פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1

קרקואןצרפתית: Kerkouane, בערבית: كركوان) הייתה עיר פונית מדרום לכף בון, בקצה המערבי של חצי האי שריק בתוניסיה של ימינו. לחשיפת העיר ב-1952 נודעה חשיבות רבה בשל כך שהעיר הפונית השתמרה במצבה בעת חורבנה מבלי שתרבויות מאוחרות יותר הקימו בה יישוב חדש. בהיעדר ממצאי קרמיקה רומית, הסיקו החוקרים כי האתר קדם לכיבוש הרומי של אפריקה. מאידך, ממצאים איוניים איפשרו לתארך את תחילתה של העיר למאה ה-6 לפנה"ס בקירוב.

העיר הידועה בעיקר בנקרופוליס החשוב שנחשף בה ב-1968, התקיימה משך כ-300 שנים. היא נהרסה על ידי הרומאים וננטשה לעד בשנת 250 לפנה"ס לערך, במהלך המלחמה הפונית הראשונה. בשנת 1985 הוכרז המקום כאתר מורשת עולמית.

לערך המלא

2

דוגהערבית: دڨة "דקה"; בצרפתית: Dougga או Thugga) הוא אתר ארכאולוגי הממוקם בצפון-מזרח תוניסיה ומשתרע על פני שטח של 700 דונם. הודות לריחוקו ממרכזי יישוב אחרים בעת העתיקה ובהווה, הוא מצטיין ברמת שימור טובה. במקום נמצאים שרידים מהתקופה הפונית, ההלניסטית, הנומידית, הרומית והביזנטית. בשנת 1997 הוכרז דוגה כאתר מורשת עולמית.

בשנת 1997, כאשר הוכרז המקום כאתר מורשת עולמית, הכיר בו אונסק"ו בתוך "העיר הקטנה ושמורה ביותר באפריקה הרומית הצפונית". העיר העתיקה של דוגה נמצאת הרחק מהתיישבות אנושית זה שנים רבות וקשה להגעה. מסיבה זו היא מוגנת היטב מפני מתיישבים מודרניים או כובשים, בניגוד לעיר קרתגו, שנבזזה ונבנתה מחדש פעמים רבות.

האתר Dougga מדהים עבור גודלו - 700 דונם בסך הכל - ומכיל מונומנטים ומבנים עתיקים רבים שמעידים רבות על ההיסטוריה העתיקה של תוניסיה ולוב. בין העתיקות המפורסמות בדוגה ניתן למנות את המוזוליאום הגדול, הקפיטול, האמפיתיאטרון וכן מקדש סטורן.

לערך המלא

3

האמפיתיאטרון באל ג'םערבית: قصر الجمّ - "קסר אל ג'ם"; בצרפתית: Amphithéâtre d'El Jem) הוא אמפיתיאטרון רומי שהוקם בעיר טיסדרוס (Thysdrus) בפרובינקיה אפריקה (כיום העיר אל ג'ם במרכז תוניסיה). הוא נבנה בידי הקיסר הרומאי גורדיאנוס השלישי בשנת 238 כאשר שימש עדיין כפרומגיסטראט, מיד לפני שהיה לקיסר. מאז 1979 מוכרז האמפיתיאטרון כאתר מורשת עולמית.

המבנה שימש כמצודה בעת פלישות הוונדלים במאה ה-5 והערבים במאה ה-7. בספרו "מסע ארכאולוגי באזור תוניסיה", מציין הנוסע הצרפתי ויקטור גרן, כי לפי המסורת המקומית נותר האמפיתיאטרון בשלמותו עד סוף המאה ה-17, וכי רק לקראת 1695 החלו נוטלים מחזיתו חומרי בניין, בין היתר בלחץ השליט העות'מאני המקומי, אשר ביקש למנוע מהמקומיים לעשות בו שימוש בעת מרד. בערבית מכונה המבנה בשם "מצודת אל ג'ם" או "מצודת קהנה", על שמה של נסיכה ברברית מהמאה ה-7, אשר עמדה לפי המסורת בחזית ההתנגדות לכיבוש הערבי, והתבצרה עם תומכיה באמפיתיאטרון משך ארבע שנים.

לערך המלא

4

המדינה של סוסה היא רובע מדינה עתיק בלב העיר סוסה שבתוניסיה. הרובע שוכן על חוף הים וצורתו כשל מלבן שאורכו כ-750 מטר ורוחבו כחצי קילומטר. בפינתה הדרום-מערבית, על ראש גבעה, ניצבת הקסבה המהווה חלק מחומות העיר. המסגד הגדול ומצודת ריבאט, ששמשה כמאחז הצבאי העיקרי בעיר, שוכנים בפינה הצפון-מזרחית של המדינה, ולא במרכזה, כפי שמקובל בדרך כלל. נמל העיר צמוד למדינה בצידה המזרחי, ותחנת הרכבת שוכנת מחוץ לחומותיה הצפוניות. העיר החדשה התפתחה בכל הכיוונים החל בשנת 1899, אך בעיקר לכיוון צפון-מערב, לאורך חוף הים, מקום בו משתרעת הטיילת ושוכנים מלונות העיר. בעיר החדשה בתים רבים בסגנון קולניאלי צרפתי.

לערך המלא

5

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/5

6

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/6

7

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/7

8

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/8

9

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/9

10

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/10

11

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/11

12

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/12

13

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/13

14

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/14

15

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/15

16

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/16

17

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/17

18

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/18

19

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/19

20

פורטל:תוניסיה/אתרי מורשת עולמית/20