לשבור את הגלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לשבור את הגלים
Breaking the Waves
כרזת הסרט לשבור את הגלים
כרזת הסרט לשבור את הגלים
כרזת הסרט לשבור את הגלים
בימוי לארס פון טרייר
הופק בידי לארס פון טרייר (Zentropa)
תסריט לארס פון טרייר
עריכה אנדרס רפן
שחקנים ראשיים אמילי ווטסון
סטלאן סקארסגארד
קתרין קרטלידג'
צילום רובי מילר
מדינה דנמרק, הולנד, נורווגיה, צרפת, שוודיה, איסלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה זנטרופה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Lucky Red Distribuzione עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 5 במאי 1996
משך הקרנה 158 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט רומנטי, סרט אמנותי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 7,500,000‏$
הכנסות 3,800,000‏$ (בארצות הברית)
הכנסות באתר מוג'ו breakingthewaves
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לשבור את הגליםאנגלית: Breaking the Waves) הוא סרט קולנוע דני דובר אנגלית, משנת 1996.

התסריט נכתב על ידי לארס פון טרייר שגם ביים את הסרט שהוא הראשון מטרילוגית "לב הזהב" שלו, הכוללת גם את "האידיוטים" (1998) ו"רוקדת בחשיכה" (2000).

פון טרייר הציעה בתחילה את התפקיד הראשי להלנה בונהם קרטר אך היא סירבה בגלל קטעי המין והעירום. גם שחקניות נוספות סירבו עד שהחליט לתת את התפקיד לאמילי ווטסון שהייתה אז שחקנית בראשית דרכה.

הסרט מתאר את החיים בכפר דייגים בהיילנד הסקוטיים המהווים קהילה סגורה שבמרכזה הכנסייה הסקוטית. האנשים הם דתיים וחמורי סבר ומתייחסים בחשד לכל זר הבא לגור במקום. מי שסוטה מדרכי הכנסייה, מנודה וחייו הופכים לבלתי נסבלים.

הסרט מחולק לשבעה חלקים שביניהם מוקרנת תמונת נוף ומושמעים שירים בביצוע אלטון ג'ון, לאונרד כהן, ג'טרו טול, דיפ פרפל, רוקסי מיוזיק, דייוויד בואי ועוד.

אמילי ווטסון הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר ב-1996

הסרט זכה לפרס הגדול (Grand Prix) בפסטיבל הקולנוע בקאן ב-1996

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בס מק'ניל (אמילי ווטסון), היא צעירה המתגוררת בכפר דייגים סקוטי ביחד עם אמה וגיסתה האלמנה דורותי ("דודו" - קתרין קרטלידג'). בעברה אושפזה בגלל דיכאון על מות אחיה ומטופלת בתרופות.

היא הכירה את יאן (סטלאן סקארסגארד) העובד על אסדת קידוח והם החליטו להתחתן. הקהילה המקומית מקבלת את יאן כזר ומסתייגת מהנישואים האלה אך בלית ברירה הם מאשרים את הנישואים הנערכים בכנסייה המקומית.

לבס יש אופי בלתי יציב וילדותי. היא משוחחת עם אלוהים, שואלת אותו שאלות (בקול גבוה) ומקבלת תשובות (בקול נמוך). אין לה מושג על סקס והמגע המיני הראשון עם בעלה מתרחש בחדר קטן במהלך טקס החתונה.

לאחר ירח דבש קצר נאלץ יאן לחזור לעבודתו באסדת הקידוח. בס נפרדת ממנו בקושי ומצבה הנפשי מידרדר. היא חוזרת לגור עם אמה וגיסתה ומשוחחת כל הזמן עם אלוהים שיחזיר לה את יאן מהר.

יאן נפגע קשות בראשו בתאונת עבודה על האסדה. הוא מוטס לחוף ועובר ניתוח בראשו שבסופו הוא משותק בכל גופו והאון המיני אבד לו.

הוא מבקש מבס להוכיח שהיא אוהבת אותו על ידי זה שתקיים יחסי מין עם זרים ותספר לו על כך. בתחילה היא נרתעת אבל לאחר מספר "שיחות" עם אלוהים היא מסכימה. בתחילה היא מנסה לפתות את הרופא של יאן, ד"ר ריצ'רדסון (אדריאן רולינס), ומתפשטת מולו אך הוא נדהם, מסרב ושולח אותה לביתה. היא מתארת ליאן את היחסים שקיימה עם הרופא אך הוא לא מאמין לה.

יאן מנסה להתאבד ומצבו מחמיר. בס מחליטה שלא עשתה מספיק למענו, לובשת בגדי זונה ומתחילה לקיים יחסי מין עם גברים. עד מהרה מידרדר מצבה. ילדים רצים אחריה וקוראים לה "זונה", אמה מגרשת אותה מהבית והכנסייה מנדה אותה. יאן חותם על הסכמתו לאשפוז כפוי והיא מובלת לאשפוז אך בורחת.

היא מחליטה לעלות כזונה על אניה גדולה אך שם היא נאנסת ונחבלת קשות. היא מובלת לבית החולים שם היא רואה בפעם האחרונה את יאן ונופחת את נשמתה. הכנסייה מסכימה לקבור אותה ללא טקס.

כעבור זמן מחלים יאן חלקית מפציעתו וביחד עם חבריו הם לוקחים את גופתה של בס ומשליכים אותה לים. באותו רגע מצלצלים פעמוני כנסייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]