ברבור (קבוצת כוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברבור
Cygnus

מפת קבוצת הכוכבים ברבור
סמליות ברבור
עלייה ישרה 20.62 שעות
נטייה °‏42.03
שטח נראה 804 מעלות מרובעות
דירוג שטח נראה במקום ה־16
מספר כוכבים בבהירות נראית < 3 4
הכוכב הבהיר ביותר דנב (α בברבור)
בהירות נראית הכוכב הבהיר 1.25
מטר מטאורים
מערכות כוכבים גובלות
נראית בין קוי הרוחב °‏90 ו־°‏40
מומלץ לצפות בשעה 21:00 במהלך חודש ספטמבר

קבוצת הכוכבים הברבורלטינית: Cygnus; "ברבור") היא קבוצת כוכבים צפונית. אחת מ-48 קבוצות הכוכבים של תלמי וגם אחת מ-88 קבוצות הכוכבים המודרניות. בשל תבנית הכוכבים העיקריים בקבוצה קרויה לעיתים הצלב הצפוני בניגוד לצלב הדרומי.

דמות העוף שנתן את שמו לקבוצת הכוכבים מתפרשת על פני שביל החלב כשהיא עפה בכיוון דרום.

מאפיינים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקבוצת הברבור כמה כוכבים בהירים:

דנב (α בברבור), כוכב זוהר מאוד, בולט, על אף ריחוקו מאיתנו (במרחק של כ־1,400 שנות אור מאיתנו). העל-ענק הלבן מהווה את זנב הברבור והקצה העליון של הצלב הצפוני, כמו גם אחד הקודקודים (יחד עם אלטאיר מקבוצת הכוכבים נשר ווגה מקבוצת הכוכבים נבל) של משולש הקיץ.

אלביראו (β בברבור), נמצא במקור של הברבור או בבסיס הצלב. זהו אחד הכוכבים הכפולים היפים ביותר בשמיים, כוכב זהוב שניתן להבדיל בקלות בינו לבין בן זוגו הכחול אפילו בעזרת טלסקופ קטן.

סאדר (γ בברבור), הוא על-ענק לבן-צהבהב במרכז צורת הצלב של הקבוצה. זהו למעשה הכוכב השני הכי בהיר בקבוצה.

הכוכבים ε בברבור (ג'יינה) ו-δ בברבור (פאוואריס) מציינים את הכנפיים המזרחית והמערבית בהתאמה של הברבור או את זרועות הצלב.

כוכב מעניין נוסף הוא 61 בברבור. כוכב זה הוא בעצם מערכת בת שני כוכבים שיש לה תנועה מרחבית מהירה במיוחד של כ-5 שניות קשת בשנה. מסיבה זו היה 61 בברבור לראשון שמרחקו ממערכת השמש נמדד באמצעות פרלקסה. מרחקו מאיתנו הוא 11.4 שנות אור, והוא בין הכוכבים הקרובים ביותר למערכת השמש.

הכוכב 16 בברבור B הוא מערכת שמש עם כוכב לכת שזוהה בוודאות ומסתו פי 1.5 ממסת צדק. זהו הכוכב המוכר הדומה ביותר למערכת השמש של כדור הארץ, אך אסטרונומים סבורים כי כוכבי הלכת של כוכב זה הם ענקי-גזים (בדומה לצדק ולשבתאי), ועל-כן לא סביר שיימצאו שם חיים. למערכת שמש זו כוכב תאום, הנקרא "16 בברבור A", וגדול יותר ממנו.

כוכב לכת חדש שעשוי לאפשר חיים, נחשף לציבור ביולי 2015 קרוי - Kepler-452b והוא גדול מכדור הארץ בכ-60%, מה שמעיד על מסה הגדולה בערך פי 5 מזו של כדור הארץ. Kepler 452b מקיף את הכוכב המרכזי במערכת השמש שלו, שהוא בעל מאפיינים הזהים לשמש שלנו אחת ל-386 ימים (לשם השוואה, כדור הארץ מקיף את השמש אחת ל-365 ימים) מה שמעיד על כך שהוא מצוי במרחק הדומה לזה של כדור הארץ מהשמש. מערכת השמש המרוחקת מצויה במרחק של 1400 שנות אור מהשמש בקבוצת ברבור.

בכוכב KIC 8462852 שנמצא בקבוצה התגלו על ידי טלסקופ החלל קפלר תנודות יוצאות דופן בבהירות, שלא ניתן להסביר בעזרת תופעה מוכרת למדע. הכוכב פורסם בתקשורת כ"כוכב החייזרים" מכיוון שקיימת אפשרות תאורטית שהשינויים נגרמים עקב מבנים מלאכותיים המסתירים את הכוכב. בהירות הכוכב היא 11.7, כך שלא ניתן לראותו בעין בלתי מזוינת.

קבוצת ברבור כוללת גם את גרם השמים ברבור X-1 המצוי ליד הכוכב השלישי בשורה הישרה של הכוכבים המהווים את הגוף הברבור עצם זה פולט קרני רנטגן בקצב של 1,000 פעמים בשנייה וחשוד בהיותו חור שחור הבולע חומר מכוכב סמוך.

בנוסף מכילה קבוצת הברבור מגוון של כוכבים משתנים, כולל V1057 בברבור וברבור V508 .

גרמי שמים עמוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה צבירי כוכבים וערפיליות מצויים בקבוצת הכוכבים ברבור בשל מיקומה בשביל החלב. ערפילית הפליטה, הנקראת גם ערפילית צפון אמריקה מצויה מעט מזרחית לזנב. דמיונה ליבשת בולט בצילומים. 7000 NGC הנמצאת קרוב יחסית אליה, נקראת גם ערפילית השקנאי. שני צבירים פתוחים הנמצאים הקבוצה הם M29 העמום יחסית שנמצא במרכז הקבוצה ו-M39 שנמצא בקצה הצפון-מזרחי של הקבוצה וניתן לצפייה ללא ציוד עזר, כשתנאי הצפייה טובים. בקבוצה נמצאת גם גלקסיית הרדיו הראשונה שהתגלתה ברבור A, שהיא אחד ממקורות קרינת הרדיו החזקים ביותר בשמים.

היסטוריה ומיתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת הכוכבים דומה לעוף שכנפיו פרושות וצווארו ארוך והוא נמצא במעוף חינני. (איור לדוגמה) במיתולוגיה היוונית מסמלת קבוצת הכוכבים מספר ברבורים אגדיים. זאוס התחפש לברבור על מנת לאנוס את לדה, שהולידה את התאומים קסטור ופולוקס, את הלנה מטרויה ואת קליטמנסטרה. אורפאוס הפך לברבור לאחר הירצחו, ונאמר כי מקומו בשמים ליד הנבל שלו. ולבסוף, מסופר כי צעיר בשם סיגנוס (ברבור בלטינית) היה בן זוגו של פאתון ביש-גדא, בנו של אפולו אל השמש, שהתגאה בפני סיגנוס שיוכל לנהוג במרכבת השמש של אביו. הוא גנב את מרכבת השמש והשתולל בשמים. הארץ קפאה ורתחה חליפות, וזאוס נאלץ להמית את הילד הסורר במכת ברק, והוא נפל אל הנהר ארידנוס. סיגנוס, חברו הטוב של הנער, ניסה לצלול ולהצילו, אך הדבר לא עלה בידו והוא מת מצער. זאוס נמלא רחמים והפך את הנער לעוף המים שמאז נשא את שמו.

ייתכן כי לקבוצת הכוכבים ברבור יחד עם קבוצות כוכבים אחרות במזל קשת (במיוחד נבל ונשר יחד עם קשת עצמו) יש חלק משמעותי בהיווצרות האגדה על הציפורים הסטימפאליות שהיוו את המטלה השישית של הרקולס.

במיתולוגיה הסינית, קבוצת הכוכבים ברבור היא גשר של עקעקים המופיע פעם בשנה ומחבר את האוהבים ניו לאנג וז'י נו.

אצל הערבים דמתה קבוצת הכוכבים לתרנגולת והם שנתנו את השמות לכוכבים הראשים בה. זנב התרנגולת הוא דנב (זנב בערבית) במרכז סאדר (בערבית חזה התרנגולת) והמקור הוא אל-מינהר אל-דאג'אג'ה (מקור התרנגולת). בתרגום ללטינית השתבש השם והפך בסופו של דבר לאלביראו.

מעניין לציין שאת קבוצת הכוכבים עיש המוזכרת בספר איוב (איוב לח, לב), מתרגם התרגום (תרגום זה מיוחס לתנא יונתן בן עוזיאל, או לרב יוסף האמורא): 'זגתא' בארמית, שתרגומו בעברית: תרנגולת. (אף האבן עזרא בחיבורו מ"ח צורות הגלגל, מזכיר את מזל התרנגולת, אך הוא מזכיר גם את מזל עיש = עש, כך שזה לא אותו מזל לדעתו).


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברבור בוויקישיתוף