ג'ון רוז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון רוז
John Rose
דיוקנו הרשמי של רוז בקונגרס, 2023
דיוקנו הרשמי של רוז בקונגרס, 2023
דיוקנו הרשמי של רוז בקונגרס, 2023
לידה 23 בפברואר 1965 (בן 59)
קוקוויל, טנסי, ארצות הברית
שם מלא ג'ון ויליאמס רוז
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת ואנדרבילט, אוניברסיטת פרדו
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
דת נצרות פרוטסטנטית[1]
johnrose.house.gov
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השישי של טנסי
3 בינואר 2019 – מכהן
(5 שנים ו־14 שבועות)

ג'ון ויליאמס רוזאנגלית: John Williams Rose; נולד ב-23 בפברואר 1965) הוא פוליטיקאי ואיש עסקים אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השישי של מדינת טנסי. רוז, חבר המפלגה הרפובליקנית, נבחר לראשונה בבחירות 2018, וטרם כהונתו בקונגרס היה נציב החקלאות בממשלת טנסי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוז נולד וגדל בעיר קוקוויל (Cookeville) שבטנסי. הוא בעל תואר אקדמי בכלכלה חקלאית מהאוניברסיטה הטכנולוגית של טנסי, השוכנת בעיר הולדתו. כמו כן, הוא מוסמך באותו המקצוע מאוניברסיטת פרדו ובעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת ואנדרבילט שבנאשוויל. רוז נמנה בין מייסדי החברה "Transcender Corp". באוקטובר 2000 נמכרה החברה ב-60 מיליון דולר אמריקני. הוא גם הבעלים והנשיא של "בוסטון סופטוור", המכשירה אנשים המתמקצעים בטכנולוגיית מידע. ב-1 באוגוסט 2002 החל את כהונתו כנציב החקלאות בממשלה המדינתית של טנסי, לאחר שמונה בידי המושל דון דנקוויסט (אנ'). כהונתו תמה ב-18 בינואר 2003.

ב-2 באוגוסט 2018 ניצח רוז בבחירות המקדימות שנערכו במפלגה הרפובליקנית לייצוג מחוז הקונגרס השישי של טנסי בבית הנבחרים של ארצות הברית. נציגת המחוז המכהנת דיאן בלאק עזבה את הקונגרס כדי להתמודד לתפקיד מושל טנסי. ביום הבחירות הכלליות, 6 בנובמבר, גבר על דון בארלו, מועמד המפלגה הדמוקרטית, וגרף למעלה מ-70% מקולות הבוחרים. לאחר השבעתו לתפקיד עם התכנסות הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, שכר את חבר הקונגרס לשעבר ואן הילרי כראש הסגל שלו[2].

בדצמבר 2020 נמנה רוז בין 126 חברי בית הנבחרים מהמפלגה הרפובליקנית שחתמו על מכתב ידידי בית המשפט לשם הבעת תמיכה בתיק "טקסס נגד פנסילבניה", תובענה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט העליון של ארצות הברית בניסיון לערער על תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020 במספר מדינות מתנדנדות, בהן ג'ו ביידן ניצח את הנשיא המכהן דונלד טראמפ[3]. בית המשפט העליון מיאן לדון בתיק על סמך שלטקסס אין זכות עמידה לערער על תוצאות בחירות במדינה אחרת, על סמך פרק 3 לחוקת ארצות הברית[4].

רוז ורעייתו, צ'לסי, נשואים מאז 2011 ומתגוררים בעיר קוקוויל. הוא מפעיל חווה חקלאית בבעלות משפחתית ביישוב טמפרנס הול, השוכן מערבית לקוקוויל. בשלהי 2019 ציפו השניים לתינוק, אך ב-30 באוקטובר אותה שנה עזב רוז את וושינגטון הבירה עקב כניסת רעייתו למצב חירום רפואי בעקבות ההיריון, וב-1 בנובמבר נפטר התינוק לאחר מספר שעות. בעקבות האבל, נעדר רוז מההצבעה על הדחתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון רוז בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של ג'ון רוז בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ סטיבן אליוט, John Rose names Van Hilleary chief of staff, באתר נאשוויל פוסט, 11 בדצמבר 2018 (באנגלית)
  3. ^ מייקל ר. בלוד וניקולס ריקרדי, Biden officially secures enough electors to become president, באתר AP‏, 5 בדצמבר 2020 (באנגלית)
  4. ^ הניו יורק טיימס, ביהמ"ש העליון בארה"ב דחה את התביעה של טקסס נגד תוצאות הבחירות, באתר הארץ, 12 בדצמבר 2020
  5. ^ מריה טימס, Rep. John Rose misses House impeachment rules vote as wife, family mourn death of anticipated second child, באתר Tennessean‏, 5 בנובמבר 2019 (באנגלית)