לזלי פיינברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לזלי פיינברג
Leslie Feinberg
לזלי פיינברג, 1997 תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לזלי פיינברג, 1997
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 1 בספטמבר 1949
קנזס סיטי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 בנובמבר 2014 (בגיל 65)
סירקיוז, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Diane Leslie Feinberg עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום לימודים Bennett High School עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות סטון בוץ' בלוז
בן או בת זוג מיני ברוס פראט עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס למדא לספרות (1994) עריכת הנתון בוויקינתונים
transgenderwarrior.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לזלי פיינברגאנגלית:‏ Leslie Feinberg;‏ 1 בספטמבר 194915 בנובמבר 2014) הייתה סופרת, פעיל שמאל פוליטי, ופעלה למען זכויות להט"ב אמריקאית ממוצא יהודי, ועסק בעיתונאות פוליטית וערכה בעיתון Workers world. ההזדהות של פיינברג היא כטרנסג'נדר ג'נדרקוויר. פעילותה בנושאי זהויות מגדריות הייתה חלוצית. הפניה המועדפת על פיינברג הייתה נטולת המגדר "Zie" (במקום He/She).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיינברג נולדה ב-1949 למשפחה יהודית ממעמד הפועלים. על אף שבלידה הוגדרה כנקבה והוריה גידלו אותה כבת, פיינברג לא הזדהה כך. בכתיבה ובדיבור ביקשה כי יתייחסו אליה בפנייה נייטרליות מבחינה מגדרית. הרומן סטון בוץ' בלוז, שפורסם על ידי פיינברג, נחשב לרומן פורץ דרך בתחום ספרות להט"ב ומגדר. הוא זכה בפרס למדא לספרות בשנת 1993 ותורגם לשפות רבות (בהן עברית).

הרומן, שאינו אוטוביוגרפי, מספר את סיפורה של ג'ס גולדברג, שהיא סטון בוץ',[1] בת למשפחה יהודית חילונית הגדלה בעיירה שמרנית בבאפלו שבניו יורק. בספר מתואר הקושי להיות שונה מבחינה מגדרית בארצות הברית משנות ה-60 ועד שנות ה-80, וכן מתוארות זהויות, תת-זהויות, מונחים והתנהגויות מגדריות שלא זכו קודם לחשיפה בספרות, כמו: Heshe,[2] Femme,[3] Binding[4] ו-‘To pass’[5] ‎. הספר מוקדש לזכרה של סילביה ריברה.

החל מסוף שנות ה-90 נלמד הספר "סטון בוץ' בלוז" במספר אוניברסיטאות ומכללות בארצות הברית. מלבד הכתיבה הספרותית, פיינברג ידועה בכתיבה עיתונאית ובכתיבת ספרי עיון בנושאים חברתיים, פוליטיים ומגדריים.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-60 החלה המעורבות של פיינברג בזרם הפוליטי השמאלי בתנועה לזכויות להט"ב בארצות הברית. התמיכה של פיינברג בזכות הפלסטינים להגדרה עצמית הייתה מהראשונות שנשמעו. ב-1974 השתתפה בהנהגת המצעד נגד הגזענות שנערך בבוסטון. ב-1975 הצטרף למאבק למען פעיל התנועה לזכויות הילידים האמריקאים לאונרד פלטייר (אנ').‏[6] החל ב-1981 החלה לפעול יחד עם פעילי זכויות אדם נוספים למען העיתונאי מומיה אבו ג'אמאל.[7] בשנת 1984, בשיאה של מגפת האיידס, ערך פיינברג מסע הרצאות על משבר האיידס ברחבי ארצות הברית. מאבקים נוספים בהם לקחה חלק: שותפות במאבק למען זכויות נשים ונגד גזענות והתנגדות אקטיביסטית לקו קלוקס קלאן. בשנות ה-70 איבחנו את פיינברג במחלת ליים. בשנת 2008 החלה לסבול מנכות, ובין יתר המגבלות היו גם קשיים בכתיבה. בשנת 1992 נוצרה הכרות בין פיינברג ובין המשוררת האמריקאית הלסבית והאקטיביסטית הבולטת מיני ברוס פראט (אנ'), אלו חיו כזוג במשך 22 שנה, עד לפטירה של פיינברג.[8][9]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Transgender Liberation: A Movement Whose Time Has Come, World View Forum, 1992
  • Transgender Warriors: Making History from Joan of Arc to Dennis Rodman. Boston: Beacon Press, 1996
  • Trans Liberation: Beyond Pink or Blue, Beacon Press, 1999
  • Drag King Dreams New York: Carroll & Graf, 2006
  • Rainbow Solidarity in Defense of Cuba, New York: World View Forum

בתרגום עברי:

  • סטון בוץ' בלוז; מאנגלית: יסמין פיאמנטה; עריכת תרגום: אפרת רותם, פתח תקווה: סיטרא אחרא, 2005.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סטון בוץ' הוא מושג המתאר לסבית עם סממנים מגדריים גבריים, המעדיפה שלא ייגעו בה כלל במהלך יחסי המין; היא בוחרת להישאר לבושה, או שלא להחדר ביחסי המין.
  2. ^ מונח סלנג מיושן שתיאר לסבית בוצ'ית, כלומר בעלת מאפייני "מגדר גבריים", או אישה בעלת מאפיינים כאלה שאינה לסבית, או טרנסג'נדר. לעיתים נאמר בקונוטציה שלילית
  3. ^ "לסבית נשית" קטגוריית מגדר לסבית שהתייחסה להופעה וגינונים "נשיים" ובעבר סימנה גם תפקיד מיני של קבלה. כיום גם משמשת לתיאור מאפייני מגדר "נשיים" אצל אנשים מכל המינים והנטיות.
  4. ^ השטחת השדיים על ידי הידוקם באמצעות בד אלסטי.
  5. ^ "לעבור" אימוץ משכנע של תפקיד ולבוש מגדרי המשויכים למגדר המנוגד למין שניתן בלידה.
  6. ^ לאונרד פלטייר הוא פעיל התנועה לזכויות הילידים האמריקאים, שהואשם במותם של שני סוכני אף-בי-איי בקרב יריות בשמורת פיין רידג' ב-1975. ארגוני זכויות אדם מאמינים כי הופלל, וארגון אמנסטי הבינלאומי הכריז עליו כעל אסיר פוליטי.
  7. ^ מומיה אבו ג'אמאל, עיתונאי בכיר ופעיל הפנתרים השחורים מפילדלפיה, נעצר ונשפט ב-1981 באשמת רצח בירייה של קצין משטרה בשם דניאל פוקנר, שרבים מאמינים כי לא ביצע. דינו היה עונש מוות ומאז הוא ממתין לביצוע גזר הדין, הנדחה שוב ושוב עקב ערעורים ולחץ מצד תנועות לזכויות אדם בארצות הברית המאמינות בחפותו.
  8. ^ PrideSource - Annual Philip J. Traci Memorial Reading Feb. 6, web.archive.org, ‏2011-09-29
  9. ^ A transgender warrior spreads the word to Taiwan - Taipei Times, www.taipeitimes.com, ‏2003-12-16