משה ראובן אסמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משה ראובן אסמן
Моше Реувен Асман
אסמן ב-2014
אסמן ב-2014
לידה 14 במרץ 1966 (בן 58)
לנינגרד, ברית המועצות
תפקידים נוספים הרב הראשי של אוקראינה, רב עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מסדר ההצטיינות האוקראיני, דרגה 3 (2009) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב משה ראובן אסמן (נולד ב-14 במרץ 1966 בלנינגרד, ברית המועצות) רב בית הכנסת ברודסקי בקייב. בעבר היה שליח חב"ד בקייב מטעם צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש[א], וכיום פועל באופן עצמאי. מונה לרב הראשי לאוקראינה על ידי הקונגרס היהודי-אוקראיני (או') אך מינוי זה לא מוכר על ידי רוב הקהילות והארגונים היהודיים באוקראינה.

במהלך הפלישה הרוסית לאוקראינה התפרסם מאוד בפעילותו להעלות את המודעות למשבר באוקראינה. ונפגש עם מנהיגים ישראלים בכירים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים לשעבר ניר ברקת[1][2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד כמשה סטול ברוסיה, משפחת אמו של אסמן הייתה מנצר חסידי חב"ד. הוא נשוי לבתו של הרב זוסיה הירש ליובארסקי, שוחט מחרקוב. אסמן היה פעיל בתנועת מסורבי עלייה מאז ילדותו וקיבל הסמכה לשחיטה כשהיה בן 18. בשנת 1982, העיתון הקומוניסטי המרכזי "פראבדה", שדיווח על פעילויות של מסורבים יהודים בלנינגרד, כינה אותו "אויב המשטר הסובייטי". מספר שנים לאחר מכן, בשנת 1987, קיבל אישור מהממשלה הסובייטית לעזוב את ברית המועצות ולמד בישיבות חב"ד בישראל. במהלך העלייה מברית המועצות לשעבר בשנות ה-90 הוא פעל מטעם חב"ד בנושא וסייע לעולים להסתגל לחיים בישראל ולהתחבר מחדש ליהדות. הרב אסמן סייע גם בהבאת ילדים יהודים אוקראינים מצ'רנוביל לישראל ובפיקוח על שיקומם הרפואי והפסיכולוגי.

בשנת 1995 שב הרב אסמן לקייב והחל בשיקום עבודת בית הכנסת באחד מחדרי בית הכנסת הגדול של ברודסקי במרכז העיר, שהפך לתיאטרון בובות בתקופה הסובייטית[3]. שם עבד לשיקום הקהילה היהודית בקייב, שגדלה עד שעיריית קייב העניקה את בית הכנסת לקהילה היהודית. הרב אסמן המשיך והקים כמה מטבחים קהילתיים, חברה קדישא, מוסדות חינוך בהם גני ילדים, בית ספר, בית יתומים המנוהל על ידי רעייתו חנה ומוסדות צדקה וחינוך רבים אחרים ברחבי אוקראינה. הוא גם שיקם את בית העלמין היהודי בקייב ויצר מרכז רפואי שבו משפחות עניות מקבלות טיפול רפואי בחינם על ידי רופאים מתנדבים.

בשנת תשס"ט (2009), קיבל משר הכלא באוקראינה אות מיוחד על פעילותו הרבה בשיקום וסיוע רוחני וגשמי לאסירים יהודיים הכלואים בבתי הסוהר השונים ברחבי אוקראינה ואף מחוצה לה[4], כמו כן בשנת 2001 הוענק לרב אסמן רשמית אות כבוד על ידי ראש עיריית קייב ובשנת 2009 הוענק לו אות הכבוד מטעם ממשלת אוקראינה.

משמש כיו"ר הפורום העולמי של יהודים דוברי רוסית[5][דרושה הבהרה]

הרב אסמן לוקח חלק מרכזי[6][7] בפעילות ניידות טנק המבצעים של חב"ד בארץ ישראל ובאוקראינה. משנת 2017 כל קיץ יוצאים תלמידי ישיבות תומכי תמימים בעולם, למסע בין עריה הקטנות של המדינה בחיפוש אחר יהודים מקומיים. בשנת 2019, מסע 'טנק המבצעים' האוקראיני הוכר על ידי הרישום הלאומי של שיאי אוקראינה, כמסע חינוכי-דתי עם ההיקף הגדול ביותר במדינה[8].

בנו הרב יוסף יצחק אסמן מנהל את פעילות בית חב"ד המרכזי בקייב, ונציג זק"א באוקראינה[9], בנו הרב שמואל אסמן מנהל את מוסדות חב"ד באנטבקה.

רבה של קייב והרב הראשי של אוקראינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2005 נבחר הרב אסמן לרב הראשי של אוקראינה על ידי נציגי הקונגרס היהודי הכלל-אוקראיני והקהילה היהודית המאוחדת באוקראינה ובראשה אנשי עסקים יהודים אוקראינים עשירים. אסמן ידוע כבעל קשרים מסועפים לבכירים בממשלת אוקראינה[10]. במקביל הוא קיבל מינוי מטעם נשיא אוקראינה ויקטור יושנקו לאיש הקשר של הממשל האוקראיני לכל ענייני היהודים במדינה[11]. עם זאת גורמים שונים בחב"ד יצאו במכתב מחאה[12] נגד מינויו כרב ראשי, עקב כך שבזמנו החזיק בתואר מטעמם, הרב עזריאל חייקין[13][14].

גם לאחר מכן, ישנם מקרב יהודי אוקראינה וממשלת אוקראינה הרואים את הרב הראשי של אוקראינה ברב יעקב בלייך. קבוצת רבנים מפדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה, בראשות הרב הראשי של רוסיה ברל לזר, תקפה את המינוי ותיארה אותו כ"לא לגיטימי" ו"מעליב את רגשותיו של כל מאמין"[15].‏ 150 מנהיגים יהודים חילונים התומכים בפדרציה מחו מאוחר יותר גם על ההצבעה. עם זאת, לאסמן יש מענה גדול בקייב והוביל כמה פרויקטים לא מפלגתיים לקידום היהדות האורתודוקסית ברחבי הארץ.

רבני אוקראינה יחד עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, הרב אסמן שני מימין

פעילות הומינטרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסמן עומד בראש עמותת "Mitzvah for Ukraine" המעניקה סיוע הומניטרי לאוקראינים מכלל הדתות והגזעים. הארגון מפעיל שני בתי תמחוי ומחלק ערכות ארוחות, ומספק טיפול רפואי וחילק משלוחי סיוע של ביגוד, גנרטורים, ציוד רפואי בין היתר.

בשנת 2022 ארגן משלוח של 16 יחידות מזגנים לבתי חולים באוקראינה לשימוש בחודשי הקיץ החמים.

כפר הפליטים אנטבקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אנטבקה

בתגובה לפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2014, שגרמה לעקירת מאות אלפי בני אדם, הקים הרב אסמן את כפר הפליטים אנטבקה[16]. הכפר מספק דיור, שירותי בריאות, מזון ותמיכה קהילתית למאות פליטים יהודים. זמן קצר לאחר הקמתה, הוקמה במקום מערכת חינוך אשר מספקת חינוך מקיף הן לילדי אנטבקה והן ליהודים בקהילות מקומיות אחרות.

כפר הפליטים אנטבקה

במקום מקווה, חדר אוכל משותף, גן ילדים, בית ספר, מגרש כדורגל, מגרש משחקים, סדנה לעיבוד עץ, תלמוד תורה, בית כנסת ומלון המשמש לעיתים קרובות לשיכון פליטים[17][18].

הכפר שימש גם כמרכז לפליטים במהלך מלחמת אוקראינה–רוסיה[19].

מלחמת אוקראינה-רוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022, הרב אסמן וארגונו סייעו בפינוי אזרחים מאזורי לחימה[20]. בחלק מהדיווחים נאמר שהם היו אחראים לפינוי של למעלה מ-40,000 אנשים. אסמן הוא דמות בולט בהתנגדותו למלחמה, וגינה בחריפות את הפלישה הרוסית. בריאיון לניוזוויק אמר: "אני לא מאמין למה שאני רואה. אני רואה את הרוסים יורים באזרחים. עושים פשעי מלחמה, אזרח רוסיה. אתה מעורב בפשע"[21]. היו לו כמה סרטונים ויראליים שבהם הוא הפציר באוקראינים להתנגד לכיבוש הרוסי. הסרטון נצפה על ידי מיליונים ברחבי המדיה החברתית והפך אותו לסמל באוקראינה[22].

חלוקת סיוע של Mitzvah for Ukraine בחרסון

הארגון שלו אחראי על חלוקת סיוע נרחבת הכוללת מזון, ביגוד, סיוע רפואי, מים, ציוד רפואי וגנרטורים. בתחילת נובמבר תיאם הרב אסמן עם הארגון ההומניטרי "יד שרה" להסדרת משלוחים של עודפי ציוד רפואי שיופצו באוקראינה[23].

בעת שחרור העיר חרסון ב-11 בנובמבר 2022 על ידי כוחות אוקראינים, היו הרב אסמן וארגונו מהראשונים שנתנו סיוע חירום נרחב לתושבי העיר, זאת מכיוון שהחיילים הרוסים חוללו נזק רב.

יחסים בינלאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלוקת סיוע של Mitzvah for Ukraine בחרסון

הרב אסמן נפגש מספר פעמים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לדון במשבר ההומניטרי באוקראינה[1]. הרב אסמן גם אירח בכירים שונים באוקראינה ביניהם גם את חבר הכנסת ניר ברקת. ב-28 באוקטובר 2022, ערך הרב אסמן אירוע בשיתוף מוזיאון ידידי ישראל בו השתתפו בכירים מישראל וחו״ל כולל בנימין נתניהו, ניר ברקת, שגריר קוסובו בישראל ושגרירי סלובקיה בישראל[24].

כך גם נפגש עם שר החוץ אלי כהן במהלך ביקורו בפברואר 2023[25].

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Асман М. А. Каббала, ответы на не заданные вопросы. 2011. // קבלה, תשובות על שאלות שלא נענו, משה אהרונוביץ' אסמן, 2011
  • Асман М. А. Линия Жизни. 2014. // קו החיים, משה אסמן, 2014

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הארגון פועל בקייב מטעם "אגודת חסידי חב"ד בחבר העמים", שאחד ממנהליו הוא הרב יוסף יצחק אהרונוב, יושב ראש צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Zvika, Klein. "Netanyahu meets with Ukraine Chief Rabbi, promises to help end war if reelected". The Jerusalem Post.
  2. ^ Siegal, Tobias (9 בספטמבר 2022). "Likud MK Nir Barkat visits Uman despite warnings from Israel, Ukraine". The Times of Israel. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "About the Chief Rabbi". Office of the Chief Rabbi.
  4. ^ השליח הרב אסמן נבחר לאחד ממאה המשפיעים באוקראינה, באתר חב"ד אינפו, ‏6 בנובמבר 2019
  5. ^ השליח הרב אסמן נבחר לאחד ממאה המשפיעים באוקראינה
  6. ^ הרב אסמן קנה שני טנקים, השלישי בדרך. י"ד שבט תשע"א. באתר חב"ד אינפו.
  7. ^ תרומת ה"טנקים", כ"ט בתשרי תשע"א, באתר חב"ד בישראל
  8. ^ У житомирській гімназії "Ор Авнер" вручили сертифікат рекорду України, נבדק ב-2020-01-10
  9. ^ גופות ההרוגים בהתרסקות המטוס באוקראינה יוטסו לקבורה כ"א אב תשפ"א. באתר חב"ד אינפו ‏•‏‏ גופתו של הישראלי שנהרג באוקראינה בדרכה לישראל א' אדר ב' תשפ"ב. באתר חב"ד אינפו.
  10. ^ אגרת ברכה מנשיא המדינה ליהודי אוקראינה
  11. ^ נשיא אוקראינה מינה את הרב משה אסמן לאיש קשר. כ"ח תמוז תשס"ה. באתר COL.
  12. ^ קול קורא עליו חתמו 30 שלוחים.
  13. ^ בתפקיד זה כיהן עד שנת תשס"ח. בהמשך עבר להתגורר בקראון הייטס.
  14. ^ Alison Klayman, Ukrainian chief rabbi to resign, Jewish Telegraphic Agency, ‏4 באפריל 2008
  15. ^ "Ukrainian community split over chief rabbi" The Global Jewish News Source, Vladimir Matveyev, 28 October 2005
  16. ^ "About Us". Anatevka.com.
  17. ^ "Projects". Anatevka.com.
  18. ^ אדוארד דוקס, העיירה של טוביה החולב קמה לתחייה: הכפר האוקראיני של הפליטים היהודים, באתר ynet, 31 בינואר 2021
  19. ^ אלכסנדרה לוקש, משי אייד, בעין הסערה: שבוע בכפר היהודי הסמוך לקייב | תיעוד מיוחד, באתר ynet, 1 במרץ 2022
  20. ^ Al-Kassim, Mohammad. "Ukraine chief rabbi helps evacuate Jewish refugees to safety". The Jerusalem Post.
  21. ^ Mayberry, Carly (2022-03-21). "Ukraine's head rabbi works to transport refugees to safety". Newsweek (באנגלית).
  22. ^ JOSH KAPLAN, 'I'm not afraid to die' Ukraine chief rabbi calls for world to not stay silent, www.thejc.com, ‏2 במרץ 2022
  23. ^ "Yad Sara Launches Emergency Shipment of Emergency Equipment to Ukraine". Office of Chief Rabbi.
  24. ^ "Friends of Zion support the Ukrainian people". 28 באוקטובר 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  25. ^ ניצן קידר, שר החוץ לרבה של אוקראינה: נגדיל את הסיוע ההומניטרי, באתר ערוץ 7, 10 בינואר 2023
  26. ^ דוד ברון, הרב הראשי לאוקראינה: "ישראל צריכה לעזור יותר", באתר ישראל היום, 23 באוגוסט 2022