שליטה בהמון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שוטרים במשטרת אירלנד במהלך משמרת לשליטה בהמון בדבלין לרגל ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעיר, 2011

שליטה בהמון היא שיטה באבטחת הציבור (אנ'), שבה כמות רבה של קהל נתונה לניהול וריסון, במטרה למנוע תדחוקת קהל; מהומות וקטטות; ותגרות בהן מעורבים אנשים תחת השפעות סמים ואלכוהול. לשליטה בהמון ישנו שימוש תכוף באמצעים לפיזור הפגנות. באירועי תדחוקת קהל עלולים לגרום למאות רבות של הרוגים[1].

שליטה יעילה בהמון עוסקת בניהול התאספויות צפויות ובלתי צפויות של קהלים. שליטה בהמון עשויה לכלול מאבטחים שכירים באופן פרטי או שוטרים. שליטה בהמון היא כלי בו עושים שימוש לעיתים קרובות באירועים ציבוריים גדולים כגון ירידים, פסטיבלים, אצטדיונים והפגנות ציבוריות. באירועים מסוימים מאבטחים ומשטרה משתמשים בגלאי מתכות ובכלבי משטרה כדי למנוע הברחת כלי נשק וסמים אל תוך הקהל[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטוריה של שליטה בהמון מתוארכת עוד לשנות ה-20 של המאה ה-20, אז לא הייתה יחידה רשמית לשליטה בהמון. בתקופה זו, בין עשר לעשרים שוטרים היו מוקצים לבקרה של אירועים ציבוריים גדולים, ולרוב היו שוטרים אלה ניצבים בערך 20 רגלים בקו אחד מאחורי ראשוני האנשים בקהל המדובר. השוטרים היו חמושים באלות וידיות גרזן. תפקידם לרסן את הקהל גרידא, באופן שיסתיים לשביעות רצון כל הצדדים, וכתוצאה מכך נפצעו לא פעם שוטרים רבים[3].

מאוחר יותר בשנות ה-50 של המאה ה-20, הצוותים הראשונים שלמעשה עסקו בשליטה בהמון התחמשו באמצעים לפיזור הפגנות. התכלית הייתה ששוטרי השליטה בהמון יבצרו את השורות הראשונות של הקהל. כשהגיעו למגע ממשי עם הקהל, השוטרים עם האלות אמורים היו לסייע לעמיתיהם שהוקצו לשליטה בהמון. עם זאת, אם נעשה שימוש נגד כוחות המשטרה בכוח קטלני, לא הייתה שום הכשרה או נוהל להתמודדות עם מצב זה. בשלב זה נותרו השוטרים להסתדר בעצמם[3].

שנות ה-60 וה-70 סימנו את ההמצאה והשימוש הנרחב בגז מדמיע. בד בבד, השוטרים לא היו רגילים להשתמש בחידוש זה בסביבה שבה הראייה הייתה מוגבלת. השריון שלבשו באותה תקופה לא היה נייד כמו בהווה, לפיכך נעשה השימוש בסוג שריון זה לנדיר[3]. "בקר קהל" הוא שמו של אדם אשר נועד לשלוט בהמון במסגרת כזו אחרת, ולעיתים הוא עשוי להיקרא בשמות "שוער" או "סדרן".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שליטה בהמון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ליאו בנדקדיטוס, Hajj crush: how crowd disasters happen, and how they can be avoided, באתר הגרדיאן, 3 באוקטובר 2015 (באנגלית)
  2. ^ ג'ורג'ינה מיטשל, Three hospitalised, 60 found with drugs at Future Music festival, באתר The Sydney Morning Herald‏, 28 בפברואר 2015 (באנגלית)
  3. ^ 1 2 3 דייב יאנג, The History of Crowd Management, מאורכב באתר Wayback Machine‏, 28 באוגוסט 2012 (באנגלית)