פורטל:החי והצומח בארץ ישראל/חוקרים וצלמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איור של אורן מספר של פייר בלון
ארבעה מינים מהסוג שיחנית, באיור של הזואולוג והמאייר הגרמני נָאוּמַן

.

חוקרי הטבע הראשונים הגיעו לארץ לא רק ממניעים מדעיים, אלא גם מסיבות דתיות, וכהרפתקנים שנמשכו לאקזוטיקה של המזרח התיכון. ראשון חוקרי הטבע בארץ ישראל הידוע לנו הוא פייר בלון, אשר פרסם בשנת 1553 ספר על מסעותיו בין השנים 1546 ו-1549 ביוון, אסיה הקטנה, מצרים, ערב הסעודית וארץ ישראל. בין המינים המתוארים בספרו נמצא ארז הלבנון.

פייר בלון

איורים וצילומי טבע

בספרים הראשונים על החי והצומח בארץ ישראל נכללו איורים להמחשה. בימינו מחליפים על-פי רוב צילומים את האיורים, ביניהם של צלמי טבע אשר יצירותיהם עומדות בפני עצמם גם בנפרד מהטקסט של הספרים. למרות זאת, לאיורים עדיין מקום חשוב בספרי העיון, שכן ניתן להראות באיור פרטים שקשה או בלתי אפשרי להראות בצילום; לדוגמה, את כל שלבי מחזור החיים של דו-חי, או כמה מינים של בעלי חיים, כגון השיחניות העומדות יחד באיור של נאומן במסגרת זו.

מהבולטים במאיירים: וולטר פרגסון, שאייר בין היתר את החוברות "מדריך לציפורי ארצנו" (1969) ו"מדריך ליונקי ארצנו" (1972) שיצאו לאור בהוצאת רשות שמורות הטבע בשיתוף "דן חסכן".

מהבולטים בצלמים: פטר מירום שתעד בספר "האגם הגווע" את אגם החולה לפני ואחרי ייבושו; יוסי אשבול שצילום שלו זכה במקום שני בקטגוריית "התנהגות ציפורים" בתחרות צילומי טבע של מוזיאון בורק שבמדינת וושינגטון בצפון-מערב ארצות הברית; וד"ר דוד דרום – ביולוג ימי וצלם טבע, שהוציא לאור עם מיכאל זהרי ספר על צמחי התנ"ך, ועם יוסי אשבול ספר על בעלי חיים בתנ"ך.