אבני ג'ורג'יה

אבני ג'ורג'יה
Georgia Guidestones
כיתובים במגוון שפות, וביניהן עברית, על הלוחות
כיתובים במגוון שפות, וביניהן עברית, על הלוחות
מידע כללי
סוג מונומנט, מבנה לשעבר עריכת הנתון בוויקינתונים
שימוש מונומנט
כתובת מחוז אלברט, ג'ורג'יה
מיקום מחוז אלברט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
בעלים הרשות המחוזית
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – מרץ 1980
תאריך פתיחה רשמי 22 במרץ 1980 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 6 ביולי 2022 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה גרניט עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל ר. ס. כריסטיאן (שם בדוי)
מידות
גובה 5.87 מטר
קואורדינטות 34°13′55″N 82°53′40″W / 34.231990°N 82.8944942°W / 34.231990; -82.8944942
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבני ג'ורג'יהאנגלית: Georgia Guidestones), הידועות גם כ"אנדרטת ג'ורג'יה", היו מונומנט עשוי גרניט במחוז אֶלברט במדינת ג'ורג'יה בארצות הברית. המיצג מוקם על גבעה לצד כביש 77 במרחק של כ-140 ק"מ מזרחית לאטלנטה.

על גבי מצבות המבנה נחרתה הודעה הכוללת 10 הנחיות בשמונה שפות מודרניות (כולל עברית), והודעה קצרה ממנה נחרתה על גבי שוליה של אבן הראשה, בארבע שפות סקריפטים עתיקות. מצבה אחת הוצבה במרכז המונומנט, והוקפה ב-4 מצבות מסביב לה, ואבן ראשה מלוח גרניט שטוח סוגרת על כל חמש המצבות האחרות מלמעלה. המונומנט יושר באופן אסטרונומי כך שהצביע במדויק לכיווני השמיים. אבן נוספת היוותה חלק מהמונומנט, והוצבה במרחק קצר מערבה ממנו, כך שהיא לא הייתה מחוברת אליו. האבן סיפקה דברי הסבר למונומנט עצמו ולתכליתו.

המבנה, שכונה לעיתים "סטונהנג' האמריקאי", היה עשוי שישה לוחות גרניט, במשקל כולל של יותר מ-110 טונות. גובהו היה 6 מטרים ו-10 ס"מ, מתוכם 5.5 מטרים מעל פני האדמה.

בתאריך 6 ביולי 2022 נהרסה אחת האבנים בפיצוץ מכוון, שמחולליו אינם ידועים[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 1979, לקוח שהזדהה בשם הבדוי ר. ס. כריסטיאן, שכר את שירותיה של חברת "אֶלברט גרניטון פינישינג" להקים את המבנה. זהותו האמיתית אינה ידועה. בעבר הייתה הקרקע עליה נבנה המיצג, בבעלות חווה פרטית סמוכה. השטח נקנה על ידי ר. ס. כריסטיאן. זה האחרון העביר את שטר המכר והבעלות על הקרקע, לרשויות מחוז אלברט בג'ורג'יה. הלוט הוסר מעל גבי המיצג בחודש מרץ 1980, בנוכחות 100 אנשים.

כתובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסר אשר היה חרוט על צידי האבנים, הורכב מסדרה של עשר הנחיות או עקרונות בשמונה שפות שונות, שפה אחת על פני כל צד לארבע המצבות. השפות מצד צפון ועם כיוון השעון: אנגלית, ספרדית, סווהילית, הודית, עברית, ערבית, סינית, ורוסית. ארבע השפות העתיקות ששימשו לכתיבת מסרים קצרים יותר על אבן הראשה, היו אכדית (השפה הבבלית), יוונית עתיקה, סנסקריט, וכתב החרטומים המצרי. ניתן לשער כי שפתו של מנסח ההנחיות הללו, היא אנגלית. הנוסח האנגלי להנחיות, רהוט מבחינה לשונית.

יש הקבלת מה בין חלק מהמסרים שמופיעים באנדרטה לבין המטרות שמנוסחות באג'נדה 2030 של האו"ם, כמו גם למטרות ויעדים המופיעים בספר קוביד-19: האיפוס הגדול מאת קלאוס שוואב, מייסד ומנכ"ל הפורום הכלכלי העולמי.

הנוסח בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכיתוב המקורי תורגם בעברית על ידי ד"ר מרטה פסטרנק[דרוש מקור], לוקה בשגיאות כתיב, שגיאות ניסוח או שגיאות תרגום ביחס לכיתוב האנגלי, אך הוא מובא כאן כמות שהוא, על שגיאותיו, בתוספת מספור (שאינו מופיע במקור).

  1. לכלכל אנושות אשר תחיה מתחת לחמש מאות מיליון איש, בשוי משקל תמידי עם הטבע.
  2. לכון את הילודה בתבונה־ על ידי שיפור הכושר והרבגוניות.
  3. לאחד את האנושות בלשון חדשה וחיה.
  4. לשלוט ביצר, אמונה, מסורת, ויתר העניינים באזון המתקבל על הדעת.
  5. להגן על אנשים ואומות בחוקים הוגנים ובבתי משפט ישרים.
  6. לאפשר לעמים משל פנימי, משא ומתן בינלאומי יקבע בּבּית הדין העולמי.
  7. להמנע מחוקים קטנוניים ומפקידים חסרי תועלת.
  8. לאזן זכויות אשיות עם חובות חברתיות.
  9. להעריך אמת, יופי ואהבה, בחיפוש הרמוניה עם האין סופי.
  10. אל תהייו לסרטן עלי ארץ, השאירו מקום לטבע, השאירו מקום לטבע!

הנוסח באנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עשר ההנחיות מובאות להלן בנוסח האנגלי, שגם הוא (כאמור) חקוק על גבי לוחות מצבת המונומנט.

  1. Maintain humanity under 500,000,000 in perpetual balance with nature.
  2. Guide reproduction wisely - improving fitness and diversity.
  3. Unite humanity with a living new language.
  4. Rule passion - faith - tradition - and all things with tempered reason.
  5. Protect people and nations with fair laws and just courts.
  6. Let all nations rule internally resolving external disputes in a world court.
  7. Avoid petty laws and useless officials.
  8. Balance personal rights with social duties.
  9. Prize truth - beauty - love - seeking harmony with the infinite.
  10. Be not a cancer on the earth - Leave room for nature - Leave room for nature.

אבן ההסבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה מטרים מערבה מן המונומנט, הוצב לוח גרניט נוסף בגובה הקרקע, כך שהוא מאוזן ושקוע. הלוח מספק הסבר מפורט לגבי מבנה המונומנט עצמו, השפות החרוטות על מצבות המונומנט, משקלה וגודלה, וכן לגבי היישור האסטרונומי של האבנים. הלוח מציין גם את התאריך בו הותקן המונומנט וכן את העובדה כי מתחתיו קבורה "קפסולת זמן", כלומר תיבה המכילה מסרים כלשהם לעתיד לבוא ושנועדה להיפתח במועד עתידי כלשהו. התאריכים על גבי "כמוסת הזמן" הזו, לא נחקקו, על כן לא ברור מתי יש לפתוח את "כמוסת הזמן" הזו.

בנוסף לכל המידע הטכני החקוק על אבן ההסבר, מופיע גם הכיתוב הבא באנגלית:

Let these be guidestones to an Age of Reason

כלומר (בתרגום חופשי): ”יהיו אלו אבני דרך לעידן ההגיון”.

תכונות אסטרונומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבע המצבות החיצוניות מיושרות כך שהן מסמנות את גבולות המחזור בן 18.6 השנים לנסיגת הירח. במצבה המרכזית, קיים נקב, שמבט דרכו אמור להצביע על כוכב הצפון ללא תלות בגורם הזמן. בנוסף קיימים חריצים נוספים כך שקרני השמש זורחות דרכם בימי השוויון ובימי היפוך העונה.

תגובות למונומנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבני ג'ורג'יה מהוות מוקד לתאוריות קונספירציה שונות ומגוונות[2].

אחד מהטוענים לקשר קונספירציה, מארק דייס, דרש לנפץ את המונומנט לרסיסים, בטענה שמקורה של המונומנט ממקורות שטניים. במעמד הסרת הלוט של המונומנט, אחד השרים המקומיים ציין כי הוא מאמין שהמונומנט נועדה כאמצעי פולחן לשמש ולשטן. ישנם גם מתנגדים אחרים הטוענים כי אלו עשרת הדיברות של השטן. אחרים טוענים כי מדובר למעשה בעשרת הדיברות של האילומינטי. אלכס ג'ונס, תאורטיקן קונספירציות, ציין בסרטו Endgame משנת 2008, שהוא מאמין שהמונומנט נבנה בידי אגודת סתרים ששמה לעצמה למטרה להשמיד מיליארדי אנשים, כדי להגיע אל אותו "איזון עם הטבע" הכולל 500 מיליון אנשים ולא יותר. אותה קבוצה סודית רואה באנושות "סרטן" שיש להסיר מעל פני האדמה. עוד הוא טוען כי אותה קבוצה סודית מתכוונת לשעבד את כל אלו שיישארו בחיים ולכפות עליהם דת עולמית חדשה[3][4]. קנדיס טיילור, פוליטיקאית רפובליקנית קיצונית, התייחסה במאי 2022 לאבנים במצע הפריימריז שלה בקמפיין הבחירות כשהתמודדה למשרת מושלת ג'ורג'יה והבטיחה להשמידן בטענה שמדובר במונומנט ל"קַאבָּלָ שטני" שזומם להשמיד את העולם[5]. הטענות של גורמים שונים הקשורות בכינון סדר עולמי חדש, מתייחסות לרעיון אשר בוטא במיצג, לפיו יש לצמצם את כמות בני האדם על כדור הארץ, ולכונן ממשל כלל-עולמי ועל-מדינתי.

יוקו אונו ואחרים טענו כי יש לשבח את המסרים החקוקים על גבי המצבה. אדם בשם ואן סמית' (Van Smith), טוען שהוא גילה מסרים נומרולוגיים מוצפנים ביחסי המידות בין המצבות השונות.

ב-2008 וגם לאחר מכן, היו מספר מעשי השחתה למיצג, כגון גרפיטי, פיזור צבע ואף ניסיון להפיל את אבן הראשה (האבן הסוגרת מלמעלה). תוכן הסיסמאות מכיל בדרך כלל כיתוב בסגנון "מוות לסדר העולמי החדש". מאז, הותקנו באזור מצלמות ביטחון. חרף אמצעים אלה, גורמים עלומים הצליחו להביא להרס המיצג בשנת 2022.

פיצוץ המונומנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-6 ביולי 2022, פוצצה האבן הנושאת את הכיתוב בהינדי ובסוויהילית, על ידי שימוש בחומר נפץ[6]. אחת האבנים הצדדיות נשברה לחלוטין, וגם חלק מהאבן העליונה. חבלנים מטעם הבולשת של מדינת ג'ורג'יה (GBI) החלו לחקור את הנסיבות אך עדיין לא ברור מי עומד מאחורי מעשה הוונדליזם. בעקבות הפיצוץ, הרשויות המקומיות הורידו את שאר אבני הגרניט מסיבות בטיחותיות. לאחר שפורסם על הפיצוץ, קאנדיס טיילור כתבה לעוקביה בטוויטר: "אלוהים הוא אלוהים בכוחות עצמו. הוא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה, כולל להשמיד את האבנים השטניות".

כריס קובאס, סגן נשיא איגוד חרשי הגרניט של אלברטון, התייחס לפרשה וציין שמדובר ביום עצוב מאוד לתושבי ג'ורג'יה והעולם כולו. "זאת הייתה אטרקציית התיירות הגדולה ביותר באזור, עם מבקרים שהגיעו מכל העולם כדי לראות אותה", אמר. "הלוחות נחצבו מהאדמה במיומנות רבה והחריטה עליהם הייתה מושלמת. אי אפשר למצוא משהו שדומה לזה בשום מקום אחר בעולם".

בחודש יולי, בו התרחש הפיצוץ, מר דניאל גרייבס, ראש העיר המקומי, התייחס לפרשה, ואמר כי בכוונת עיירו אלברטון לבנות מחדש את המיצג[7]. חרף כך, בחודש אוגוסט אותה שנה, הצביעה מועצת העיר על החזרת השטח עליו עמד המיצג לבעלות החווה הסמוכה, כפי שהייתה טרם הבנייה המקורית. מועצת העיר פרסמה לאחר מכן הודעה לכלי התקשורת, כי שיירי המיצג, שפונו משכבר למקום בטוח, יועברו לרשות אגודת הגרניט של אלברטון. מועצת העיר ואגודת הגרניט הביעו ספק כי המיצג ייבנה מחדש, אך גם תקווה כי אולי בעתיד הדבר יתאפשר[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבני ג'ורג'יה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גיא רייט, ‏ארה"ב: חבלן מסתורי פוצץ את "סטונהנג' האמריקאי", באתר ‏מאקו‏, 7 ביולי 2022
  2. ^ https://slate.com/human-interest/2014/12/the-georgia-guidestones-and-their-many-conspiracy-theories.html
  3. ^ https://www.ajc.com/travel/georgia-guidestones-monument-draws-tourists-and-debate/N98HxGkwnfpVw1G4zFlDZI/
  4. ^ https://www.newsweek.com/georgia-guidestones-bombing-satanic-conspiracy-theory-qanon-1722492
  5. ^ https://www.fox5atlanta.com/news/georgia-guidestone-explosion-former-georgia-gubernatorial-candidate-kandiss-taylor-reacts-to-destruction
  6. ^ Georgia Guidestones landmark critics dub ‘satanic’ is blown up in bomb attack - live, The Independent, ‏2022-07-06 (באנגלית)
  7. ^ Fowler, Stephen. "After the Georgia Guidestones bombing, a community picks up the pieces". GPB News/NPR/PBS.
  8. ^ Ford, Wayne. "Elbert County won't rebuild bombed Georgia Guidestones, will donate monument's remains". Online Athens.