אלאדין (דמות דיסני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלאדין
Aladdin
אלאדין בסרט "אלאדין".
אלאדין בסרט "אלאדין".
שם ספר אלאדין ומנורת הקסמים
שם סרט אלאדין (1992)
שובו של ג'אפר
אלאדין (2019)
תוכנית טלוויזיה אלאדין (סדרת טלוויזיה)
הופעה ראשונה אלאדין (1992)
הופעה אחרונה אלאדין (2019)
יוצרים וולט דיסני
גילום הדמות מנה מסעוד (גרסת לייב אקשן)
דיבוב סקוט ויינגר (דיבור)
בראד קיין (שירה)
דיבוב בשפה העברית אלון אופיר (1993 - 1997)
גלעד שמואלי (2019)
מידע
כינויים אל
הנסיך עלי אבאבווה (תחפושת).
גיל 18
גזע אדם
מין זכר
מקצוע גנב (בעבר)
נסיך אגרבה
כלי רכב שטיח מעופף עריכת הנתון בוויקינתונים
אזרחות אגרבה
מקום מגורים אגרבה עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה יסמין (אישה)
הסולטאן (אב)
חברים ג'יני (שד)
אבו (קוף)
מרבד הקסמים
אויבים ג'אפר
יאגו (תוכי)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלאדין (במקור עַלָאא' אַ-דִּין, בערבית: علاء الدين; באנגלית: Aladdin) הוא הדמות הראשית בסרט אלדין של חברת וולט דיסני - המבוסס על המעשייה המפורסמת ביותר של אלף לילה ולילה, "אלאדין ומנורת הקסמים" - וכן גיבור סרטי ההמשך שובו של ג'אפר ואלאדין ומלך הגנבים[1].

את דמותו של אלדין דיבב סקוט ויינגר, ובעברית אלון אופיר[2].

הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלאדין הוא נער יתום שחי ברחובות אגרבה (עיר ערבית דמיונית), ישן על גג נטוש ונאלץ להתפרנס כגנב, כשהחבר היחיד שלו הוא קוף המחמד שלו, אבו. כאשר המכשף ג'אפר מנסה להיכנס למערת הקסמים, הוא מגלה כי רק אלאדין יכול להיכנס, משום שהוא "יהלום בלתי מלוטש".

למרות גנבותיו, אלאדין מאופיין כטוב לב, שנותן ממעט האוכל שלו לעניים ממנו, ונחלץ לעזור לאנשים במצוקה, גם כשהדבר כולל עימות עם גורמים חזקים ממנו.

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעתו המוכרת ביותר של אלאדין בקולנוע הייתה בשנת 1992 בסרט ההנפשה "אלאדין"[3], שזכה להצלחה רבה והיה לאחד הסרטים המוערכים ביותר בהפקת דיסני[4].

עם פתיחת הסרט אנו רואים את המכשף ג'אפר, יועצו של הסולטן, שמנסה לחדור אל מערת קסמים אך הגנב ששלח פנימה נהרג, ושומר המערה מורה לו שרק אדם אחד יכול להיכנס: "יהלום בלתי מלוטש". ג'אפר מחפש את אותו אדם, ומגלה שמדובר באלאדין, נער יתום שחי ברחוב, מתפרנס מגניבות ובורח מזרועות החוק.

יום אחד אלאדין רואה נערה יפה ומתאהב בה, ואף מציל אותה מסכסוך אלים עם אחד המוכרים בשוק, בלי לדעת שמדובר בנסיכה יסמין), שברחה מהארמון באותו הבוקר. אלאדין לוקח אותה אל המסתור שלו ומתיידד איתה והשניים מגלים שיש ביניהם הרבה מן המשותף, אך לאחר זמן קצר אלאדין נאסר בידי שוטרי העיר ונלקח לכלא. הנסיכה חושפת את עצמה בפניהם ומורה להם לשחרר את אלאדין, אך הם אומרים כי הם מקיימים את הוראותיו של ג'אפר.

ג'אפר מתחזה לאדם זקן ומוציא את אלאדין מהכלא, בתנאי שיעשה עבורו משימה. הוא מוביל אותו למערת קסמים ומורה לו לא לקחת ממנה כלום, מלבד מנורה אחת. רגע לפני שאלאדין מוצא את המערה, הקוף שלו אבו לוקח את אחד מאוצרות המערה, וגורם להתפרצות לבה. ג'אפר מסרב להציל אל אלאדין לפני שייתן לו את המנורה, ואז מפקיר אותו למותו - אך אבו גונב את המנורה, ואלאדין ניצל בסיוע מרבד קסמים. במערה יוצא מהמנורה הג'יני, שמוציא את אלאדין מהמערה ומבטיח להגשים עבורו שלוש משאלות. אלאדין מבטיח שהמשאלה השלישית תהיה שחרורו של הג'יני, ומבקש להפוך לנסיך, כי רק נסיך יכול להתחתן עם יסמין. הג'יני הופך אותו לנסיך עלי, מהממלכה הפיקטיבית אבאבווה, ואת הקוף אבו הוא הופך לפיל, הם שבים אל אגרבה בתהלוכה מפוארת ואלאדין מתחיל לחזר אחרי הנסיכה (למורת רוחו של ג'אפר, שמבקש להתחתן איתה בעצמו).

הנסיכה חושפת שהנסיך עלי הוא למעשה אלאדין שעזר לה בשוק, ואלאדין משקר לה שהוא למעשה נסיך, ורק התחזה לעני. בזמן שהנסיכה נענית לחיזוריו ומחליטה להתחתן איתו, אנשיו של ג'אפר חוטפים את אלאדין ומנסים להטביע אותו, אך הג'יני מציל אותו ובכך מנצל אלאדין את המשאלה השנייה. הג'יני מבקש שאלאדין ישחרר אותו, אך אלאדין מתנצל ואומר שהוא לא יכול לשחרר אותו, כי הוא חושש שבתור מלך יצטרך עזרה קסומה לעיתים קרובות. רגע לפני שאלאדין מתוודה בפני יסמין על האמת, מזהה אותו גם ג'אפר וגונב ממנו את המנורה בעזרת התוכי שלו יאגו. לאחר מכן ג'אפר מכריח את הג'יני להפוך אותו לסולטן ולמכשף רב כוח, חושף את אלאדין ושולח אותו לגלות.

אלאדין חוזר ומתעמת עם ג'אפר ללא הצלחה. רגע לפני שאלאדין, הנסיכה ואבו נהרגים, מטיח אלאדין בג'אפר שהוא מכשף סוג ב', והג'יני לעולם יהיה חזק ממנו. ג'אפר נעלב ומבקש מהג'יני להפוך אותו לג'יני רב הכוח ביותר בעולם, אך שוכח שמחירה של ההפיכה לג'יני הוא כליאה במנורה, וכך מובס. הג'יני קובר את המנורה של ג'אפר במערה, ואלאדין מעדיף שלא להשתמש במשאלה השלישית כדי לשוב ולהפוך לנסיך, ובוחר במקום זאת לשחרר את הג'יני. בסיום הסרט מחליט הסולטן לשנות את החוק, כך שגם אדם שאינו נסיך יוכל להתחתן עם הנסיכה, ואלאדין ויסמין מתארסים.

סרטי ההמשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הצלחת הסרט יצאו שני סרטי המשך ישירות לווידאו:

  • בסרט "שובו של ג'אפר" (1994) מצליח ג'אפר להשתחרר מכלאו במערה, ומנסה לשוב לאגרבה ולהשתלט על השלטון. לצורך כך הוא מנסה לסכסך בין יסמין ואלאדין, ולהפליל את אלאדין ברצח הסולטן. בסוף הסרט ג'אפר מובס, ואלאדין מסרב להצעה של הסולטאן להיות הואזיר המלכותי, ובמקום זאת מחליט לצאת לטייל עם יסמין ברחבי העולם.
  • בסרט "אלאדין ומלך הגנבים" (1996) מוצא אלאדין את אביו, קאסים, ומגלה שהוא מלך הגנבים. בסוף הסרט אלדין ויסמין מתחתנים.

הופעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1994 יצאה סדרת טלוויזיה שהתרחשה בין הסרט השני והשלישי ושודרה בישראל ברצועת זמן דיסני (ערוץ 2).

בשנת 2019 יצאה גרסת לייב אקשן לסרט, שבה מנה מסעוד מגלם את דמותו של אלאדין[5]. הסרט דובב לעברית, בו דיבב את דמותו של אלאדין גלעד שמואלי.

במשחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחזות זמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במחזמר Disney's Aladdin: A Musical Spectacular, בסגנון ברודוויי המבוסס על סרט האנימציה של דיסני מ-1992, עם מוזיקה מאת אלן מנקן ומילים של הווארד אשמן וטים רייס[6]. המחזמר הוצג בתיאטרון היפריון בפארק ההרפתקה הקליפורנית של דיסני משנת 2003 עד 2016. בספטמבר 2015, הוכרז כי יום ההופעה האחרון של המופע יהיה 10 בינואר 2016. המחזמר הוחלף במופע במה מוזיקלי Frozen – Live at the Hyperion, בהשראת סרט האנימציה Frozen של דיסני משנת 2013, שעלה בשנים 2016–2020[7].
  • במחזמר "אלאדין", שהועלה בניו יורק ובלונדון, מופיעה דמותו של אלאדין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלאדין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]