משתמש:קער א וועלט/ארגז חול – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוצאת טיוטות מקטגוריות (דרך WP:JWB)
שורה 51: שורה 51:
==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילין]]
[[:קטגוריה:תפילין]]

גרסה מ־22:42, 14 במאי 2020

חסידי חב"ד במבצע תפילין

מבצע תפילין החל בשנת תשכ"ז והוא המבצע הראשון מעשרת המבצעים של הרבי מלובביץ'. המבצע נפתח ימים ספורים לפני מלחמת ששת הימים ובו נתבקשו חסידי חב"ד לצאת מדי יום ולזכות במצות הנחת התפילין כל יהודי כסגולה לניצחון במלחמה.

תחילת המבצע

מטייל ישראלי מניח תפילין בהודו עם פעילי בית חב"ד

בשנת תשכ"ז (1967), יומיים לפני תחילת מלחמת ששת הימים, הכריז הרבי מלובביץ' על המבצע הראשון "מבצע תפילין". אותה תקופה הייתה תקופת טרום המלחמה, שהורגשה באווירת ההמתנה ברחוב הישראלי. הרבי, שבאותה עת השמיע תחזיות אופטימיות לגבי תוצאות המלחמה, נשא שיחה במהלך התוועדות בשבת פרשת במדבר כ"ד באייר תשכ"ז, בהם קרא לחסידיו לצאת לרחובות ולהשפיע על יהודים אחרים להניח תפילין ובעיקר על החיילים שיצאו לקרב.

הרבי נימק את בחירתו במצוות תפילין, בכך שהיא "מצווה כללית" שלדברי חז"ל "הוקשה כנגד כל התורה"[1]. הרבי גם ציטט מקורות ביהדות[2] הרואים במצוות תפילין סגולה לאריכות ימים ולהטלת פחד על אויבי היהודים, ונימק בכך את בקשתו להניח תפילין עם כל יהודי ובמיוחד עם חיילי צה"ל היוצאים לשדה הקרב.

בעקבות הקריאה הניחו תפילין בימי המלחמה ובימים שלאחריה, מאות אלפי אזרחים וחיילים[3]. קריאה זו היא המקור לתופעה בה חסידי חב"ד מציעים ליהודים להניח תפילין, בדוכני רחוב, משרדים ומרכזי קניות, בישראל וברחבי העולם.

המשך המבצע

לאחר מלחמת ששת הימים המשיכו החסידים לצאת להניח תפילין בעידוד הרבי. על השאלה מדוע ממשיכים לאחר שכבר נגמרה המלחמה ענה ביום ט"ו בטבת ה'תשכ"ח שאמנם נצחו במלחמה אבל צבא השונאים עומד הכן על גבול ארץ ישראל מכל הרוחות במטרה להרוג את עם ישראל, ורק היראה והפחד שלהם מעכבת. ויש עוד סכנה מכיוון הגבול הצפוני וסכנה זו גדלה יותר מאז הניצחון ולכן יש להמשיך בהוספת קיום תורה ומצוות ובפרט מצווה כזו שמטילה יראה ופחד על האויבים כמצות תפילין. לעידוד המשך המבצע הצטרפו גדולי ישראל, ביניהם אדמו"רים, רבנים וראש ישיבות.

בל"ג בעומר שנת ה'תש"ל[4] אמר הרבי שכיון שנוכחנו שמאז ל"ג בעומר לפני שלוש שנים, דובר על הבטחת הקדוש ברוך הוא בתורתו "ונתתי שלום בארץ"[5], "וישבתם לבטח בארצכם"[6], והוכרז על ההוספה במצוות הנחת תפילין, הרי דבר זה הציל אלפים ורבבות מישראל החיים וקיימים עד היום הזה, ויאריכו ימים ושנים.

המבצע בקרב שאר חוגי היהדות

במשך השנים יצאו רבנים ואדמו"רים בקריאה שכל אחד ישתדל לזכות יהודים במצוה[7][8]. ומנגד עורר התנגדות מצד רבי יואל טייטלבוים, האדמו"ר מסטמאר ורבנים אחרים, שהצביע על בעיות הלכתיות המתעוררות לדעתו, בהנחת תפילין בדוכני רחוב. הרבי השיב לטענות, בהתוועדות ובמכתבים[9].

התכתבות ארוכה הייתה בין הרבי לרב יצחק הוטנר. היה זה לאחר חצי שנה מאז תחילת המבצע בה נמנע הרבי מלהגיב לטענות שהועלו כנגד המבצע[10]. הוא אמר שטענות אלו מעודדות אותו, כיוון שעל כל דבר קדוש שמתגלה בעולם מתעוררת כנגדו התנגדות. אחד הדברים הבולטים שהדגיש בהקשר למבצע תפילין הוא שאין זה חידוש של חב"ד, אלא זהו דין מפורש בשולחן ערוך - מצוות "הוכח תוכיח את עמיתך" הכולל בו את מצות אהבת ישראל, ועל זה שחב"ד מתנהגת כפי השולחן ערוך, על כרחך יש עליה טענות?!

מאז ועד היום ממשיכים חסידי חב"ד להציע בכל הזדמנות אפשרית לכל יהודי שלא הניח עדיין תפילין באותו היום, להניח תפילין. כמו כן, בכל יום שישי יוצאים כל תלמידי ישיבות חב"ד לחנויות ולמקומות ציבוריים כדי להציע לעוברים ושבים להניח תפילין. אחד הדוכנים הפעילים ביותר מאז מלחמת ששת הימים ועד היום הוא ברחבת הכותל המערבי[11].

בשנים האחרונות, הפעילות לזיכוי הרבים בהנחת התפילין חצתה את גבולות הציבור החב"די וכיום מתעסקים מגזרים רבים במבצע זה[12].

פולמוס על המבצע

בחודש טבת ה'תש"פ (2020) ראש העיר תל אביב רון חולדאי אסר על הקמת דוכני תפילין באזור בתי הספר שבעירו. הדבר גרם להתנגדות גדולה ועורר רעש בכל כלי התקשורת. רבים בארץ ובעולם[13] באותם ימים החלו להניח תפילין וראש העיר מצידו טען שלא הוא זה שאסר, אלא החוק הקבוע אוסר להקים כל דוכן בשטח בתי הספר.

בעקבות כך עיריית כפר סבא הצטרפה לעיריית תל אביב ואסרה גם היא את דוכני התפילין ומנגד קמו קבוצה של עיריות ודאגו שיהיו דוכני תפילין ברחבי העירייה. אגודת הסטודנטים הקימו דוכני תפילין ברחבי העיר תל אביב ואנשים ידועים נוספים[14] פירסמו תמונות שלהם כשהם מעוטרים בתפילין[13].

הוראות בקשר למבצע

  • הורה שיש לבדוק את התפילין פעם בשנה ואם אפשר בחודש אלול, ולבדוק שנכתבו על ידי סופר סת"ם ירא שמים.
  • הרבי הורה שעל תלמידי ישיבת תומכי תמימים לצאת למבצע תפילין רק בשעות הפנאי ולא בשעות הלימודים[15].

לקריאה נוספת

  • התפילין - (500 עמ') מכתבים, סגולות וברכות בזכות הנחת תפילין, סיפורים על מצווה זו, בר מצווה, תשובה ותפילין וכו', וסיפורים ותמונות על מבצע תפילין, נערך על ידי הרב זאב ריטרמן, ויצא לאור בהוצאת "תורה אור".

קישורים חיצוניים

פולמוס על המבצע

הערות שוליים

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ל"ה, עמוד א'.
  2. ^ "כל המניח תפילין מאריך ימיו" - תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף מ"ד, עמוד א'. וכן מאמר הגמרא המפרש את הפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך" - "תניא, רבי אליעזר הגדול אומר: אלו תפילין שבראש". שם ל"ה ע"ב.
  3. ^ בהם האלופים עזר ויצמן ואריאל שרון - תמונות
  4. ^ בשיחה שנשא בפני האלפים שנכחו בתהלוכת ל"ג בעומר
  5. ^ ספר ויקרא, פרק כ"ו, פסוק ו'
  6. ^ ספר ויקרא, פרק כ"ו, פסוק ה'
  7. ^ בחודש מנחם אב תשס"ו חתמו על עצומה להניח תפילין
  8. ^ קריאה של אגודת הרבנים בארצות הברית התומכת במבצע תפילין, באתר חב"ד אינפו
  9. ^ ראו לקוטי שיחות, חלק ו, הוספות לפרשת בא, עמוד 271 ואילך.
  10. ^ התוועדות שבת בראשית תשכ"ח
  11. ^ המבצעים, מהפכת הגאווה היהודית, סיקור קצר של תפילין, כשרות ומזוזה
  12. ^ מנחם קולודצקי, ‏בהוראת הרב פינטו: "מבצע תפילין" בכל העולם, באתר אקטואליק
  13. ^ 1 2 יאיר אוריאל, בזכות רון חולדאי: גל הנחות התפילין הגיע עד לקצה העולם, באתר ערוץ 20
  14. ^ בועז גולן, הצל,⁦ ועוד.
  15. ^ נדפס בחוברת הגבלה עצמיתקובץ PDF, בהוצאת וועד חיילי בית דוד 770

קטגוריה:תפילין