יונל פרניק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יונל פרניק
Ionel Fernic
יונל פרניק
יונל פרניק
לידה 29 במאי 1901
טרגובישטה, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 ביולי 1938 (בגיל 37)
Stulpicani, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1931 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רומנית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יונל פרניקרומנית: Ionel Fernic, ‏29 במאי 1901, טרגובישטה - 22 ביולי 1938, יער נגריליאסה, סטולפיקאן, מחוז סוצ'אבה) היה מלחין ופזמונאי רומני של מוזיקה קלה (רומאנסות- או ברומנית "רומאנצות", שירי טנגו ואחרים), עיתונאי, טייס ואחד מחלוצי הצניחה ברומניה. בהכשרתו היה בהתחלה שחקן תיאטרון.

ילדותו ולימודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יליד טרגובישטה שבחבל מונטניה (1901), יונל פרניק היה בן של מהנדס המכונות תאודור פרניק. בן דודו, המהנדס ג'ורג'ה פרניק היה טייס ובונה מטוסים שנהרג בתאונת מטוס במפגן אווירי בתערוכה האווירית בשיקגו באוקטובר 1930.

חדשים ספורים אחרי לידתו, בגלל העסקת אביו במספנות בגאלאץ עבר עם המשפחה לעיר הזאת. בגיל שנתיים התייתם יונל פרניק מאמו שנפטרה בעת לידת בנה השני, גריגורה. אחרי שלפי רצון אמו למד בבוקרשט בבית ספר יסודי לותרני, חזר לגאלאץ כדי ללמוד בתיכון "וסילה אלכסנדרי". את שיעוריו הראשונים לנגינה בגיטרה ובפסנתר קיבל מהמורה למוזיקה בתיכון, המלחין תיאודור פוכס.

אחרי לבטים רבים על רקע משיכתו הכפולה למוזיקה ולאווירונים, ולמרות עצת הוריו להירשם לפקולטה בעלת פרופיל טכני, נרשם לבסוף לקונסרבטוריון למוזיקה ולאמנויות הבמה בבוקרשט שם למד במחלקה למוזיקה פסנתר והרמוניה אצל יוזף פאשיל ובמחלקה למשחק תיאטרון אצל יון סוריאנו ואריסטידה דמטראיד. זכה בהערכת מוריו וכשסיים את הקונסרבטוריון בשנת 1930 שיחק במשך ארבע שנים בתיאטרון הלאומי בבוקרשט יחד עם בעלי שמות גדולים של התיאטרון הרומני, כמו יון מאנולסקו, מורו אריסטידה דמטריאדה, יון צ'יגאליה, מישו פוטינו ואחרים. עם זאת לא עסק במשחק אלא תקופה קצרה בחייו. את שרותו הצבאי עשה בבית הספר לקציני מילואים של חיל הרגלים בעיר פלוישט ובהמשך חי שנים אחדות בעיר הזאת. כאן גם יצר חלק גדול מלחניו ושיריו. בשנת 1930 התקבל כחבר סטאז'ר וב-1934 כחבר קבוע של איגוד המלחינים הרומנים.

פעילותו המוזיקלית והספרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנה האחרונה של התיכון בגאלאץ הלחין את הבלדה "צלב לבן מעץ ליבנה" Cruce albă de mesteacăn ‏(1919). הטנגו הראשון שלו, משנת 1931, "השקר" Minciuna נכתב על מילים של הפזמונאי הידוע אורל פליה Aurel Felea. השיר נודע גם לפי שורתו הראשונה - "כשהירח זורח ברקיע" Pe boltă când apare luna.

בהמשך כתב פרניק כארבע מאות שירים, שאחדים מהם הפכו לנכסי צאן ברזל של המוזיקה הקלה הרומנית. הם נכנסו לרפרטואר של להקות נגנים כמו אלו של גריגורש דיניקו, ז'אן מרקו, יונסקו -גאינה, פטריקה מאתיי ואחרים, ושל זמרי הקסם של שנות ה-1930-1940 כמו כריסטיאן וסילה, ז'אן מוסקופול, טיטי בוטז, דורל ליביאנו,יואנה ראדו, ג'יקה פטרסקו. הם זכו לביצועים חוזרים ונשנים גם בידי הדורות הבאים של זמרים וזמרות בארצו. פרניק עצמו התפרנס לפרק זמן בשנות ה-30 כפסנתרן בקולנוע "מודרן" בפלוישט.

אחרי 1927 פרניק ניסה מזלו גם בכתיבת ספרות ופרסם קובץ רישומים בשם "מסתורי מיזיל" ובשנת 1928 פרסם קובץ שירים Prăpăstii "תהומות" וספרי ילדים אחדים. כמו כן ייסד את כתבי העת הסאטיריים "אל תכעס אם אקלל אותך" ו"אל תכעס אם אני צוחק" (Să nu te superi că te-njur). פרניק גם תרגם לרומנית מצרפתית 96 מתוך ה"רבעיאת" של עומר ח'יאם (1931). בתחילת שנות ה-1930 פרניק התיישב בבירה בוקרשט.

פעילותו בתחום התעופה והצניחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באביב 1935 סיים יונל פרניק את בית הספר לטייס ע"ש מירצ'ה קנטקוזינו בבניאסה עם תעודת "מעופף" zburător - נווט אזרחי. התעניין במיוחד בצדדים הספורטיביים והתיירותיים של הענף, במיוחד השתלם בצניחה. במסגרת מפגן אווירי ביצע את צניחתו הראשונה בשדה התעופה בניאסה (כיום שדה התעופה ע"ש אורל ולאיקו). בעקבות תאונה הפסיק בסופו של דבר את צניחותיו. לעומת זאת התקדם בקריירה שלו כנווט מטוסים . מונה למנהל בית הספר לניווט מטוסים בצ'רנאוץ וקיבל את העיטור להצטיינות בתעופה מידי המלך קרול השני.

מותו הטרגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

יונל פרניק נהרג בתאונת מטוס בתאריך 22 ביולי 1938 בגיל 37. עלה בצ'רנאוץ על מטוס אזרחי של חברת התעופה הפולנית "לוט" שנסע בקו ורשה - בוקרשט - סלוניקי על מנת להגיע לבוקרשט, שם עמד להיפגש עם חברתו וכלתו לעתיד, המשוררת נונוצה מורצון, בת של השחקן הידוע וסילה מורצון. כל הנוסעים נספו כשמסיבה לא ידועה המטוס התרסק ביער נגריליאסה על יד הכפרים סטולפיקאן ודורוטיה, בין גורה הומורולוי ובין קמפולונג מולדובנסק במחוז סוצ'אבה, בצפון רומניה. שאריות גופתו נשרפו בקרמטוריום בבוקרשט, טקס שבו נכחו גם חבריו ועמיתיו בתחום המוזיקה והתעופה. תזמורת ניגנה שתיים ממנגינותיו הכי פופולריות - "צלב לבן מעץ ליבנה" ו"את זוכרת, גברתי?" ,טייסים ביצעו לכבוד זכרו מפגן אווירי מעל בוקרשט.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לזכרו מתקיים בכל סתיו בעיר טרגובישטה,הפסטיבל "כריזנטמת הזהב" ל"רומאנצות" ושירים סנטימנטליים
  • רחובות בגאלאץ, טרגובישטה, בוקרשט, הונדוארה ובערים אחרות ברומניה נושאים את שמו.

לחניו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יונל פרניק הלחין כאמור כ-400 לחנים על מילים של מחברים אחרים ושל עצמו. ברשות איגוד המלחינים הרומנים נמצאים ששים וששה. הנה רשימת כמה מיצירותיו המפורסמות:

שם השיר ז'אנר מוזיקלי מילים שנת
הפרסום
מבצעים ידועים
Cruce albă de mesteacăn צלב לבן מעץ ליבנה רומאנצה ארתור ינשסקו, יון סן ג'ורג'ו 1919 דורל ליביאנו, ז'אן מוסקופול
Ţiganca הצועניה רומאנצה ארתור ינשסקו 1928 דוינה באדיה, יואנה ראדו
La umbra nucului bătrân בצל עץ האגוז הזקן רומאנצה אלכסנדרו דינסקו 1930 יואנה ראדו
Minciuna השקר
(כשברקיע זורח הירח)
tango
(טנגו-רומאנצה)
אורל פליה 1931 ז'אן מוסקופול, ג'יקה פטרסקו, כריסטיאן וסילה
Dar eşti la fel
Quand même אך אינך משתנה
טנגו יונל פרניק (צרפתית רומנית)
ניקולאיה קיריצסקו
1931 Cristian Vasile
O dată ‏ פעם אחת טנגו ניקולאיה קיריצסקו 1931
?Îţi mai aduci aminte, doamnă זוכרת, גברתי? רומאנצה צ'ינצ'ינאט פאבלסקו 1932 אלכסנדרו ג'וגארו ,ז'אן מוסקופול, כריסטיאן וסילה
Iubesc femeia אני אוהב את האשה ... טנגו-רומאנצה יונל פרניק 1933 כריסטיאן וסילה
Mi-a murit norocul מת לי המזל ואלס-בוסטון נונוצה מורצון פרניק 1933
Inima e o chitară הלב הוא גיטרה פוקסטרוט יונל פרניק 1933
La geamul tău luminat בחלונך המואר טנגו יונל פרניק 1934 ניקו סטויינסקו
Pentru tine am făcut nebunii בשבילך עשיתי מעשים משוגעים טנגו יונל פרניק 1934 כריסטיאן וסילה
E primăvară היה בא האביב טנגו ארגנטינאי יונל פרניק 1935 כריסטיאן וסילה
Dormi, păpuşă, noapte bună שני, בובה, לילה טוב פוקסטרוט איטי יונל פרניק 1935
Adio, doamnă היי שלום, גברתי טנגו לא ידוע ג'יון, ז'אן מוסקופול
Aprinde o ţigară הדלק סיגריה טנגו לא ידוע טיטי בוטז, קונסטנטין פלורסקו, כריסטיאן וסילה
Beau שותה אני לא ידוע
Cea din urmă seară הערב האחרון רומאנצה יונל פרניק לא ידוע
Cel din urmă trandafir הוורד האחרון לא ידוע
Minte-mă שקרי לי טנגו לא ידוע כריסטיאן וסילה
Romanţa celei care minte הרומאנצה של המשקרת רומאנצה יון מינולסקו אין בנמצא טְראיאן פֹורטון
Scrisoare de amor מכתב אהבה לא ידוע כריסטיאן וסילה, מאיה בראיה
Scrisoare de dor מכתב געגועים אורל פליה לא ידוע מרגרטה פסלארו

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Maria Roşca - Ionel Fernic, trubadurul Editura Ginta latină, 2001 (מאריה רושקה - יונל פרניק, הטרובדור - הוצאת הספרים "ג'ינטה לטינה 2001)
  • dr Constantin Ucrain (red.) Ionel Fernic – Compozitorul Înălţimilor, Editura Muzicală, Bucureşti 1983 (ד"ר קונסטנטין אוקראין - עורך - יונל פרניק - מלחין הגבהים ההוצאה המוזיקלית, בוקרשט 1983)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יונל פרניק, באתר MusicBrainz (באנגלית)
  • Ionel Fernic, virtuoz muzician şi temerar aviator

יונל פרניק, מוזיקאי וירטואוז וטייס נועז - מאמרים של המפקד מארין רדוי בעיתון "טריקולורול"