פיודור השני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיודור השני
Фёдор II Годунов
Feodor II of Russia
פיודר השני, ציור מהמאה ה-17
פיודר השני, ציור מהמאה ה-17
לידה 1589
מוסקבה
נרצח 20 ביוני 1605 (בגיל 16 בערך)
מוסקבה
מדינה רוסיה הצארית
מקום קבורה לאוורת השילוש-סרגייב
שושלת גודונוב
אב בוריס גודונוב
אם מריה סקורטובה-בלסקי
צאר רוסי
1605

פיודור השנירוסית: Фёдор II Годунов; ‏158920 ביוני 1605 (10 ביוני 1605 לפי הלוח היוליאני)) היה הצאר של רוסיה מאפריל ועד יוני שנת 1605 במשך 49 ימים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיודור השני, ציור מ-1605

פיודור בוריסוביץ', בנו ויורשו של בוריס גודונוב, נולד במוסקבה.

לאור מותו הפתאומי של אביו נועד לרשת את כתר הקיסרות כבר בגיל 16. הסכסוכים והמאבקים שהחלו עוד בתקופת בוריס גודונוב התחזקו, וקבוצת אצילים דרשה את הסרתו מהשלטון, בייחוד לנוכח הופעת דמיטרי הכוזב הראשון שהציג את עצמו כיורש העצר הנסיך דמיטרי (אנ'), בנו של איוואן הרביעי "האיום". הנסיך דמיטרי מת ב-1591 בנסיבות לא ברורות עוד בימיו של בוריס גודונוב, אך קמו לו כמה מתחזים (אנ'). בגילו הצעיר לא היה לפיודור השני ניסיון צבאי ולכן הסתמך על משפחת בסמנוב. האצולה המוסקבאית נחלקה – חלק תמכו בצאר הצעיר וחלק במי שהתחזה לנסיך דמיטרי בנו של איוואן הרביעי.

הכוחות של הצדדים נפגשו באזור העיר קרומי (אנ'). במהלך ההכנות לקרב עבר המפקד העליון של צבא הצאר, הוויווד פיוטר בסמנוב, לצד הנגדי. ערקו גם אצילים נוספים, וכתוצאה מכך צבא הצאר הובס והתפזר. תומכים של דמיטרי הכוזב הראשון הגיעו למוסקבה ואסרו את פיודור, אימו ואחותו. ב-20 ביוני הוצא פיודור השני להורג יחד עם אמו. על פי הגרסה הרשמית, פיודור ואמו התאבדו בבליעת רעל, אך ההיסטוריון השוודי פיטר פטריוס (אנ') קבע שלאור הסימנים על גופם מדובר בחניקה (גופותיהם הוצגו לציבור).

על אף היותו בן 16 נודע פיודור השני כנער חזק ביותר שנדרשו 4 גברים כדי להכניעו. הוא נחשב לנבון מאוד וזכה להשכלה כללית מעולה. בהנחייתו הוכנה מפת ארצו, שנערכה והודפסה באמסטרדם על ידי הסל חריץ ב-1613, הופיעה במערב במהדורות נוספות ושימשה מקור מידע חשוב על הגאוגרפיה של רוסיה.

מפת רוסיה שהוכנה בהנחיית פיודור השני, מהדורת 1614

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיודור השני בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.