פורטל:גוף האדם/התפתחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תא זרע מנסה לחדור לביצית ולהפרות אותה
תא זרע מנסה לחדור לביצית ולהפרות אותה
המוות, מתואר כשלד נושא חרמש
המוות, מתואר כשלד נושא חרמש

גוף האדם מתחיל את התפתחותו מתא בודד המכונה זיגוטה. בתקופה שטרם הלידה מתפתח התא לקבוצת תאים שמספרם ומורכבותם הולכת וגדלה. מדע האמבריולוגיה עוסק באותה תקופה, במנגנונים הפיזיקליים והכימיים המשפיעים על התפתחות העובר ובצורת העובר. התאים המרכיבים את העובר המוקדם מתחלקים לשלוש שכבות נבט המהוות את מקורם של כל רקמות הגוף ואיבריו. בסופו של התהליך נולד אל העולם תינוק המוכן להמשיך בשלבים הבאים של התפתחותו.

לאורך שנותיו הראשונות מתפתח התינוק או הפעוט בתחומים רבים החופפים ותלויים זה בהתפתחותו התקינה של זה. התפתחותו הגופנית מאפשרת לו לשלוט בגופו ולקלוט גירויים מהסביבה. היכולות הקוגניטיביות שלו משתכללות ואיתן גם עולמו הרגשי והחברתי. מתפתחים גם יכולת פתרון בעיות, רכישת שפה, הבנה מושגית, הבנה מוסרית וגיבוש הזהות.

הילדות וההתבגרות הן התקופות במהלכן מגיעות לשיא יכולתן רוב מערכות הגוף של האדם. לאחר מכן מתחיל תהליך הדרגתי ואיטי של התדרדרות בתפקוד המערכות, תהליך חידוש הרקמות הבלתי פוסק בגוף הולך ומפנה את מקומו לתהליך של מות תאים שאינם מוחלפים בחדשים ולירידה ביעילות התאים והרקמות הקיימים. בסופו של דבר, מערכות הגוף לא מסוגלות עוד לספק תנאים מקיימי חיים לגוף, מותו של האדם הוא בלתי נמנע.
התפתחות גוף האדם: