מרי פופינס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרי פופינס
Mary Poppins
ג'ולי אנדרוז כמרי פופינס, מתוך סרט הקולנוע "מרי פופינס" משנת 1964.
ג'ולי אנדרוז כמרי פופינס, מתוך סרט הקולנוע "מרי פופינס" משנת 1964.
שם ספר "מרי פופינס"
שם סרט "מרי פופינס"
הופעה ראשונה "מרי פופינס"
יוצרים פמלה לינדן טרוורס
גילום הדמות ג'ולי אנדרוז ואחרים
דיבוב בשפה העברית עדי קוזלובסקי, נינט טייב וטלי אורן
מידע
מין נקבה
מקצוע אומנת
אזרחות אנגליה
דמויות קשורות
משפחה מר טוויגלי
אלברט
חברים ברט

מרי פופינס (אנגלית: Mary Poppins) היא דמות שיצרה פמלה לינדן טרוורס, המופיעה בשמונה ספרים ובסרטי קולנוע של וולט דיסני ב־1964 וב־2018.

ספרי מרי פופינס זכו להצלחה רבה ותורגמו לשפות רבות, אך הסרט של וולט דיסני באמצע שנות השישים הוא שפרסם את הדמות ברחבי העולם כולו. רק בגיל 80 גילתה טרוורס שאת הרעיון לאומנת מעופפת קיבלה מסיפור שהמציאה בילדותה, כדי להעלים את הבהלה והנטישה שחשה כאשר אמה יצאה מהבית בהכרזה שהיא הולכת לעבור לגור במדינה אחרת.

אודות הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי פופינס היא אישה מסתורית בעלת כוחות קסם שנכנסת לבית משפחת בנקס בסמטת עץ הדובדבן 17, לונדון, למלא תפקיד של אומנת לילדי המשפחה, ומאז הגעתה דבר במשפחה אינו כפי שהיה טרם הגעתה. מאיירת הספרים הראשונים הייתה מרי שפארד(אנ'), בתו של מאייר הספר פו הדב, ארנסט שפארד.

הספר וספרי ההמשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1934 יצא לאור הספר הראשון בסדרת ספרי "מרי פופינס", אותו כתבה טרוורס בזמן שהחלימה ממחלה. לאור הצלחת הספר פנתה טרוורס לכתוב סדרה של ספרי "מרי פופינס", דבר בו השקיעה את כל חייה. ספרי הסדרה הם:

  • מרי פופינס (1934)
  • מרי פופינס חוזרת (1935).
  • מרי פופינס פותחת את הדלת (1944).
  • מרי פופינס בגן הציבורי (1952).
  • מרי פופינס מ-A עד Z ספר לימוד לילדים (1963).
  • מרי פופינס במטבח ספר בישול עם סיפור (1975).
  • מרי פופינס בשדרת עץ הדובדבן (1982).
  • מרי פופינס והבית השכן (1989).

המשוררת דליה רביקוביץ הייתה הראשונה שתרגמה את "מרי פופינס" לעברית בשנת 1961. היא העמידה תרגום פיוטי בשפה מהודרת ואף עברתה את שמות הילדים לחנה ומיכאל[1].

בשנת 2018 תרגמה גילי בר-הלל את "מרי פופינס" תרגום נוסף אשר בו התפרסמו לראשונה בעברית שני פרקים נוספים. האחד הוא "יום שלישי הרע" והשני נקרא "גברת קודי"- פרק שהושמט מתרגומה של רביקוביץ.

הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מרי פופינס (סרט)
ערך מורחב – מרי פופינס חוזרת

בשנת 1964 קיבלו אולפני דיסני את הזכויות להפיכת הספר לסרט לאחר ניסיונות מרובים שהחלו כבר בשנת 1948, וכך התפרסמה בכל רחבי העולם הדמות החמה והאוהבת של האומנת שבאה עם הרוח.

את תפקיד מרי פופינס שיחקה ג'ולי אנדרוז שזכתה על התפקיד בפרס האוסקר הראשון שלה. הסרט זכה ב-4 פרסי אוסקר נוספים. עם סיום הפקת הסרט קיבל הבמאי רוברט וייז חשיפה בלעדית מוולט דיסני לחומרים המצולמים. חשיפה זו הובילה אותו ללהק את אנדרוז לסרט "צלילי המוסיקה".

הסרט המוזיקלי של דיסני נחשב ליצירת מופת, אך טרוורס לא התלהבה מהפרשנויות של ספרה וטענה שדיסני לא הבין ואף פירש לא נכון את הדמויות והרס את הסיפור. באולפני דיסני, לעומת זאת, טענו שבזמן הצילומים הייתה טרוורס שחצנית, שתלטנית וחסרת כל הומור, מה שהפך את העבודה איתה לקשה מאוד. תהליך עשיית הסרט, והמתח ששרר בין טרוורס לדיסני ואנשיו, הוא הבסיס לסרט "להציל את מיסטר בנקס".

בשנת 2018 יצא סרט ההמשך 'מרי פופינס חוזרת' למסכי הקולנוע בבימויו של רוב מרשל.

המחזמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מרי פופינס (מחזמר)

בשנת 2004 הועלה המחזמר מרי פופינס על במות לונדון. המחזמר הצליח מאוד וזכה בתשע מועמדויות לפרס אוליבייה. בשנת 2006 הועלה המחזמר בהפקת דיסני גם על במות ברודוויי. המחזמר היה מועמד לשבעה פרסי טוני וזכה באחד (על עריכה מוזיקלית).

במהלך שנת 2019 עתידה לעלות בתיאטרון הבימה גרסה בעברית, עיבוד של גרסת 2006.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שיר לב-ארי, שובה של המטריה, באתר ישראל היום, 22 יוני 2018