משתמש:Admoni 84/ראשיד טאהא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Admoni 84.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Admoni 84.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. עריכה


שגיאות פרמטריות בתבנית:מוזיקאי

פרמטרים [ שנות פעילות, ז'אנר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ראשיד טאהא
Rachid Taha
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 18 בספטמבר 1958
אוראן, אלג'יריה הצרפתית
פטירה 12 בספטמבר 2018 (בגיל 59)
איל-דה-פראנס
עיסוק זמר-כותב שירים[5][6]•אקטיביסט
חברת תקליטים Knitting Factory•איילנד רקורדס•Barclay

ראשיד טאהא (Rachid Taha) (18 בספטמבר 1958 - 12 בספטמבר 2018) היה זמר ואקטיביסט אלג'יראישגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4628089.stm. שהתבסס בצרפתשגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2008/07/07/arts/music/07taha.html. שתואר כ"הרפתקן קולי".שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. המוזיקה שלו הושפעה מסגנונות רבים שונים, ביניהם רוק אנד רול, מוזיקה אלקטרונית, פאנק רוק וראיי (סגנון מוזיקלי).

חיים מוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאהא נולד ב18 בספטמבר 1958שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4628089.stm. בסיג, פרובינציית מסקארה, אלג'יריה,שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כותרת=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4628089.stm. אם כי סברה אחרת אומרת כי הוא נולד בעיירת החוף האלג'יראית אוראן. עיירה זו הייתה "עיר הולדתה של מוזיקת הראיי", ושנת 1958 הייתה שנת מפתח במאבק האלג'יראי לעצמאות נגד הרשות הצרפתית. הוא החל להאזין למוזיקה אלג'יראית בשנות ה-60,שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. כולל של מוזיקת רחוב בשם צ'אאבי.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1.בנוסף, מוזיקה מאיזור המגרב היוותה חלק מגדילתו.[7] הוא עבר עם הוריו לצרפת כשהיה בן עשר, והתיישב בקהילת מהגרים סביב העיר הצרפתית ליוןשגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4628089.stm. בשנת 1968.[8] אביו עבד במפעל טקסטיל,[9] עם שעות עבודה מרובות ובשכר נמוך, כך שחייו הושוו לחייו של "עבד מודרני", לפי דיווח אחד.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. בהיותו בן 17, טאהא עבד במהלך היום בתחנת הסקה מרכזית, שתוארה כ"עבודה בזויה", והוא שנא את העבודה הזו, אך בלילות הוא היה עובד כDJ במועדונים, שם ניגן מוזיקה ערבית, ראפ, סלסה ו"כל דבר אחר שהתחשק לו".שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. בשנות ה-70 המאוחרות, טאהא ייסד מועדון לילה בשם "The Rejects" או בצרפתית "Les Refoulés", שם יכל לערבב מאשאפ של קלאסיקות פופ ערביות במפעמים של לד זפלין, בו דידלי ושל הקרפטוורק.[10]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשיי מוזיקת הראיי בשנות ה-80, מוזיקת ​​הפופ הילידית של אלג'יריה הידועה בשם "ראיי" (raï) החלה להשיג תשומת לב בינלאומית. במקור, מוזיקת הראיי התבססה על "סליקרים עירוניים שמתאמים מוזיקה מהמקלות" ותוארה כמחוספסת, אך הפכה ליותר מבינונית למחאה פוליטית כאשר צעירים בשנות ה-60 וה-70 השתמשו בה כדי "להביע את הכעס והרצונות שלהם". טאהא הצביע על כך שסגנונות מוזיקליים ורוק אלג'יראי "קשורים קשר הדוק".[11] טאהא הושפע מלהקת הצ'אאבי המרוקאית "Nass El Ghiwane", שתוארה כ"תשובתה של מרוקו לביטלס ולרולינג סטונס".[12]

Carte de Séjour בשנת 1981, בזמן שחי ב[ליון]], פגש טאהא את מוחמד ומוחטאר אמיני ושלושתם, יחד עם ג'מאל דיף ואריק ואקוואר, יקימו בקרוב להקה. בשנת 1982, טאהא היה הסולן הראשי של להקת רוק ערבית בשם "Carte de Séjour", כלומר "גרין קארד" או "אישור שהייה", בהסתמך על התרגום. הואשן הן בצרפתית והן בערבית, אך בעיקר בערבית. טאהא הושפע מלהקת הקלאש (The Clash):

הקלאש היו מיליטנטיים והדוניסטיים במידה שווה... וזה היה מרגש עבורי. יכולת להיות מורד ולהיות בלהקת הרוקנ'רול הגדולה בעולם! זה גם היה ברור שהם אוהבים מוזיקה. לג'ו סטראמר לא היה שום קשר לציניות הפאנק הנוראית. בזמן של מוגאדור 81' הם לא היו רק להקת רוקנ'רול, הם עשו גם מוזיקת היפ הופ, רגאיי, סקא, מוזיקת קאנטרי, דיסקו, אבל עשו את זה כך שזה יישמע בסגנון משלהם. אני חושב שזה נתן למוזיקאים הצרפתים את הבטחון לעשות את אותו הדבר עם כל מוזיקה שהם התעסקו בהם. במובנים מסוימים, הם הכירו אותנו לעולם.

(ראשיד טאהא בראיון לגארדיאן, 2007)[13]

טאהא פגש את חברי להקת הקלאש בפריז:שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html.

זה היה בספטמבר 1981, כשטאהא נתקל במקרה בארבעת חברי הלהקה רגע לפני שהם היו אמורים לנגן בתיאטרון המוגאדור בפריז. טאהא נתן להם עותק של קלטת דמו של להקתו, Carte de Séjour (אישור שהייה), תלבושת מליון ששילבה ראי אלג'יראי עם פאנק ופאנק רוק. "הם נראו מתעניינים", נזכר טאהא, "אבל כשהם לא יצרו קשר, לא חשבתי על זה כלום. ואז, כמה חודשים לאחר מכן, שמעתי את Rock the Casbah". הוא צקצק בשובבות. "אולי הם כן שמעו את זה בכל זאת." האירוע ירד מאז באגדת הרוק הצרפתית.

- דיווח בגארדיאן, 2007.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כותרת=https://www.theguardian.com/music/2007/mar/30/worldmusic.

טאהא האמין שההקלטות המוקדמות שלו עזרו להמריץ את הקלאש ליצור את השיר "Rock the Casbah".שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כותרת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. כתב מוזיקה מהניו יורק טיימס כתב על גרסת הקאבר של טאהא ללהיטם של הקלאש, שהושפע כנראה מעבודתו הקודמת:

האם "Rock El Casbah", עם תמונות של שייח'ים מתפרצים בקאדילקים במדבר ופוצחים בריקודי דיסקו 'מנוונים', הם כתב אישום נגד העולם הערבי החנוק בשמן, הפנאטי מבחינה דתית, או הערה מטומטמת על החזון המצויר של המערב של האזור? אף מאזין להקלטה לא יכול לפקפק בכך שזה גם וגם, או שבמר טאהא, צפון אפריקאי מקומט עם קול של מסור מזמזם, לקלאש יש יורש לא סביר.

- ג'ודי רוזן, 2005.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html.

אלו היו שנים קשות מאחר שחנויות התקליטים סירבו לא פעם להחזיק את התקליטים שלהם "כי הם לא רצו שערבים ייכנסו לחנויות שלהם".שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. היה מעט כסף; הלהקה הופיעה בפרברי ליון.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. טאהא לקח שיר צרפתי פטריוטי סטנדרטי בשם "Sweet France" (בצרפתית: "Douce France") שהוקלט במקור על ידי שארל טרנה בשנות הארבעים, שמר על המילים, אבל שר אותו ב"אירוניה זועמת" שהרגיזה מאזינים צרפתים רבים, במיוחד כשזה בא מ"זמר ערבי ממורמר בעל מראה בוהמייני", עד לנקודה שבה הגרסה של טאהא נאסרה ברדיו הצרפתי.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. השיר ה"מריר" יצר "כתם", ואף על פי כן, השיר זיכה את טאהא בהכרה מסוימת כאמן רציני.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4628089.stm. הלהקה מעולם לא זכתה להצלחה מסחרית רבה, וכתוצאה מכך נאלץ טאהא לעבוד בסדרה של עבודות יום במפעל, לאחר מכן כצייר בתים, מדיח כלים, ולאחר מכן כמוכר אנציקלופדיות.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. הם הקליטו את אלבום המקסי הראשון שלהם Carte De Séjour בשנת 1983. בשנת 1984, בעזרתו של הגיטריסט הבריטי סטיב הילאג', הקבוצה השיגה "סאונד חד ונוסע" שהתנגן היטב ברדיו, והמיני אלבום הראשון שלהם נקרא "Rhoromanie". בכתיבת השירים שלו, טאהא כתב על לחיות בגלות ועל מאבקי התרבות הקשורים בהיותו מהגר אלג'יראי בצרפת.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2008/07/07/arts/music/07taha.html. השיר שלו "Voilà, Voilà" מחה כנגד הגזענות.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם 2=כתובתhttps://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. ב-1986, הקאבר ה"פאנק-רוק הלועג" שלו ל-'Douce France' נתפס כ"מחאה שאין לטעות בה נגד היחס של האומה לתת-מעמד המהגרים שלה", וגרם לתדהמה בחוגים הפוליטיים בצרפת.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. טאהא נאלץ להתמודד עם רגשות ובלבול אנטי-ערביים; לדוגמה, הניו יורק טיימס קבע בכתבה בעמוד הראשון שטאהא היה מצרי ולא אלג'יראי, אך מאוחר יותר פרסם תיקון.[14] מאוחר יותר, בשנת 2007, הוזכר טהא כמהגר במרכז הלאומי של צרפת לתולדות ההגירה.[15] בהופעות החיות, טאהא לבש תלבושות שונות, כולל בשלב מסוים פדורה (כובע), ומאוחר יותר כובע קאובואים אדום.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2008/07/07/arts/music/07taha.html.[16] המיני אלבום השני והאחרון של הלהקה ששמו היה "Ramsa" (חמש) יצא לאור בשנת 1986. הלהקה התפרקה בשנת 1989.

שנות הסולו בשנת 1989, טהא עבר לפריז כדי להשיק את קריירת הסולו שלו.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4628089.stm.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. בשלב מסוים הוא הוזמן ללוס אנג'לס כדי להקליט עם המוזיקאי דון ואס, מפיק שהיה קשור עם הרולינג סטונס.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. טאהא ערבב מגוון כלים וסגנונות לצליל שלו. עם כלי תוף שנקרא דומבק או דרבוקה, הלהקה החדשה שלו ניגנה פעימות בסגנון ערבי.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2008/07/07/arts/music/07taha.html. נראה היה בשלב מסוים שטאהא עשוי להפוך ל"הצלחה בן לילה", אבל לאחר יציאת האלבום Barbès, המכירות היו מאכזבות בארצות הברית, אולי בגלל שהאמריקאים לא התלהבו ממוזיקה שנשמעת ערבית בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. ב-1993, טאהא שוב עבד עם הילאג' שעזר להפיק את אלבום הסולו השני שלו, Rachid Taha ועזר לו להשיג "סוג של סינתזה של קלאבלנד-ראיי". הילאג' עבד על תשעה אלבומי סולו של טאהא מ-1993 עד 2006, ועזר לטאהא לחזור ל"שורשיו הצפון אפריקאים".שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. בשנת 1995, הוא הוציא את אלבום בשם Olé Olé עם טאהא שנראה כמו "אנדרוגן אריאני" עם שיער בלונדיני צבוע ועדשות מגע כחולות, כדי להצביע על קנאות אנטי-ערבית ועל "ההומופוביה של התרבות הצפון אפריקאית".שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. ולנסיה הציגו את שירתה של קירסטי הוקשו. בשנת 1997 הפך שירו "Ya Rayah" ללהיט.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2008/07/07/arts/music/07taha.html.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/music/2007/nov/22/1000tohearbeforeyoudie1. הוא הופיע באיים הקנריים.[17] בשנת 2001, טאהא הוציא את Made in Medina, ומבקר מוזיקה העיר כי הוא משתמש ב"פלטה אינסטרומנטלית מלאה ומגוונת" יחד עם "כשרון ווקאלי מסחרר שמתעלה על כל סגנון שהוא חיבר". האלבום הוקלט בפריז, ניו אורלינס, ולונדון עם קלט של להקת הג'אם האמריקאית "Galactic" טאהא ראה הקבלות בין מוזיקה אפריקאית למוזיקה אמריקאית ואמר כי "ניו אורלינס היא כמו אלג'יר... בשתיהן היו מושבות צרפתיות בעת ובעונה אחת, ויש שם אפילו אזור שנקרא אלג'יר", והוא ציין שדפוסי התופים של הלואיזיאנה זיידקו דומים למוזיקת הראיי.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. Made in Medina שילב שורשים אלג'יריים, טכנו, מוזיקת ​​פופ והשפעות רוק ופאנק מוקדמות עם "עקביות יוצאת דופן" עם עבודות קודמות, לדבריו של הילאג'.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. היו אלמנטים של מחאה פוליטית במוזיקה שלו, שהובילו מבקר של הBBC לתאר את טאהא כ"אמן חרא-מטריד שמסתכן לאתגר את התרבות שלו כבלתי דמוקרטית."שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כותרת=A rock'n'rai finale. דיווח בעיתון הגרדיאן העיר כי טאהא השיג מעמד של "כת" במוזיקת הפופ.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כותרת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. אלבום הפריצה של טאהא כאמן סולו, "Diwân", היה גם רב המכר שלושגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. , הכולל עיבודים מחודשים לשירים מהמסורת האלג'יראית והערבית. האלבום כלל כלי נגינה מסורתיים כמו העוד, אבל עם פורניר עכשווי של כלי הקשה מתוכנתים ודגימות שנוספו."שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כותרת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. טהא ערבב את העוד עם מיתרים תוך שימוש בקצב עכשווי יחד עם עבודת גיטרה, לפי דיווח אחד.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/music/2007/nov/22/1000tohearbeforeyoudie1. אלבומו של טאהא, Tékitoi, שהופק על ידי סטיב הילאג'שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://web.archive.org/web/20121110111127/http://www.canada.com/montrealgazette/story.html?id=1fb289c7-8e14-4785-960a-058656a3ae00. ויצא ב-2004, הביא לשבחים והכרה מצד מוזיקאי רוק אחרים. רצועת הכותרת היא "סלנג רחוב" כלומר, בערך "מי אתה לעזאזל?" (מצרפתית "?Tu es qui, toi" שמקוצר ל"?T'es qui, toi") ולמוזיקה היה "הד של ג'ו סטראמר", כך לפי ראיון לעיתון האובזרבר.[18] ב2005 הופיע טאהא יחד עם רוברט פלאנט, פטי סמית' ובריאן אינו.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://web.archive.org/web/20121110111127/http://www.canada.com/montrealgazette/story.html?id=1fb289c7-8e14-4785-960a-058656a3ae00. הוא ביצע גרסת כיסוי לשירם של הקלאש "Rock the Casbah", שקרא לו בשם הערבי "Rock El Casbah". שיר זה הופיע בסרט משנת 2007 על סולן להקת הקלאש, ג'ו סטראמר, בשם "Joe Strummer: The Future Is Unwritten". השיר הצביע על מוזיקת ​​רוק כ"אסורה אך בלתי ניתנת לעצירה".שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2008/07/07/arts/music/07taha.html. טאהא ביצע את השיר יחד עם מוזיקאי הקלאש מיק ג'ונס.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/music/2007/mar/30/worldmusic.[19][20] ה-Guardian בחרו ב-"Rock El Casbah" כאחד מ-50 שירי הקאבר המובילים.[21] טאהא הופיע במרוקו בשנת 2006.[22] בשנת 2007, טאהא הופיע בקנדה, וכתב מה"מונטריאול גאזט" תיאר את הופעתו כשהוא לבוש ב"חליפת פיוטר של סרסור" שהייתה "מרשימה":שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://web.archive.org/web/20121110111127/http://www.canada.com/montrealgazette/story.html?id=1fb289c7-8e14-4785-960a-058656a3ae00.

ראשיד טאהא לא אכזב... טאהא נכנס לתוך דמות הרחוב שלו בעליזות. טאהא הפיל את כובעו על מעמד המיקרופון. כלי ההקשה נעו בצורה מעגלית, החצוצרה והמפתחות יצרו מחדש מערבולת צפון אפריקאית. רחוב סנט קתרין היה ים של כפיים. כמה מעריצים ניסו להניף דגל אלג'יריה ונטשו אותו כדי לרקוד. טאהא הרגיע את הקהל, ואז חזר לקוט-מוי קמארדה (coute-moi camarade), הקפצה שאי אפשר לעמוד בפניה בנוגע לבגידה הנשית מהאלבום Diwan 2. אבל בהינתן שתמיד יש סאבטקסט למוזיקה של טאהא, הבנות בקסבה רקדו לצלילי החצוצרה החסומה. ואז טהא נפל על התחת.

מונטריאול גאזטה, 2007.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://web.archive.org/web/20121110111127/http://www.canada.com/montrealgazette/story.html?id=1fb289c7-8e14-4785-960a-058656a3ae00. בשנת 2008 הוא הופיע עם להקת Dengue Fever. הוא תואר כ"מעריץ אלג'יראי פראי של פאנק" המופיע בהרכב שנקרא כמו "מי זה מי של מוזיקה מערב אפריקאית", והיה חלק מה"אפריקה אקספרס", תגובה למחסור במוזיקאים אפריקאים בהופעת הבידור של בוב גלדוף בלייב 8.[23] בשנת 2008, טאהא הלך וגדל, עם קהל רב יותר במקומות כמו קנדה, למרות שהיו דיווחים שלמוזיקה שלו הייתה בעייה להשיג איירפליי בצרפת.[24] הוא הופיע עם האמנים הניגריים פמי קוטי (Femi Kuti) וסאון קוטי (Seun Kuti)) בלאגוס ב"פלברציה" של המוזיקה של אביהם המנוח פלה קוטי,[25] וכן עם בריאן אנו בקונצרט נגד מלחמה בלונדון.[26] בשנת 2009, טאהא הוציא את האלבום "Bonjour", כשמבקר המוזיקה מהגרדיאן רובין דנסלו תיאר כ"רגוע" תחת המפיק החדש גיטאן ראסל.[27] דנסלו כתב: "התוצאה היא סט לא סביר שבו נראה שטאהא מחזר בכוונה אחר שוק חדש ורחב יותר על ידי השמטה של ​​תדמית המורדים הפרוע הזה."שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כותרת=https://www.theguardian.com/music/2009/oct/30/rachid-taha-bonjour. דנסלו הרגיש שהמוזיקה "מסחרית" יותר ו"לא הכי מרגשת שלו."שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כותרת=https://www.theguardian.com/music/2009/oct/30/rachid-taha-bonjour. זה כלל "מחווה מרגשת" על שיר הכיסוי שלו Rock El Casbah לגיטריסט הקלאש המנוח ג'ו סטרומר. בשנת 2010, טאהא ניגן בטורונטו, קנדה, בפני קהלים גדולים. טאהא הופיע עם האמן האלג'יראי מהדי הדאב אשר ניגן בעוד.[28] שירו של טאהא "האבינה" ("Habina") הוצג בסרט משנת 2010 סיפור מצחיק. הגיטריסט קרלוס סנטנה הקליט את שירו מיגרה (Migra) שנמכר בלמעלה מ-25 מיליון עותקים.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1. בשנותיו האחרונות הופיע טאהא בארצות הבריתשגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4628089.stm. ובדובאי. בשנת 2013 הוציא טאהא את האלבום "Zoom", אשר הופק על ידי הגיטריסט ג'סטין אדמס ובו הופיעו כאורחים מיק ג'ונס ובריאן אינו.[29] ג'ונס ביצע סיור הופעות עם טאהא כחלק מפרוייקט האלבום Zoom.[30][31] האלבום כלל הקלטה חדשה של "Voilà, Voilà".[32] טאהא גם הקליט את It's Now or Never (מוזיקה ומילים מאת אהרון שרודר/וואלי גולד והוקלט בעבר על ידי אלביס פרסלי)שכולל את ג'יין אדד (Jeanne Added) שרה באנגלית.[33]

שימוש בשיריו של טאהא בסרטים ובמשחקי מחשב השיר "Barra Barra" מאלבומו Made in Medina הופיע בסרט משנת 2001 בלאק הוק דאון, כמו גם בועידה של המשחק Far Cry 2. השיר גם הופיע בסרט משנת 2007 "The Hunting Party".[34] שירו "גאראב" ("Garab") מהאלבום Made in Medina היה בשימוש בסרט "האמת אודות צ'ארלי" (The Truth About Charlie) ב2002, וגם בסרט דם ושוקולד בשנת 2007.[35] שירו "Ya Rayah" מהאלבום "Carte Blanche" היה בשימוש בסרט משנת 2006 "משהו חדש" ("Something New").[36] "Ya Rayah" כביכול גם "נגנב ספרותית" על ידי הצמד "סנג'יב-דרשן" ("Sanjeev–Darshan") בשירן "Kali Nagin Ke Jaisi" בפסקול לסרט הבוליוודי "Mann" (מתורגם כ"הנפש").

חיים אישיים ומוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאהא תואר כ"חברותי" ו"מהיר עם חיוך". אדם שאהב לחגוג לאורך כל הלילה,שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. וגם הייתה לו קבוצת חברים קוסמופוליטנית.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. "אף פעם לא רציתי להישאר רק בשכונה שלי, בקהילה שלי... זה סוג של קונפורמיזם. אתה צריך להיות הרפתקן".שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. טאהא לא אהב את הקולנוע הצרפתי העכשווי ואמר "אני מעדיף לצפות באיזה סרט קולנוע אמריקאי מטופש מאשר עוד חתיכת זבל של סרט בורגני מהודר".שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. הייתה לו ביקורת על ממשלו של הנשיא ג'ורג' ווקר בוש אם כי הוא צידד בעד פשיטה עם הפגזות על איראן, ואמר כי "איראן לא מורשית להחזיק בנשק גרעיני."שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: קישור כללי וגם כתובת=https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html. טאהא סבל מעיוות צ'יארי (Chiari malformation) שאובחן אצלו בשנת 1987. "אני עייף מאנשים שחושבים שאני שיכור על הבמה. בעוד שאלה סימפטומים של מחלת "ארנולד צ'יארי" ("Arnold Chiari"). אני מועד מאחר שאני מאבד את שיווי המשקל שלי. אני מתנענע. זה יוצר שיבוש בגוף". טאהא נפטר מהתקף לב בשנתו ב12 בספטמבר 2018, שישה ימים לפני יום הולדתו ה-60.[37] הוא הותיר אחריו את בת זוגו משכבר הימים ורוניק פרה ואת בנם, לייס.[38] אלבום שיצא לאחר מותו, "Je suis Africain", שסיים בעבר לפני מותו, יצא ב-20 בספטמבר 2019.[39]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4628089.stm
  2. ^ https://www.nytimes.com/2008/07/07/arts/music/07taha.html
  3. ^ https://web.archive.org/web/20180915150718/http://www.echo.ucla.edu/Volume5-issue1/al_taee/altaee.pdf
  4. ^ https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures1
  5. ^ http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4628089.stm
  6. ^ https://www.nytimes.com/2005/03/13/arts/music/shock-the-casbah-rock-the-french-and-vice-versa.html
  7. ^ https://web.archive.org/web/20121110111127/http://www.canada.com/montrealgazette/story.html?id=1fb289c7-8e14-4785-960a-058656a3ae00
  8. ^ Plastino, pp. 111.
  9. ^ https://www.sfgate.com/entertainment/article/arab-rocker-rachid-taha-s-music-fueled-by-2659724.php
  10. ^ https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/features/can-rachid-taha-rock-the-casbah-1815510.html
  11. ^ https://www.theguardian.com/music/2007/nov/22/1000tohearbeforeyoudie1
  12. ^ https://www.theguardian.com/music/2004/oct/29/worldmusic
  13. ^ https://www.theguardian.com/music/2007/mar/30/worldmusic
  14. ^ https://www.nytimes.com/2005/03/20/pageoneplus/arts/corrections-555533.html
  15. ^ https://www.nytimes.com/2007/10/17/arts/design/17abroad.html
  16. ^ https://web.archive.org/web/20121110111132/http://www.canada.com/cityguides/ottawa/story.html?id=a530785c-d88f-447c-8192-6ea3daa5c037
  17. ^ http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/1650436.stm
  18. ^ https://www.theguardian.com/observer/omm/reviews/story/0,13875,1304480,00.html
  19. ^ https://www.youtube.com/watch?v=n1p_dkJo6Y8
  20. ^ https://www.youtube.com/watch?v=-qmyiR9iNyM
  21. ^ https://www.theguardian.com/observer/omm/ttremastered/story/0,,2127431,00.html
  22. ^ http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/5134640.stm
  23. ^ https://www.theguardian.com/music/2008/oct/25/worldmusic
  24. ^ https://web.archive.org/web/20121110111808/http://www.canada.com/montrealgazette/news/story.html?id=3c0d588d-44b2-4bd4-9ce4-7392fb49014b&p=1
  25. ^ https://www.theguardian.com/music/2008/sep/26/worldmusic
  26. ^ https://archive.nytimes.com/artsbeat.blogs.nytimes.com/2008/01/23/living-with-music-a-playlist-by-david-rothenberg/
  27. ^ https://www.theguardian.com/music/2009/oct/30/rachid-taha-bonjour
  28. ^ https://www.theguardian.com/music/2009/sep/25/speed-caravan-kalashnik-love-review
  29. ^ https://www.rollingstone.com/music/music-lists/27-best-albums-you-didnt-hear-in-2013-33262/rachid-taha-zoom-164577/
  30. ^ https://www.francetvinfo.fr/culture/musique/electro/trans-musicales-de-rennes-2012-12-concerts-a-ne-pas-louper_3372059.html
  31. ^ https://www.theguardian.com/music/2013/jun/25/rachid-taha-souad-massi-review
  32. ^ https://web.archive.org/web/20131221081826/http://www.rachidtahaofficial.com/category/music-videos/
  33. ^ https://www.youtube.com/watch?v=UEeB3l5eJgU
  34. ^ https://www.bbc.com/news/world-europe-45499364
  35. ^ https://www.billboard.com/music/music-news/eclectic-international-soundtrack-backs-charlie-73822/
  36. ^ https://m.imdb.com/title/tt0437777/?ref_=m_nmfmd_act_15
  37. ^ https://www.lemonde.fr/disparitions/article/2018/09/12/le-chanteur-rachid-taha-est-mort_5354006_3382.html
  38. ^ https://www.theguardian.com/music/2018/sep/13/rachid-taha-obituary
  39. ^ https://www.francetvinfo.fr/culture/musique/rock/je-suis-africain-de-rachid-taha-le-realisateur-de-lalbum-toma-feterman-raconte-deux-ans-de-complicite_3623731.html


קטגוריה:ילידי 1958 קטגוריה:נפטרים ב-2018 קטגוריה:קבילים קטגוריה:זמרי ראיי קטגוריה:אמני איילנד רקורדס