אביאור ביירון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אביאור ביירון
ביירון בשנת 2014
ביירון בשנת 2014
לידה 1 באוגוסט 1973 (בן 50)
פתח תקווה
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988
עיסוק זמר-יוצר, מוזיקאי
סוגה רוק, רוק מתקדם, פולק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה זמרה, גיטרה
חברת תקליטים נענע דיסק (תחת הכינוי "בננה")
האתר של אביאור ביירון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ביירון בהשקת הבכורה של אלבומו "שירים לציפורה", בעלמא בית לתרבות עברית, 2015

אביאור ביירון (נולד ב-1 באוגוסט 1973) הוא זמר-יוצר ומוזיקולוג ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביירון נולד בפתח תקווה וגדל בראשון לציון ובכיתה ו' עבר ליבנה, בה התגורר עד הצבא. מגיל עשר למד פסנתר קלאסי ומגיל שלוש עשרה למד גיטרה בסגנונות רוק וג'אז אצל גיל דור, קובי שפי ויוסי לוי. בהיותו בן חמש עשרה הייתה לו להקה בה היה המלחין, הסולן והגיטריסט.

הוא בוגר קורס תכנות בממר"ם בצה"ל ושירת כמתכנת במשך ארבע וחצי שנים. לאחר שחרורו מהצבא החל ללמוד באוניברסיטת תל אביב והוא בעל תואר ראשון במוזיקולוגיה ובניצוח תזמורת (1995–2000). במקביל לתואר הראשון למד קומפוזיציה קלאסית אצל ד"ר יובל שקד וד"ר ראובן סרוסי. באותה תקופה הלחין יצירות בסגנון מוזיקה בת-זמננו. הוא ניגן והופיע בהרכב אנסמבל אימפרוביזציה "כדור השלג", בה ניגנו מוזיקה מודרנית המבוססת על אימפרוביזציה.

הוא בעל תואר דוקטור במוזיקה מ-Royal Holloway College שבאוניברסיטת לונדון, בה למד במסלול ישיר לדוקטורט בשנים 2002–2007. מנחהו לדוקטורט הוא פרופ' ג'ון רינק (John Rink). נושא התזה: "שנברג כמבצע: האסתטיקה הלכה למעשה"[1]. עשה פוסט דוקטורט בברלין.

בשנת 2001 ביירון חזר בתשובה; בשנים 2011–2013 למד ספרות, יהדות, פילוסופיה ושירה עברית בתוכנית העמיתים של "עלמא בית לתרבות עברית". בסיום הקורסים התבקשו התלמידים להכין יצירת אמנות, ביירון חיבר שירים שחלקם נכנסו לאלבום הבכורה שלו.

ב-2015 הוציא את המיני-אלבום "שירים לציפורה", הכולל חמישה שירים; מפיק האלבום הוא יובל מסנר. תוכני השירים עניינם מחאה חברתית, סובלנות וקבלת האחר, זהות ישראלית ויהודית. בטקסטים יש התכתבות עם מקורות יהודיים. הלחנים וסגנון הנגינה מושפעים ממוזיקה קלאסית, רוק, ג'אז, פולק וכיוונים אלטרנטיביים בגיטרה.

'רות ממתינה' הוא שיר מחאה על האטימות של הממסד הדתי כלפי אלו הרוצים להתגייר. "ציפורה" הוא שיר אהבה לאשתו. "ברחובה של עיר" הוא שיר של אישה מתקופת המקרא, החיה בשולי החברה, ומבטא ביקורת על מעמד הנשים בעבר ובהווה. "סימנים על החול" הוא שיר אהבה לילדיו, המדבר על המורשת שאנחנו משאירים להם. השיר "רות ממתינה" מתוך האלבום הושמע בתחנות הרדיו; שירים שונים הועלו ב־ynet, nrg ובאתרים נוספים.

החל מ-2014 ביירון מופיע ברחבי ישראל עם שירי האלבום ושירים נוספים שכתב והלחין. בפברואר 2016 חתם עם חברת נענע דיסק על חוזה הפצה ל"שירים לציפורה".

מאז 2016 ביירון מופיע עם ג'ורג' סמעאן (מוזיקאי ערבי-נוצרי המנגן בעוד, כינור ושר) בהופעה בשם "מחפשים את אלוהים". דואט שירים יהודיים וערבים, בסימן חיפוש אחרי אלוהים וסובלנות בדתות שונות. התוכנית כוללת שירים מן המקורות היהודיים והערביים, וכן שירים ותרגומים מקוריים של ג'ורג' סמעאן (שתרגם פיוטים יהודיים ושירים ישראליים לערבית) ואביאור ביירון (שתרגם שיר תפילה לבנוני ושיר צ'כי על ביקור בכותל בירושלים לעברית). ההופעה כוללת הסבר על השירים השונים וההקשרים החברתיים שלהם.

ביירון פרסם מאמרים מדעיים בכתבי עת למוזיקולוגיה ובהם Music Theory Online. הוא מתמחה בתחומים: חקר ביצוע מוזיקלי, תאוריה וניתוח ומוזיקה של המאה ה-20. מאז 2016, ביירון עובד על עריכת ספר בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד על ארנולד שנברג.

בשנים 2004–2008 שימש כמרצה באוניברסיטת בר-אילן. בשנת 2013 לימד ב"עלמא בית לתרבות עברית" החל משנת 2014 הוא מרצה במכללה האקדמית אחוה.

מאז שנת 2006 ביירון הוא המנכ"ל של "ביירון סמינרס", חברת תרגומים ולימוד שפות שייסדו הוריו בשנת 1987. מאז שנת 2013 הוא הבעלים של החברה.

אביאור ביירון מתגורר בישוב הקהילתי שריגים עם אשתו ושלושת ילדיהם. בעבר התגוררו במזכרת בתיה והיו חלק מקהילת "קשת" ביישוב.

רשימת מאמרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שי בנימין-שמש, "ויהי חושך ויהי אביאור", בעיתון "ידיעות אחרונות" רחובות, גיליון 1289, יום שישי א באב תשע"ה, 17 ביולי 2015, עמודים 54–56.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Avior Byron, Schoenberg as performer : an aesthetics in practice. Thesis (Ph.D) - University of London, 2007