משתמש:Eldad/השוואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמיטרי מדבדב
לידה 14 בספטמבר 1965 (גיל: 58)
מדינה הרוסית
בת זוג סבטלנה ליניק
נשיא הפדרציה הרוסית ה־3
7 במאי 2008

דמיטרי אנטולייביץ' מדבדב (רוסית: Дмитрий Анатольевич Медведев, ‏האזנה?‏; נולד ב-14 בספטמבר 1965) הוא נשיא הפדרציה הרוסית הנוכחי. בעבר כיהן כסגנו הראשון של ראש ממשלת רוסיה, וראש האדמיניסטרציה הנשיאותית של ולדימיר פוטין. ושימש פעמיים בתפקיד יו"ר גזפרום בפעם השנייה מאז שנת 2000.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבדב נולד כבן יחיד לזוג מרצים, בפרבר קופצ'ינו של המטרופולין סנקט פטרבורג (בזמנו - לנינגרד). אביו, אנטולי אפנסייביץ' מדבדב, כיהן כפרופסור להנדסת מכונות באוניברסיטה הטכנית לנינגרד, ואמו, יוליה בנימינובנה לבית שפושניקוב, הייתה מרצה לשפות אירופיות במכון הפדגוגי ע"ש הרצן. מדבדב בוגר אוניברסיטת לנינגרד, בעל תואר בעריכת דין משנת 1987. בשנת 1990 קיבל תואר דוקטור במשפט אזרחי. בין השנים 1991-1999 היה מרצה באוניברסיטה הממלכתית של סנקט פטרבורג. באותו הזמן עבד כמומחה למשפט עבור ראש העיר והעירייה של סנקט פטרבורג. בגיל 23 בחר מדבדב לעבור טקס רשמי בכנסייה לטבילה בדת הנוצרית האורתודוקסית.

ב-1989 הוא נישא בסנקט פטרבורג לסבטלנה ליניק, חברתו מימי בית הספר. אשתו היא כלכלנית במקצועה, ומחזיקה משרה רמה בארגון הציבורי הרוסי הלאומי למדידות במוסקבה (המקבילה הרוסית למכון התקנים הישראלי). כמו כן היא פעילה בפעילויות פילנתרופיות, ומנהלת תוכנית לחינוך רוחני לדור החדש בחסות הכנסייה האורתודוכסית הרוסית.

לזוג בן משותף, איליה (נולד ב-1996).

קריירה ציבורית ופוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 1999 היה אחד מאנשי סנקט פטרבורג שהובאו על ידי ולדימיר פוטין לתפקידים ממשלתיים במוסקבה. בדצמבר באותה השנה התמנה לסגן ראש האדמיניסטרציה הנשיאותית, גוף שבאמצעותו שולט נשיא רוסיה.

מדבדב היה לאחד הפוליטיקאים הקרובים ביותר לפוטין בזמן הבחירות לנשיאות בשנת 2000, כשעמד בראש מסע הבחירות הנשיאותי. בשנים 2000-2001 שימש יו"ר הנהלת גזפרום, בין השנים 2001 ל-2002 היה סגנו של העומד באותו התפקיד, וחזר שנית לתפקיד לאחר מספר חודשים. מדבדב החליף את אלכסנדר ולושין בתפקיד ראש האדמיניסטרציה הנשיאותית באוקטובר 2003. בנובמבר 2005 התמנה על ידי הנשיא פוטין לסגנו הראשון של ראש הממשלה ואחראי על הפרויקטים הלאומיים - תוכנית ממשלתית להתמודדות עם בעיות בתחום החינוך, חקלאות, דיור ובריאות.

דרכו לנשיאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמיטרי מדבדב נחשב לפוליטיקאי ליברלי, פרגמטי ומתון, יד ימינו של ולדימיר פוטין ונאמנו.

במהלך השנים 2006-2007 הועלה שמו לעתים קרובות בתור "היורש" האפשרי, ומתחרהו העיקרי היה הפוליטיקאי סרגיי איבנוב.

בפגישה עם הנשיא פוטין ב-10 בדצמבר 2007 הציעו נציגי ארבע מפלגות (רוסיה המאוחדת, רוסיה הצודקת, כוח אזרחי, והמפלגה החקלאית) את מועמדותו של מדבדב לתפקיד נשיא הפדרציה הרוסית. גם פוטין הביע תמיכה במועמדות זו[1] (הדבר קרה שמונה ימים לאחר הבחירות לדומה החמישית שבהן זכתה מפלגת "רוסיה המאוחדת", המזוהה עם פוטין, ברוב מוחץ). לתמיכה במדבדב הצטרפה גם הפטריארכיה של הכנסייה האורתודוקסית הרוסית.

ב-2 במרץ 2008 נבחר מדבדב לנשיא רוסיה עם כ-70 אחוזים מהקולות, וב-7 במאי באותה שנה נכנס לתפקידו.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבדב מציג את עצמו לעתים קרובות כחובב מושבע של הארד רוק, המקשיב לשירי הלהקות בלאק סבאת', לד זפלין ודיפ פרפל. הוא אספן של תקליטי ויניל, ונאמר שאסף את כל התקליטים של הלהקה דיפ פרפל. כנער הקליט עותקים רבים של שירי הלהקה, למרות היותה ברשימה השחורה (האסורה) של ברית המועצות. בצעירותו עסק בצילום, כמו כן הצטיין באתלטיקה כבדה - בהרמת משקולות. כעת הוא מקדיש מזמנו לתרגילי יוגה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

{{נשיאי הפדרציה הרוסית}}


קטגוריה:מדינאים ופוליטיקאים רוסים קטגוריה:אספנים