מכבים-רעות

מכבים-רעות
היישוב מכבים
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז המרכז
מעמד מוניציפלי רובע עירוני
ראש היישוב קמי רובינזון
תאריך ייסוד 1985
סוג יישוב ועד רובע עירוני
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס ל2003[1]
  - אוכלוסייה 11,500 תושבים
מכבים-רעות באתר עירית מודיעין-מכבים-רעות
שלט הכניסה למכבים

מַכַּבִּים-רֵעוּת הוא רובע במעמד מוניציפלי של ועד רובע עירוני, בעיר מודיעין-מכבים-רעות. הרובע נמצא בפינה הדרום-מזרחית של שטח השיפוט של העיר מודיעין מכבים-רעות, ומתאפיין בבנייה נמוכה צמודת-קרקע ונפרד משאר העיר.

הרובע מורכב משני יישובים, "מכבים" ו"רעות", שהוקמו בשנת 1985 ובשנת 1988 (בהתאמה). היישובים אוחדו למועצה מקומית בשנת 1990. ראש המועצה הראשון היה משה ספקטור. בשנת 2003 אוחדה המועצה המקומית מכבים-רעות תחת המועצה המקומית מודיעין-מכבים-רעות.

מעמד מוניציפלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישוב מורכב משני יישובים עצמאיים לשעבר, מכבים ורעות, אשר אוחדו למועצה מקומית בשנת 1990 והפכו בכך ליישוב קהילתי אחד. בשנת 2003 אוחדה המועצה המקומית מכבים-רעות עם המועצה המקומית מודיעין (כחלק מאיחוד הרשויות הגדול שהתרחש באותה שנה) והוקמה העיר מודיעין מכבים-רעות. ב-2006 הוחלט להעתיק אל היישוב את הדגם המוניציפלי הנהוג בנוה מונוסון מאז 2003 במסגרת הקמת עיריית-גג ליישוב קהילתי זה ולעיר יהוד, ושר הפנים הכריז על מכבים-רעות כעל רובע עירוני בעל מנהלה מקומית. בחודש נובמבר 2008 קיים משרד הפנים, לראשונה בתולדות המדינה, בחירות לוועדי הרובע העירוני של מכבים-רעות ושל נוה מונוסון, כחלק מהבחירות המוניציפליות ביישובים אלה, ותושביהם הצביעו בשלושה פתקי בחירות.

אודות היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1985 החלה תנועת מכבי העולמית, בראשות ד"ר ישראל פלד, שהיה אזרח כבוד ותושב המקום, בהקמה בפועל של יישוב של בתים צמודי-קרקע בשם מכבים בשטח שיפוט מועצה אזורית גזר. ב-1988 החלה הקמתו של היישוב רעות, המתאפין אף הוא בבתים צמודי קרקע, בשטח המצוי ממערב ליישוב מכבים. יוזמת ההקמה של רעות הייתה של צה"ל. היישוב הוקם על ידי ובמימון אנשי מערכת הביטחון אנשי צבא ברובם, בשם "נאות עידן ב'" ששינתה שמה פעמיים תחילה ל "נאות מודיעין" ובהמשך " נאות רעות " שזהו שמה עד היום. העמותה הפעילה מנהלת הקמה שנוהלה בידי אנשי חיל האוויר בראשותו של אל"ם עמיקם אורן. ב-1990 הוקמה מועצה מקומית מאוחדת לשני היישובים בשם מכבים-רעות והם הפכו, הלכה למעשה, ליישוב קהילתי אחד. מאז קיבלו היישובים מעמד של מועצה מקומית, הופעלו המערכות בהם תוך שילוב פעילות קהילתית-חברתית וחינוכית, והכל תוך הקפדה על איכות חיים גבוהה.

כיום מונה מכבים 735 משקי בית ורעות 1,600 משקי בית, ובסך הכול כ-11,500 תושבים.

היישוב מכבים ממוקם ממזרח לעיר מודיעין, ומופרד ממנה בשדה חקלאי. במכבים ממוקמים מרכז מסחרי, מרכז ספורט (בריכת שחייה, מגרשי טניס, כדורסל וכדורגל ומכון כושר), בוסתן, בית ספר יסודי וסניף של תנועת הנוער "המכבי הצעיר". הגבול המזרחי של מכבים משקיף אל הכפר הפלסטיני בית סירא המצוי בצידו השני של הקו הירוק וגדר ההפרדה. מכבים מחולקת ל־3 אזורים: מכבים א - ממוקם בצפון מכבים, עם רחובות של צמחים וכביש המחבר בין כל הרחובות הנקרא "דרך המייסדים". מכבים ב - רחובות על שם ציפורים, ומכבים ג - בדרום מכבים, כאשר רחובות ג'1 קרויים ע"ש הרים ו-ג'2 ע"ש נחלים. כל הרחובות מסודרים בסדר אלפביתי, ומספור הבתים מחובר בין כל הרחובות.

היישוב רעות ממוקם מדרום-מזרח לעיר מודיעין, שעם הזמן החלה להקיף את היישוב. ניתן לחלקו לשני אזורים סביב לשדרות האורנים ושדרות העומרים. בין שני אזורים אלו, ממוקמים מרכז מסחרי ומרכז ספורט ונופש (הכולל בריכת שחייה, מגרשים ומכון כושר). ברעות שני בתי ספר יסודיים ובית ספר תיכון שש שנתי. רעות מחולקת ל-2 אזורים - רעות א: מצפון לשדרות אורנים ומבוא רעות. הרחובות קרויים ע"ש הרים, פירות ועצים. רעות ב: ע"ש פרחים, הרים בישראל, אבני חן וכלי נגינה תנ"כיים.

לפי נתוני הלמ"ס נכון לדצמבר 2001, היישוב דורג בדרוג חברתי-כלכלי גבוה (9 מתוך 10). אחוז הזכאים לתעודת בגרות מבין תלמידי כיתות י"ב בשנת 2000 היה 82.1 אחוז. השכר הממוצע של השכירים בשנת 2000 היה 9,683 ש"ח (ממוצע ארצי: 6,835 ש"ח). היחס בין נשים לגברים הוא 945 נשים לכל 1,000 גברים.

איחוד מוניציפלי עם מודיעין והקמת מנהלה מקומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מתושבי היישוב התנגדו נמרצות לאיחוד הרשויות עם העיר מודיעין בשנת 2003 והמשיכו להתנגד לו גם לאחר שתהליכי האיחוד הושלמו בשנת 2004. בשנת 2006 נעתר משרד הפנים לדרישת תושבי היישוב להקמת מבנה משפטי אשר יבטיח את הצביון הכפרי והקהילתי של היישוב, והוקמה בו מנהלה מקומית במעמד סטטוטורי של ועד רובע עירוני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכבים-רעות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף ינואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.