ספוטניק 5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוראבל ספוטניק 2
בול סובייטי שיצא לרגל השיגור עם תמונת שתי הכלבות
בול סובייטי שיצא לרגל השיגור עם תמונת שתי הכלבות
מידע כללי
מפעיל תוכנית החלל הסובייטית, האקדמיה הסובייטית למדעים עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן OKB-1
תאריך שיגור 19 באוגוסט 1960, 08:44:06 UTC
תאריך הוצאה משירות 20 באוגוסט 1960, 06:00:00 UTC
משגר ווסטוק L
אתר שיגור LC-1/5 בקוסמודרום בייקונור
משימה
מסלול מסלול לווייני נמוך עריכת הנתון בוויקינתונים
נטייה 64.95°
אפואפסיד 324 ק"מ
פריאפסיד 287 ק"מ
זמן הקפה 90.72 דקות
משך המשימה הכולל 19 באוגוסט 1960 – הווה (63 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
משך המשימה כיום אחד
מידע טכני
משקל 4,600 ק"ג
קישורים חיצוניים
מספר קטלוג לוויינים 00055
מאגר המידע הלאומי 1960-011A
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספוטניק 5 הייתה חללית מתוצרת ברית המועצות אשר שוגרה ב-19 באוגוסט 1960. היא הייתה כלי הטיס הראשון שהחזיר בעלי חיים ממסלול בחלל.

החללית הייתה החמישית והאחרונה בתוכנית ספוטניק לשיגור לוויינים לחלל, והשלישית בתוכנית ווסטוק לקידום שיגור בני אדם למסלול סביב כדור הארץ. לכן נקראה החללית גם בשם קוראבל ספוטניק 2 (קוראבל ברוסית מובנו "ספינה" וספוטניק – "לווין"). השיגור סלל את הדרך לטיסה המאוישת הראשונה לחלל – ווסטוק 1, פחות משמונה חודשים לאחר מכן.

קוראבל ספוטניק 2 היה הניסיון השני לשגר חללית מסוג ווסטוק עם כלבים על סיפונה. הניסיון הראשון אירע ב-28 ביולי ונכשל כאשר החללית התרסקה סמוך לשיגור. קוראבל ספוטניק 2 שוגרה לחלל על גבי טיל נושא מסוג ווסטוק L.

החללית נשאה שתי כלבות, בלקה וסטרלקה, ארבעים עכברים, שני עכברושים וכמה סוגי צמחים. הייתה בחללית גם מצלמת וידאו שצילמה את הכלבות. לחללית צורף פתק המיועד למוצא התא, במקרה שהתא לא ינחת במקום המתוכנן ובו נכתב שאין לגעת בתא עם הכלבים אלא לצורך העמדתו על תחתיתו. החללית חזרה לכדור הארץ למחרת היום, כאשר כל בעלי החיים בריאים ושלמים. פענוח נתוני הטלמטריה של החללית הראה שאחת הכלבות סבלה מהתקפים במהלך ההקפה הרביעית של החללית את כדור הארץ, ולכן הוחלט להגביל את הטיסה המאוישת הראשונה לחלל ל-3 הקפות בלבד.

תחנת רדיו בבון, גרמניה, הייתה הראשונה לקלוט אות מהחללית בהקפתה השלישית מסביב כדור הארץ. בנוסף לכך אישרה זאת גם תחנת רדיו שוודית.

כעבור שנה, הכלבה סטרלקה המליטה ואחד מגוריה – "פושינקה" נשלחה לרעיית נשיא ארצות הברית, ג'קלין קנדי-אונאסיס, כמחווה של רצון טוב מברית המועצות. עקב המלחמה הקרה, הכלבה עברה תחילה סדרת בדיקות במרכז הרפואי וולטר ריד לפני שהועברה לביתה החדש אצל משפחת קנדי. אנשי הממשל רצו לוודא תחילה שהרוסים לא השתילו אמצעי האזנה, פצצה או חיידקים בתוך הכלבה[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספוטניק 5 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Pets of President John F. Kennedy's Family, America Comes Alive, ‏2013-07-07 (באנגלית)