מלחמת 90 הדקות (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלחמת 90 הדקות
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הספר מלחמת 90 הדקות של איתי מאירסון
בימוי אייל חלפון
הופק בידי אסף אמיר
תסריט אייל חלפון, אסף אמיר
עריכה אריק להב לייבוביץ'
שחקנים ראשיים משה איבגי
נורמן עיסא
מוזיקה רן שם טוב
צילום דניאל קדם
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה נורמה הפקות
הקרנת בכורה 2016
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט עברית, ערבית, אנגלית, פורטוגזית
סוגה מוקומנטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלחמת 90 הדקות הוא סרט מוקומנטרי ישראלי משנת 2015 בבימויו של אייל חלפון, עם משה איבגי ונורמן עיסא בתפקידים הראשיים. התסריט של אייל חלפון מבוסס על הספר מלחמת 90 הדקות (שמבוסס באופן מסוים על מלחמת הכדורגל) של איתי מאירסון משנת 2008.

העלילה מתחילה לאחר שראש ממשלת ישראל ויושב ראש הרשות הפלסטינית מחליטים שיש לסיים את הסכסוך המתמשך במשחק כדורגל בין נבחרת ישראל לנבחרת פלסטין שתוצאתו תקבע אחת ולתמיד מי נשאר בישראל ומי חייב לעזוב...

נורמן עיסא זכה בפרס אופיר לשחקן המשנה הטוב ביותר, משה איבגי היה מועמד לפרס אופיר לשחקן הראשי הטוב ביותר ואריק להב לייבוביץ' היה מועמד לפרס אופיר לעריכה הטובה ביותר בטקס פרסי אופיר לשנת 2015. נורמן עיסא ומשה איבגי זכו יחד בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה ב-2016.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב הטלוויזיה פול וואלאס (מייקל גרינספן) מודיע בשידור כי ראש ממשלת ישראל ונשיא הרשות הפלסטינית החליטו כי לאחר שנים רבות של הסכסוך הישראלי-פלסטיני שגרם לאבידות רבות לשני הצדדים כי הסכסוך ייפתר במשחק כדורגל בין נבחרת ישראל ונבחרת הרשות הפלסטינית. מי שיפסיד, יעזוב את ארץ ישראל ויחזור לארצות מוצאו.

המשימה מוטלת על יו"ר ההתאחדות הישראלית לכדורגל (משה איבגי) ויו"ר ההתאחדות הפלסטינית לכדורגל זיאד ברגותי (נורמן עיסא). הם נפגשים בתיוון יו"ר איפ"א (כלומר פיפ"א) ודנים בבחירת שופט (הישראלי מתנגד לשופט משוודיה או נורווגיה שעוינות לישראל והפלסטיני מתנגד לשופט מבלגיה שבתו שהתה כמתנדבת בקיבוץ). למקום התחרות הם מסכימים על העיר לייריה בפורטוגל באצטדיון העירוני המנוהל על ידי מר גומאש (אלכסנדר בראטה). גומאש מציע את בן דודו קרליטו (פפה רפזוטה) כשופט במשחק.

למאמן הנבחרת הישראלית נבחר הגרמני יאן מולר (דטלב באק). היו"ר לוקח את הנבחרת ליד ושם ולאחר הביקור מודיע לו הגרמני שהוא עוזב כי לאחר מה שעשו הגרמנים ליהודים, הוא לא יכול לקחת על מצפונו אם יפסידו והיהודים ייאלצו לעזוב...

היו"ר לוקח את הנבחרת למצדה ומספר על גבורת היהודים במרד הגדול. השחקן הערבי בקבוצה זאיד זועמט (מג'ד ביטר) נכנע ללחץ הפלסטיני ומודיע על מעבר לקבוצה הפלסטינית. הוא "זוכה" להפגנות נסערות ורכבו היוקרתי נשרף. היו"ר הישראלי לוקח אותו לטיול ביער ופוצע אותו בקרסולו (בהסכמה) כדי שתהיה לו סיבה לא לשחק זמן מה.

היו"ר הפלסטיני רוצה לצרף את הכוכב אחמאד האני (ריאד סלימן) שמשחק בבונדסליגה אך היו"ר הישראלי מצליח לשכנע את איפ"א כי כל שחקן צריך לשהות שבועיים בארץ ובתקופה זו מטילים איסור מעבר של פלסטינים לישראל. הפלסטינים מתחכמים ומכניסים את האני דרך מנהרות לעזה

בישראל מתקיימות הפגנות של נשים למנוע השתתפות הנבחרת בבעיה פוליטית. בראשן עומדת אורנה שמואלי (כרמית מסילתי קפלן) שבנה שון משחק בנבחרת.

הנבחרות מגיעות לליריה וגומאש לוקח את שני היו"ר לשתייה באחד הבאר ותוך השתייה הם מתיידדים. למחרת - האצטדיון מלא באנשים, הנבחרות נכנסות ואחריהן שני יושבי הראש ואז נגמר הסרט.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
משה איבגי יו"ר התאחדות הכדורת בישראל
נורמן עיסא זיאד ברגותי יו"ר התאחדות הכדורגל ברשות הפלסטינית
דטלב באק יאן מולר מאמן כדורגל
אלכסנדר בראטה גומאש מנהל אצטדיון בפורטוגל
מייקל גרינספן פול וואלאס שדרן טלוויזיה
מירי נבו שדרנית בערוץ הספורט
כרמית מסילתי קפלן אורנה שמואלי אמא של כדורגלן
ריאד סלימן אחמד האני כדורגלן פלסטיני
מג'ד ביטר איאד זועמוט כדורגלן ערבי ישראלי
פפה רפזוטה קרליטו שופט כדורגל
הרלד דרמר בכיר באיפ"א
טורסטן קניפרטז קציו עיתונות של איפ"א
רפי רוטשטיין פרשן ספורט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]