התרסקות מטוס איליושין Il-76 במחוז בלגורוד

התרסקות מטוס איליושין Il-76 במחוז בלגורוד
A
מטוס הדומה לזה שהיה מעורב בהתרסקות.
מטוס הדומה לזה שהיה מעורב בהתרסקות.
תאריך 24 בינואר 2024
מיקום מחוז בלגורוד שברוסיה
גורם תקיפה אווירית
קואורדינטות 50°53′37″N 37°20′29″E / 50.893638888889°N 37.341333333333°E / 50.893638888889; 37.341333333333
הרוגים 74
ניצולים 0
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התרסקות מטוס איליושין Il-76 במחוז בלגורודי התרחשה ב-24 בינואר 2024. בסביבות השעה 11:15 התרסק מטוס תובלה צבאי של חיל האוויר הרוסי מסוג איליושין Il-76 בסמוך לגבול האוקראיני ברובע קורוצ'נסקי הנמצא במחוז בלגורוד שברוסיה, וכל נוסעיו נהרגו.[1]

רוסיה הצהירה כי המטוס הופל על ידי אוקראינה כשעליו 65 שבויי מלחמה אוקראינים שנתפסו במהלך מלחמת אוקראינה–רוסיה, כמו גם שישה אנשי צוות ושלושה שומרים, וכי השבויים היו אמורים להיות מוחלפים בעסקת חילופי שבויים. המטה הכללי של הכוחות המזוינים של אוקראינה התנער חלקית מהאחריות להפלת המטוס, אך הצהיר עם זאת כי מדובר ביעד צבאי לגיטימי, שכן המטוס נשא לטענתם טילי קרקע-אוויר מסוג S-300.[2]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטה התיאום של אוקראינה לטיפול בשבויי מלחמה העריך כי יותר מ-8,000 אזרחים ואנשי צבא אוקראינים נתפסו בשבי על ידי רוסיה מאז פלישתה לאוקראינה ב-2022, בנוסף לעשרות אלפים שעדיין אינם ידועים[דרושה הבהרה]. ב-3 בינואר, טרם ההתרסקות, החזירה אוקראינה 248 שבויי מלחמה לרוסיה בתמורה ל-230 מאזרחיה במסגרת עסקת חילופי שבויים שהתבצעה בתיווך איחוד האמירויות הערביות.

מחוז בלגורוד, שבו אירעה ההתרסקות, היה זה מכבר זירת קרבות חוצי גבולות עם אוקראינה. ב-30 בדצמבר 2023 הותקפה העיר בלגורוד בטילים, 25 בני אדם נהרגו ולמעלה מ-100 נפצעו.[2]

המטוס ואנשי הצוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

איליושין Il-76 הוא מטוס רב תכליתי, שיש לו גרסה צבאית לנשיאת חיילים, ציוד ותחמושת. גורמים רוסיים אמרו כי בין נוסעי המטוס היו 65 שבויי מלחמה אוקראינים, שישה אנשי צוות רוסים ושלושה שומרים. משרד ההגנה הרוסי מסר כי ההתרסקות אירעה "במהלך טיסה שיגרתית" שבה הועברו 65 חיילים אוקראינים למחוז בלגורוד לצורך מימוש עסקה לחילופי שבויים שהייתה אמורה להתבצע במעבר הגבול בקולוטילובקה השוכנת 100 ק"מ מערבית לעיר בלגורוד. הצבא הרוסי מסר כי הטיסה יצאה מבסיס חיל האוויר צ'קלובסקי הסמוך למוסקבה.

המטוס והצוות השתייכו לרגימנט התעופה הצבאי ה-117 (בסיס צבאי מס '45097) שכלי הטיס שלו מוצבים בשדה התעופה אורנבורג. משימות הרגימנט כוללות שירות לכלי רכב צבאיים המובילים מטענים מיוחדים לתמיכה חומרית בצבא הרוסי.

התקשורת הרוסית דיווחה על הרכב הצוות שאייש את הטיסה: קפטן סטניסלב אלכסייביץ 'בזובקין, טייס המשנה ולדיסלב ואדימוביץ' צ'מירב (24), הנווט אלכסיי אנטוליביץ 'ויסוקין (31), מהנדס הטיסה אנדריי לאונידוביץ' פילואב (38), הטכנאי סרגיי ניקולאביץ 'ז'יטנייב ומפעיל הרדיו איגור ויאצ'סלבוביץ 'סבלינסקי.

ההתרסקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי תיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות נצפה מטוס גדול צולל מהשמיים לעבר הקרקע בטרם הפך לכדור אש גדול.[3], ההתרסקות התרחשה בשדה במרחק של 5-6 ק"מ (3.1-3.7 מייל) מיבלונובו, מחוז בלגורוד. שובלי עשן שנצפו בשמיים הצביעו על האפשרות שהמטוס התרסק כתוצאה מפגיעת טילים. ויקטור בונדארב, מפקד חיל האוויר והחלל הרוסי לשעבר, אמר כי צוות המטוס הספיק לדווח כי הייתה פגיעה חיצונית בגוף המטוס טרם ההתרסקות. העיתון המקוון The Moscow Times, שציטט ניתוח סרטונים של ההתרסקות שהופיעו ברשתות החברתיות, דיווח כי המטוס הצבאי טס הרחק מהגבול עם אוקראינה בעת התרסקותו.

בשעה 10:35 דיווח מושל מחוז בלגורוד, ויאצ'סלב גלדקוב, כי מערכת ההגנה האווירית של מחוז בלגורוד הפילה מל"ט מעל הכפר בליז'נה, 75 ק"מ דרום-מערבית ליבלונובו. בשעה 11:12 הודיע שוב כי הופעלה "התרעת טילים" באזור והפציר בתושבים למצוא מחסה ובשעה 11:43 דיווח כי ההתרעה בוטלה. הדיווחים הראשונים אודות ההתרסקות הופיעו בתקשורת בשעה 11:48.

עמדות הצדדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמדת רוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משרד החוץ הרוסי האשים את אוקראינה בהפלת המטוס וכינה זאת "מעשה ברברי" וכן הצהיר כי המטוס הופל על ידי אחד מהטילים - פטריוט או איריס - ששוגרו לעברו על ידי אוקראינה. שר החוץ סרגיי לברוב האשים את אוקראינה כאחראית למעשה ה"נפשע" וקרא לכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם כדי לדרוש הבהרות מאוקראינה.

משרד ההגנה הרוסי מסר כי המטוס הופל על ידי שלושה טילים שנורו מאזור ליפצי, הנמצא 100 ק"מ מעבר לגבול במחוז חרקוב, תוך ציון מערכות המכ"ם שלו. אנדריי קרטאפולוב, יו"ר ועדת ההגנה של הדומה הממלכתית, אמר כי מטוס שני שהיה בדרכו להעביר 80 שבויי מלחמה אוקראינים חזר על עקבותיו בשל התקרית והוסיף כי "כעת לא ניתן לדבר על עסקת חילופי שבויים חדשה". מאוחר יותר אמר קרטפולוב כי רוסיה הזהירה את אוקראינה מפני התקרבות המטוס לפחות 15 דקות לפני התקרית, אך גורמים אוקראינים הכחישו זאת. יו"ר הדומה הממלכתית, ויאצ'סלב וולודין, הודיע כי הלשכה תפנה באופן רשמי לקונגרס האמריקני ולבונדסטאג הגרמני ותדרוש כי אוקראינה תיטול אחריות על התקרית.[4]

דוברו של נשיא רוסיה דמיטרי פסקוב כינה את התקרית "מעשה מפלצתי" של "המשטר בקייב" ואילו הנשיא ולדימיר פוטין פסק כי "אין ספק" שאוקראינה הפילה את המטוס, וכי קייב ידעה מראש על התוכנית להעברת השבויים. הוא התחייב גם לפרסם את תוצאות החקירה הרוסית "כדי שאנשים באוקראינה ידעו מה אירע באמת".[5]מאוחר יותר אמר פוטין כי המטוס הופל על ידי מערכת טילי פטריוט. ב-25 בינואר החלה ועדת החקירה של רוסיה לחקור את אירוע ה"טרור" ופרסמה תיעוד של אתר ההתרסקות, שבו נראו עקבות דם וחלקים משרידי אדם הכוללים קעקוע של טריזוב.

לאחר מכן, פרסם הארגון[דרושה הבהרה] סרטון מטושטש שבו נראים לכאורה שבויים מועברים למטוס. ב-30 בינואר ציטטה סוכנות הידיעות הרוסית טאס"ס מקור מסוכנות הביטחון שאמר בעקבות ניתוח הקופסאות השחורות שנמצאו, כי המטוס הופל כתוצאה מ"פגיעה חיצונית".

תגובת האו"ם[עריכת קוד מקור | עריכה]

תת-מזכ"ל האו"ם לעניינים מדיניים אמר יום לאחר ההתרסקות, כי הארגון אינו יכול לאמת את הדיווחים או את הנסיבות שהובילו להפלת המטוס הצבאי של רוסיה, עם זאת הוסיף כי "ברור שהמקרה התרחש בהקשר של פלישת רוסיה לאוקראינה והמלחמה המתמשכת בין שתי המדינות", כמו כן אמר כי "כדי למנוע הסלמה נוספת, אנו קוראים לכל המעורבים להימנע מפעולות, רטוריקה או האשמות שעלולות להעצים את הסכסוך המסוכן ממילא".[6]

תגובת אוקראינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוכנות הידיעות האוקראינית "אוקראינה פראבדה" דיווחה מפי מקורות צבאיים כי המטוס נשא טילי S-300, וכי אוקראינה הפילה את המטוס. מאוחר יותר היא שינתה את הדו"ח ודיווחה כי אין בעובדה זו כדי להצביע על מעורבות אוקראינית. מטה התיאום לטיפול בשבויי מלחמה, האשים את רוסיה בהפצת מידע כוזב נגד אוקראינה, במטרה לערער את היציבות באוקראינה.[2]

בהודעה שפרסם דובר מנהלת המודיעין הראשית של אוקראינה (GUR), נכתב כי בניגוד לעסקאות שבויים קודמות שהתבצעו בין רוסיה לאוקראינה, מוסקבה לא ביקשה בפעם זו מקייב להבטיח את המרחב האווירי של האזור ולהימנע מתקיפות במרחב האווירי של בלגורוד במועד קיום העסקה. כמו כן נכתב בהודעה כי מוסקבה לא עדכנה את אוקראינה באילו אמצעי תחבורה יובלו השבויים למקום החילופים ודרך אילו נתיבים יובאו לשם, כדי שתימנע מפגיעה בהם. בהודעת ה-GUR נטען כי על בסיס זה "ייתכן שמדובר במעשים מכוונים מצד רוסיה שמטרתם לערער את המצב באוקראינה ולהחליש את התמיכה הבינלאומית במדינה שלנו".[2]

עוד נאמר כי ייתכן שהמטוס הופל בזמן שההגנה האווירית הרוסית ניסתה ליירט מל"ט. כמו כן נמסר בתגובה לטענה הרוסית על הימצאות שבויים במטוס, כי ייתכן שרוסיה משתמשת בשבויי מלחמה אוקראינים כמגנים אנושיים להעברת נשק ותחמושת.

בנאומו באותו ערב אמר הנשיא וולודימיר זלנסקי כי "ברור שהרוסים משחקים בחיי השבויים האוקראינים, ברגשות קרוביהם וברגשות החברה שלנו", אך לא אישר את נוכחותם של שבויים על סיפון המטוס, ואמר כי שירות הביטחון של אוקראינה חוקר אף הוא את ההתרסקות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]