בריאן סינגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריאן סינגר
Bryan Singer
לידה 17 בספטמבר 1965 (בן 58)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת דרום קליפורניה
  • תיכון וסט וינסדור-פליינסבורו דרום
  • בית הספר לאמנויות חזותיות
  • בית הספר לקולנוע של אוניברסיטת דרום קליפורניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס חבר המושבעים של פסטיבל סאנדנס לדרמה אמריקאית (1993)
  • פרס סאטורן לבמאי הטוב ביותר (2007)
  • פרס סאטורן לבמאי הטוב ביותר (2001)
  • Sitges Grand Honorary Award (2011) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בריאן סינגר

בריאן ג'יי סינגראנגלית: Bryan Jay Singer; נולד ב־17 בספטמבר 1965) הוא תסריטאי, מפיק ובמאי קולנוע יהודי-אמריקאי. סינגר זכה בהכרה ושבחים רבים על עבודתו ב"החשוד המיידי". הוא פופולרי במיוחד בקרב מעריצי קומיקס ומדע בדיוני, בעקבות יצירת שני סרטי אקס-מן הראשונים, אקס-מן: העתיד שהיה, ו"סופרמן חוזר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינגר נולד בניו יורק. הוא אומץ על ידי נורברט וגרייס סינגר, וגדל בביתם היהודי בניו ג'רזי. הוא למד קולנוע ב-School of Visual Arts בניו יורק ובהמשך ב-USC בלוס אנג'לס. השחקנים לורי ומארק סינגר הם בני דודיו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשסיים את לימודיו, ביים סינגר סרט קצר בשם Lion's Den. השחקן אית'ן הוק, חבר ילדות שלו, השתתף בסרט. אחרי הקרנה של Lion's Den, סינגר הופנה לחברה יפנית שממנת סרטים דלי-תקציב. יחד עם כריסטופר מקווארי, חבר מהתיכון, הוא כתב תסריט לסרט בשם "החשיפה האמיתית". הסרט זכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס 1993.

בזמן ששהו בפסטיבל סאנדנס, סינגר ומקווארי התחילו לעבוד על רעיון שהיה לשני, סיפור על חמישה פושעים שנפגשים במסדר זיהוי של המשטרה. הרעיון התפתח והפך ל"החשוד המיידי". הסרט יצא בשנת 1995 וזכה להצלחה אדירה. מקווארי זכה בפרס האוסקר לתסריט מקורי וקווין ספייסי זכה בפרס האוסקר לשחקן משנה על הופעתו בסרט.

ב-1998, סינגר ביים את "תלמיד מצטיין מדי" (Apt Pupil). הסרט מבוסס על סיפור של סטיבן קינג בעל אותו שם (מתוך הספר "עונות מתחלפות"). הסרט מספר את סיפורו של נער שמפתח עניין בחייו של פושע מלחמה נאצי, חוויה מילדותו של סינגר.

אחרי "החשוד המיידי", פנו אל סינגר מפוקס המאה ה-20 בהצעה לביים סרט לסדרת הקומיקס אקס-מן. סינגר, שלא היה מעריץ של קומיקס ולא הכיר את הדמויות, דחה את ההצעה. חברו טום דסנטו, מעריץ גדול של קומיקס ושותפו בחברת ההפקה, שכנע את סינגר לבדוק את הקומיקס לפני סירוב מוחלט. אחרי שסינגר קרא את הקומיקס ולמד להכיר את הדמויות, הוא החליט להסכים להצעה. סינגר סירב להשתמש בתסריטים שפותחו על ידי פוקס במשך למעלה מעשור של ניסיונות להפיק את הסרט. תוך שבוע בלבד הוא ודסנטו פתחו את הסיפור. דייוויד הייטר, חבר אחר של סינגר, כתב את התסריט. אקס-מן יצא בשנת 2000 וזכה להצלחה ולאישור של מעריצי הקומיקס, הוא הגיע להשיג מרשים בקופות וגרף 296 מיליון דולר בכל העולם.

ביוני 2002 צילומי אקס-מן 2 החלו בקנדה. סינגר שב לכיסא הבמאי, הפעם בנוסף להייטר הצטרפו לכתיבת התסריט דן האריס ומייקל דורטי. הסרט יצא ב-2003 והצליח לשחזר את ההצלחה של קודמו. הוא גרף 407.5 מיליון דולר בכל העולם. בשנת 2006, מגזין אמפייר הכריז עליו כסרט הקומיקס הטוב בכל הזמנים.

בשנת 2004 סינגר ניהל משא ומתן לבימוי אקס-מן 3, אך באותו זמן קבל הצעה לביים סרט חדש של "סופרמן" בשביל האחים וורנר. סינגר בחר בפרויקט של סופרמן, שבהמשך הפך ל"סופרמן חוזר". הוא הודה שמעולם לא קרא את הקומיקס אך תמיד העריץ והזדהה עם סופרמן, בעיקר מפני ששניהם יתומים. בניגוד לעבודה באקס-מן בה סינגר הסתמך על הקומיקס, בעבודה על "סופרמן חוזר" הוא נעזר ב"סופרמן" מ-1978, סרט אותו העריץ. התסריט נכתב על ידי דן האריס ומייקל דורטי ויצא לאקרנים ב-2006.

בשנת 2007 לקח חלק בהפקת סרט האימה "תעלולים נבזיים".

ב-2014 יצא לאקרנים הסרט "אקס-מן: העתיד שהיה", שלדבריו הוא הסרט הגדול ביותר שהוא אי פעם עבד עליו.

ב-2016 הוקרן הסרט "אקס-מן: אפוקליפסה", הסרט התשיעי בסדרת הסרטים "אקס-מן".

ב-2018 יצא לאקרנים סרטו "רפסודיה בוהמית".

סינגר בעל חברת הפקות בשם Bad Hat Harry Productions, שעובדת בעיקר בהפקות טלוויזיה ומשחקי וידאו ואחראית בין היתר לתוכנית הטלוויזיה "האוס".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינגר הוא ביסקסואל אשר יצא עם נשים וגברים ואמר שניסיון חייו כבן מיעוטים השפיע על יצירתו.

ב-2015 לו ולשחקנית מישל קלוני נולד בן משותף.

תביעות משפטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1997 ניצב בן 14 האשים את סינגר אשר ביקש ממנו, ביחד עם קטינים אחרים, להצטלם בעירום לסצנת מקלחת לסרט "תלמיד מצטיין מדי". הוגשה תביעה אך היא נדחתה מחוסר ראיות מספיקות. תביעות אזרחיות נוספות הוגשו נגדו, אחת נדחתה ואחת נמצאת בהליכים משפטיים. שמו של סינגר הוזכר בסרט התעודי מ-2015 "סוד גלוי" An Open Secret אולם לא הוזכרו האשמות ספציפיות.

בשנת 2023 דווח כי סינגר עובד על סרט בשם "מאבקיו" נגד הטענות על תקיפות מיניות שהגישו נגדו.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בריאן סינגר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]