קפטן ניומן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפטן ניומן
Captain Newman, M.D
כרזת הסרט קפטן ניומן
כרזת הסרט קפטן ניומן
כרזת הסרט קפטן ניומן
בימוי דייוויד מילר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוברט ארתור עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ספר:
ליאו רוסטן
תסריט:
ריצ'רד ברין, פיבי והנרי אפרון
עריכה רג'ינלד בק
שחקנים ראשיים גרגורי פק
טוני קרטיס
אנג'י דיקינסון
בובי דארין
אדי אלברט
רוברט דובאל
מוזיקה פרנק סקינר
צילום ראסל מטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בדצמבר 1963
משך הקרנה 126 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה, סרט קומדיה, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 4,250,000 $
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפטן ניומןאנגלית: Captain Newman, M.D) סרט דרמה קומית אמריקאי משנת 1963 עם גרגורי פק, טוני קרטיס, בובי דארין ואנג'י דיקינסון בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על רומן בשם זה מאת לאו רוסטן משנת 1963. הוא כתב את הרומן המבוסס על חוויותיו של חברו ראלף גרינסון(אנ') שהיה פסיכיאטר צבאי במלחמת העולם השנייה והיה בין הראשונים שטיפל בלוחמים שהגיעו מחזית הלחימה עם הפרעת דחק פוסט-טראומטית.

בובי דארין היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר, כן לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר - סרט קולנוע. גרגורי פק היה מועמד לפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט דרמה.

הסרט צולם בבסיס הצבאי הוצ'וקה בדרום אריזונה. ושדה התעופה בו מחקה את שדה התעופה הפיקטיבי קולפקס המופיע בספר ובסרט.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1944 משמש קפטן ד"ר יאשיה ניומן (גרגורי פק) כמנהל המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים הצבאי הממוקם בסמוך לשדה התעופה קולפקס באריזונה.

במחלקתו מאושפזים חיילים הסובלים מהפרעות נפשיות בעיקר פוסט טראומה אך גם סכיזופרניה וקטטוניה.

מטרת המחלקה היא לאבחן ולטפל בחיילים הסובלים מהפרעות נפשיות האלה ולהחליט תוך שישה שבועות אם הם כשרים לחזור לחזית או להישלח לטיפול ארוך בבתי חולים פסיכיאטרים.

ניומן מצליח לגייס למחלקתו את האחות פרנסי קורום (אנג'י דיקינסון) והאח ג'ק לייבוביץ (טוני קרטיס) המשמש למעשה כסגנו ומצליח להתחבב על המאושפזים. הוא נמצא כל הזמן בוויכוח עם מפקד הבסיס שלוחץ עליו לשחרר את המאושפזים בחזרה לחזית. המפקד מתנקם בו בכך שמכניס למחלקתו שבויי מלחמה איטלקים בריאים שאין מחלקה סגורה אחרת להחזיק בהם.

קולונל בליס (אדי אלברט) סובל מפוסט טראומה קשה והתקפות זעם שפעם אחת התקיף את לייבוביץ עם סכין ורק ניומן הצליח להרגיע אותו. הוא מנותק מהמציאות, מפקד בית החולים מבקש להחזיר אותו לחזית שם הוא נדרש אך ניומן מתנגד. בליס מוזמן לוועדה אך לפתע מתחיל לצעוק, בורח מהמקום כשניומן רודף אחריו. הוא עולה על מגדל מים בבסיס ונופל אל מותו.

קפטן וינסטון (רוברט דובאל) נמצא במצב קטטוני לאחר שהיה חדשים רבים במחבוא בצרפת. ניומן מנסה לשכנע את אשתו שתכיר במחלתו של בעלה וכי יצטרך טיפול ממושך אבל היא מסרבת להכיר בעובדה זו.

קורפורל ג'ים טומפקינס (בובי דארין) מתפרע במחלקה. לאחר טיפול בפנטוטל הוא מספר את סיפור הקרב בו נטש את חבריו הפצועים. לאחר הטיפול, מצבו משתפר והוא נפרד ממטפליו וחוזר לחזית.

הסרט מסתיים בנשף חג המולד בו שרים השבויים האיטלקים את הבה נגילה שלמדו מלייבוביץ היהודי. באמצע הנשף מגיע מברק המבשר כי ג'ים טומפקינס נפל בקרב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]