מבצע MO

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע MO
מערכה: המערכה באסיה ובאוקיינוס השקט
מלחמה: מלחמת העולם השנייה
תאריכי הסכסוך 3 במאי 19421 ביולי 1942 (8 שבועות ו־4 ימים)
מקום גינאה החדשה וים האלמוגים
תוצאה נזנח לאחר ההפסד בקרב ים האלמוגים
מפה המציגה את התקדמות הכוחות לעבר פורט מורסבי ואת תוכנית הנחיתה בעיר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מבצע MO היה שמה של התוכנית היפנית לפלישה ולכיבוש הטריטוריה האוסטרלית גינאה החדשה במהלך המערכה באסיה ובאוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה. כמו כן כלל המבצע כיבוש אזורים נוספים בדרום האוקיינוס השקט במטרה לבודד את אוסטרליה וניו זילנד מבעלת בריתן ארצות הברית. את המבצע תכנן הצי הקיסרי היפני בתמיכתו של אדמירל איסורוקו יממוטו, המפקד העליון של הצי היפני המשולב.

תכנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך תכנון המערכה בגינאה החדשה (כיבוש לאה-סלמאואה, רבאול, קָוויֵנג, פינץ' הארבור, בונה ומורובה) ראה המטה הכללי של הצי הקיסרי בכיבוש הטריטוריות אמצעי שיסייע בכיבוש העיר פורט מורסבי. יישום תוכנית זו הוטל על אדמירל צ'ואיצ'י נגומו, לאחר שהשלים את כיבוש ג'אווה.

קווים אסטרטגיים למבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית למבצע MO נהגתה עוד ב-1938, אך ללא תאריך יעד מסוים, והייתה תלויה בהצלחת שלבי הכיבוש המוקדמים בדרום-מזרח אסיה. באפריל 1942 אישרו המטות הכלליים של הצבא ושל הצי את התוכנית, שהתחלקה לארבעה שלבים:

הכנות לתגובת-נגד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתכננים היפנים לקחו בחשבון את תגובת בעלות הברית למבצע ושלחו שתי שייטות לקבוצת האיים רנל, דרום-מזרחית לגינאה החדשה. פריסה זו של כוחות איפשרה ליפנים להשתמש במעבר ג'ומארד (מעבר ימי בין גינאה החדשה לרנל) על מנת להגיע ישירות לפורט מורסבי, ללא צורך בעיקוף גדול.

היפנים היו מודעים לנוכחותה של נושאת המטוסים האמריקאית יורקטאון באזור מכיוון שפחות מחודש לפני כן תקפו מטוסיה את לאה וסלמאואה.

השתלשלות המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוח היפני אכן נחת בטולאגי ב-3 במאי. יום לאחר מכן יצאו מרבאול כוחות נוספים בדרכם דרומה לפורט מורסבי על גבי ספינות. באותו יום תקפו מטוסים אמריקאים את טולאגי, הסבו נזק רב אך לא הצליחו למנוע את כיבוש האי ואת האיים הסובבים לו. שלושה ימים לאחר מכן היה ברור שקרב ימי עומד להתפתח בים האלמוגים, ולפיכך הסתובב הכוח שעשה דרכו לפורט מורסבי ושב לרבאול כדי להימנע מהתקפות. בקרב ים האלמוגים שהתפתח תוך זמן קצר ספג הצי הרביעי היפני מכה קשה באבדו את נושאות המטוסים "שוהו" ו"שוקאקו."

היפנים החליטו לזנוח את תוכניתם להנחתת כוחות בפורט מורסבי בדרך הים, והצבא היפני החל בהכנות למבצע חדש. ההכנות נעצרו לאחר שהמטה הכללי של הצבא הורה על הקפאת הפעילות באזור ב-1 ביולי לאחר שהצי המשולב נחל תבוסה בקרב מידוויי. מכיוון שלא יכלו להגיע לפורט מורסבי בדרך הים פתח הצבא במבצע לחציית רכס אואן סטנלי דרך שביל קוקודה וכיבוש העיר בדרך היבשה. בסופו של דבר נכשל גם מבצע זה ופורט מורסבי לא נכבשה על ידי היפנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מבצע MO בוויקישיתוף