בית הספר תל נורדאו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (12 באפריל 2024)
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (12 באפריל 2024)
בית הספר הממלכתי תל נורדאו
מבט על בית הספר והשכונה מרחוב בן יהודה, תחילת שנות ה-30
מבט על בית הספר והשכונה מרחוב בן יהודה, תחילת שנות ה-30
בית ספר יסודי
מוטו ברוח התרבות הישראלית
תקופת הפעילות 1926–הווה (כ־98 שנים)
שכבות לימוד א'-ו'
מספר כיתות 17
בעלי תפקידים
מנהלת בת קול כהן נבו
מיקום
מיקום מנדל'ה מוכר ספרים 19, תל אביב-יפו
מדינה ישראל

בית הספר תל נורדאו הוא בית הספר היסודי הראשון בעיר תל אביב. בית הספר נוסד בשנת 1926 ופועל עד היום. בית הספר ממוקם בדרום שכונת הצפון הישן בתל אביב. בין השאר למדו בבית הספר תרצה אתר, אורי זוהר ויגאל מוסינזון.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1922-1923, לאחר שהוקמו שכונות נורדיה ותל נורדוי, בעירייה שקלו לענות על הצורך להקים בית ספר לילדי המתיישבים. בית הספר הוקם על מגרש של שלושה וחצי דונם בתוך חולות העיר. בניין בית הספר תוכנן על ידי דב הרשקוביץ, אדריכל העיר השני.

לתפקיד מנהל בית הספר התמנה חיים אליעזר דובניקוב, מורה שעלה לארץ מפולין. בשנת 1926 נערך טקס חניכת בית הספר אליו הוזמנו אנשי כל העיר. בשנת הלימודים הראשונה היו בבית הספר שתים-עשרה כיתות ובהן 526 תלמידים.

ארבע שנים כיהן ח. א. דובניקוב כמנהל בית הספר עד שנרצח בפרעות תרפ"ט.[3] אותו החליף מורה בית הספר יצחק פלר.

לאחר כמה שנים בית הספר גדל, והיה צורך להגדילו. הוצע להרחיבו או לבנות לו קומה 3. אך רק בשנת 1934, הוקם בניין חדש ברחוב מנדל'ה. עד אז היו התלמידים מתארחים בבתים של תושבי השכונה ששימשו להם ככיתה שנייה.

בשנת 1934, נענתה העירייה להרחיב את שטח בית הספר. נבנה בניין תלת-קומתי חדש, מגרש כדורסל, מגרש כדורגל ואולם ספורט. שטח בית הספר הורחב, ונוספה לו חצר גדולה ורחבת ידיים.[5]

תלמידי בית הספר על רקע הבניין הגדול, 1938

כשנה לאחר שנבנה הבניין החדש, ערכו נסיון בעירייה לחלק את בית הספר לשניים. הבניין הישן היה תל נורדאו א' בהנהלת יצחק פלר והבניין החדש היה תל נורדאו ב' בהנהלת אברהם יצחק גולני. לאחר כשנה, הנהלת תל נורדאו ב' הגישה בקשה לחלק את חצר בית הספר עם גדר, אך אדריכל העיר התנגד לכך. באותו זמן, הבינה העירייה כי נסיון חלוקה זה לא צלח, וכי בנוסף, לא עמד המנהל גולני בציפיות החינוכיות ופוטר. רופא בית הספר (תל נורדאו ב'), ד"ר שאול טשרנחובסקי כתב כך: "לכבוד מחלקת ההיגינה שבתל אביב. העיריה מסרה לצרכי התעמלות לקבוצה של צעירים את אולם ההתעמלות של בי"ס תל נורדוי. והיות שאין משמרת שניה בבי"ס הנ"ל שיטפל בנקיון הבית, החצר והפרוזדורים מלוכלכים ומזוהמים מאד, כי הקבוצה באה בשלש והולכת אך לערך שבע ובית הכסא סגור. הנני מבקש לסדר את הדבר בהקדם האפשרי. בכל הכבוד ד"ר ש. טשרניחובסקי".

בשנת 1936 חגג בית הספר עשור לקיומו בטקס רב משתתפים, בו העלו כיתות ו' הבוגרים מחזה תנכ"י על פרשת אחאב המלך ונבות היזרעאלי. על הטקס ניצח מנהל בית הספר המאוחד, יצחק פלר, אשר כיהן כמנהל במשך 25 שנה, עד שיצא לגמלאות בשנת 1956. אותו החליף סגן מנהל בית הספר אברהם אלוני, אשר כיהן בחגיגות היובל לבית הספר.

בין הפעילויות השונות שנתקיימו בין כותלי בית הספר בשנות מלחמת העולם השנייה לאחר שעות הלימודים, היו בין היתר אימונים של "גדוד החברות" של ארגון "ההגנה" (יחידה זו הפכה לימים לחיל הנשים בצה"ל).[7]

במהלך השנים נוספו לבית הספר ספרייה, שני חדרי מלאכה לבנים ולבנות, חדר טבע וחדר מוסיקה. במסגרת פיתוח חיי חברה הוקמו: "משמר ביטחון" למניעת תאונות דרכים; "אגודת הבריאות" לשמירת הניקיון והסדר בחצר בית הספר, בראשותה ובהדרכתה של אחות בית הספר; חוג לטבע; חוג דרמאטי ומקהלה. בפרקי זמן שונים היה לבית הספר תל נורדוי גם עיתון בשם: בסת"ן (ראשי תיבות של שם בית הספר) שיצא מעת לעת, שיקף את חיי הילדים, את הווי בית הספר ושימש כלי ביטוי לכושר היצירה של התלמידים. בשנת הלימודים תשי"ג קיבלו תלמידי בית הספר תל נורדוי ממשרד החינוך והתרבות את מספר הפרסים הגדול ביותר מבין בתי הספר הממלכתיים על הישגיהם בלימודי היהדות.

לפי כתבה מ-1965 73 מתלמידי בית הספר נהרגו במערכות ישראל[8]. קיר לזכרם מוצב בכניסה לבניין הגדול. בנוסף, נערך טקס קהילתי גדול ביום הזיכרון עליו ממונה שכבת ו'.

תוכנית על כל אלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2022, פועלת בבית הספר תוכנית ייחודית לו הנקראת "על כל אלה". את התוכנית יזמו מנהלת בית הספר לשעבר יעל אדלשטיין וסגל מורי בית הספר. התוכנית בונה למידת עברית דרך יוצרי התרבות הישראלית. בכל שנה לומדים התלמידים על שני אמנים ישראלים ודרכם רוכשים את המיומנויות הנדרשות על פי תוכנית הלימודים.

רשימת האמנים:
כיתה מחצית א' מחצית ב' הערות
א' נעמי שמר תרצה אתר
ב' עוזי חיטמן יהונתן גפן
ג' לאה גולדברג אריק איינשטיין
ד' יענקל'ה רוטבליט יהורם טהרלב
ה' קובי אוז מנשה קדישמן
ו' נחום גוטמן נתן אלתרמן הילדים מבקרים במהלך השנה במוזיאון נחום גוטמן.

תעודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף ללמידה השונה, גם תעודות סיום המחציות שונות מבבתי ספר אחרים. בתעודה בנוסף להערכה של המורים, גם התלמידים מעריכים את עצמם לפי נושאים במקצועות. בנוסף, התלמידים מציבים לעצמם יעדים למידתיים, חברתיים או רגשיים למחצית או לשנה הבאה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]