טיוטה:אסף רמון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסף רמון
בני פלד חושף את כנפי הטייס של אילן רמון, 1974, (ימין) אסף רמון מקבל תעודת הצטיינות משמעון פרס, 2009 (שמאל)
בני פלד חושף את כנפי הטייס של אילן רמון, 1974, (ימין) אסף רמון מקבל תעודת הצטיינות משמעון פרס, 2009 (שמאל)
בני פלד חושף את כנפי הטייס של אילן רמון, 1974, (ימין) אסף רמון מקבל תעודת הצטיינות משמעון פרס, 2009 (שמאל)
לידה 10 בפברואר 1988
כ"ב בשבט ה'תשמ"ח
רמת גן
פטירה 13 בספטמבר 2009 (בגיל 21)
כ"ד באלול ה'תשס"ט
דרום הר חברון
מקום קבורה בית העלמין האזרחי נהלל
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 20062009 (כ־3 שנים)
דרגה סרן (אוויר) סרן
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת לבנון השנייה  מלחמת לבנון השנייה
הנצחה

אסף רמון (כ"ב בשבט ה'תשמ"ח 10 בפברואר 1988- כ"ד באלול ה'תשס"ט 13 בספטמבר 2009). אסף, התגייס בעקבות אביו, אילן רמון, לחיל האוויר וסיים בהצטיינות את קורס הטיס במגמת קרב. ב־13 בספטמבר 2009, שבועות אחדים לאחר סיום הקורס, נהרג אסף במהלך טיסת אימון במטוס F-16.

ילדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ברמת גן בנם הבכור של אילן ורונה רמון אח לטל יפתח ונעה. התגורר בילדותו בסיסי חיל האוויר תל נוף, רמת דוד וחצור, שם שירת אביו. מסופר עליו שהיה ילד למופת, תמיד עזר להוריו שרוו ממנו רק נחת. למד בבית ספר יסודי ביישוב רעות, שם בלט בכישוריו ובציוניו הטובים. בשנת 1998, בגיל 10, טס עם משפחתו לשליחות בארצות הברית: אביו, אלוף-משנה אילן רמון, נבחר להיות האסטרונאוט הישראלי הראשון שיטוס לחלל. בשנים שבהן עסק אילן באימונים לקראת משימתו, למד אסף בבתי ספר ציבוריים ביוסטון וטקסס שם גילה את משחק הפוטבול האמריקאי, והיה לשחקן מוצלח. בתיכון התמקד אסף במקצועות הריאליים ובסיום כיתה י' זכה בתעודת הצטיינות בית-ספרית על הישגיו ועל תרומתו החברתית. אסף היה בעל כישרונות רבים, כגון אוּמנות הריתוך, תחרויות ריצות ארוכות, אהב סקי שלג וסקי מים, בנוסף השתתף בנבחרת האתלטיקה הבית ספרית.

מות אביו אילן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2003, לאחר חמש שנות אימונים מפרכים, אלוף-משנה אילן רמון, אביו של אסף, המריא לחלל יחד עם ששת חבריו לצוות מעבורת החלל קולומביה. לאחר שבועיים בחלל, כשהיו כבר בדרכם חזרה לכדור הארץ, חל שיבוש טכני במעבורת מה שהביא להתפרקותה עם כניסתה לאטמוספירה. אילן וכל אנשי הצוות נספו. חודש לאחר מכן אסף החליט ללכת בדרכו של אביו ולהפוך לטייס. הימים לאחר האסון היו קשים מאוד לאסף והוא מחליט לפרוק ולשתף את תחושותיו: "השנה האחרונה ביגרה אותי מאוד. התאונה נתנה לי פרספקטיבה שונה על החיים. למדתי לא לקחת אותם כמובנים מאליהם ... אני מסתכל עכשיו על החברים שלי, ועל איך שהם מתייחסים להורים שלהם. הם לא מבינים שהכול זמני."

החזרה לארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ 2004 חזרה משפחת רמון לישראל. אסף הצטרף לכיתה י"א בתיכון בליך, גם שם בלט בכל המקצועות. מחנכו, מספר: "אסף למד בכיתת המצטיינים, הכיתה המדעית של בית הספר. הוא היה תלמיד יוצא מן הכלל ובן אדם אדיר, ילד צנוע, שקט ואיכותי ברמה שלא תיאמן." ואכן, אסף היה ברוך כישרונות והצטיין בלימודים, בספורט, בכל דבר שעשה. במקביל ללימודיו, השתלב בפעילות של תנועת הצופים, היה מוקף חברים רבים, אליל הבנות. לקראת סוף התיכון השתתף אסף במסע בני נוער לפולין, והדבר הותיר בו רושם עז, בעיקר לנוכח העובדה שסבתו טוניה הייתה ניצולת אושוויץ. עם סיום הלימודים הוענקה לו תעודת הצטיינות ממשרד החינוך על הישגיו הרבים והמכובדים.

השירות הצבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

16 ביולי 2006 התגייס לצה"ל והתנדב לקורס טיס, במסגרתו רכש תואר ראשון בניהול מערכות מידע. במהלך הקורס נחלץ אסף מתקלה חמורה ונדירה שאירעה בעת טיסת אימון עם מדריך טיסה במטוס חד-מנועי מסוג סקייהוק. המנוע כבה במהלך הטיסה ולמרות זאת הצליח להנחית את המטוס בעזרת הוראות המדריך, על כך זכה לשבחים על תפקודו. רמון סיים בהצטיינות את קורס הטיס במגמת קרב. לאחר מכן שובץ בטייסת 140 והחל להתאמן על מטוס ה-F-16A.

קברי אילן ואסף רמון

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חודשיים וחצי לאחר סיום קורס הטיס, בצהרי כ"ד באלול ה'תשס"ט (13 בספטמבר 2009), המריא אסף מבסיס נבטים לטיסת אימון עם מטוס נוסף שהטיס טייס אחר ותיק ומנוסה, בתרחיש של קרב אוויר בין מטוסים בודדים מדגם F-16A. לאחר טיסה של מספר דקות הגיעו לאזור דרום הר חברון, שם ביצעו את האימון שבו חלפו זה על פני זה שלוש פעמים בגובה. לאחר החליפה השלישית נאבד קשר העין של הטייס המוביל עם מטוסו של אסף. אסף לא דיווח על מצוקה או על בעיה כלשהי, ככל הנראה איבד את ההכרה ומטוסו התרסק.[1] בן עשרים ואחת שנים וחצי היה אסף במותו. הוא הובא למנוחות בבית העלמין בנהלל, ונקבר סמוך לקבר אביו אילן. הותיר אחריו אם, שני אחים ואחות. לאחר נפילתו הועלה לדרגת סרן.

על מצבתו חקוקות המילים: "מחלום ילדות למציאות... להיות טייס!" (23.8.09) נפל חרש כאשר ייִפול האילן... הנסיך הקטן.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:חללי צה"ל קטגוריה:טייסי חיל האוויר הישראלי קטגוריה:אישים הקבורים בבית הקברות בנהלל קטגוריה:ישראלים שנהרגו בתאונות אוויריות אסף קטגוריה:ישראלים שנולדו ב-1988 קטגוריה:ישראלים שנפטרו ב-2009