|שחייה]], [[היאבקות (ספורט)|היאבקות]] ועוד, אך הקבוצה הבולטת ביותר של המועדון היא קבוצת ה[[כדורגל]], שהורכבה מ[[כדורגלן|כדורגלנים]] [[יהודים]], שהגיעו מכל רחבי [[אירופה]].
'''הכח וינה''' (ב[[גרמנית]]: '''SC Hakoah Wien)''' היה מועדון הספורט ה[[יהודים|יהודי]] המוביל במחצית הראשונה של [[המאה ה-20]], מהעיר [[וינה]] שב[[אוסטריה]]. המועדון כלל ספורטאים ממספר תחומים - [[אתלטיקה]], [[שחייה תחרותית|שחייה]], [[היאבקות (ספורט)|היאבקות]] ועוד, אך הקבוצה הבולטת ביותר של המועדון היא קבוצת ה[[כדורגל]], שהורכבה מ[[כדורגלן|כדורגלנים]] [[יהודים]], שהגיעו מכל רחבי [[אירופה]].


==היסטוריה==
==היסטוריה==

גרסה מ־23:00, 24 באפריל 2018

הכח וינה
מידע כללי
תאריך ייסוד 1909
תאריך פירוק 1938
ליגה הבונדסליגה האוסטרית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.hakoah.at
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מועדון הכדורגל הכח וינה, 1925
אנדרטה בכפר המכביה ברמת גן לספורטאי "הכח" שנספו בשואה

הכח וינהגרמנית: SC Hakoah Wien) היה מועדון הספורט היהודי המוביל במחצית הראשונה של המאה ה-20, מהעיר וינה שבאוסטריה. המועדון כלל ספורטאים ממספר תחומים - אתלטיקה, שחייה, היאבקות ועוד, אך הקבוצה הבולטת ביותר של המועדון היא קבוצת הכדורגל, שהורכבה מכדורגלנים יהודים, שהגיעו מכל רחבי אירופה.

היסטוריה

קבוצת הכדורגל של הכח

המועדון הוקם בשנת 1909 על ידי ציונים אוסטרים, בראשות ארתור בר וד"ר אינגנץ' מולנר. בהשפעת משנתו של מקס נורדאו, "יהדות השרירים", הם קראו לקבוצה "הכח". הקבוצה החלה את דרכה בליגה האוסטרית הרביעית, אך במהרה טיפסה לליגה העליונה.

בשנת 1920 העפיל המועדון לליגה הראשונה באוסטריה. בעונת 1921-22, העונה השנייה של המועדון בליגה הבכירה, הקבוצה סיימה במקום השני, במרחק ניצחון אחד מהאליפות.

בעונת 1924/25 זכתה הכח וינה באליפות אוסטריה, לאחר שניצחה במחזור האחרון 2:3 את ס.ק. וינה. במהלך המשחק השוער ההונגרי של הכח אלכסנדר פביאן שבר את ידו. בתקופה זו לא ניתן היה להחליף שחקנים במהלך המשחק, ולכן פביאן המשיך לשחק, אך בתפקיד חלוץ. שבע דקות מאוחר יותר כבש פביאן את השער המנצח, שהעניק להכח את אליפות אוסטריה היחידה בתולדותיה.

קבוצת הכדורגל של הכח וינה הייתה אחת הקבוצות הראשונות שנסעו ברחבי העולם למשחקי ידידות, למקומות בהם מתגוררים יהודים רבים. הקבוצה קיימה משחקי ידידות בערים שונות, כמו לונדון וניו יורק, ומשכה אלפי צופים יהודים למשחקיה. בביקורה של הקבוצה בלונדון בשנת 1923, היא הביסה את סגל המשנה של וסטהאם יונייטד בתוצאה 5-0, (לאחר שהמשחק בווינה הסתיים בתיקו 1-1) והייתה לקבוצה הראשונה מאירופה שניצחה קבוצה אנגלית על אדמת אנגליה. כקבוצה היהודית הראשונה, הכח משכה אוהדים יהודים מרחבי אירופה למשחקיה, ובהם הסופר פרנץ קפקא. בשנים 1924 ו-1925 ביקרה הכח וינה פעמיים בארץ ישראל שתחת המנדט הבריטי והתקבלה על ידי היישוב היהודי. היא שיחקה נגד קבוצות מקומיות – יהודיות ואנגליות.[1] בכל המשחקים היא לא הפסידה ורק אחד הסתיים בתיקו. השיא היה ניצחונה על מכבי תל אביב בינואר 1925, בתוצאה 2:11. בשנת 1926 ערכה הקבוצה סדרת משחקים בארצות הברית. משחקה בניו יורק משך 46,000 צופים, מספר ששבר את שיא הצופים במשחק כדורגל.[2] שחקנים רבים של הקבוצה, דוגמת היינריך שנפלד, שהתרשמו ממיעוט האנטישמיות בארצות הברית, החליטו להתמקם שם והצטרפו למועדונים מקומיים. חלק משחקנים אלו (כמו מקס גרונוולד) הקימו את מועדון הכח ניו יורק, שזכה בגביע ארצות הברית הפתוח בשנת 1929. חלק מהשחקנים עלו לארץ ישראל והקימו את הכח תל אביב (כיום "הכח עמידר רמת גן"). בעקבות עזיבת רבים משחקניה המובילים, הכח נחלשה וחדלה מלהתחרות על האליפות. בין שחקני הנוער של הקבוצה בתקופת פעילותה האחרונה היה איתן גינת (אוטו ז'ינייבסקי), שהפך לאחר מכן לאחד מראשי הרזיסטנס היהודי בצרפת.

בעקבות האנשלוס בשנת 1938, התאחדות הכדורגל האוסטרית החרימה את הכח וינה ולא אפשרה לה לשחק עוד. אצטדיונה הולאם וניתן למפלגה הנאצית.

קבוצות האתלטיקה והשחייה של הכח

המאמן זיגו ורטהיימר עם השחייניות, משמאל: יהודית דויטש-הספל, הדי ביננפלד, פריצי לוי ולוסי גולדנר

הכח הצטיינה בין השאר באתלטיקה,[3] היאבקות, סיף, כדורמים ושחייה.

האתלטים גרדה גוטליב, ארפד בלודי, ולטר פרנקל, פריץ דויטשר ואלפרד קניג זכו באליפויות אוסטריה ובמדליות במכביות הראשונה (1932) והשנייה (1935). אלפרד קניג אף ייצג את אוסטריה באולימפיאדת ברלין (1936). הכח אף זכתה באליפות אוסטריה בריצת שליחים 4x100 מטר (1937) ובריצת שליחים 4x400 מטר (1929, 1934 ו-1937).

המתאבק ניקולאוס הירשל היה אלוף אירופה (1932) אלוף המכביה הראשונה (1932), עשר פעמים אלוף אוסטריה ובעל שתי מדליות ארד אולימפיות (לוס אנג'לס 1932) במשקל כבד. הוא הצטיין גם באתלטיקה והיה שבע פעמים ברציפות אלוף אוסטריה בקרב חמש (1923 - 1930) ואלוף אוסטריה לנוער בהדיפת כדור ברזל ובזריקת דיסקוס.

בשנות ה-20 של המאה ה-20 שחו בקבוצה פריצי לוי והדי ביננפלד שכל אחת מהן זכתה במדליית ארד באליפות אירופה בשחייה (400 מטר חופשי ו-200 מטר חזה בהתאמה). היו אלה המדליות היחידות שבהן זכתה אוסטריה באליפות אירופה בשחייה עד לשנת 2000. שתיהן ייצגו את אוסטריה במשחקים האולימפיים באמסטרדם (1928) וסיימו במקומות 11 ו-13 בהתאמה, ואף השתתפו בשתי המכביות הראשונות וזכו כל אחת ב-5 מדליות זהב ומדליית כסף. בין השחייניות המצטיינות נמנות גם יהודית דויטש-הספל, לוסי גולדנר ורות לנגר שסירבו להשתתף באולימפיאדת ברלין, במחאה על מדיניותו של אדולף היטלר.

הנצחה והמשכיות

בשנת 1982 הונצח הכח וינה ביד לאיש הספורט היהודי במכון וינגייט, מוזיאון המנציח ספורטאים יהודים שהגיעו להישגים יוצאי דופן.

ב-2004 יצא לאקרנים סרט תיעודי בשם "הכח לשחות" (Watermarks), המספר את סיפורן של שחייניות הכח וינה.

בשנת 2008 נפתח המועדון מחדש בעיר וינה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הכח וינה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ לקראת באם של חברי 'הכח' בא"י, דואר היום, 2 בינואר 1924
    ההתחרות בין "הכח" ומכבי יהודה בת"א, דואר היום, 9 בינואר 1924
  2. ^ בעולם הספורטיבי - אוסטריה, עיתון הצפון, 30 באפריל 1926
  3. ^ Österr. Leichtathletik Meister u. Staatsmeister (בגרמנית)