משתמש:ישראל קרמר/הפארק הלאומי קינגס קניון

הפארק הלאומי קינגס קניון
עמק פרדייז
עמק פרדייז
מידע כללי
תאריך הקמה 4 במרץ 1940
מבקרים בשנה 553,000 (נכון ל־2006)
גוף מנהל שירות הפארקים של ארצות הברית
נתונים ומידות
שטח 1,869 קמ"ר
מיקום
מדינה קליפורניה, ארצות הברית
http://www.nps.gov/seki/
העץ גנרל גרנט
מפל מים בפארק

הפארק הלאומי קינגס קניון שוכן בסמוך לעיר פרסנו, בחלק הדרומי של רכס הסיירה נבדה שבקליפורניה. הפארק הוקם ב-4 במרץ 1940 ומשתרע על שטח של 1,869.25 קמ"ר. בשטחו של הפארק נכלל גם מה שהיה הפארק הלאומי גנרל גרנט, שהוקם ב-1890 על מנת להגן על חורשת גנרל גרנט שבה נמצא העץ גנרל גרנט, שהוא עץ הסקוויה הענקית השני בגודלו בעולם לאחר העץ ג'נרל שרמן שבחורשת "היער הענק" בפארק הלאומי סקוויה. בשנת 2006 ביקרו בפארק כחצי מיליון תיירים.

קו הגבול הדרומי של הפארק חופף באופן חלקי לגבול הצפוני של הפארק הלאומי סקוויה, ושניהם מנוהלים על ידי שירות הפארקים הלאומיים של ארצות הברית כיחידה אחת בשם "הפארקים הלאומיים סקוויה וקינגס קניון".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

המתיישבים הלבנים התוודעו לראשונה לאזור הפארק באמצע המאה ה-19, אך רק לאחר שג'ון מיור ביקר במקום ב-1873 הקניון זכה לתשומת לב. מיור ציין את הדמיון של קינגס קניון לעמק יוסמיטי, כיוון שהדבר היווה אישוש לתאוריה שלו על מוצא העמקים הללו, שהוכחה כנכונה ותפסה את מקומה של התאוריה של ג'וזיה ויטני. לפי מיור שני העמקים "נחצבו" על ידי קרחונים במהלך עידן הקרח האחרון.

עתידו של קינגס קניון היה מוטל בספק במשך כחמישים שנים. מספר אנשים שאפו לבנות סכר בקצה המערבי של העמק, ואילו אחרים שאפו לשמר את הפארק כפי שהוא. הוויכוח הסתיים בשנת 1965 כאשר העמק נכלל בתוך הפארק הלאומי גנרל גרנט ביחד עם עמק טהיפיטי.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק מורכב משני חלקים. בחלק הקטן יותר, הכולל את חורשת גנרל גרנט, נכללות מספר חורשות של סקוויה ענקית, חורשת הר רדווד, שהיא חורשת הסקוויה הענקית הגדולה ביותר בעולם (13 קמ"ר) ובה למעלה מ-15,000 עצי סקוויה ענקית שקוטר הבסיס שלהם גדול מ-30 ס"מ. החלק הזה של הפארק הוא בעיקר יער מעורב, וניתן להגיע אליו מהכבישים המהירים הסמוכים.[1]

החלק הגדול של הפארק, המהווה כ-90% משטחו הכולל, שוכן בצד המזרחי של חורשת גנרל גרנט ובו נמצא המוצא של המזלג הדרומי והמזלג המרכזי של נהר קינגס, והמזלג הדרומי של נהר סן חואקין. בשני המזלגות של נהר קינגס יש קניונים מכוסי קרח. אחד מהחלקים של הקניון במזלג הדרומי, הידוע בשם קינגס קניון, הוא המקור לשמו של הפארק כולו. לפי ספר השיאים של גינס קינגס קניון הוא הקניון העמוק ביותר בארצות הברית, כיוון שעומקו המרבי הוא 2.4 ק"מ. הקניון נוצר בתוך הגרניט על ידי קרחונים. קינגס קניון, ביחד עם חורשת הארז המקיפה אותו, הם האזורים היחידים בחלק הראשי של הפארק שניתן להגיע אליהם בכלי רכב. כל אחד משני הערוצים, קינגס קניון ועמק טהיפיטי (התאום של קינגס קניון במזלג המרכזי), הוא ערוץ "יוסמיטי קרחוני" - ערוץ קרח עמוק עם קרקעית שטוחה וצוקי גרניט המגיעים לגובה של מאות מטרים.[1]

מזרחה מהקניונים נמצאת פסגת הפאליסייד הצפוני של הסיירה נבדה, שגובהה הוא 4,341 מ' והיא הנקודה הגבוהה ביותר בפארק. אזור זה הוא אזור סיירה גבוה קלאסי - רכסים אלפיניים שוממים ואגני נהרות עם קרחונים. השלג יורד בדרך כלל בין שלהי יוני לשלהי אוקטובר, וניתן להגיע לאזור זה רק בהליכה רגלית או באמצעות סוסים.[1] רכס הסיירה נבדה מהווה את הגבול המזרחי של הפארק, המתחיל בהר גתה בצפון, וממשיך לכיוון צומת הפסגה בגבול עם הפארק הלאומי סקוויה. האזור נחצה על ידי מספר שבילי טיולים המובילים לתוך הפארק, כולל המעבר על שם סמואל אדיסון בישופ, מעבר טאבוס, מעבר המנסרה, ומעבר קירסארג'. כל המעברים הללו נמצאים בגובה של למעלה מ-3.4 ק"מ.

ארץ הבראשית ג'ון מיור מקיפה את צפון הפארק ומשתרעת במערבו כלפי מטה עד לארץ בראשית המונרך.

פלורה ופאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

אטרקציות תיירותיות[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "Description of the Parks" (pdf). Sequoia and Kings Canyon Fire Management Plan. נבדק ב-2006-11-25.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


קינגס קניון קטגוריה:קליפורניה